Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ringa från Macen på iPhonen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Typisk situation:
Jag har googlat fram ett telnr på Macen, tar upp telefonen, skriver av numret och ringer det. Känns extremt stenålder.

Vill ha:
Jag har googlat fram ett telnr på Macen, högerklickar på det, väljer menyalternativet "Ring 012-34567890 på din iPhone", tar sedan upp telefonen och den har redan börjat ringa.

Finns det en motsvarande plugin eller annan lösning?

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-01-29 16:28
Ursprungligen av carlsson:

Typisk situation:
Jag har googlat fram ett telnr på Macen, tar upp telefonen, skriver av numret och ringer det. Känns extremt stenålder.

Vill ha:
Jag har googlat fram ett telnr på Macen, högerklickar på det, väljer menyalternativet "Ring 012-34567890 på din iPhone", tar sedan upp telefonen och den har redan börjat ringa.

Finns det en motsvarande plugin eller annan lösning?

Den lösningen finns ju redan, markera telefonnumret så dyker det upp en liten extra meny där man kan välja att ringa numret. Sen tror jag i och för sig att mat talar via datorn snarare än att behöva ta upp telefonen, och det är ett val jag gärna skulle se (så man kan gå och hämta kaffe medan man snackar).

Ursprungligen av Gurra:

Den lösningen finns ju redan, markera telefonnumret så dyker det upp en liten extra meny där man kan välja att ringa numret. Sen tror jag i och för sig att mat talar via datorn snarare än att behöva ta upp telefonen, och det är ett val jag gärna skulle se (så man kan gå och hämta kaffe medan man snackar).

Det är ju precis det jag menar; Jag vill INTE prata via datorn, jag vill prata i min telefon.

Därav frågan. ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-01-29 16:33

Det går att plocka upp samtalet på telefonen efter att det är uppkopplat. Typ tryck på gröna menyraden (på telefonen) och sen ikonen som heter Röstsamtal och sen välja alternativet iPhone.

Ursprungligen av Mija:

Det går att plocka upp samtalet på telefonen efter att det är uppkopplat. Typ tryck på gröna menyraden (på telefonen) och sen ikonen som heter Röstsamtal och sen välja alternativet iPhone.

Tack, men tyärr är det en bit från att vara riktigt smidigt. Man måste på iPhone göra de moment som du skriver, dvs:
1. sätta på skärmen om den är avstängd.
2. klicka på gröna raden längst upp för att fånga samtalet.
3. ändra ingången till hörlurar eller iPhone.

Men det är kanske lite smidigare. Önskar bara det hade varit *smidigast*.
Ska prova detta i veckan nu, kanske lär jag mig att tycka att det är okej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-30 01:00

Hur hade du tänkt dej att det skulle funka då? För om du plockar upp telefonen kan det ju vara så att du vill göra något annat på den (kolla Anteckningar) och inte vill ta samtalet där. Så då blir det lite mer "jobb" för att tala om vad man vill.

Ursprungligen av kenjon:

Hur hade du tänkt dej att det skulle funka då? För om du plockar upp telefonen kan det ju vara så att du vill göra något annat på den (kolla Anteckningar) och inte vill ta samtalet där. Så då blir det lite mer "jobb" för att tala om vad man vill.

Baserat på din fråga ser jag helt enkelt alternativet "Ring 0123-456789 på din iPhone" jämte "Ring 0123-456789 på din Mac".
Det behöver inte vara svårare än så, och det ena behöver inte utesluta det andra.

Allting för att förenkla det dagliga livet!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-01-30 16:05

Förr kunde man göra, som du vill, med appen BluePhoneElite på Mac:en. Om det fungerar på moderna versioner av OSX har jag ingen aning om. Den var populär för 10-15 år sedan eller nåt. Prova.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-01-31 16:46
Ursprungligen av carlsson:

Baserat på din fråga ser jag helt enkelt alternativet "Ring 0123-456789 på din iPhone" jämte "Ring 0123-456789 på din Mac".
Det behöver inte vara svårare än så, och det ena behöver inte utesluta det andra.

Allting för att förenkla det dagliga livet!

Gällde inte frågan att plocka upp ett samtal som redan var uppkopplat?

Ursprungligen av kenjon:

Gällde inte frågan att plocka upp ett samtal som redan var uppkopplat?

Ta inte det här fel nu, men om man läser originalfrågan så är svaret på din fråga "Nej".

Exempel:
Här är mitt nummer: 0123-456789.

Hur jag måste göra idag för att ringa det:
Ta upp telefonen.
Öppna telefonappen.
Klicka på nummerpanelen.
Skriv av numret.
Tryck Ring.

Hur jag vill kunna göra:
Högerklicka på numret.
Välj alternativet "Ring 0123-456789 med din iPhone"
Jag tar upp telefonen, och den håller nu på att ringa numret i fråga.

Senast redigerat 2018-02-01 07:56
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-31 22:55

Tryck F19: säg "ring Jon Äpplefrö med iPhone" 

Orkar man inte trycka på en knapp så går det att ordna.

Viktigt är dock att man just säger …med iPhone, annars blir det ett FaceTime-röstsamtal. Vilket det iofs står, men det är ett röst-samtal via mobilen. Heter din mobil något annat kan du välja det, men iPhone verkar fungera oavsett vad du har döpt den till.

Edit: om programmakaren eller webbdesignern gjort rätt så ska numret vara en hyperlänk via tel:020-120 99 71 och då ska det räcka med att klicka på numret och därefter godkänna med ett klick på ringknappen.
Vi som kör Launchbar kan ringa på flera sätt genom Launchbar.

1
Bevaka tråden