Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music nosar Spotify i hälarna på den amerikanska marknaden

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Även om Spotify fortsätter att växa börjar Apple Music knappa in på dem i USA. Det sias nu om att det svenska bolaget blir omsprunget redan i sommar.

Läs hela artikeln här

I och med att Apple har skapat sig en skräddarsydd marknad med lång erfarenhet, kontrakt med diverse företag och är välkända bland amerikanska konsumenter så spelar Spotify på bortaplan och Apple har hemmaplan. Förväntar mig inte att Spotify ska vinna över Apple i USA. Tror Spotify krigar lite överallt i hela världen medan Apple fokuserar på att krossa motståndarna på den amerikanska marknaden. Vi får se om Spotify lyckas vända på trenden eller erkänna sig besegrade och nöjer sig med en andraplats i USA

Personligen hade jag hellre sett Spotify lägga sig på en bekväm andraplats (inte lägga sig platt) i USA och dominera andra internationella marknader. Även om köpkraften i USA är stark så tror jag den kan bli stark i Asien också. Om man ger det några år d.v.s.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-05 18:56
Ursprungligen av Krylovrum:

I och med att Apple har skapat sig en skräddarsydd marknad med lång erfarenhet, kontrakt med diverse företag och är välkända bland amerikanska konsumenter så spelar Spotify på bortaplan och Apple har hemmaplan. Förväntar mig inte att Spotify ska vinna över Apple i USA. Tror Spotify krigar lite överallt i hela världen medan Apple fokuserar på att krossa motståndarna på den amerikanska marknaden. Vi får se om Spotify lyckas vända på trenden eller erkänna sig besegrade och nöjer sig med en andraplats i USA

Personligen hade jag hellre sett Spotify lägga sig på en bekväm andraplats (inte lägga sig platt) i USA och dominera andra internationella marknader. Även om köpkraften i USA är stark så tror jag den kan bli stark i Asien också. Om man ger det några år d.v.s.

Jag tror att du har rätt i mycket av det du säger. Även om USA i mångt och mycket är en väldigt viktig marknad tror jag inte Spotifys fortsatta utveckling bara hänger på framgångarna där. Dessutom så verkar ju båda tjänsterna växa fortfarande, så även om marknadsandelarna förändras så drar båda tjänsterna in allt fler kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-05 18:58

Jag funderar kring vad som kan tänkas ge den ena eller andra tjänsten ett försprång. Det är ju ärligt talat inte särskilt mycket som sticker ut hos någon av dem i mån av funktioner. Någon som har tankar om vad som kan ge extra "edge" och skapa försprång?

Ursprungligen av Ischy:

Jag funderar kring vad som kan tänkas ge den ena eller andra tjänsten ett försprång. Det är ju ärligt talat inte särskilt mycket som sticker ut hos någon av dem i mån av funktioner. Någon som har tankar om vad som kan ge extra "edge" och skapa försprång?

Jadu det var en svår nöt (som cheferna säkert sitter och klurar på). Man skulle kunna vrida och vända på mjukvaran hur mycket som helst för att locka över folk. Men i slutändan tror jag att det kommer ner till vem som har:

- Bäst prisplan (de har kommit överens om en prisnivå redan så denna parameter kan man inte så mycket på)
- Binda artisterna med lukrativa kontrakt så att deras låter endast får spelas upp på deras plattform
- Expandera tjänsten så att den täcker mer än bara strömmad musik (tror Spotify har varit och nosat på strömma video)
- Tillägg/appar - finns väldigt många system att använda tjänsterna på. Med t.ex. mobilapp/surfplatta/dator/casta chromecast/AppleTV/SmartTV/osv. Om Spotify/Apple har en tjänst som fungerar bra på de flesta systemen så vinner man en del bonuspoäng hos många kunder kan jag tänka mig.
- O.s.v.

Som du är inne på så är tjänsterna väldigt lika varandra i grunden och kommer nog att vara så ett tag till. Sedan kommer de försöka hitta en nisch som gör att den ena sticker ut. Tänker på plattformar såsom Instagram vs Snapchat/ios vs android/Netflix-HBO vs Amazon-Viaplay/Google Drive vs One Drive/osv. Dessa tjänster mot varandra är i grunden är väldigt lika men de har också valt att inrikta sig mot en viss nisch. Sedan skiljer de sig med innehållet (t.ex. så har inte Netflix samma filmer som HBO och övriga)

Om man ska titta på motsvarigheter på film-sidan som också strömmar så är det att Netflix har börjat producera allt fler egna filmer/serier, Viaplay har att de erbjuder inte bara film/serier utan också live-sändningar och Amazon Prime inkluderar sina andra tjänster i paketet. Så det är något Spotify/Apple kanske kan ta efter.

