Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfråga om hårdvarubrandvägg/wifirouter

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Funderar på att byta wifirouter och är sugen på en del ny funktionalitet av brandväggskaraktär.

Är detta normala funktioner i de flesta moderna kombinerade wifiroutrar/brandväggar eller är det sån't man måste plöja specifikationer för att reda ut? Detta handlar alltså om ett nätverk för hemmabruk.

- Monitorering av ut- och inkommande trafik. I vart fall se ip och port.
- Möjlighet att begränsa mac-adressers åtkomst till andra enheter i nätverket.
- Tidsstyrning av enheters internetåtkomst.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-08 18:23

Kika på Ubiquiti.

Ursprungligen av Json_81:

Kika på Ubiquiti.

Tack för tipset. Jag hittade t.ex: https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ som ju verkar ha ett rimligt pris. Då får man lägga till en wifi-accesspunkt separat antar jag? Men behöver man något mer eller kan jag ersätta en Airport med dessa två komponenter? Men funkar bara adminmjukvaran med PC?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-09 08:56
Ursprungligen av torsig1967:

Tack för tipset. Jag hittade t.ex: https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ som ju verkar ha ett rimligt pris. Då får man lägga till en wifi-accesspunkt separat antar jag? Men behöver man något mer eller kan jag ersätta en Airport med dessa två komponenter? Men funkar bara adminmjukvaran med PC?

Precis, du behöver en AP till om du vill ha trådlöst, jag har två AP-AC LR, täcker in hela tomten med dem.
Controllern finns till MacOS också, alternativt kan du köpa en cloudkey om du vill köra den separat.

Ursprungligen av torsig1967:

Tack för tipset. Jag hittade t.ex: https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ som ju verkar ha ett rimligt pris. Då får man lägga till en wifi-accesspunkt separat antar jag? Men behöver man något mer eller kan jag ersätta en Airport med dessa två komponenter? Men funkar bara adminmjukvaran med PC?

För wifi måste du ha en AP. Ubiquiti's cloud key kan också vara bra att ha. Går dock att köra via dator också. Den bör dock vara på 24/7, så skönt att ha det på egen hårdvara. Fungerar på en Raspberry Pi om man vill komma ner i pris.

Edit:

@Json_81 var snäppet snabbare

Ursprungligen av SweSG:

För wifi måste du ha en AP. Ubiquiti's cloud key kan också vara bra att ha. Går dock att köra via dator också. Den bör dock vara på 24/7, så skönt att ha det på egen hårdvara. Fungerar på en Raspberry Pi om man vill komma ner i pris.

Edit:

@Json_81 var snäppet snabbare

Tak för bra tips.

Jag kör med en USG, en Cloudkey och två AP vilket fungerar väldigt bra. Undrar man något vad gäller inställningar och funktioner finns det mycket info och forum på nätet om produkter från Ubiquiti. Det finns även många klipp på Youtube tex från kanalen Crosstalk Solutions som är väldigt pedagogiska för nybörjare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-10 00:09
Ursprungligen av SweSG:

För wifi måste du ha en AP. Ubiquiti's cloud key kan också vara bra att ha. Går dock att köra via dator också. Den bör dock vara på 24/7, så skönt att ha det på egen hårdvara. Fungerar på en Raspberry Pi om man vill komma ner i pris.

Edit:

@Json_81 var snäppet snabbare

Som jag har fattat det behövs väl bara CloudKey under installation/förändringar/uppdateringar, inte under driften?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-10 00:11
Ursprungligen av torsig1967:

Tack för tipset. Jag hittade t.ex: https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/ som ju verkar ha ett rimligt pris. Då får man lägga till en wifi-accesspunkt separat antar jag? Men behöver man något mer eller kan jag ersätta en Airport med dessa två komponenter? Men funkar bara adminmjukvaran med PC?

EdgeRouter är lite vassare än USG, men något svårare att konfigurera. Kräver ingen CloudKey heller.

Ursprungligen av kenjon:

Som jag har fattat det behövs väl bara CloudKey under installation/förändringar/uppdateringar, inte under driften?

Det är lite trafikdata och loggar man förlorar med den av. Är sådant inget av värde kan man ha den av.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2018-02-11 13:31

Om du verkligen vill kunna styra och analysera allt i detalj så titta på MikroTik i kombination med en NFsen server för lagring av all trafik i metadataform. Att få igång NFsen är lite pyssligt men vad man kan se sen.

Ursprungligen av stralis:

Om du verkligen vill kunna styra och analysera allt i detalj så titta på MikroTik i kombination med en NFsen server för lagring av all trafik i metadataform. Att få igång NFsen är lite pyssligt men vad man kan se sen.

