Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liberalerna vill införa mobilförbud i klassrummen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I ett debattinlägg i Dagens Nyheter skriver partiet Liberalerna att det är dags att lagstadga förbud mot mobiltelefoner i klassrummen för grundskole- och gymnasieelever.

Läs hela artikeln här

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-05 15:47

Jag förstår inte varför det måste till en lag för det? Elever har nog svårt att koncentrera sig som det är att då ha mobiltelefon som plingar och stör än mer är helt obegripligt.

Ursprungligen av Innis:

Jag förstår inte varför det måste till en lag för det? Elever har nog svårt att koncentrera sig som det är att då ha mobiltelefon som plingar och stör än mer är helt obegripligt.

Lärare har inga rättigheter idag, så du kan göra och bete dig precis hur du vill under en lektion utan repressalier. Det finns dem som anser att man är mogen nog när man är yngre än 18 att man själv kan ta ansvar. De personerna har inte riktigt kontakt med verkligheten, enligt min mening.

För mig är det självklart med mobilförbud på skolan! Min dotters lärarinna samlar in alla telefoner innan skoldagen börjar, och ger tillbaka dem när skoldagen slutar. Svårare än så är det inte.

Bra förslag helt enkelt!

Låter la okey?

På min tid var det förbud på blåsrör och slangbella. Vi tejpade nålar och papper så det blev en pil av den och sköt tjejerna i rumpan med dom

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-05 16:06
Ursprungligen av carlsson:

Lärare har inga rättigheter idag, så du kan göra och bete dig precis hur du vill under en lektion utan repressalier. Det finns dem som anser att man är mogen nog när man är yngre än 18 att man själv kan ta ansvar. De personerna har inte riktigt kontakt med verkligheten, enligt min mening.

För mig är det självklart med mobilförbud på skolan! Min dotters lärarinna samlar in alla telefoner innan skoldagen börjar, och ger tillbaka dem när skoldagen slutar. Svårare än så är det inte.

Bra förslag helt enkelt!

Har inget mot mobilförbud i skolan men att det ska till en lag för det är befängt.
Det är något som ska kunna bestämmas på lägre nivå.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-05 16:29
Ursprungligen av Innis:

Har inget mot mobilförbud i skolan men att det ska till en lag för det är befängt.
Det är något som ska kunna bestämmas på lägre nivå.

Instämmer. Om lärarna nu saknar befogenhet för att förbjuda telefoner i klassrummet och beslagta dem vid behov så är det ju det som ska åtgärdas och inte ytterligare en tramsig lag.

Ursprungligen av carlsson:

Lärare har inga rättigheter idag, så du kan göra och bete dig precis hur du vill under en lektion utan repressalier. Det finns dem som anser att man är mogen nog när man är yngre än 18 att man själv kan ta ansvar. De personerna har inte riktigt kontakt med verkligheten, enligt min mening.

För mig är det självklart med mobilförbud på skolan! Min dotters lärarinna samlar in alla telefoner innan skoldagen börjar, och ger tillbaka dem när skoldagen slutar. Svårare än så är det inte.

Bra förslag helt enkelt!

Jag är tveksam till ditt påstående. Dessutom så är det motsägelsefullt. Du skriver själv att din dotters lärare samlar in alla mobiler. Hon gör det idag, vilket innebär att det går att göra nu, lärare har möjligheter och kan genomföra saker och ting.

Jag tycker att det mest intressanta med förslaget är att liberalerna som borde vara för individens frihet förespråkar en lagstiftning som tar bort individens (de lokala lärarnas) friheter och ersätter det med "one size fit all" lagstiftning.

Ironiskt. Liberalerna är nog det parti som ropar på förbud oftast. Är det bara jag som ser det paradoxala i detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-05 18:52

Jag vill också, i egenskap av att ha arbetat som lärare och lärare i fritidshem, tillägga att enligt min erfarenhet så har man ofta mobilfritt på lektionerna eller under hela skoldagen - beroende på elevernas ålder. Alla arbetsplatser jag har varit på reglerar detta genom policys beslutade av skolans ledning, men i samråd med personal och föräldraråd.

Jag tänker mig att liberalernas förslag grundar sig i specifik problematik på vissa skolor och i vissa klasser där liknande policys inte gett önskad effekt. Men att göra det olagligt känns ju helt barockt! Ska det då polisanmälas om en elev använder telefonen vid ett tillfälle då det bedöms som olagligt? Hur dokumenteras detta? Bör det tas vittnesmål? Ska läraren inledningsvis konfrontera eleven med att den begår en olaglig handling?

Om vi utgår från att problematiken finns, vilket den säkert gör - även om det säkerligen är undantagsfall, är det inte bättre att adressera det ursprungliga problemet? Varför finns inte respekten för läraren och gemensamma regler i de situationerna? Har eleverna de förutsättningarna de behöver för att lyckas? Eller vart det nu än brister. Satsa på de punkterna istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-05 18:54
Ursprungligen av Innis:

Har inget mot mobilförbud i skolan men att det ska till en lag för det är befängt.
Det är något som ska kunna bestämmas på lägre nivå.

