Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har HomePod

Tråden skapades och har fått 326 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har Apple sagt vad den kommer att kosta i Sverige när den kommer hit?

Ursprungligen av carlsson:

Har Apple sagt vad den kommer att kosta i Sverige när den kommer hit?

Det är ingen som vet när den kommer ens. Förmodligen mot ht-18 kan jag tänka mej.

I USA kostar (på Apples sidor) Homepod $349, det gör också iPhone SE, här i Sverige kostar samma SE SEK4195, så det borde väl bli runt det priset för HomePod eller?

  • Medlem
  • 2018-02-19 15:03
Ursprungligen av Hjopekk:

I USA kostar (på Apples sidor) Homepod $349, det gör också iPhone SE, här i Sverige kostar samma SE SEK4195, så det borde väl bli runt det priset för HomePod eller?

Ja, runt 4000-4500 tror jag med. Det går inte direkt att valutaomräkna eftersom att vi har en högre moms här i Sverige, så jag har svårt att se att det skulle bli mindre än 4000. Men det är bara en gissning.

Jag har en iPad mini samt en Apple Tv, den senaste generationen. Däremot ingen iPhone utan en Nokia 8 som mobil. Då funkar det inte för mig tyvärr.
Hade de gjort HomePoden lite mer "öppen" hade de nog sålt mer.

  • Medlem
  • 2018-02-19 18:04
Ursprungligen av johnh3:

Jag har en iPad mini samt en Apple Tv, den senaste generationen. Däremot ingen iPhone utan en Nokia 8 som mobil. Då funkar det inte för mig tyvärr.
Hade de gjort HomePoden lite mer "öppen" hade de nog sålt mer.

Ja, om det är den första generationen av iPad mini så funkar det inte.

Citat:

System Requirements

iPhone 5s or later, iPad Pro, iPad (5th generation), iPad Air or later, iPad mini 2 or later, or iPod touch (6th generation) running iOS 11.2.5 or later
802.11 Wi-Fi Internet access
Apple Music subscription for full music functionality

Huruvida Apple hade sålt mer eller inte är nog en svår fråga. Genom att hålla den mer begränsad så kanske fler byter till Apple Music, vilket genererar högre intäkter. Apple har nog gjort ett så smart drag de kan i frågan, jag förstå deras beslut även om det för konsumenten kan verka oförståeligt. Men det handlar om att maximera vinsterna och göra aktieägarna glada.

Ursprungligen av jurassic579:

Har inte hängt med men Spotify funkar alltså inte?

Spotify fungerar inte ihop med Siri men man kan väl spela upp ljud via AirPlay till sin HomePod? Så den vägen funger väl Spotify på?

  • Medlem
  • 2018-02-19 18:49
Ursprungligen av Chaosstar:

Spotify fungerar inte ihop med Siri men man kan väl spela upp ljud via AirPlay till sin HomePod? Så den vägen funger väl Spotify på?

Borde ju vara så. Kan man röststyra spotify på telefonen medan den kör Airplay till Homepod?

Ursprungligen av Chaosstar:

Spotify fungerar inte ihop med Siri men man kan väl spela upp ljud via AirPlay till sin HomePod? Så den vägen funger väl Spotify på?

Via Airplay kan du köra Spotify och andra appar, men vill du röststyra musiken så är det tills vidare endast Apple Music som gäller.
Tror dock bara det är en tidsfråga innan det stödet utökas, som andra varit inne på.

När Airplay 2 släpps senare i år så kommer även stereo- och multirum funktionen till Homepod.

  • Medlem
  • 2018-02-19 20:51
Ursprungligen av Chaosstar:

Spotify fungerar inte ihop med Siri men man kan väl spela upp ljud via AirPlay till sin HomePod? Så den vägen funger väl Spotify på?

Absolut, det funkar bra att använda Spotify via AirPlay på sin HomePod, men då kan man bara ändra låt via "hej Siri"-funktionen. Inga andra röststyrda kommandon funkar.

