Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 10:20
Ursprungligen av Alix:

Plötsligt blev skandaltyngda Nordea väldigt populär igen. Trots mångmiljardhjälp från svenska skattebetalare flyttar bankens huvudkontor snart från Sverige för att få en bättre deal. En del är väldigt förlåtande. Inte jag.

Jag har verkligen försökt att förstå den här "vreden" som så många svenskar känner angående Nordea, men jag kan verkligen inte göra det annat än att man är missinformerad.

1) Staten (och då svenska folket) gick plus på att hjälpa bankerna under finanskrisen.
http://viharraknatpadethar.se/2015/09/staten-...
https://www.dn.se/ekonomi/staten-gick-med-vin...

2) 75% av Nordeas verksamhet ligger utanför Sverige, så varför de skall ha HK i sverige förstår jag inte, speciellt inte när svenska regeringen ändrar spelreglerna.

  • Medlem
  • 2017-10-25 10:30
Ursprungligen av Trineo:

... 1) Staten (och då svenska folket) gick plus på att hjälpa bankerna under finanskrisen. ...

Så att hjälpa banker i kris med skattemedel ska ses som en lukrativ affärsmodell för skattebetalarna? Låt oss då bjuda in alla problemtyngda banker till vårt land och investera i dem. Eller så är det ett pseudoargument du kommer med. Vi visste nämligen inte då hur det skulle sluta, inte Nordea eller de andra bankerna heller. But hindsight is 20/20.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-25 11:10
Ursprungligen av Alix:

Så att hjälpa banker i kris med skattemedel ska ses som en lukrativ affärsmodell för skattebetalarna? Låt oss då bjuda in alla problemtyngda banker till vårt land och investera i dem. Eller så är det ett pseudoargument du kommer med. Vi visste nämligen inte då hur det skulle sluta, inte Nordea eller de andra bankerna heller. But hindsight is 20/20.

Visst är det så, men alternativet hade ställt till det desto mer ur de analyser jag läst.
Men faktum är att Nordea inte är skyldig några pengar, det var mer det jag var ute efter.

  • Medlem
  • 2017-10-25 11:35
Ursprungligen av Trineo:

Visst är det så, men alternativet hade ställt till det desto mer ur de analyser jag läst.
Men faktum är att Nordea inte är skyldig några pengar, det var mer det jag var ute efter.

Nej, de är inte skyldiga några pengar. Men det påstod jag inte heller. Bara att skattebetalarna tvingades rycka in med stora belopp, på vinst och förlust.

  • Medlem
  • 2017-10-26 04:19
Ursprungligen av Trineo:

Jag har verkligen försökt att förstå den här "vreden" som så många svenskar känner angående Nordea, men jag kan verkligen inte göra det annat än att man är missinformerad.

1) Staten (och då svenska folket) gick plus på att hjälpa bankerna under finanskrisen.
http://viharraknatpadethar.se/2015/09/staten-...
https://www.dn.se/ekonomi/staten-gick-med-vin...

2) 75% av Nordeas verksamhet ligger utanför Sverige, så varför de skall ha HK i sverige förstår jag inte, speciellt inte när svenska regeringen ändrar spelreglerna.

Håller med dig

1998 gick Nordbanken och Finländska Merita ihop. Sedan bildades Nordea med hjälp av Unibank och Kreditkassen. Om vi skall vända på det så borde finnarna varit sura i alla dessa år från 1998 då HK legat i Sverige. Nordbanken är en ytterst liten del av koncernen idag

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig

1998 gick Nordbanken och Finländska Merita ihop. Sedan bildades Nordea med hjälp av Unibank och Kreditkassen. Om vi skall vända på det så borde finnarna varit sura i alla dessa år från 1998 då HK legat i Sverige. Nordbanken är en ytterst liten del av koncernen idag