MikroTik har jag tänkt köpa många gånger. Ser fina ut.

Jag har dock en order på nya ER-4: https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-4/ Så tyvärr får man inte leka med MikroTik denna gång heller.

Hmmm... problemet för mig med denna idé verkar vara att adminarbetet blir avsevärt större än med en enklare konsumentrouter. Men det är kanske inte så konstigt om man vill ha mer kontroll på sin wifimiljö. Jag får ju erkänna att jag inte ens vet vad en Cloudkey är så det blir lite att läsa in sig på. Bra med alla tips här i alla fall så jag har någonstans att börja. Det tackar jag för.

Ursprungligen av torsig1967:

Hmmm... problemet för mig med denna idé verkar vara att adminarbetet blir avsevärt större än med en enklare konsumentrouter. Men det är kanske inte så konstigt om man vill ha mer kontroll på sin wifimiljö. Jag får ju erkänna att jag inte ens vet vad en Cloudkey är så det blir lite att läsa in sig på. Bra med alla tips här i alla fall så jag har någonstans att börja. Det tackar jag för.

Börja med en ER-X och en AP. Där har du en bra start. Var så jag började med Ubiquiti.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-12 10:31
Ursprungligen av torsig1967:

Hmmm... problemet för mig med denna idé verkar vara att adminarbetet blir avsevärt större än med en enklare konsumentrouter. Men det är kanske inte så konstigt om man vill ha mer kontroll på sin wifimiljö. Jag får ju erkänna att jag inte ens vet vad en Cloudkey är så det blir lite att läsa in sig på. Bra med alla tips här i alla fall så jag har någonstans att börja. Det tackar jag för.

Cloudkey är en liten dator som kör controllern för Unifi.
Du kan ladda ner controllern och köra på en dator istället och den behöver bara vara igång när du ska konfigurera nätet om du klarar dig utan övervakningsfunktioner.

Håller du dig till Unifi, dvs USG och AP så är det inte värre än vilken vanlig konsumentrouter som helst, allt sköts i ett hyffsat enkelt web-interface.
ER-X har jag inte användt så vet inte hur mycket värre den är.

ER-X's GUI ser iaf ut såhär:

I mitt tycke vackert!

Ursprungligen av SweSG:

ER-X's GUI ser iaf ut såhär:

https://i.imgur.com/3Pvrmwy.png

https://i.imgur.com/VHgd1oD.png

I mitt tycke vackert!

Ser ju rimligt ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-15 21:39

Räcker Cloudkey och AP om man redan har ett WiFi/Router/Modem med switch från sin ISP?
Eller måste man även ha en USG?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-15 22:13
Ursprungligen av iSweden:

Räcker Cloudkey och AP om man redan har ett WiFi/Router/Modem med switch från sin ISP?
Eller måste man även ha en USG?

En AP räcker, den kan anslutas till din nuvarande router som en accesspunkt.
Själv har jag en ER-X och en UAP-AC-LR, ingen USG eller CloudKey.
Controllern Unifi kan köras vid behov från en laptop eller som jag gör i en Raspberry Pi Raspbian.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-16 12:38
Ursprungligen av mattiL:

En AP räcker, den kan anslutas till din nuvarande router som en accesspunkt.
Själv har jag en ER-X och en UAP-AC-LR, ingen USG eller CloudKey.
Controllern Unifi kan köras vid behov från en laptop eller som jag gör i en Raspberry Pi Raspbian.

Tack! Smart att enheterna endast behöver servern vid konfig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-12 14:49

Uppföljning efter inköp och installation.
Unifi AC Pro direktkopplad till Telia WiFi-router/modem fungerade utmärkt. Imponerande enkelt admin-gränssnitt för att vara ett så pass avancerat system. Och man förstår direkt varför så många väljer Ubiquiti före Mikrotik.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-08 01:45

EdgeRouter-X, EdgeRouter Lite eller en Security Gateway?

Har ~70 klienter på jobbet som sitter bakom en Netgear WNDR3800. 30 datorer, 30 mobiler, 5 Sonos, 3 Chromecast, 10 skrivare. 50GB up, 250GB ner per månad. 75% går via 6 Unify AP, resten GB-sladd. 90% av interna trafiken står affärssystemet för, som rullar på en 2012R2 server MSSQL, som även agerar Controller. Klienterna kör en rätt tung windowsklient, och här har vi skapligt stora problem. Leverantören har <10 installationer i Sverige och är... ja, de installerade "fel" version sist vi skulle uppdatera. Fick en beta eller en alfa installerad på servern. Så där finns ingen hjälp att hämta. Kontakten med dem är rätt rostig, de anser att jag behöver gå en kurs i hur man mailar. Men segt går det trots skapligt sjysta datorer.

