Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google Assistant lär sig svenska i år

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Röstassistenten Google Assistant har ett hektiskt år framför sig. Enligt en bild från en Google-presentation kommer assistenten under 2018 att lanseras i flera nya länder och lära sig nya språk.

Läs hela artikeln här

Håller alla tummar och tår för att det här händer riktigt snart! Den är väldigt användbar assistenten från Google (och rolig att prata med).

Själv är jag glad för att Siri kan svenska, känns naturligast att slippa byta till engelska – men hon bara måste ta sjumilakliv framåt i år. Hoppas Apple pratar om henne väldigt mycket under WWDC.

Senast redigerat 2018-02-16 09:17

Äntligen!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-16 09:07
Ursprungligen av Ida Blix:

Själv är jag glad för att Siri kan svenska, känns naturligast att slippa byta till engelska – men hon bara måste ta sjumilakliv framåt i år. Hoppas Apple pratar om henne väldigt mycket under WWDC.

Ja, hon behöver verkligen bli bättre.
Homepoden borde ju sätta press på Apple, verkar som mesta kritiken är riktad mot Siri.

PEPPEN!! Äntligen lossnar det för Sverige! Är orimligt peppad på detta, det kommer vara ett jättestort kliv framåt. Hurra, hurra, hurra!

Kommer detta komma på svenska som en systemuppdatering för Android eller kommer det komma upp att du kan ladda ner svenska som språk för assistenten?

Ursprungligen av TheiPad:

Kommer detta komma på svenska som en systemuppdatering för Android eller kommer det komma upp att du kan ladda ner svenska som språk för assistenten?

Google Assistant sitter inte ihop med Android, så antar det kommer att se olika ut beroende på i vilken enhet du har assistenten. I IOS är det en app som uppdateras, Android-användare kanske får en systemuppdatering? Kontorets Google Home Mini lär ju få en uppdatering också. Vi får se

Ursprungligen av Ida Blix:

Google Assistant sitter inte ihop med Android, så antar det kommer att se olika ut beroende på i vilken enhet du har assistenten. I IOS är det en app som uppdateras, Android-användare kanske får en systemuppdatering? Kontorets Google Home Mini lär ju få en uppdatering också. Vi får se

Ok då förstår jag.

Ursprungligen av Ida Blix:

Google Assistant sitter inte ihop med Android, så antar det kommer att se olika ut beroende på i vilken enhet du har assistenten. I IOS är det en app som uppdateras, Android-användare kanske får en systemuppdatering? Kontorets Google Home Mini lär ju få en uppdatering också. Vi får se

Samma på Android, det är en separat app.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-16 11:01

Det blir kul, jag brukar fråga Assistant om hon (i mitt fall) talar svenska ännu.
Jag kanske till och med kan få Spotify (gratisversionen) att länkas till min Google Home Mini då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 19:17

Hurra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-16 19:19

Jag kommer definitivt att köpa mig något ur home-serien när svenskan landat! Inte för att engelska är en enorm begränsning egentligen, men känns ofta onaturligt att byta mellan språken bara för att prata till assistenten.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-02-16 22:46
Ursprungligen av TheiPad:

Kommer detta komma på svenska som en systemuppdatering för Android eller kommer det komma upp att du kan ladda ner svenska som språk för assistenten?

Ingen nedladdning (se nedan).

Ursprungligen av keptang:

Samma på Android, det är en separat app.

Det är egentligen en del av "Google" appen på android.

Ursprungligen av Ida Blix:

Google Assistant sitter inte ihop med Android, så antar det kommer att se olika ut beroende på i vilken enhet du har assistenten. I IOS är det en app som uppdateras, Android-användare kanske får en systemuppdatering? Kontorets Google Home Mini lär ju få en uppdatering också. Vi får se

På iOS blir det defenitivt en app som ska uppdateras. Android anväder dock sig av Play Services vilket gör att den kan uppdatera vissa saker utan att uppdatera systemet. Det gör att alla androidtelefoner (inklusive ganska rejält gamla) kan få vissa funktioner sammtidigt. En av dessa är Google Assistant. Om man byter vilken android som helst (över 6.0) till English (US/UK...) så kommer Google Asisstant att ploppa upp automatiskt. Det kan ta någon halvtimme eller någont dock (Play Services ska ju inte dra allt för mycket batteri)

Alltså kommer assistant komma på massor av telefoner så fort Play Services får uppdateringen som gör att Assisant är aktiverat på svenska. Inga systemuppdateringar lik iOS.