Historiskt var det ju Postbanken som sedan blev Post och Kreditbanken som sedan köpte upp Wermlandsbaken som sedan köpte upp Götabanken. Sedan blev det Nordbanken som nu heter Nordea.
Under alla dessa år har löner för kommunalt och statligt anställda - det må vara Telia - Systemet osv förvaltats och utbetalats till anställda med lönespecen i samma kuvert. Som så mycket annat statligt - gick det sämre än den privata aktören - och var den enda bank som fick/behövde ekonomiskt stöd för att inte gå i kaputt. Liknande som PostNord idag. Staten skall inte driva företag - och helst inget annat heller.
Att sedan LO och andra fackförbund nu flyttar sina medlemmars pengar och besparingar till ngn annan bank som har sitt huvudkontor och betalar alla skatter i Sverige. Det är en annan femma. Dessutom - vad jag förstår - är inte flytten 100% ännu. Ägarna måste säga sitt först - och den stämman har inte varit ännu.
Fortsättning följer....... och Apple Pay mf kommer att finnas på alla banker vad det lider.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-06 22:53

Ser på fakturan från Västvatten att hyra av vattenmätare går loss på 3250kr per år. Min nuvarande mätare från 2006 har alltså kostat +35000kr.
En snabb googling ger svaret att en vattenmätare går att köpa för mindre än 1000kr ink moms.

Blev väldigt nyfiken men lät bli ändå att klicka där…….

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-09 11:49

Ja, den är det nog bäst att låta bli att klicka på

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-09 12:22
Ursprungligen av calinou:

Blev väldigt nyfiken men lät bli ändå att klicka där…….

Typiskt sätt att lura användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-09 12:50
Ursprungligen av PaO:

Håller med dig

1998 gick Nordbanken och Finländska Merita ihop. Sedan bildades Nordea med hjälp av Unibank och Kreditkassen. Om vi skall vända på det så borde finnarna varit sura i alla dessa år från 1998 då HK legat i Sverige. Nordbanken är en ytterst liten del av koncernen idag

Jo, och fram till ett par år sen hade Finska Nordea ett eget huvud kontor. Kan tillägga Finska Nordea fungerar bättre än den Svenska. Det enda jag blev rädd i.o.m. det finska huvud kontoret stängdes och allt flyttades under ett tak till det svenska huvud kontoret var att Finska nordea skulle bli mer lik den svenska enklaven.

Ni svenskar kunde faktist få bättre service om Nordea blev styrt från Finland

Hur som helst reaktionerna är upp åt väggarna. Mitt konto har gått från att ha varit Förenings Bankens till att bli Meritas till att bli Nordeas alla Finska banker fram till något år sen då det blev helsvenskt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-09 22:21
Ursprungligen av juanito:

Jo, och fram till ett par år sen hade Finska Nordea ett eget huvud kontor. Kan tillägga Finska Nordea fungerar bättre än den Svenska. Det enda jag blev rädd i.o.m. det finska huvud kontoret stängdes och allt flyttades under ett tak till det svenska huvud kontoret var att Finska nordea skulle bli mer lik den svenska enklaven.

Ni svenskar kunde faktist få bättre service om Nordea blev styrt från Finland

Hur som helst reaktionerna är upp åt väggarna. Mitt konto har gått från att ha varit Förenings Bankens till att bli Meritas till att bli Nordeas alla Finska banker fram till något år sen då det blev helsvenskt.

Fick en bankbok och ett konto på Nordea som barn. Sisådär 20 år sedan så tog jag ut allt jag kunde och körde SEB och andra banker.
Kvar på Nordeakontot låg 7öre. Varje år skickade man ut ett kontoutdrag. Aldrig tog man kontakt och frågade om jag ville öka mitt engagemang i banken, eller säga upp det. Försökte avsluta kontot via telefon, tänkte att man borde kunna legitimera sig med BankID, men icke.
Sur är jag för att banken spenderar flera hundra gånger mer på att upplysa mig om mina 7öre, än vad de tjänar på mitt kapital.

