Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nintendo presenterar ett Mario Kart-spel för mobiltelefonen

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Natten till i dag meddelade Nintendo att man håller på att utveckla ännu ett spel för mobiltelefoner. Spelet heter Mario Kart Tour och blir som namnet antyder en mobilversion av Mario Kart.

Läs hela artikeln här

Hurra hurra hurra! Detta gör mig så glad!

Äntligen kommer vi få köra Mario kart i telefonen. Hoppas bara att grafiken är bra.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-01 16:21

Jag hoppas bara att de får till kontrollerna bra, virtuella knappar och styrdon på skärmen har nog aldrig fungerar särskilt bra men känner jag Nintendo rätt löser de detta på ett smart sätt. De kanske har fattat några konstiga beslut gällande konsoler historiskt, men att designa väl fungerande och roliga spel är de ohotade mästare på. Höga förhoppningar på detta! Kan säkert stjäla en hel del lunchtid på kontoret misstänker jag.

  • Medlem
  • 2018-02-01 22:27
Ursprungligen av ekloev:

Jag hoppas bara att de får till kontrollerna bra, virtuella knappar och styrdon på skärmen har nog aldrig fungerar särskilt bra men känner jag Nintendo rätt löser de detta på ett smart sätt. De kanske har fattat några konstiga beslut gällande konsoler historiskt, men att designa väl fungerande och roliga spel är de ohotade mästare på. Höga förhoppningar på detta! Kan säkert stjäla en hel del lunchtid på kontoret misstänker jag.

Hoppas på kontroller likt dem i GRID: Autosport till iOS. Där 3D Touch används till gas/broms, fungerar väldigt smidigt enligt mig. Betydligt bättre än virtuella knappar tycker jag.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-02 07:02
Ursprungligen av ekloev:

Jag hoppas bara att de får till kontrollerna bra.

Funkar ju bra att styra med en wii-mote genom att luta på den, borde väl gå lika bra med telefon?
Minns inte hur man driftar så iofs.

Blir det som Mario run antar jag att man bara behöver skjuta skal och att kurvor osv sköts av autopilot.

Fast det känns lite fel för Mario Kart. Det fungerar för Mario Run men en stor del av Mario Kart är just svängarna.

Däremot så kanske själva "driftningen" genom kurvorna hanteras av autopilot

Nåväl, jag ser framemot spelet;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Fast det känns lite fel för Mario Kart. Det fungerar för Mario Run men en stor del av Mario Kart är just svängarna.

Däremot så kanske själva "driftningen" genom kurvorna hanteras av autopilot

Nåväl, jag ser framemot spelet;)

Jag säger inte att jag vill att det ska bli så men risken finns ju för att inte skrämma bort kunder, med "hög" inlärningskurva. Förhoppningsvis blir det som att spela mario kart 8 på wii u med Wii viftpinne. (Wii remote)

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-02 11:23

Jag är kluven här, jag vill helst inte se virtuella knappar på skärmen eftersom det innebär att att man tvingas täcka en del av spelet med fingrarna, men samtidigt känns inte autopilot-körning som Mario Kart. Magkänslan säger att 3D-touch-baserade kontroller som @S_Z är inne på tillsammans med gyro-kontroll för driftingen borde fungera bra. Nintendos utvecklare kan nog göra något riktigt bra av det där.

Ett finger mot skärmen (mot bilen) som styr bilen kanske vore nått.

Gött Nintendo

Men Apple TV då, Nintendo?!
Kan inte förstå varför SuperMario Run inte finns till tvOS och det borde vara lika självklart med MarioKart på TVn. Med en riktig handkontroll blir det ju klart bäst.
Tänk om Nintendo skulle släppa gamla hederliga SuperMario (originalet) till Apple TV. Med tanke på hur snabbt NES Classic mini sålde slut så verkar det ju finnas en marknad. Skulle lätt pröjsa 100 spänn för det spelet till TVn.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Men Apple TV då, Nintendo?!
Kan inte förstå varför SuperMario Run inte finns till tvOS och det borde vara lika självklart med MarioKart på TVn. Med en riktig handkontroll blir det ju klart bäst.
Tänk om Nintendo skulle släppa gamla hederliga SuperMario (originalet) till Apple TV. Med tanke på hur snabbt NES Classic mini sålde slut så verkar det ju finnas en marknad. Skulle lätt pröjsa 100 spänn för det spelet till TVn.

Tror inte de är så sugna på att släppa sina spel på plattformar som faktiskt är vettiga att spela på utöver sina egna konsoler.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-04 18:24
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Men Apple TV då, Nintendo?!
Kan inte förstå varför SuperMario Run inte finns till tvOS och det borde vara lika självklart med MarioKart på TVn. Med en riktig handkontroll blir det ju klart bäst.
Tänk om Nintendo skulle släppa gamla hederliga SuperMario (originalet) till Apple TV. Med tanke på hur snabbt NES Classic mini sålde slut så verkar det ju finnas en marknad. Skulle lätt pröjsa 100 spänn för det spelet till TVn.