Alla skolor jag har arbetat på har reglerat detta med en policy. Beslutaden av rektor och i samråd med föräldraråd och personal - för att säkerställa att alla är med på tåget. I regel pratar man också om gemensamma regler tillsammans med eleverna, just för att bygga en gemensam grund.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-02-05 19:59
Ursprungligen av Ischy:

Alla skolor jag har arbetat på har reglerat detta med en policy. Beslutaden av rektor och i samråd med föräldraråd och personal - för att säkerställa att alla är med på tåget. I regel pratar man också om gemensamma regler tillsammans med eleverna, just för att bygga en gemensam grund.

Ett 'frivilligt' mobilförbud torde inte vara så lätt att upprätthålla på gymnasiet. Där råder fortfarande en övertro på 'eget ansvar' hos eleverna.
Också på den skolnivån är problemen stora med ett ständigt fokus på telefonen.

Senast redigerat 2018-02-06 08:03
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-05 20:31

Kalla mig vad ni vill, men när man måste lagstifta i klassrummet så är man ute på hal is. Dessutom är inte mobiler i klassrum ett problem. Att eleverna inte är uppmärksamma nog eller har saknar respekt för den som undervisar är däremot ett stort och skrämmande problem. Utbildning bör inte vara som ett fängelse där man sitter av tiden, utan en plan på hur man får till sig kunskap.
Jag kan inte se hur man kan lära någon med tvång, ursäkta det kallas nog plikt. I min värld ska alla som är intresserade och villiga att delta få utbildning, mot att de följer de regler som skolan sätter upp.

Teknokrat som jag är vill jag se vad mobiler och annan apparatur kan bidra med i klassrummet. Hur många som idag jobbar vid ett tangentbord kan korrekt fingeruppsättning? (Min mamma kan – hon drillades bakom en skrivmaskin).

Själv satt jag och snidade figurer av suddgummin och vek pappersflygplan på mellanstadiet. Med laserpekare, tändare och slangbella är det svårt att ta till sig ordgrupper. Såhär i efterhand förstår jag inte hur jag kunde tillåtas hitta på hyss och provflyga dessa plan från min bänk. Tvingas sitta på en stol längst fram vid griffeltavlan eller skickas hem borde vara vad magistern gjort. Då hade mina föräldrar satt mig i arbete hemma dagen ut och förklarat att om jag inte kan lyssna i skolan så är det bäst att jag lär mig praktiskt lågavlönat arbete på en gång. Inget fel i det - lära sig matte kan man alltid göra senare i livet om man är motiverad.

Idag sitter barn av tid i skolbänken – tid som går förlorad.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2018-02-06 01:10

Det behövs lagform för att göra inskränkningar i den skyddet för personliga integriteten eller i äganderätten. Att tvingas lämna ifrån sig sin mobiltelefon snuddar lite vid båda dessa rättigheter. Om det sker frivilligt är det mindre betänkligt. Men om det ska ske tvångsvis, måste det ha stöd i lag. Redan idag finns lagstöd för att omhänderta störande föremål, vilket en mobiltelefon kan vara. Men en avstängd mobiltelefon kan inte omhändertas.

Ursprungligen av Redaktionen:

I ett debattinlägg i Dagens Nyheter skriver partiet Liberalerna att det är dags att lagstadga förbud mot mobiltelefoner i klassrummen för grundskole- och gymnasieelever.

Läs hela artikeln här

Är det verkligen förbud L menar?
Dagens regler är ju lite trubbiga så jag kan förstå om man vill ge ett tydligare lagstöd att det är tillåtet för skolor att ta in mobiler, förbjuda mobiler etc.
Menar de dock ett generellt förbud mot privata mobiler i alla klassrum så låter det ju helt sjukt.

Så vilket är det?

Ursprungligen av carlsson:

Det finns dem som anser att man är mogen nog när man är yngre än 18 att man själv kan ta ansvar.

FNs barnkonvention t.ex.

En till tanke bara...
Möjligen med undantag för matematik och idrott så sitter eleverna med t.ex. en MacBook Air hela lektionerna.
Vad kan de inte göra på datorn som går att göra i mobilen? Dessutom mer diskret än att ta upp mobilen.

Har inte den mannen misshandlat både skola och försvar tillräckligt snart?

Men visst. Ett förbud låter bra, risken är bara att det som vanligt blir en ren skrivbordsprodukt som inte går att genomföra rent praktiskt.
Jag gick i skolan från slutet av 80- till början på 00-talet, och jag tyckte själv som elev att det var alldeles för mycket daltande då i skolan, oftast var det ren lekstuga och lärarna hade inga befogenheter.
Hur det ser ut idag vågar jag inte ens tänka på, men med mediernas rapportering i bakhuvudet så tror jag inte att situationen har blivit bättre. Hur mycket problem kommer detta att bli för lärarna när snorungarna vägrar lämna ifrån sig telefonerna och adhd-ungarna istället börjar slåss med lärarna?

