Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undviker du att ladda din telefon eller platta för länge?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Häromdagen kom jag på mig själv att jag inte kunde låta bli att hålla koll på hur mycket min telefon hade laddat under timmen som gick. Ville inte att den skulle laddas i "onödan". Har läst/hört att det sliter ut batteriet och om man låter den ladda över natten (gud förbjude) så slits batteriet/kretsen ut(?). Är inte helt hundra på allt detta, men på senare tid har jag gjort ALLT för att mobilen/plattan inte ska ladda en minut för länge. Står det 100% så ska sladden ur.

Är jag nojig? Eller tänker ni också som jag? Intressant att höra om hur vanligt folk gör.

Den slutar ju att ladda vid 100% så du behöver inte övervaka och dra ur sladden

Jag tänker som du och drar ur sladden om jag ser att det står 100% då batteriet ska laddas upp och ur för att må bra. Däremot brukar jag faktiskt låta det ladda under natten, dels för att jag tycker det är smidigt men också för att batteriet ju inte är 100% på morgonen om jag drar ur direkt när det blir 100% på kvällen. Vill ha laddning för hela dagen om det går. Har kört på detta viset på mina telefoner och plattor flera år och märker ingen superdegradering av batteriet, därför antar jag att det är ok. Min Macbook Air däremot hade jag inkopplad på ström alldeles för mycket och batteriet svällde. Har plockat plockat ut det men har inte ersatt det då jag mer använder den som desktop dator.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-09 13:42
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag tänker som du och drar ur sladden om jag ser att det står 100% då batteriet ska laddas upp och ur för att må bra.

Moderna batterier ska absolut inte laddas ur.

Det är bara nojigt, laddkretsarna sköter om det hela.

  • Medlem
  • 2017-10-09 13:54

Apple har riktlinjer för hur batterierna ska skötas. Här.

Ursprungligen av Json_81:

Moderna batterier ska absolut inte laddas ur.

Det är bara nojigt, laddkretsarna sköter om det hela.

Jag menar förstås inte laddas ur TOTALT, jag menar att de inte ska stå på 100% ständigt. Batterierna ska motioneras eller menar du att de inte ska laddas ur över huvud taget? För det är bara fel.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-10-09 16:17

Det snabba svaret på frågan är nej. Jag laddar över natt och bryr mig inte om att den blir liggande på 100% har en iPhone 6 som fortfarande klarar en hel dag om jag inte överanvänder telefonen. Så jag är nöjd med det, batteriet blir ju sämre över tid oavsett.

Ursprungligen av Json_81:

Moderna batterier ska absolut inte laddas ur.

Det är bara nojigt, laddkretsarna sköter om det hela.

Ursprungligen av Alix:

Apple har riktlinjer för hur batterierna ska skötas. Här.

Jaha där ser man. Får tacka så mycket. Man lär sig något nytt varje dag

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-10 09:09
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jag menar förstås inte laddas ur TOTALT, jag menar att de inte ska stå på 100% ständigt. Batterierna ska motioneras eller menar du att de inte ska laddas ur över huvud taget? För det är bara fel.

De ska användas såklart ja.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-11 01:11

Dagens batterier mår dåligt av att ligga under 30%, och allra bäst hållbarhet får man om de ligger runt 60-70%. Men vem vill lämna hemmet på morgonen med 60%, bara för att batteriet ska hålla 5 istället för 4 år?
Apple utgår från att man laddar en längre stund, då utför telefonen arbete såsom att utföra säkerhetskopiering och scanna igenom bilder och dokument. (AI-arbete: leta upp bilder på katter och ge dem nyckelordet "katt").

Extrem kyla och framförallt extrem värme sliter rejält på cellerna.

Glöm inte heller att % endast är en uppskattning, det är inte ett absolut mått.

  • Medlem
  • 2017-10-11 05:15

Jag laddar oftast en gång per dygn fullt och får ut ungefär 5 till 6 timmar skärm tid. Man kan se uppskattat mAh per post. Hur funkar detta i IOS 11?

  • Medlem
  • 2017-10-11 05:17
Ursprungligen av reboot81:

Dagens batterier mår dåligt av att ligga under 30%, och allra bäst hållbarhet får man om de ligger runt 60-70%. Men vem vill lämna hemmet på morgonen med 60%, bara för att batteriet ska hålla 5 istället för 4 år?
Apple utgår från att man laddar en längre stund, då utför telefonen arbete såsom att utföra säkerhetskopiering och scanna igenom bilder och dokument. (AI-arbete: leta upp bilder på katter och ge dem nyckelordet "katt").

Extrem kyla och framförallt extrem värme sliter rejält på cellerna.

Glöm inte heller att % endast är en uppskattning, det är inte ett absolut mått.

