Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startup av företag

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis, tillsammans med några andra, startat upp en konsultfirma (elektronik, mjukvara mm). Som med alla företag så är det kärvt med utrustning etc - datorer är (åtminstone i min bransch) en nödvändig kostnad.

Tanke: tänk om Apple leasade ut datorer (både X-Serves och vanliga stationära) till ett förmånligt pris under en uppstartsperiod? OK, vissa PC program går inte att köra på macen, men Office, mail och annat går alldeles utmärkt.

Apple förbehåller sig rätten att avgöra vilka företag som är rimliga att satsa på - vinsten blir då att företaget behåller sina datorer om företaget lyfter, och Macens andel ökar samt penetrerar företagsvärlden. Iom att Apple leasar/hyr ut datorerna så bör dom kunna få tillbaka dom utifall att firman kånkar.

Detta skall naturligtvis marknadsföras på ett bra sätt...

Väldigt grovt beskrivet, men vad tror ni om idén? Har det gjorts förut? Kan det funka?

/Charles

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 10:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
Jag har precis, tillsammans med några andra, startat upp en konsultfirma (elektronik, mjukvara mm). Som med alla företag så är det kärvt med utrustning etc - datorer är (åtminstone i min bransch) en nödvändig kostnad.

Tanke: tänk om Apple leasade ut datorer (både X-Serves och vanliga stationära) till ett förmånligt pris under en uppstartsperiod? OK, vissa PC program går inte att köra på macen, men Office, mail och annat går alldeles utmärkt.

Apple förbehåller sig rätten att avgöra vilka företag som är rimliga att satsa på - vinsten blir då att företaget behåller sina datorer om företaget lyfter, och Macens andel ökar samt penetrerar företagsvärlden. Iom att Apple leasar/hyr ut datorerna så bör dom kunna få tillbaka dom utifall att firman kånkar.

Detta skall naturligtvis marknadsföras på ett bra sätt...

Väldigt grovt beskrivet, men vad tror ni om idén? Har det gjorts förut? Kan det funka?

/Charles

Idén låter vettig. Det jag Vet att Apple gjort är att låna ut Macar till företag med PC-lösningar för att de skall få testa hur smidigt det funkar med Mac. Men det rör väl kanske mest större företag där Apple vill få in en fot.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-02 18:27

Det var väl ungefär så man gjorde med studenter för att antal år sedan (och höll på med många år). Att man sålde billigare, alltså. Det skulle man kanske fortsatt med...

Men finns det inga andra källor att få hjälp från? Inte specifikt för att skaffa datorer, men generellt? Jag vet att Länsarbetsnämnderna ger startbidrag på 4-500 spänn om dagen under 6 månader till folk.

Som jag fattat det, så är detta bidrag villkorslöst, dvs man får det även om man drar in pengar i verksamheten? <reservation för att ha fått detta om bakfoten />

Danne

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Det var väl ungefär så man gjorde med studenter för att antal år sedan (och höll på med många år). Att man sålde billigare, alltså. Det skulle man kanske fortsatt med...

Men finns det inga andra källor att få hjälp från? Inte specifikt för att skaffa datorer, men generellt? Jag vet att Länsarbetsnämnderna ger startbidrag på 4-500 spänn om dagen under 6 månader till folk.

Som jag fattat det, så är detta bidrag villkorslöst, dvs man får det även om man drar in pengar i verksamheten? <reservation för att ha fått detta om bakfoten />

Danne

Bidraget och sättet det delas ut är värdelöst för ett företag av vår sort. Det är anpassat för pizzabagare och konstnärer som vill starta eget (ledsen, men efter att ha konfronterats med det svenska bidragssystemet så är jag oerhört pessimistisk).

I vilket fall så är bidragsdelen oväsentlig - tanken är att Apple skall få företag att inse hur bra deras maskiner är genom att ge riktigt bra ekonomiska villkor för investering i maskiner. Fler företag som exponeras för Macar, desto fler som kan tänka sig använda dom senare.

/Charles

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-02 22:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Charles Xavier
tanken är att Apple skall få företag att inse hur bra deras maskiner är genom att ge riktigt bra ekonomiska villkor för investering i maskiner. Fler företag som exponeras för Macar, desto fler som kan tänka sig använda dom senare.

Yup. Exakt så var strategin bakom idén att låta studenter köpa Mac:

"Vänj dom vid Macen. Chansen är stor att dom blir antingen beslutsfattare eller åtminstone påverkare i sitt yrkesliv och kommer sannolikt att ha en positiv inställning till Mac."

Tyvärr så skrotade svenska Mac strategin för ett dussin år sedan och jag tvivlar på att dom skulle dra igång något liknande för nystartade företag. Tyvärr.

Allmänt svammel: Jag har jobbat fram marknadskommunikationsstrategier på ganska hög nivå under 25 år. Apple's rabatterade försäljning till studenter är en av de bästa och enklaste jag sett. Dom hade ett läge som fick MS och vilket annat företag som helst att dregla. Skälet till att dom övergav strategin måste ha varit antingen akut brist på pengar eller hjärnsläpp. <svammel />

Danne

1
Bevaka tråden