Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera info från Nokia1010 till iPhone?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-04 21:35

Vet inte om jag hamnat rätt i kategori här…
Jag tänkte överraska hustrun med en introduktion till en mer digital värld med en iPhone5. Detta bör ske så smidigt och lätt(samt) som möjligt för att iPhonen inte ska hamna i byrålådan. Just nu är det två hakar i denna process;
– nytt SIM-kort till iPhonen, och, det mest akuta;
– hur föra över nummer o övrig information så snabbt/smidigt/obesvärligt som möjligt? Finns någon annan metod än att flytta SIM-kort fram o tillbaka, om ens det är möjligt med ett nytt kort?
Någon att lysa upp detta mörker med innerligt tack på förhand?

Senast redigerat 2018-02-05 09:16

26 år gammal Nokia?
Gör det enda vettiga, skaffa ett iCloud-konto och lägg in kontakterna manuellt så synkas dessa sedan till iPhone.

Vad är övrig information? SMS? Glöm dessa.

Ursprungligen av SwBear:

...flytta SIM-kort fram o tillbaka, om ens det är möjligt med ett nytt kort?

Den ca 25 år gamla Nokian har "standard-sim", dvs i kreditkortsstorlek. iPhone 5 har "nano-sim".

https://sv.wikipedia.org/wiki/SIM

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-04 23:36

Menar du att hon nu använder en Nokia 1011 från 1992? Nästan ett halvt kilo, Ni-Cd batteri med 12 timmars standbytid och 90 min taltid (när batteriet var nytt). Och plats för 99 nummer i telefonboken...
Imponerande!

I så fall tror jag du introducerar en iPhone 5 smidigast så här:
Du skriver i en annan tråd att du har en iMac från 2010. Skapa ett eget användarkonto till henne på den. Skapa därifrån ett eget iCloud-konto till henne. Låna hennes nuvarande telefon och skriv av hennes nuvarande kontakter (max 99) för hand till Kontakter-appen i macen. Se till att det synkas till hennes nya iCloud-konto.

När hon sedan går igenom inställningsassistenten på sin iPhone 5 hjälper du henne knappa in iCloud-kontot du skapade till henne och - ”boom” (som Steve brukade säga) - så finns hennes kontakter automagiskt på iphonen.

(Du kan naturligtvis hoppa över synken med macen och iCloud helt och göra allt direkt på iphonen. Poängen är att jag tror att det går fortare att manuellt skriva in max 99 namn/nummer än att lyckas med att på något sätt föra över info via simkortet mellan två telefoner av så olika generationer. Även om det teoretiskt skulle gå att klippa ner kortet i den gamla Nokian så är jag inte säker att det i slutändan går utan extra mellan-hårdvara som kan läsa och skriva till olika generationer av simkort)

Det går att lägga till kontakterna direkt på www.icloud.com så behöver man inte blanda in någon dator att synka med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-05 05:52

Som jag befarade… men tack för svar iaf!
PS: Modellnumret skulle varit 1110 men jag är nog inte närmare en automagisk överföring för det…

Ursprungligen av SwBear:

...Modellnumret skulle varit 1110…

Ok, då är den ju bara ca 12-15 år gammal.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den ca 25 år gamla Nokian har "standard-sim", dvs i kreditkortsstorlek. iPhone 5 har "nano-sim".

https://sv.wikipedia.org/wiki/SIM

Även om nu OP skrev fel modellnummer så borde detta inte vara ett problem eftersom dagens sim-kort levereras som "alla-i-ett" med adapters så att man kan trycka ut rätt storlek på SIM-kortet för att passa olika telefoner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-05 09:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Även om nu OP skrev fel modellnummer så borde detta inte vara ett problem eftersom dagens sim-kort levereras som "alla-i-ett" med adapters så att man kan trycka ut rätt storlek på SIM-kortet för att passa olika telefoner

Här syns ett ljus; med ett nytt SIM-kort för samma abb borde det gå att transportera kontakter (ev mer info) med ett par hastiga kort-skiftningar. I teorin alltså… Återstående hake är att hålla iPhonen borta från byrålådan tills nya SIM-kortet anländer. Tack för infot; det var ett antal år sedan jag själv gjorde det skiftet i standard.
Redigering: Exponerar ålderstecken här; hustruns hedenhöslur ska vara 1010 om bildsöket är korrekt. Korrigerade rubriktexten även.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-02-05 12:53
Ursprungligen av SwBear:

Här syns ett ljus; med ett nytt SIM-kort för samma abb borde det gå att transportera kontakter (ev mer info) med ett par hastiga kort-skiftningar. I teorin alltså… Återstående hake är att hålla iPhonen borta från byrålådan tills nya SIM-kortet anländer. Tack för infot; det var ett antal år sedan jag själv gjorde det skiftet i standard.
Redigering: Exponerar ålderstecken här; hustruns hedenhöslur ska vara 1010 om bildsöket är korrekt. Korrigerade rubriktexten även.

Men är det en 1010 så är det ju ändå relativt modern. Den har både mp3ringsignaler och polyfoniska ringsignaler samt FM-radio. ?

Men även jag rekommenderar den manuella vägen via icloud.com för att importera kontakter mm.

Kolla även hustruns SIM-kort så att det inte är ett allt-i-ett-SIM. Det kan ju vara så att ni för något år sedan bytt ut SIM-kortet om det har slutat att fungera eller liknande. Kanske har ni rätt kort i den antika luren.

1
Bevaka tråden