Men är det bättre då att småladda hela tiden än att ladda en gång per dygn tex?

Ursprungligen av PaO:

Men är det bättre då att småladda hela tiden än att ladda en gång per dygn tex?

Så vitt som jag har förstått så ska det inte påverka batteriets livslängd. Det är kompletta laddcykler (0-100) som "sliter på batteriet". Det spelar ingen roll om du gör den cykeln via småladdningar eller en stor laddning

Jag kör enligt samma princip som de flesta verkar köra. En laddning (förhoppningsvis) per dygn - över natten

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-11 07:46
Ursprungligen av PaO:

Men är det bättre då att småladda hela tiden än att ladda en gång per dygn tex?

Hellre småladda flera gånger än att batteriet blir varmt/kommer under 30%!

  • Medlem
  • 2017-10-11 10:29

Jag skaffade bättre begagnade batterier till mina döttrars identiska MBP för några år sedan. Då trodde jag att man skulle ladda ur batteriet så mycket som möjligt innan laddning och instruerade döttrarna om det. Den ena dottern har följt det slaviskt, den andra dottern begrep inte vad jag talade om från början utan har haft laddaren i mesta tiden. Den förstnämnda dotterns batteri är solklart friskast. Detta är vad jag vet. Batterierna var likvärdiga från början.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-11 10:44
Ursprungligen av Alix:

Jag skaffade bättre begagnade batterier till mina döttrars identiska MBP för några år sedan. Då trodde jag att man skulle ladda ur batteriet så mycket som möjligt innan laddning och instruerade döttrarna om det. Den ena dottern har följt det slaviskt, den andra dottern begrep inte vad jag talade om från början utan har haft laddaren i mesta tiden. Den förstnämnda dotterns batteri är solklart friskast. Detta är vad jag vet. Batterierna var likvärdiga från början.

Begagnade batterier låter ju tveksamt att dra slutsatser på.
Men det låter också som det är ganska gamla MBP (och då äldre batterityp än vad som används idag) eftersom du bytt batterier själv och då kan det stämma, Apple rekommenderade ju att man "kalibrerade" batteriet förr.

  • Medlem
  • 2017-10-11 10:51
Ursprungligen av Json_81:

Begagnade batterier låter ju tveksamt att dra slutsatser på.
Men det låter också som det är ganska gamla MBP (och då äldre batterityp än vad som används idag) eftersom du bytt batterier själv och då kan det stämma, Apple rekommenderade ju att man "kalibrerade" batteriet förr.

Som sagt, batterierna var likvärdiga vad gällde antal procent, tillverkningsdatum och laddcykler. De kom från en APR, bakvägen. Men, ja, det är äldre MBP, Mid 2009. För egen del har jag bara min Iphone 5s och den laddar jag varje natt och kanske någon gång på dagen, emellanåt. Annars kör jag stationärt.

Jag brukar ladda när det är <-10% och slutar när det är runt 95%.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-11 17:58
Ursprungligen av PaO:

Jag laddar oftast en gång per dygn fullt och får ut ungefär 5 till 6 timmar skärm tid. Man kan se uppskattat mAh per post. Hur funkar detta i IOS 11?

Inställningar -> Batteri

Jag laddar mobilen lite hur som helst.... Oftast laddar jag bara på dagen eftersom min S8 laddar fullt på 1 timme och 30 minuter. Tänker att om mobilet blir dåligt så kan jag köpa ny lur istället

För att få optimalt antal laddxykler på batterier ska det inte laddas till 100% utan runt 70-80%.

Men rent praktiskt så ladda fullt så du har energi och kan använda telefonen/datorn. Du kanske tappar 10% på laddcyklerna genom att göra på detta sätt. Din apparat kommer troligen ändå vara utdaterad/föråldrad/trasig på grund av andra orsaker.

Jag säger ladda alltid fullt och njut och använd dina prylar!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-29 09:09

Det är inte säkert att "ladda fullt" betyder 100 %, det beror på telefontillverkarna. De kan avbryta laddningen innan batteriet är fullt, men ändå ange 100 %. Och inte ladda ur det till 0, utan stoppa vid t ex 20 % kapacitet kvar, men ange 0 %. Så gör t ex elbilstillverkarna. På Tesla kan man t ex ställa in att man måste få använda de sista % för att ta sej till ett eluttag, och får då meddelande om att detta tär på batteriets kapacitet/livslängd.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-29 10:15

Om man inte använder upp batteriet under en dag så kanske det inte lönar sig att ladda det fullt. Dagens batterier mår som bäst när de är ungefär halft laddade. Att länge vara fullt laddade är inte hälsosamt för dem, inte heller att vara lågt laddade.

