Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig bild Apple TV 4K

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-28 22:26

Vi skaffade en TV till dottern och flyttade i och med detta upp vår Apple TV gen 3 på hennes rum. Samtidigt skaffade vi en Apple TV 4K till vår huvud-TV.
När vi hade den gamla ATV:n kopplad till huvud-TV:n hade vi i stort sett alltid bra bild (HD-kvalitet). Med den nya är kvaliteten sämre. Filmer från Viaplay och Netflix verkar funka helt OK, men livesändningar på Viaplay och att kolla på YouTube hamnar i kompressionsläget under ”klar” bild.
Min TV klarar inte 4K så jag kör 1080p 50 Hz, vilket jag gjorde på den gamla också.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Övrig utrusning är oförändrad.

Kräver den nya högre hastighet? Har fiber på 100/10 (ligger dock oftast runt 50/10), vilket har funkat bra på den gamla.
Trodde att den nya skulle vara mindre känslig eftersom den har snabbare processor, etc.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-29 10:04

Kör du WiFi eller nätverkskabel till den?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-29 10:49

WiFi, precis som jag gjorde med den gamla som stod på samma ställe.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-29 11:10

Har du kört lite bredbands-tester för att se vilken prestanda du får?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-29 11:11

Funderar även på om nya Apple TV'n fick "bättre" WiFi än den gamla, kör på typ 5 Ghz nät som i praktiken inte alltid är snabbare. Kan vara värt att kolla upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-29 11:31

Dra en kabel över golvet till routern bara för att testa!

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-29 11:33

Testar jag på telefonen bredvid TV:n får jag oftast 25-30 Mbit/s. Min router kör på 2,4 GHz.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 09:34

Borde inte 25-30 Mbit/s vara fullt tillräckligt för att köra 1080p? Det har ju funkat fint på den gamla modellen?

Har lite svårt att kolla med kabel, men det kanske är sista utvägen... :|

Ursprungligen av AndyK:

Borde inte 25-30 Mbit/s vara fullt tillräckligt för att köra 1080p? Det har ju funkat fint på den gamla modellen?

Har lite svårt att kolla med kabel, men det kanske är sista utvägen... :|

10Mbit/s räcker.
https://viaplay.se/requirements
https://help.netflix.com/sv/node/306

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 09:41

Precis! Och det har ju funkat tidigare. Varför funkar det inte med den nya....?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-30 10:55

Har Bredbandskollen app för ATV (jag har lånat ut min)? Får du i så fall 30-40 med den?
Att det har funkat tidigare säger inget, då var det ju med en annan enhet.
För att kunna leta vidare, testa med kabel, så du vet om det beror på wifi eller inte. Att bara sitta och spåna på vad som kan vara fel är, i mitt tycke, en sämre lösning. Det tar inte många minuter när du väl har en kabel, och de är inte speciellt dyra (Biltema, Kjell&Co....).

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 11:18

Varför säger det inget att det funkat tidigare?
Det funkade ju tidigare med en äldre och "sämre" modell... På samma plats, samma upplösning, med samma router. Borde ju funka bättre med den nya, så den har bättre hårdvara.

Vad skulle det kunna vara med WiFi:n som strular? Filmer funkar ju i 1080p, men inte livesändningar, och inte YouTube.

Kabel har jag, det är mer det rent praktiska som är lite bökigt. Men som sagt det kanske är sista utvägen...

Kan du prova på 5GHz?

Ursprungligen av AndyK:

...det kanske är sista utvägen...

Det kan det kanske vara, men i nuläget räcker det att du testar med kabel för att kunna bekräfta eller utesluta att problemet beror på wifi.

För om det funkar lika dåligt med kabel, så ligger ju felet någon annanstans, och då går felsökningen i en annan riktning.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 13:10
Ursprungligen av keptang:

Kan du prova på 5GHz?

Routern är bara på 2,4 GHz

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 13:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan det kanske vara, men i nuläget räcker det att du testar med kabel för att kunna bekräfta eller utesluta att problemet beror på wifi.

För om det funkar lika dåligt med kabel, så ligger ju felet någon annanstans, och då går felsökningen i en annan riktning.

Problemet är att om det funkar med kabeln, så hjälper det mig inte direkt. Jag har nämligen ytterst begränsade möjligheter att dra dit en kabel.

Jag tycker bara att det är jättekonstigt att det inte funkar lika bra som med den gamla Apple TV:n....

Ursprungligen av AndyK:

Jag tycker bara att det är jättekonstigt att det inte funkar lika bra som med den gamla Apple TV:n....

Problemet med Wifi, och särskilt på 2,4 GHz-bandet, är att alla enheter samsas om bandbredden. Och du har just lagt till ytterligare en enhet. Ännu en enhet som gärna vill strömma video på nivåer som kanske går i taket för den tillgängliga bandbredden på det avstånd och de sändarförhållanden som råder i din radiomiljö.

