Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Idiotvarning: slog näven på MBP... felsökning.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja då har jag varit en idiot igen. Lite föräldraproblem gjorde att ilskan och frustrationen drämde näven ner på öppen MBPr 15" från tidigt 2013. Efter denna idioti så går datorn väldigt sakta.. Den har en bula vid Space tangenten och förmodligen interna skador..?

Håller på att backa upp den men den är oerhört långsam. Vad ska man göra? Finns ju ingen försäkring mot idioti. Papperskorgen/återvinningscentralen?

Tack!

Hemförsäkring allrisk/drulle? Du får förmodligen inte ut mycket, men litegrann kanske.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-01 14:42

Kolla om det är värmeproblem med t ex istat, kanske skadat/lossat kylflänsen.
Även om jag tror de delarna sitter närmast skärmen även på retinamodellerna.

Om du vill ta fram skruvmejseln finns guider här: https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%...

Blir till å skruva lite verkar det som, måste få tag på en skruvmejsel bara: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv... duger den tror ni?

Återkommer!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-01 19:36

Har du kanske lyckats få batteriet att kopplas ur?
Funkar burken på batteri?

Gör ett AHT nu över natten så får vi se vad det säger. Kollar batteriet, som varit dåligt länge (står bör bytas) men funkat som den ska med strömadapter.

Edit:

Nattens test gav inget, AHT sa att inget fel påträffades. Hur e det möjligt å maskinvaruprofilen var korrekt. Skruva blir nästa steg antar jag.

Senast redigerat 2018-02-02 07:56

Kan faktiskt vara batteriet. Körde länge med ett dåligt batteri – "inget problem så länge man kör med laddaren, tänkte jag". Men plötsligt från en dag till en annan så vägrade min MBP att gå igång öht. Batteriet hade tydligen passerat en magisk gräns som gjorde att andra spärrar slog till och stängde ner hela burken. Så det är kanske inte omöjligt att ditt bankande påverkade ditt döende batteri tillräckligt för att låta datorn gå ner i någons slags krypkörningsläge.

Gamla datorer med mer korkade batterilösningar var något helt annat. Har en iBook G4, en PB190 och en gammal HP som alla har helt slutkörda batterier men som funkar utmärkt så länge strömsladden sitter i.

Tillägg: AHT ser sällan något användbart. Inte ens dåligt RAM där man kan bli tvungen att gå till tredjepartsmjukvara för att göra en vettig felsökning.

Senast redigerat 2018-02-02 09:59
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-03 18:56

Aj aj inte till hjälp för dig men jag har gjort likvärdig sak när jag slog näven i bordet och en alkoläsk hoppade upp på tangentbordet.
Kortslutning...tack och ajö

Fick veta att batteribytesprogrammet kostar ca 3 000 kr, ganska rejäl kaka. Svårt att chansa på om felet skulle vara något annat.

Livar upp denna tråd lite. Undrar om någon av er skulle vara i min sits, skulle ni då chansa å lämna in datorn för batteribyte utan att veta ifall det blir bra igen?

Tack!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-11 21:51

Nja, 5 år gammal.... jag skulle nog köpa en nyare begagnad.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-12 09:47
Ursprungligen av D_Odell:

Livar upp denna tråd lite. Undrar om någon av er skulle vara i min sits, skulle ni då chansa å lämna in datorn för batteribyte utan att veta ifall det blir bra igen?

Tack!

Jag skulle börja med att koppla ur batteriet och pröva att köra den utan det (jag gör det på en MBP från 2009). Om den fungerar bra då, så kan du vara ganska säker på att det var batteriet. I nästa steg kan du överväga att beställa ett batteri från Kina eller lämna in den, beroende på din budget och hur mycket du är villig att chansa/satsa.

Ursprungligen av andas:

Jag skulle börja med att koppla ur batteriet och pröva att köra den utan det (jag gör det på en MBP från 2009). Om den fungerar bra då, så kan du vara ganska säker på att det var batteriet. I nästa steg kan du överväga att beställa ett batteri från Kina eller lämna in den, beroende på din budget och hur mycket du är villig att chansa/satsa.

Verkar väldigt bökigt om man läser iFixit för att få ut ett 2013år mbpr batteri, är det värt det?

1
Bevaka tråden