Ursprungligen av reboot81:

Fick en bankbok och ett konto på Nordea som barn. Sisådär 20 år sedan så tog jag ut allt jag kunde och körde SEB och andra banker.
Kvar på Nordeakontot låg 7öre. Varje år skickade man ut ett kontoutdrag. Aldrig tog man kontakt och frågade om jag ville öka mitt engagemang i banken, eller säga upp det. Försökte avsluta kontot via telefon, tänkte att man borde kunna legitimera sig med BankID, men icke.
Sur är jag för att banken spenderar flera hundra gånger mer på att upplysa mig om mina 7öre, än vad de tjänar på mitt kapital.

Precis lika här, går inte avsluta kontot utan att fysiskt besöka ett bankkontor, har fortfarande ett Nordea-konto med 2kr på som jag inte använt på ca. 20 år.

Uselt.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-10 12:44
Ursprungligen av keptang:

Precis lika här, går inte avsluta kontot utan att fysiskt besöka ett bankkontor, har fortfarande ett Nordea-konto med 2kr på som jag inte använt på ca. 20 år.

Uselt.

Ni svenskar borde byta till finska banker och sköta era ärenden därifrån. De må vara lite primitivare, men vi har aldrig sådana problem som man läser om här på 99.se. Nu har jag inte försökt stänga något konto så där är jag inte helt säker. Men det går lätt att skapa nya konton själv så jag antar att det inte är något större problem.

Ursprungligen av juanito:

Ni svenskar borde byta till finska banker och sköta era ärenden därifrån. De må vara lite primitivare, men vi har aldrig sådana problem som man läser om här på 99.se. Nu har jag inte försökt stänga något konto så där är jag inte helt säker. Men det går lätt att skapa nya konton själv så jag antar att det inte är något större problem.

Har inga problem med min nuvarande huvudbank, som inte är Nordea (eller någon annan gammelbank). Så jag är väldigt nöjd.
Inga problem att skapa nya konton i Sverige heller vad jag vet.

  • Medlem
  • International user
  • 2017-11-13 10:06
Ursprungligen av keptang:

Har inga problem med min nuvarande huvudbank, som inte är Nordea (eller någon annan gammelbank). Så jag är väldigt nöjd.
Inga problem att skapa nya konton i Sverige heller vad jag vet.

Tja hos SEB går det inte så enkelt, det fick min farsa erhfara. Gick in till kontoret och sade sig vilja öppna ett konto. Fick till svar att inte kan man bara öppna ett konto sådär. Kommer inte ihåg vad min farsa sa, men något sarkastiskt var det sen vägrade han ha något med den banken att göra i fortsättningen.

Sen har ni här på 99 mac i många år haft problem med vilka web browsers och OS som har stötts och så vidare. Något som var avklarat under90 talet i Finland.

Därmot har ni haft bank dosor istället för kod tabeller lång innan oss i Finland, men det ser jag som en stor fördel. Jag kan göra mina bank affärer över allt i världen där jag har internet. Nu använde jag iofs även touchid, för mina bank ärenden men jag ger inte bort mina kod tabeller gärna. Det systemet vill jag ha kvar.

Vad jag tycker är dumt när det gäller banker är att man inte får ha bankböcker längre. Det gäller iallfall om man har sina bankärenden hos Nordea. En på Nordea tror jag det var ville ta ifrån mej min bankbok som jag hade istället för att bara makulera den. Om det inte var på Nordea det hände så var på på posten...där jag satte in pengar första gången,

Min första insättning var på hela 10 kronor kommer jag ihåg... Jag ska ta fram bankboken och kolla när det var. I min min bankbok stod det "Uttag för göras utan förmyndarens medgivande" Det första jag sparade till var en kamera tror jag. Det tog lång tid för mej att spara till en kamera för jag fick bara veckopeng. Vissa av mina kompisar fick hela barnbidraget berättade de för mej.
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Vad jag tycker är dumt när det gäller banker är att man inte får ha bankböcker längre

Ja, det är verkligen jättetråkigt att man inte får ha bankböcker och allt krångel som det medför. Särskilt när tekniken har sprungit så otroligt långt att det är betydligt enklare i varje enskild liten situation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-18 18:44

Du har missat nostalgipoängen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-23 22:29

Väntat i 1,5 år på fiber. Nu i november har man grävt, installerat fiberswitch och idag blåst fibern. Bara att surfa säger montören.
Men icke. Varför? Jo, det hela har dragit ut på tiden såpass att beställningen hos Telia har annullerats.

