Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone 8, 8 Plus och X har hårdvaruförbättringar som kommer förhindra batteribekymmer

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apples senaste mobilmodeller innehåller enligt företaget hårdvaruförbättringar som innebär att de inte behöver den omtalade funktionen som sänker prestandan när batteriet blir sämre på äldre modeller.

Läs hela artikeln här

Iphone 7/7+ nämns inte. Så vad med dem?

Ursprungligen av Zeugma:

Iphone 7/7+ nämns inte. Så vad med dem?

Har sagts tidigare att dessa kommer få motsvarande uppdatering som 6/SE-serien.

Så sjukt snällt av apple att släppa detta nu när media satt sina klor i det.

Stort hjärtligt tack <3

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-02-07 16:40

Jag förstår faktiskt inte problemet. Fine, prestandan sänks, men om det nu stämmer att deras algoritm för att göra detta är så bra som dom påstår, så kommer den bara göra det när telefonen annars hade stängts av?
Det var väl inte så att prestandan sänks 100% av tiden, även vid fullt batteri?

Så, när patchen är släppt och alla som nu är upprörda klickar i "tillåt inte telefonen att gå långsammare" så kommer det alltså inte dröja mer än nån vecka innan folk börjar grina "men nu stänger ju min telefon av sig självt! Oacceptabelt!"?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-07 16:58
Ursprungligen av Basss:

Det var väl inte så att prestandan sänks 100% av tiden, även vid fullt batteri?

Jo, t o m med laddaren i.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-02-07 17:01
Ursprungligen av Json_81:

Jo, t o m med laddaren i.

Ah, tack för förtydligandet, då är det rätt luddigt beskrivet på många ställen när man googlar.
Jag fick uppfattningen att prestandan sänktes i realtid i dom lägen då luren annars hade riskerat stängas av.

Ursprungligen av Halldin:

Har sagts tidigare att dessa kommer få motsvarande uppdatering som 6/SE-serien.

Det stämmer. Jag kollade hos en APR idag. Det borde anges i artikeln.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-07 19:59
Ursprungligen av Basss:

Ah, tack för förtydligandet, då är det rätt luddigt beskrivet på många ställen när man googlar.
Jag fick uppfattningen att prestandan sänktes i realtid i dom lägen då luren annars hade riskerat stängas av.

Kan säkert variera med hur slitet batteriet är.
Min telefon fick åtminstone fortfarande lägre i geekbench med laddaren i och fullt batteri och kändes inte alls lika snabb som den gör nu efter jag bytt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-07 20:23
Ursprungligen av Json_81:

Jo, t o m med laddaren i.

Gör det verkligen det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-07 20:25
Ursprungligen av Zeugma:

Det stämmer. Jag kollade hos en APR idag. Det borde anges i artikeln.

Iphone 7/7+ fick beteendet från iOS 11.2. Se citatet nedan.
(Tips: det fins länk ”rätta artikeln” längst ner om man vill föreslå artikelförfattaren korrigeringar)

Ursprungligen av Json_81:

Kan säkert variera med hur slitet batteriet är.
Min telefon fick åtminstone fortfarande lägre i geekbench med laddaren i och fullt batteri och kändes inte alls lika snabb som den gör nu efter jag bytt.

Enligt Apple sker prestandaförändringen dynamiskt. Jag har inte sett någon källa på motsatsen (men har inte letat så noga). Så din erfarenhet att prestandan är lägre även med laddaren inkopplad och fullt batteri är ju intressant.

https://www.apple.com/se/iphone-battery-and-p...

Citat:

För ungefär ett år sedan levererade vi en mjukvaruuppdatering i iOS 10.2.1 som innebar förbättrad strömhantering vid stor arbetsbelastning för att förhindra att iPhone 6, iPhone 6 Plus, iPhone 6s, iPhone 6s Plus och iPhone SE stängdes av oväntat. I och med denna uppdatering hanterar iOS vissa systemkomponenters maxprestanda dynamiskt när det behövs för att förhindra att enheten stängs av. Dessa förbättringar kan mycket väl ha skett utan att du märkt något, men vissa användare kan uppleva att det tar längre tid att starta appar samt att prestandan har försämrats på olika sätt.
Användarnas reaktioner på iOS 10.2.1 var positiva och mängden oväntade avstängningar minskade. Vi har nyligen utökat stödet till iPhone 7 och iPhone 7 Plus i iOS 11.2.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-07 21:07
Ursprungligen av IngoX:

Iphone 7/7+ fick beteendet från iOS 11.2. Se citatet nedan.
(Tips: det fins länk ”rätta artikeln” längst ner om man vill föreslå artikelförfattaren korrigeringar)
Enligt Apple sker prestandaförändringen dynamiskt. Jag har inte sett någon källa på motsatsen (men har inte letat så noga). Så din erfarenhet att prestandan är lägre även med laddaren inkopplad och fullt batteri är ju intressant.

https://www.apple.com/se/iphone-battery-and-p...

Ja, och jag testade ju med geekbench. Tog inga skärmdumpar dock.
Fick ungefär hälften med bara batteri, 3/4 med fullt batteri och laddaren i och nu med nytt batteri det som förväntas av en 6S Plus.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-08 07:51
Ursprungligen av Json_81:

Ja, och jag testade ju med geekbench. Tog inga skärmdumpar dock.
Fick ungefär hälften med bara batteri, 3/4 med fullt batteri och laddaren i och nu med nytt batteri det som förväntas av en 6S Plus.

Ett exempel kanske inte går att använda som belägg för eller emot dynamisk justering. Just din telefon kan ju ha haft så stora problem att det dynamiska ledde till total, inkl vid laddning, nedskruvning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-08 09:15
Ursprungligen av xms67:

Ett exempel kanske inte går att använda som belägg för eller emot dynamisk justering. Just din telefon kan ju ha haft så stora problem att det dynamiska ledde till total, inkl vid laddning, nedskruvning.

Vet inte riktigt vad som skulle vara för eller emot?

Slutsatsen är att när batteriet är tillräckligt slitet får man inte full prestanda ens med laddaren i.
Jag kollade aldrig med coconut, men någon app sa att mitt batteri låg på 60% hälsa, på kvittot stod det att apples diagnostik visat att det var dåligt.

Ursprungligen av Zeugma:

Iphone 7/7+ nämns inte. Så vad med dem?

I brevet till senatorn nämner Apple inte dessa två modeller alls (men artikeln är uppdaterad med den informationen som @ingox länkar till).

Från och med nästa version av IOS kommer Iphone 7 och 7 Plus-användare att kunna stänga av och på funktionen när/om den aktiveras så de kommer ju inte att drabbas "i smyg" som användare av Iphone 6, Iphone 6 Plus, Iphone 6S, Iphone 6S Plus och Iphone SE.

1
Bevaka tråden