Ursprungligen av Ideaman02:

Ingen nedladdning (se nedan).

Det är egentligen en del av "Google" appen på android.

På iOS blir det defenitivt en app som ska uppdateras. Android anväder dock sig av Play Services vilket gör att den kan uppdatera vissa saker utan att uppdatera systemet. Det gör att alla androidtelefoner (inklusive ganska rejält gamla) kan få vissa funktioner sammtidigt. En av dessa är Google Assistant. Om man byter vilken android som helst (över 6.0) till English (US/UK...) så kommer Google Asisstant att ploppa upp automatiskt. Det kan ta någon halvtimme eller någont dock (Play Services ska ju inte dra allt för mycket batteri)

Alltså kommer assistant komma på massor av telefoner så fort Play Services får uppdateringen som gör att Assisant är aktiverat på svenska. Inga systemuppdateringar lik iOS.

Yep, precis.

Google Assistant kan redan idag aktiveras på alla enheter genom att man ändrar ”build.prop”. Man lägger till kommandot:

ro.opa.eligible_device=true

Det finns flertalet zippar där ute som gör jobbet åt en i recoveryläge. Kräver givetvis en rootad Android med custom recovery*.

Med det vill jag bara ha sagt att funktionen redan är inbyggd, den behöver bara flaggas som aktiverad.

*Förtydligande: Custom recovery behövs om man ska zippa build.prop. Har man enbart rootåtkomst kan man använda en editor, exempelvis via Google Play.

Senast redigerat 2018-02-18 10:38
Ursprungligen av Ideaman02:

Ingen nedladdning (se nedan).

Det är egentligen en del av "Google" appen på android.

På iOS blir det defenitivt en app som ska uppdateras. Android anväder dock sig av Play Services vilket gör att den kan uppdatera vissa saker utan att uppdatera systemet. Det gör att alla androidtelefoner (inklusive ganska rejält gamla) kan få vissa funktioner sammtidigt. En av dessa är Google Assistant. Om man byter vilken android som helst (över 6.0) till English (US/UK...) så kommer Google Asisstant att ploppa upp automatiskt. Det kan ta någon halvtimme eller någont dock (Play Services ska ju inte dra allt för mycket batteri)

Alltså kommer assistant komma på massor av telefoner så fort Play Services får uppdateringen som gör att Assisant är aktiverat på svenska. Inga systemuppdateringar lik iOS.

Bytte just språk på telefonen till engelska och sekunden senare kom det en notis om Google Assistant. Ställde in och provade lite och det är ju fantastiskt vad mycket trevligare det är att prata med den istället för Siri!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-17 19:31
Ursprungligen av TheiPad:

Bytte just språk på telefonen till engelska och sekunden senare kom det en notis om Google Assistant. Ställde in och provade lite och det är ju fantastiskt vad mycket trevligare det är att prata med den istället för Siri!

Undrar om motsvarande gäller för iOS, att byte av språk gör att man kan ansluta olika 'providers' för ljud till Google Home alltså.
Kanske värt att testa då Spotify Free inte verkar kunna anslutas (som music provider) på min Google Home Mini.
Eller kanske jag behöver en amerikansk VPN-tjänst och ett amerikanskt Spotify-konto.

Måste fundera mer på detta...

Ursprungligen av mattiL:

Undrar om motsvarande gäller för iOS, att byte av språk gör att man kan ansluta olika 'providers' för ljud till Google Home alltså.
Kanske värt att testa då Spotify Free inte verkar kunna anslutas (som music provider) på min Google Home Mini.
Eller kanske jag behöver en amerikansk VPN-tjänst och ett amerikanskt Spotify-konto.

Måste fundera mer på detta...