Iaf, min tanke var att ersätta Netgearen med något från Unify.
Inga direkta krav, bara det funkar. Inga komplexa konfigurationer.

EdgeRouter-X, EdgeRouter Lite eller en Security Gateway?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-05-08 12:53
Ursprungligen av reboot81:

EdgeRouter-X, EdgeRouter Lite eller en Security Gateway?

Har ~70 klienter på jobbet som sitter bakom en Netgear WNDR3800. 30 datorer, 30 mobiler, 5 Sonos, 3 Chromecast, 10 skrivare. 50GB up, 250GB ner per månad. 75% går via 6 Unify AP, resten GB-sladd. 90% av interna trafiken står affärssystemet för, som rullar på en 2012R2 server MSSQL, som även agerar Controller. Klienterna kör en rätt tung windowsklient, och här har vi skapligt stora problem. Leverantören har <10 installationer i Sverige och är... ja, de installerade "fel" version sist vi skulle uppdatera. Fick en beta eller en alfa installerad på servern. Så där finns ingen hjälp att hämta. Kontakten med dem är rätt rostig, de anser att jag behöver gå en kurs i hur man mailar. Men segt går det trots skapligt sjysta datorer.

Iaf, min tanke var att ersätta Netgearen med något från Unify.
Inga direkta krav, bara det funkar. Inga komplexa konfigurationer.

EdgeRouter-X, EdgeRouter Lite eller en Security Gateway?

Min analys är följande: EdgeRouter-X har (i dagsläget) fler avancerade inställningar än Security Gateway, men de flesta fall klarar sig med en USG och att det är praktiskt att administrera allt på ett ställe. Och det förefaller som att Ubiquiti kommer att behålla Unifi längre än Edge serien. Och fler funktioner kommer troligen att adderas till Unifi USG. EdgeRouter vs USG

Har du kikat på pfSense och OpenSense?

Netgears klenare produkter är inte direkt ett nöje ett konfa. Jag hade bytt om möjligt.

Blir nyfiken vad det är för trögt och ovanligt affärssystem som ni använder.

Kurs i hur man mejlar? :| rostigt är nog en underdrift.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-05-30 22:39
Ursprungligen av iSweden:

Min analys är följande: EdgeRouter-X har (i dagsläget) fler avancerade inställningar än Security Gateway, men de flesta fall klarar sig med en USG och att det är praktiskt att administrera allt på ett ställe. Och det förefaller som att Ubiquiti kommer att behålla Unifi längre än Edge serien. Och fler funktioner kommer troligen att adderas till Unifi USG. EdgeRouter vs USG

Har du kikat på pfSense och OpenSense?

Netgears klenare produkter är inte direkt ett nöje ett konfa. Jag hade bytt om möjligt.

Blir nyfiken vad det är för trögt och ovanligt affärssystem som ni använder.

Kurs i hur man mejlar? :| rostigt är nog en underdrift.

Tack. Lutar dock åt en ER-X efter att ha kollat på https://youtu.be/XvWOx3PvYFM
pfSense rullar hemma sedan ett par veckor, funkar riktigt fint.

Ursprungligen av reboot81:

Tack. Lutar dock åt en ER-X efter att ha kollat på https://youtu.be/XvWOx3PvYFM
pfSense rullar hemma sedan ett par veckor, funkar riktigt fint.

Bra val! Jag har kört ER-X något år utan större problem! Jag är i alla fall nöjd. Gör sitt jobb!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-24 23:48
Ursprungligen av iSweden:


Har du kikat på pfSense och OpenSense?

Mycket nöjd med pfSense sedan ett par månader, dock dog datorn i samma veva som jag hade bestämt att köra med OPNsense istället. Två skäl fick mig att vilja byta till OPNsense: 2FA för inloggning & molnbackup av installationen.

Så nu tänkte jag lägga en beställning på en APU2C4 från PC Engines. 3x Gigabit LAN, AMD 1GHz Quad Core, 16GB SSD, 4GB RAM, fläktlös 6W-12W.
Fixar 1000Mbp/s, borde duga för husbehovet.

På tal om routrar har jag köpt en ny router + switch. ER-4 + ES-8.

Ganska maffiga prylar!

https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-4/

https://www.ubnt.com/edgemax/edgeswitch-8-150...

Ska ta lite bilder på det senare. Ligger efter i tråden senaste inköp!

Nu blir det bara ett rack iår, sedan har jag köpt klart för året! Börjar bli ett dyrt år :/ Kikat lite på Toten 19" 18U 600x600. Får se om det blir det eller något annat!

1
Bevaka tråden