Så vi får fortsätta att stänga av Wifi på samtliga enheter när man ska betala räkningar, så smalt är vårt bredband.

Ursprungligen av reboot81:

Väntat i 1,5 år på fiber. Nu i november har man grävt, installerat fiberswitch och idag blåst fibern. Bara att surfa säger montören.
Men icke. Varför? Jo, det hela har dragit ut på tiden såpass att beställningen hos Telia har annullerats.

Så vi får fortsätta att stänga av Wifi på samtliga enheter när man ska betala räkningar, så smalt är vårt bredband.

Är det Telia som är fiberleverantör också? Jag undrar pga en kompis som funderar på att dra in fiber

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-24 08:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Är det Telia som är fiberleverantör också? Jag undrar pga en kompis som funderar på att dra in fiber

Öppen Fiber, så det är Telia. Nu ska man inte generalisera – min upplevelse av Telia pga deras rutiner är ett skämt, men jag är inte den enda kunden. Finns garanterat tusentals som är supernöjda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-12-13 18:42

Blev kallad till läkaren, 9mil bort. Ringde och frågade vad det gällde. Jo, ett provsvar. Tjatade lite, och frågade om inte läkaren kunde ta det på telefon.
Så idag hade jag ett 57sekunder långt samtal med en överläkare, som meddelade att provsvaret var "bra".
Nu tänker ni säkert, hade det varit privat sjukvård så hade det ringts ut? Billigast så liksom, jag slipper anmäla mig, ta en kundlapp, uppta väntrum, besöksrum osv.

Det var privat sjukvård, via en försäkring.

Resursslöseri och utan respekt för samhällsekonomin.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2017-12-13 19:24

Lyckligtvis är inte denna din erfarenhet regel. Som mycket erfaren i sjukvårdssammanhang kan jag vittna om att betydligt rimligare hantering snarare är legio.

Inte skit sur men besviken, har beställt wifi socklar som jag hade hoppas på att få idag så man hade haft nåt att göra i helgen, och saken är den att sakerna anlände till Sverige för att par dar sen och jag har inte fått någon AVI eller liknande från posten.

Inte heller direkt sur bara rejält less på jobbet just nu...

Ursprungligen av Laserturken:

Inte skit sur men besviken, har beställt wifi socklar som jag hade hoppas på att få idag så man hade haft nåt att göra i helgen, och saken är den att sakerna anlände till Sverige för att par dar sen och jag har inte fått någon AVI eller liknande från posten.

Ungefär som när UPS skulle dela ut min julklapp före jul och försökte nå mig i en vecka utan att vare sig förvarna eller berätta efter misslyckade försök...

Först när jag började efterlysa paketet så fick jag reda på att de hade försökt i en vecka.

  • Medlem
  • 2018-02-02 13:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Inte heller direkt sur bara rejält less på jobbet just nu...

Jobbigt hoppas att det trots allt ordnar sig

Ursprungligen av PaO:

Jobbigt hoppas att det trots allt ordnar sig

Det löser sig alltid

  • Medlem
  • 2018-02-02 17:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Det löser sig alltid

Brukar göra det på ett eller annat sätt ?
När arbetslivet ger motstånd brukar jag koppla av med
To Big To Fail med den klassiska scenen.
En assistent säger till Wall Street höjdaren måste vi vara här hela helgen. Då svarar höjdaren du kliver ur en limousine på Wall Street och inte en Higgins båt på Omaha Beach. Ligger något i det.

Bevaka tråden