En Apple TV med en trådlös handkontroll ansluten blir väldigt nära en konkurrerande spelkonsol, och det tror jag inte Nintendo är intresserade av. Genom att släppa på de mobila plattformarna når de ut till den nya publiken som bara använder telefoner, och de når ut till sin gamla klassiska målgrupp med Switch och 3DS. Super Mario Run skulle väl inte vinna mycket på att spelas på ATV, men Mario Kart Tour skulle vara ytterst lämpad för det. Känns ganska osannolikt dessvärre.

Ursprungligen av ekloev:

En Apple TV med en trådlös handkontroll ansluten blir väldigt nära en konkurrerande spelkonsol, och det tror jag inte Nintendo är intresserade av. Genom att släppa på de mobila plattformarna når de ut till den nya publiken som bara använder telefoner, och de når ut till sin gamla klassiska målgrupp med Switch och 3DS. Super Mario Run skulle väl inte vinna mycket på att spelas på ATV, men Mario Kart Tour skulle vara ytterst lämpad för det. Känns ganska osannolikt dessvärre.

Jo det är klart att det ligger mest strategi bakom beslutet att inte lansera till tvOS, det borde väl vara ganska enkelt rent tekniskt. Dessutom tillåter ju Apple numera att spel kräver en ansluten handkontroll. Från början skulle alla spel kunna spelas med fjärren.
Men tråkigt är det, jag spelar helst på TVn.

  • Medlem
  • 2018-02-04 18:34
Ursprungligen av Jonatatatan:

Tror inte de är så sugna på att släppa sina spel på plattformar som faktiskt är vettiga att spela på utöver sina egna konsoler.

Inte vettiga att spela på? Enligt vem? Jag spelar mer på min iPhone X än på min PS4 och då pratar jag om ”riktiga” spel. Så själv tycker det är en utmärkt plattform för spel.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Tror inte de är så sugna på att släppa sina spel på plattformar som faktiskt är vettiga att spela på utöver sina egna konsoler.

Mario Run var helt vettigt att spela på iphone/ipad

Ursprungligen av S_Z:

Inte vettiga att spela på? Enligt vem? Jag spelar mer på min iPhone X än på min PS4 och då pratar jag om ”riktiga” spel. Så själv tycker det är en utmärkt plattform för spel.

Spelar du med virtuella knappar eller med en extern handkontroll? Jag har provat att spela GTA och liknande på mobilen med virtuella knappar har alltid tyckt det fungerat dåligt. Spela med handkontroll blir ju som vilken konsol som helst och då är det säkert en ok lösning om man gillar portabelt spelande.

Ursprungligen av BlackSmp:

Mario Run var helt vettigt att spela på iphone/ipad

Och det är ju ett väldigt förenklat spel för att kunna köras med en hand.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Och det är ju ett väldigt förenklat spel för att kunna köras med en hand.

Men det är en jävla utmaning att spela.

  • Medlem
  • 2018-02-04 23:50
Ursprungligen av Jonatatatan:

Spelar du med virtuella knappar eller med en extern handkontroll? Jag har provat att spela GTA och liknande på mobilen med virtuella knappar har alltid tyckt det fungerat dåligt. Spela med handkontroll blir ju som vilken konsol som helst och då är det säkert en ok lösning om man gillar portabelt spelande.

Nej, jag har ingen handkontroll utan spelar på skärmen. Tycker som sagt att "3D Touch"-stöd gör rätt mycket för kontrollen, att slippa behöva hålla fingrarna på virtuella knappar utan istället använda tryck för saker som skjuta i first-person-shooters, gasa/bromsa i bilspel och så vidare.

Tror det handlar mycket om vana. Själv är jag gammal PC-spelare men när jag tog beslutet inte köpa någon mer "PC" och gå över till Mac fick de bli en konsol istället. Kontrollen ansåg jag var fullständigt kass jämfört med att ha ett tangentbord och mus Men efterhand lärde jag mig spela rätt bra ändå på den.

Samma sak med mobilen. Visst, oftast sämre kontroll än med en riktig handkontroll men så illa anser jag inte det vara. Har använd min iPhone som spelplattform ända sedan min 3GS.

Sen tycker jag det finns många spel som känns som gjorda för mobilen trots att de är portningar från PC/konsol. Spelade exempelvis igenom det förövrigt fantastisk välgjorda INSIDE för ett tag sedan. Ett klockrent spel för mobilen. Eller klicka-peka-spel som "Life is strange". Finns många bra "riktiga" spel för iOS, det är definitivt en riktig spelplattform i mina ögon.

1
Bevaka tråden