Vet icke om det funkar på iOS men på min Android så har jag anslutit Spotify Free, men jag har ingen Google Home och jag har ett helt osmart hem och jag kör detta endast i telefonen men men.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-17 20:35
Ursprungligen av TheiPad:

Vet icke om det funkar på iOS men på min Android så har jag anslutit Spotify Free, men jag har ingen Google Home och jag har ett helt osmart hem och jag kör detta endast i telefonen men men.

Jag ändrade språk och region till USA, då kunde jag välja music provider.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-02-17 20:40
Ursprungligen av TheiPad:

Vet icke om det funkar på iOS men på min Android så har jag anslutit Spotify Free, men jag har ingen Google Home och jag har ett helt osmart hem och jag kör detta endast i telefonen men men.

Ändra telefonen till English och starta om Home-appen så finns den en ny "More settings" I menyn. Där finns "music"

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-02-17 20:43
Ursprungligen av Ida Blix:

Google Assistant sitter inte ihop med Android, så antar det kommer att se olika ut beroende på i vilken enhet du har assistenten. I IOS är det en app som uppdateras, Android-användare kanske får en systemuppdatering? Kontorets Google Home Mini lär ju få en uppdatering också. Vi får se

Ni vet väll om att den går att använda i Sverige va?

Ursprungligen av mattiL:

Jag ändrade språk och region till USA, då kunde jag välja music provider.

Kul att det funkar!

Ursprungligen av Ideaman02:

Ni vet väll om att den går att använda i Sverige va?

Tja, går och går, när jag pratar med den på engelska vill den inte hitta till Sandared, utan tar mig obönhörligen till Sunderland. Det är bland annat därför stödet för svenska behövs.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-02-18 12:19
Ursprungligen av Zeugma:

Tja, går och går, när jag pratar med den på engelska vill den inte hitta till Sandared, utan tar mig obönhörligen till Sunderland. Det är bland annat därför stödet för svenska behövs.

Jojo, klart att det inte är perfekt. Men funkar gör det. Även när svenska kommer måste den klara engenska namn. Annars är det svårt att spela musik t.ex.

Ursprungligen av Ideaman02:

Jojo, klart att det inte är perfekt. Men funkar gör det. Även när svenska kommer måste den klara engenska namn. Annars är det svårt att spela musik t.ex.

Jag är övertygad om att engelska ord kommer att fungera sida vid sida med svenska ord.

Jag hittade Google Assistant i Googles halvt bortglömda chattapp Allo på iOS. Den förstår bara engelska (mitt systemspråk är svenska), men den finns där för den som vill testa.

Ursprungligen av Ideaman02:

Ni vet väll om att den går att använda i Sverige va?

Jo visst känner jag till det. Vi har en Google Home Mini här på kontoret. Som jag varit inne på i andra kommentarer och i podden – för mig är det avgörande att de (röstassistenterna) lär sig svenska så att det blir naturligt att prata med dem. Det är inget stort bekymmer för mig att byta mellan svenska eller engelska, men det blir ett helt annat flyt om jag kan hålla mig på ett språk.

Om jag sitter med familjen hemma och vi vill googla något är det ju klart roligare att kunna göra det/få svar på svenska så det liksom flyter in i vår konversation.

  • Medlem
  • Huddinge, Stockholm
  • 2018-02-19 17:18
Ursprungligen av Ida Blix:

Jo visst känner jag till det. Vi har en Google Home Mini här på kontoret. Som jag varit inne på i andra kommentarer och i podden – för mig är det avgörande att de (röstassistenterna) lär sig svenska så att det blir naturligt att prata med dem. Det är inget stort bekymmer för mig att byta mellan svenska eller engelska, men det blir ett helt annat flyt om jag kan hålla mig på ett språk.

Om jag sitter med familjen hemma och vi vill googla något är det ju klart roligare att kunna göra det/få svar på svenska så det liksom flyter in i vår konversation.

Ah, fattar. Bra att det kommer snart. Ska bli intressant att se hur de klarar engelska namn tillsammans med svenska.

1
Bevaka tråden