Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikanska kongressen höjer licenskostnaden för musik

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En ökning i royaltyavgifter för licensierad musik kan potentiellt leda till höjda kostnader för strömmande musiktjänster längre fram.

Läs hela artikeln här

Säg om Apple Music, Spotify etc. skulle höjas till 149 eller 199 kr i månaden. Vad skulle alternativen vara?
Skulle nog bara vara att glatt punga upp.

Ursprungligen av Chaosstar:

Säg om Apple Music, Spotify etc. skulle höjas till 149 eller 199 kr i månaden. Vad skulle alternativen vara?
Skulle nog bara vara att glatt punga upp.

Haha, jag kanske inte skulle punga upp det glatt men jag skulle göra det pga inget val. ?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-31 08:12

Wow. 15spänn till alla artister jag lyssnar på. Tillsammans. Per månad.

Vart går resten av hundralappen?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-01-31 09:17
Ursprungligen av reboot81:

Wow. 15spänn till alla artister jag lyssnar på. Tillsammans. Per månad.

Vart går resten av hundralappen?

Tja, det är väl det som är det tråkiga med alla dessa ”förmedlingsttjänster” nuförtiden, parten som sitter emellan och förmedlar tjänsten som faktiskt någon annan utför får en märkligt stor del av kakan.

Att sen både Apple och Spotify har ”familjedeals” där man pröjsar 149:- per månad för upp till 5 pers gör ju inte saken bättre för artisterna.

Jag, som den dinosaurie jag är numera, fortsätter köpa CD sedan 1984. Nu senast lite Iron Maiden, Zappa, Carola, Alison Krauss, Norah Jones och David Crosby med snittpris på strax över 50kr (nya). När priserna ligger på den nivån föredrar jag definitivt fysiska skivor. Att sätta sig ner och lyssna igenom en hel skiva ger också större behållning än det zappande bland låtar som annars lätt blir följden av streamat.

Gillade inte vinyl speciellt när det begav sig pga formatets alla problem (hade ändå skivspelare för 20'+), och med dagens retronostalgiska priser så är det ännu enklare än förr att välja format.

Streamat är inte bra varken för artisterna eller musiken långsiktigt enligt min uppfattning, men som sagt, generationsklyftorna spelar sin roll. Dock kanske denna nyhet innebär lite bättre förhållanden för artisterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-01-31 23:46
Ursprungligen av reboot81:

Wow. 15spänn till alla artister jag lyssnar på. Tillsammans. Per månad.

Vart går resten av hundralappen?

Vill du att artisten ska få mer kan man ju alltid köpa låten eller skivan.

  • Medlem
  • 2018-02-01 15:26

Är ju till viss del självsanerande
Får inte artister tillräckligt betalt har vi till sist inga artister och då får vi lyssna på hemma producerade verk via Youtube.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 19:07

Alla verkar hylla Spotify och det kanske man ska göra för att dom börjat en ny affärsmodell som fungerar.
Men att dom gräver sin egen grav med "gratis" lyssnande är uppenbart och jag tycker det är fegt av dom att inte enbart gå över till betal lyssning.
Jag är ganska så övertygad att om dom inte gör det så kommer dom gå under när investerarna tröttnar och slutar att pumpa in nya pengar.
Apple med sin enorma kassa kan lätt vänta och ta över marknaden.

1
Bevaka tråden