Detta låter fint, men det är tyvärr helt innehållslöst. Precis som många andra lagar vi har. Ordet populism ligger nära till hands.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-02-14 11:51
Ursprungligen av Ischy:

Men att göra det olagligt känns ju helt barockt! Ska det då polisanmälas om en elev använder telefonen vid ett tillfälle då det bedöms som olagligt? Hur dokumenteras detta? Bör det tas vittnesmål? Ska läraren inledningsvis konfrontera eleven med att den begår en olaglig handling?

Om vi nu ser till det juridiska, varför barockt? Det är också olagligt att slå någon på käften i skolan, då kan man räkna med att en polisanmälan kommer som ett brev på posten. Är det också konstigt? Inte enligt mig.

Ursprungligen av Ischy:

Om vi utgår från att problematiken finns, vilket den säkert gör - även om det säkerligen är undantagsfall, är det inte bättre att adressera det ursprungliga problemet? Varför finns inte respekten för läraren och gemensamma regler i de situationerna? Har eleverna de förutsättningarna de behöver för att lyckas? Eller vart det nu än brister. Satsa på de punkterna istället.

Jo, jag håller med att det är bättre att ta tag i grundproblemen. Men vaddå "Har eleverna de förutsättningarna de behöver för att lyckas?" ? Behövs det några specifika förutsättningar och insatser för att lyckas att inte använda telefonen under lektionstid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 06:57
Ursprungligen av zinned:

Om vi nu ser till det juridiska, varför barockt? Det är också olagligt att slå någon på käften i skolan, då kan man räkna med att en polisanmälan kommer som ett brev på posten. Är det också konstigt? Inte enligt mig.

Vissa skolor har också policys mot användning av mössar/kepsar/icke-religiösa huvudbonader. Det kanske var vanligare förut, men hade det varit aktuellt att lagstifta emot det bara för att det upplevs som ett problem?

Ofta på skolor är regeln att mat från matsalen inte ska lämna just matsalen. Dvs inge mat, tallrikar etc ska röra sig runt på skolan. Ska vi lagstifta mot att matsalsmaten ska lämna matsalen på grund av att vissa elever bryter mot reglerna?

Jag menar bara att lagstiftning är ett väldigt trubbigt verktyg och att jag upplever det som helt barockt att man vill använda ett sådant på nationell nivå. Det löser inte problemen som finns till att börja med.

Ursprungligen av zinned:

Jo, jag håller med att det är bättre att ta tag i grundproblemen. Men vaddå "Har eleverna de förutsättningarna de behöver för att lyckas?" ? Behövs det några specifika förutsättningar och insatser för att lyckas att inte använda telefonen under lektionstid?

Jag syftade mer på om huruvida eleverna har förutsättningarna för att lyckas i skolan i stort, inte specifikt med mobiltelefonerna. Jag tror däremot att de hänger ihop. Elever som inte har goda förutsättningar i skolan kommer att ha det tufft och där inleds en relation till skolan utan förtroende och där eleven vare sig trivs eller känner trygghet. Och eleverna som hamnar "utanför" kommer det bi oroligt omkring.

Självfallet får vi inte prata i mobilen eller skicka SMS när vi kör bil i Spanien. Vi har t.o.m. något så hemskt som läkarundersökningar för att få behålla körkorten. Varför skall det vara så svårt att ställa krav i Sverige? Ingen tjänar på att barnen pillar på sina mobiler istället för lyssna på läraren.
Om skolan inte har tydliga ordningsregler kring mobilförbud är det skollagen som gäller. Den säger att man inte får ta ifrån alla eleverna sina mobiltelefoner i början av skoldagen för att sedan ge tillbaka dem när skoldagen är slut. Är skollagen så lam, menar jag att Liberalerna har rätt, skollagen måste rättas upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 19:13
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Självfallet får vi inte prata i mobilen eller skicka SMS när vi kör bil i Spanien. Vi har t.o.m. något så hemskt som läkarundersökningar för att få behålla körkorten. Varför skall det vara så svårt att ställa krav i Sverige? Ingen tjänar på att barnen pillar på sina mobiler istället för lyssna på läraren.
Om skolan inte har tydliga ordningsregler kring mobilförbud är det skollagen som gäller. Den säger att man inte får ta ifrån alla eleverna sina mobiltelefoner i början av skoldagen för att sedan ge tillbaka dem när skoldagen är slut. Är skollagen så lam, menar jag att Liberalerna har rätt, skollagen måste rättas upp.

Ta och ta, nej. Men skolan kan erbjuda eleverna möjligheten att lämna in mobilerna.

1
Bevaka tråden