Kan tänka mig att Apple kan köra med en "prenumerera på Apple Music och få 100GB lagring på iCloud på köpet" eller nåt liknande. Såsom Microsoft har med Office 365 där det ingår 1 TB(?) lagring på One Drive. Nu har Office-paketet och molnlagring något mer gemensamt än strömmad musik och molnlagring, men min poäng är att man erbjuder och inkluderar andra tjänster

Går det fortfarande inte att dela aktiva spellistor i Apple Music?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-06 17:41
Ursprungligen av Krylovrum:

Jadu det var en svår nöt (som cheferna säkert sitter och klurar på). Man skulle kunna vrida och vända på mjukvaran hur mycket som helst för att locka över folk. Men i slutändan tror jag att det kommer ner till vem som har:

- Bäst prisplan (de har kommit överens om en prisnivå redan så denna parameter kan man inte så mycket på)
- Binda artisterna med lukrativa kontrakt så att deras låter endast får spelas upp på deras plattform
- Expandera tjänsten så att den täcker mer än bara strömmad musik (tror Spotify har varit och nosat på strömma video)
- Tillägg/appar - finns väldigt många system att använda tjänsterna på. Med t.ex. mobilapp/surfplatta/dator/casta chromecast/AppleTV/SmartTV/osv. Om Spotify/Apple har en tjänst som fungerar bra på de flesta systemen så vinner man en del bonuspoäng hos många kunder kan jag tänka mig.
- O.s.v.

Som du är inne på så är tjänsterna väldigt lika varandra i grunden och kommer nog att vara så ett tag till. Sedan kommer de försöka hitta en nisch som gör att den ena sticker ut. Tänker på plattformar såsom Instagram vs Snapchat/ios vs android/Netflix-HBO vs Amazon-Viaplay/Google Drive vs One Drive/osv. Dessa tjänster mot varandra är i grunden är väldigt lika men de har också valt att inrikta sig mot en viss nisch. Sedan skiljer de sig med innehållet (t.ex. så har inte Netflix samma filmer som HBO och övriga)

Om man ska titta på motsvarigheter på film-sidan som också strömmar så är det att Netflix har börjat producera allt fler egna filmer/serier, Viaplay har att de erbjuder inte bara film/serier utan också live-sändningar och Amazon Prime inkluderar sina andra tjänster i paketet. Så det är något Spotify/Apple kanske kan ta efter.

Kan tänka mig att Apple kan köra med en "prenumerera på Apple Music och få 100GB lagring på iCloud på köpet" eller nåt liknande. Såsom Microsoft har med Office 365 där det ingår 1 TB(?) lagring på One Drive. Nu har Office-paketet och molnlagring något mer gemensamt än strömmad musik och molnlagring, men min poäng är att man erbjuder och inkluderar andra tjänster

Intressant!
Du har nog rätt i att det finns en del att fila på med prisplan, video, tillägg mm. Men jag tror att det jag fastnade mest för i det du skrev är möjligheten att producera eget material. Att Netflix gör det känns ju som en självklarhet numer, och att streamingtjänster för musik skulle titta på att göra detsamma känns väl ändå inte osannolikt?

Jag tror jag blir lite oroad vid tanken på en mer fragmenterad marknad på marknaden för strömmande musik. På videosidan har man väl vant sig. Men att behöva ansluta sig till fler musiktjänster är inget jag ser fram emot.

Personligen hade jag definitivt kunnat titta mer mot Apple Music (Använder endast spotify i dagsläget) om jag hade fått med lagring i Icloud på köpet. Apple har ändå möjligheten med många synergier och erbjudanden i och med den speciella position de har. Men för att jag skulle överväga att byta så behövs det en usp, mer än vad Apple Music erbjuder i dagsläget.

Ursprungligen av Krylovrum:

I och med att Apple har skapat sig en skräddarsydd marknad med lång erfarenhet, kontrakt med diverse företag och är välkända bland amerikanska konsumenter så spelar Spotify på bortaplan och Apple har hemmaplan. Förväntar mig inte att Spotify ska vinna över Apple i USA. Tror Spotify krigar lite överallt i hela världen medan Apple fokuserar på att krossa motståndarna på den amerikanska marknaden. Vi får se om Spotify lyckas vända på trenden eller erkänna sig besegrade och nöjer sig med en andraplats i USA

Personligen hade jag hellre sett Spotify lägga sig på en bekväm andraplats (inte lägga sig platt) i USA och dominera andra internationella marknader. Även om köpkraften i USA är stark så tror jag den kan bli stark i Asien också. Om man ger det några år d.v.s.

What's in it for us?
Det är väl inte många anställda på Spotify/Sverige i vilket fall som helst? Spelar det någon som helst roll för oss om Apple, Spotify eller Google dominerar USA-marknaden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-08 17:06
Ursprungligen av torsig1967:

What's in it for us?
Det är väl inte många anställda på Spotify/Sverige i vilket fall som helst? Spelar det någon som helst roll för oss om Apple, Spotify eller Google dominerar USA-marknaden?

Ärligt talat är det mesta jag läser och funderar om i nyhetsväg särskilt relevant för mig till vardags.
Men på ett större plan och på sikt kan det vara relevant om en spelare tar allt större plats på en viss marknad. Och även om det inte skulle vara det, kan det vara intressant att ta del av om en följer företagen.

En får sålla fram vad man själv finner intressant i sitt flöde av nyheter!

1
Bevaka tråden