Så ska man lägga undan en telefon för en längre tid låt den vara kring 60% Apple rekomenderar 50% antagligen för att förenkla för användarna. Det är inte så stor skillnad.

Men däremot kräver mjukvaran att batteriet ibland får gå ner till 0 och upp till 100. Då mäts batteriets kondition och telefonen kan hantera batteriet bättre och säkrare. Det är dock inte nödvändigtvis bra för batteriet. Så gör inte detta för ofta.

Eftersom iPhone låter spänningen falla efter att batteriet nått 100% innan den börjar ladda på nytt, så är det inte heller hela världen för batteriet om du laddar det över natten och det hålls kring 100 några timmar.
Men vill man maxa livslängden till det yttersta ska man inte göra det heller. Klarar man sig med 85% utan att batteriet blir tomt under dagen t.ex. du har 30-40% tills du kan ladda igen då kan det löna sig att inte ladda till 100 utan sluta ladda kring 80%.

Fast allt det där är egentligen enbart för batteri nördar. Jag laddar under natten och det fungerar tillfredställande bra. Det enda man behöver oroa sig för är brandrisken då man laddar under natten. Det är oftast laddaren som får problem inte telefonen i sig.

Därför ska man hålla sig borta från billiga laddare, och även billiga telefoner för den delen.

Ursprungligen av reboot81:

Apple utgår från att man laddar en längre stund, då utför telefonen arbete såsom att utföra säkerhetskopiering och scanna igenom bilder och dokument. (AI-arbete: leta upp bilder på katter och ge dem nyckelordet "katt").

Extrem kyla och framförallt extrem värme sliter rejält på cellerna.

Många bärbara enheter slår dessutom av diverse energisparande funktioner och/eller klockar upp under belastning när sladden är i. Då går enheten ofta betydligt varmare och batterierna mår som sagt sämre.
Exempelvis är MBP snabbare och använder mer energi när både batteri är laddat och sladden är i! Kanske något att tänka på för den sparsamma.

Du har bara ett liv... det gäller att lägga sin fokus på saker i livet som gör någon skillnad...

... du hinner troligtvis byta telefon innan batteriet påverkats av hur du laddat det.

Ursprungligen av gabriela:

Många bärbara enheter slår dessutom av diverse energisparande funktioner och/eller klockar upp under belastning när sladden är i. Då går enheten ofta betydligt varmare och batterierna mår som sagt sämre.
Exempelvis är MBP snabbare och använder mer energi när både batteri är laddat och sladden är i! Kanske något att tänka på för den sparsamma.

Ursprungligen av Applelovers:

... du hinner troligtvis byta telefon innan batteriet påverkats av hur du laddat det.

Så gott som alla appleprodukter jag har betalt för själv har jag slutat använda (efter garantitid) pga slutkörda batterier, trasiga grafikkort och dåliga nätagg, inte pga undermålig prestanda.
Samtliga dessa fel kopplade till överhettning.
Om det är privatekonomiskt och livskvalitetsmässigt lönsamt avgör vi nog bäst själva.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-27 10:36

Jag har nog inget jag har kasserat pga av dåliga batterier eller trasiga grafikkort etc, utom en iMac med trasigt nätagg (dålig konding). Min gamla original iPhone från 2007 har fortfarande godkänd batterikapacitet

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-27 16:21

Min MBP 2011 tuffar på utan problem med original batteri. Sladden sitter oftast i, få cykler.
Försöker ha mobiler inkopplade så mycket det går.
Jag är rätt säker på att mobilen gör arbete på natten när sladden är i, indexerar bilder, kör ansikte igenkänning, iCloud backup och diverse annat.

Sladden i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-27 19:39

Vaknar ofta ett par gånger om natten, cred till 10 månader gamla son för den saken, men jag brukar dra ur framåt småtimmarna - då brukar den vara fulladdad.

Har läst tråden och förundras över hur många det är så fått egna idéer för sig hur batterier ska skötas och laddas, och kör på dessa egna idéer (som i de flesta fall är direkt felaktiga, eller onödigt krångel) utan att kolla upp vad som verkligen gäller, t ex genom att söka på Apple och Batterier så kan de läsa i klartext vad som gäller.

Det sker även rätt ofta att man pratar med folk och de säger de håller på och krånglar med att dra ut laddkabeln när det visas 100%, håller på och tömmer ur batteriet inför laddning etc. Ja, det var kanske en hyfsad idé för 10 år sedan, eller mer, men sedan länge så är det bara att låta laddsladden sitta så mycket man bara kan, så spar man på battericykler och batteriet håller längst. Detta gäller både iOS/Mac-prylar, eller alla andra seriösa tillverkares grejor med som går på LiPo-batterier

Bevaka tråden