Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska köpa ny MBP 15", vilka adaptrar behöver jag för att överleva USB-C övergången?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-14 11:17

Hej,
Som titeln antyder planerar jag ett inköp av en MBP 15" den är ju bara utrustad med USB-C så jag behöver lite adaptrar för att överleva har jag förstått det som.

1. Jag har en Imac 27" late 2012 som jag vill använda som extern skärm och USB-hub på jobbet. Är det en USB-C till Minidisplayport adapter och en Thunderbolt sladd jag behöver för det? Och kommer det att fungera?

2. Jag kommer även att köpa en extern skärm för hemmet, jag funderar på en Philips Brilliance B-line 272B7QPJEB, men tar gärna emot förslag på andra bra/bättre/billigare skärmar. Den har Displayport in, men måste jag köpa en kabel/adapter för att koppla den till USB-C?

3. Ibland hamnar man på konferensrum som bara har VGA, så jag behöver en adapter för VGA också, och för att vara säker så är det lika bra att ta en för HDMI när jag ändå håller på.

4. En USB-C till gammal USB lär väl också behövas.

Hur mycket av det här behovet löser man genom att köpa en multiadapter av något slag och vad behöver jag köpa separat, och vad har jag glömt? Tacksam för hjälp och förslag.

/Andreas

Blev själv med MBP 15" innan jul, och har genomlidit adapterkvalen och ångesten. Här är några tips.

Till att börja med: Det är skillnad på USB-C och Thunderbolt 3 vad gäller prestanda. Vill du ha det bästa som finns så måste du titta på Thunderbolt 3-adaptrar, till exempel OWC's. Den landar ju dock på 3k, så det är ingen billig variant, men den levererar det bästa. Det finns dock några konkurrenter. Belkin tror jag har en?
Jag ska tillägga att jag själv inte har köpt ett dylikt monster, utan nöjt mig med en vanlig USB-C-hub. Den räcker gott för mig, men jag kör inte full 4K med videoredigering etc (har dock en 34" 21:9 widescreen och den driver den utan några problem, jag har fattat det mer som att det handlar om att man har flera feta skärmar samtidigt).

Sen är det det här med designen också. Många hubar har utgångar på två sidor, vilket gör att man får ett allt annat än rent skrivbord pga kabelhelvetet. Se bilaga från mitt skrivbord just nu.
Vad du ska tänka på är att du vill ha en lång sladd mellan huben och datorn, så att du kan gömma eländet. På mina hubar (har en ASUS, se nedan, och en HyperDrive Ultimate USB-C Hub) sitter sladden till datorn fast i huben och den sladden är kort.

Av de två hubarna jag har så är ASUS Universal Dock mest prisvärd och anledningen till det är framförallt att man får med laddare på köpet – Supersmidigt! Den stora nackdelen är att den inte har DisplayPort, man får nöja sig med HDMI.

Svar:
1. Jag tror inte att du kan använda iMacen som hub, utan endast den inbyggda skärmen. Men jag är inte helt säker.
2. Pass.
3. VGA ingår i ASUS-huben.
4. Även gammal USB finns i ASUS-huben (och typ alla andra hubar på marknaden).

Summa summarum: Jag gillar USB-C/Thunderbolt 3, och jag stör mig inte så mycket som jag trodde på avsaknaden av Magsafe. MEN - jag har fortfarande inte hittat någon perfekt hub som inte kostar skjortan!

Här är en aktuell tråd med fler tips: https://www.99.se/forum/p/2333828

1
Bevaka tråden