  • Medlem
  • 2018-02-19 20:54
Ursprungligen av stege99:

Via Airplay kan du köra Spotify och andra appar, men vill du röststyra musiken så är det tills vidare endast Apple Music som gäller.
Tror dock bara det är en tidsfråga innan det stödet utökas, som andra varit inne på.

När Airplay 2 släpps senare i år så kommer även stereo- och multirum funktionen till Homepod.

Man kan röststyra musiken, men den funktionen är mycket begränsad.

Ursprungligen av WiFi:

Man kan röststyra musiken, men den funktionen är mycket begränsad.

Alla recensioner jag sett så är Spotify t v en del av Siris blinda fläck, dvs ingen röststyrning?
Men bra genomgång här hur du kan använda Spotify på Homepod idag.

https://youtu.be/9A6ooRYW5zo

Personligen så tycker jag det är imponerande hårdvara med bristande mjukvara, som så ofta med Apples nylanseringar.

  • Medlem
  • 2018-02-20 00:10
Ursprungligen av stege99:

Alla recensioner jag sett så är Spotify t v en del av Siris blinda fläck, dvs ingen röststyrning?
Men bra genomgång här hur du kan använda Spotify på Homepod idag.

https://youtu.be/9A6ooRYW5zo

Personligen så tycker jag det är imponerande hårdvara med bristande mjukvara, som så ofta med Apples nylanseringar.

Alltså, att HomePod inte skulle ha någon röststyrning är väl sanning med modifikation, men att den saknar röststyrning överhuvudtaget stämmer inte. Funktionen är däremot mycket begränsad om man använder någon annan tjänst än den Apple tillhandahåller, som exempelvis Spotify istället för Apple Music. Det finns ett fåtal funktioner som fungerar, "spela nästa låt", "spela föregående låt", samt "pausa musiken". Se tidigare inlägg.

Ursprungligen av WiFi:

Alltså, att HomePod inte skulle ha någon röststyrning är väl sanning med modifikation, men att den saknar röststyrning överhuvudtaget stämmer inte. Funktionen är däremot mycket begränsad om man använder någon annan tjänst än den Apple tillhandahåller, som exempelvis Spotify istället för Apple Music. Det finns ett fåtal funktioner som fungerar, "spela nästa låt", "spela föregående låt", samt "pausa musiken". Se tidigare inlägg.

Det tråkiga med AirPlay är att din telefon är låst till det ljudet medan det spelar upp på HomePod och drar dessutom på batteriet.

  • Medlem
  • 2018-02-20 10:39
Ursprungligen av Texmex:

Det tråkiga med AirPlay är att din telefon är låst till det ljudet medan det spelar upp på HomePod och drar dessutom på batteriet.

Japp, så är det på alla mina bärbara högtalare, så länge ljudet inte kopplas via WiFi. Vill man ha en sådan funktion så får man leta en med WiFi-stöd såklart. Då blir inte ljudet låst. Sonos är en av de som kopplar ljudet via WiFi och inte via Bluetooth/AirPlay.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 10:53
Ursprungligen av Texmex:

Det tråkiga med AirPlay är att din telefon är låst till det ljudet medan det spelar upp på HomePod och drar dessutom på batteriet.

Är det detta AirPlay2 löser?

Ursprungligen av WiFi:

Japp, så är det på alla mina bärbara högtalare, så länge ljudet inte kopplas via WiFi. Vill man ha en sådan funktion så får man leta en med WiFi-stöd såklart. Då blir inte ljudet låst. Sonos är en av de som kopplar ljudet via WiFi och inte via Bluetooth/AirPlay.

Airplay är ju över wifi nätverk eller direkt till enheten. När de kör direkt antar jag att det är en kombination av bluetooth och wifi som med Airdrop (https://www.lifewire.com/what-is-airdrop-how-...)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-02-20 13:57
Ursprungligen av Texmex:

Det tråkiga med AirPlay är att din telefon är låst till det ljudet medan det spelar upp på HomePod och drar dessutom på batteriet.

Därför låter man ipaden sköta musikspelandet

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-20 14:32
Ursprungligen av xms67:

Är det detta AirPlay2 löser?

