Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska körkort går en digital framtid till mötes

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svenska Transportstyrelsen tittar likt Finland och Storbritannien också på möjligheten att digitalisera våra körkort. Men arbetet är ännu i inledningsfasen.

Läs hela artikeln här

Ja, ett digitalt e-kort/leg vore kalas, ännu ett plastkort man slipper ha med sig!

Ursprungligen av CekariYH:

Ja, ett digitalt e-kort/leg vore kalas, ännu ett plastkort man slipper ha med sig!

Ja hela Apple Pay-grejen faller just nu på att man ändå måste bära med sig legitimation.
Som jag ser det ska allt som finns i börsen in i mobilen.
Med tiden bör även våra pass bli helt digitala.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-06 13:46
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja hela Apple Pay-grejen faller just nu på att man ändå måste bära med sig legitimation.
Som jag ser det ska allt som finns i börsen in i mobilen.
Med tiden bör även våra pass bli helt digitala.

I vilken situation måste man visa leg när man handlar med Apple Pay?

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-02-06 14:01
Ursprungligen av Innis:

I vilken situation måste man visa leg när man handlar med Apple Pay?

Utgår från att det som menas är att slippa bära plånkan / plastkort öht. Måste man ändå "släpa" på leg/körkort så innebär det plånboken och då kan man "likaväl" ha betalkortet med sig.

Jag är lite skeptisk. Skulle väl förvisso vara ok med ett elektroniskt kort, men det tråkiga är att vi likt betalkort/kontanter helt plötsligt är i en verklighet där kontanterna fasas ut.

Fatta jobbigt den dagen man har allt från pengar till körkort och alla andra typer av kort och passerblippar i mobilen.
Så tappar man mobilen / får den stulen / den laddar ur / går sönder.

Helt plötsligt sitter man där, kommer inte in i garaget, inte in i huset, kan inte bevisa vem man är och har inga kontanter att handla för.

Skulle ju i så fall behövas nån typ av passiv lagring i mobilen / andra elektroniska enheter som går att läsa av även om enheten i sig gett upp.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-06 14:03
Ursprungligen av Basss:

Utgår från att det som menas är att slippa bära plånkan / plastkort öht. Måste man ändå "släpa" på leg/körkort så innebär det plånboken och då kan man "likaväl" ha betalkortet med sig.

Jag är lite skeptisk. Skulle väl förvisso vara ok med ett elektroniskt kort, men det tråkiga är att vi likt betalkort/kontanter helt plötsligt är i en verklighet där kontanterna fasas ut.

Fatta jobbigt den dagen man har allt från pengar till körkort och alla andra typer av kort och passerblippar i mobilen.
Så tappar man mobilen / får den stulen / den laddar ur / går sönder.

Helt plötsligt sitter man där, kommer inte in i garaget, inte in i huset, kan inte bevisa vem man är och har inga kontanter att handla för.

Skulle ju i så fall behövas nån typ av passiv lagring i mobilen / andra elektroniska enheter som går att läsa av även om enheten i sig gett upp.

Det var inget svar på varför Apple Pay skulle falla ihop om man inte bar med sig ID-kort.

Ursprungligen av Chaosstar:

Ja hela Apple Pay-grejen faller just nu på att man ändå måste bära med sig legitimation.
Som jag ser det ska allt som finns i börsen in i mobilen.
Med tiden bör även våra pass bli helt digitala.

Jag vet att man kan lägga in körkort i Samsung Pay men jag tror att det mer fungerar som kundkort (alla kundkort som numera är kopplat till ens id-handling) än som giltig legitimation om exempelvis polisen stoppar dig.

Ursprungligen av amandareventlid:

Jag vet att man kan lägga in körkort i Samsung Pay men jag tror att det mer fungerar som kundkort (alla kundkort som numera är kopplat till ens id-handling) än som giltig legitimation om exempelvis polisen stoppar dig.

Det lär i alla fall inte fungera som id-kort. Du kan på samma sätt lägga in ditt körkort (personnummer) i Wallet så att ditt personnummer går att scanna in vid kassan.

Ursprungligen av Innis:

I vilken situation måste man visa leg när man handlar med Apple Pay?

Du missuppfattade mig.
För att man ska kunna lämna börsen hemma räcker det inte med ApplePay.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-06 17:16
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja hela Apple Pay-grejen faller just nu på att man ändå måste bära med sig legitimation.
Som jag ser det ska allt som finns i börsen in i mobilen.
Med tiden bör även våra pass bli helt digitala.

Ursprungligen av Chaosstar:

Du missuppfattade mig.
För att man ska kunna lämna börsen hemma räcker det inte med ApplePay.

Ok då var den meningen felformulerad för jag tolkade att Apple Pay inte fungerar utan ID-kort.

Ursprungligen av Chaosstar:

Du missuppfattade mig.
För att man ska kunna lämna börsen hemma räcker det inte med ApplePay.

Det räcker ganska ofta...

Ursprungligen av BlackSmp:

Det räcker ganska ofta...

Menar du att du INTE tar med dig legitimation när du går ut? Man vet ju aldrig när man behöver den.

Inte vill man lämna något såhär fint hemma?

Ursprungligen av SweSG:

Inte vill man lämna något såhär fint hemma?

https://i.imgur.com/r7J27MR.jpg

https://i.imgur.com/tncDTin.jpg

Hehe, jag vill! Ser fram emot dagen när det räcker med mobilen – eller kanske bara klockan.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-07 11:05
Ursprungligen av SweSG:

Inte vill man lämna något såhär fint hemma?

https://i.imgur.com/r7J27MR.jpg

https://i.imgur.com/tncDTin.jpg

Haha, jag blir nästan frustrerad över att titta på bilden ? Hade en så tjock plånbok en gång i tiden, nu har jag ett fodral som fyra kontokort.

Ursprungligen av ekloev:

Haha, jag blir nästan frustrerad över att titta på bilden ? Hade en så tjock plånbok en gång i tiden, nu har jag ett fodral som fyra kontokort.

Skitbra ju! Tappar jag den där så studsar den upp igen! Kan ju inte bli bättre. Kan man inte säga att mobilen gör. Där får man köpa en ny för massa slantar.

Ursprungligen av SweSG:

Skitbra ju! Tappar jag den där så studsar den upp igen! Kan ju inte bli bättre. Kan man inte säga att mobilen gör. Där får man köpa en ny för massa slantar.

?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-07 12:25
Ursprungligen av SweSG:

Skitbra ju! Tappar jag den där så studsar den upp igen! Kan ju inte bli bättre. Kan man inte säga att mobilen gör. Där får man köpa en ny för massa slantar.

Haha, det var ju en funktion jag inte alls tänkte på, briljant! ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-07 18:29
Ursprungligen av ekloev:

Haha, jag blir nästan frustrerad över att titta på bilden ? Hade en så tjock plånbok en gång i tiden, nu har jag ett fodral som fyra kontokort.

Var har du ditt USB-minne och gemet för SIMluckan då?

1
Bevaka tråden