Själv har jag kört Wifi i 20 år och väljer lätt kabel i alla lägen där jag behöver en garanterad bandbredd. Är det inte möjligt behöver du antagligen byta router till något kraftfullare och modernare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-30 14:17
Ursprungligen av AndyK:

Problemet är att om det funkar med kabeln, så hjälper det mig inte direkt. Jag har nämligen ytterst begränsade möjligheter att dra dit en kabel.

Jag tycker bara att det är jättekonstigt att det inte funkar lika bra som med den gamla Apple TV:n....

Strunta i att det är konstigt, testa med kabel bara för att se vad som händer. Du kanske bör köpa en ny router med 5 GHz, men du måste testa med kabel för att se var det strular. Bara att ta bort kabeln igen efter ett par minuter.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 14:42
Ursprungligen av kenjon:

Strunta i att det är konstigt, testa med kabel bara för att se vad som händer. Du kanske bör köpa en ny router med 5 GHz, men du måste testa med kabel för att se var det strular. Bara att ta bort kabeln igen efter ett par minuter.

Får nog göra det....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-01-30 15:08

En annan sak du kan testa är att installera om appar som inte fungerar som de ska eller fabriksåterställa AppleTV'n och börja från "scratch".

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 16:22

Någon som har några idéer om varför filmerna på Viaplay funkar, men inte livestreaming?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 11:00

Jag hade ingen sladd som var tillräckligt lång.
Men jag kollade på fotboll igår kväll, och ger man bara sändningen en stund, så hittar den till slut full kvalitet. Men det tar sin lilla stund. Sen kan den tappa kvalitet igen en stund och komma tillbaka till full kvalitet, men större delen av sändningen hade full kvalitet.

Testade att köra samma sändning på den gamla Apple TV:n och den hittade full kvalitet på bara ett par sekunder, trots att den nu står längre ifrån routern.

Byta kanaler på routern åtminstone för att testa? Tydligen skall man välja mellan kanal 1, 6 eller 11. Inte någon av de andra däremellan om det är trångt i etern.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 12:14

OK. Jag har funderat på det, men inte lyckats luska ut hur man byter kanal för de olika enheterna.

Har följande kopplat:
4 st iPhone
1 st iPad
1 st iMac
2 st Windowsburkar från jobb (bara inkopplade ibland)
2 st Apple TV
1 st Yamahahögtalare

Ska kolla vad routern heter när jag kommer hem. Det är en Netgear iaf.

Du byter bara kanal på routern, enheterna behöver du inte bry dig om.

Om du inte har 5 GHz kanske det är Telias Technicolor du har? De har ju stängt av 5GHz i sina tidigare versioner iaf. Inte jättelätt att hitta rätt inne i routerns inställningar ang kanaler heller. https://www.telia.se/privat/support/info/byt-...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 13:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Om du inte har 5 GHz kanske det är Telias Technicolor du har? De har ju stängt av 5GHz i sina tidigare versioner iaf. Inte jättelätt att hitta rätt inne i routerns inställningar ang kanaler heller. https://www.telia.se/privat/support/info/byt-...

Nä, det är en router jag köpte får några år sedan, en Netgear. Har inte Telia.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 13:17
Ursprungligen av keptang:

Du byter bara kanal på routern, enheterna behöver du inte bry dig om.

Är det bara en kanal man ska ställa in för alla? Isf tror jag att jag vet hur man gör.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-02-01 09:06

Bytte till kanal 6. Vet inte om den generella hastigheten ökade, fick ungefär samma mätresultat. Dock kändes det som att Apple TV:n snabbare hittade full kvalitet och var stabilare i att hålla den, men den gick ner några gånger även igår. Men det var iaf acceptabelt. Bara kvar att test hur YouTube uppför sig.

Dock gjorde jag en mätning precis bredvid routern och fick en hastighet på 40 Mbit/s, ska kanske ta ett snack med Bredband2 också... Betalar ju för 100/10 Mbit/s.

Sen kanske en nu router med 5GHz också hjälper till. Kan ju alltid köra de produkter som är närmst routern på 5 GHz och de som är längre ifrån på 2,4 GHz.

Ursprungligen av AndyK:

Bytte till kanal 6. Vet inte om den generella hastigheten ökade, fick ungefär samma mätresultat. Dock kändes det som att Apple TV:n snabbare hittade full kvalitet och var stabilare i att hålla den, men den gick ner några gånger även igår. Men det var iaf acceptabelt. Bara kvar att test hur YouTube uppför sig.

Dock gjorde jag en mätning precis bredvid routern och fick en hastighet på 40 Mbit/s, ska kanske ta ett snack med Bredband2 också... Betalar ju för 100/10 Mbit/s.

Sen kanske en nu router med 5GHz också hjälper till. Kan ju alltid köra de produkter som är närmst routern på 5 GHz och de som är längre ifrån på 2,4 GHz.

Har du kollat HDMI-kabeln till TVn?
Det finns en funktion i ATV under ”Video och ljud” / ”Kontrollera kabeln”, testa den för jag antar att du har samma kabel till TVn som du hade till gamla ATVn. Kan ju vara att du inte får ut allt från den nya ATV med en gammalstandard-kabel. OBS spekulation endast ;D

Bevaka tråden