Nej AirPlay 2 är multirums streaming. Du kan streama till flera högtalare samtidigt.

Jag har aldrig haft en monoradio med bra ljud. Det ska bli så kul. Har redan en bra plats för den och där lär den även höra mig både från vardagsrummet och köket.

Detta är en av de fem, de jag väntar på. 1. Homepod för Sverige. 2. e-SIM för svenska Apple Watch. 3. ApplePay till min Bank. 4. Trådlöst laddningsskal till AirPods. 5. Apples multiladdningsplatta. Allt ska komma men det drar ut på tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 17:57
Ursprungligen av Innis:

Nej AirPlay 2 är multirums streaming. Du kan streama till flera högtalare samtidigt.

Okey, jag tyckte jag läste något om att den ska kunna hantera typ inkommande samtal utan att det slår igenom i streamingen. Med jag kan ha fel.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-20 18:42
Ursprungligen av xms67:

Okey, jag tyckte jag läste något om att den ska kunna hantera typ inkommande samtal utan att det slår igenom i streamingen. Med jag kan ha fel.

Problemet är att man vet inte till 100% exakt vad AirPlay 2 kan göra.
https://www.pocket-lint.com/speakers/news/app...

  • Medlem
  • 2018-02-20 21:04
Ursprungligen av xms67:

Är det detta AirPlay2 löser?

Nej, så vitt jag vet så finns ingen lösning. Det är WiFi-koppling som gäller om det ska funka så, vilket exempelvis Sonos har på sina högtalare.

  • Medlem
  • 2018-02-20 21:08
Ursprungligen av WiFi:

Nej, så vitt jag vet så finns ingen lösning. Det är WiFi-koppling som gäller om det ska funka så, vilket exempelvis Sonos har på sina högtalare.

Chromecast funkar på samma sätt
Streama direkt och full funktion på luren

  • Medlem
  • 2018-02-20 22:06
Ursprungligen av PaO:

Chromecast funkar på samma sätt
Streama direkt och full funktion på luren

Japp, eftersom att Chromecasten går via WiFi.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-20 22:35

Inget vetenskapligt test utan ett test i verklig miljö. Kan väl säga att di har en trevlig podd också

https://www.youtube.com/watch?v=Tz4WE2x7I68

Igår fick jag HomePod! Trevligt! Fylligt ljud för att vara så liten. Är nyfiken på hur ljudet blir med två framöver. En sak som irriterar är att när man strömmar på ipad via AirPlay på svtplay så tar den bara ljudet. Inte bilden. Youtube funkar. Någon mer som har tänkt på detta?

Ursprungligen av westerlu77:

Igår fick jag HomePod! Trevligt! Fylligt ljud för att vara så liten. Är nyfiken på hur ljudet blir med två framöver. En sak som irriterar är att när man strömmar på ipad via AirPlay på svtplay så tar den bara ljudet. Inte bilden. Youtube funkar. Någon mer som har tänkt på detta?

Har samma problem att streama ljudet till min Naim Mu-So, just från SVTplay. Jag skrev till SVT och dom uppdaterade appen efter några dagar, då funkade det att tag men nu har de tydligen gjort något igen...
Om du har tillgång till C-Mores kanaler, så funkar ljudet även med SVT...Det bästa är väl att du skriver och tjatar så de blir medvetna om problemet, jag bryr mig inte eftersom jag köpte en TV med bättre högtalare till köket.;D

  • Medlem
  • Haninge
  • 2018-02-28 17:49

Fått till det viktigaste nu
https://www.youtube.com/watch?v=7k4EvPYp7qs

Precis lagt en beställning på HomePod. Får klara mig utan Siri ett tag då min svengelska brukar fungera sisådär. Men ni som har den, hur bra fungerar AirPlay för er? Inga bekymmer alls eller lite strul ibland? Har en iPad mini 4 över hemma som jag tänkte aktivera och enbart köra som HomeKit-panel och nu också musikspelare för HomePod. Är jag helt fel ute så? Ser ni hinder med det eller kommer det fungera som vilken Airplay-enhet som helst?

Bevaka tråden