Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att installera Mac OS X på SSD i MacBook Unibody

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 17:49

Jag återupptar ett projekt som avstannade. Jag försökte installera en SSD i en mid 2009 13" MacBook men hade problem, läste något om att på vissa modeller behöver man ha SSD i optical-bay (frågade om detta här https://www.99.se/forum/t/321853-macbook-ssd-.... Jag köpte en från Kjell.com

Jag läste att det går bäst att installera Mac OS X på SSD om man kopplar den via USB-SATA kabel, och mycket riktigt 10.11 inga problem.

Men när jag stoppar SSDn i MacBooken så bootar den inte hela vägen, progress-bar går hela vägen sedan stannar den. Gäller både i HD-bay och optical-bay.

Jag ser att massor som säljer gamla MacBook av samma generation har upgraderat till SSD men jag får den inte att fungera...

Det är en Toshiba Q300 240GB

Hur installerade du macos?

Själv skapade jag en bootdisk på ett usb-minne med hjälp av http://diskmakerx.com/ kopplade in min SSD, startade med CMD-R, formatterade den sedan bootar från installationsdisken (USB-minnet). Gick klockrent. Tänk på att en MBP från 2009 endast stödjer OS X El Capitan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 22:53

Det är El Capitan jag installerar.

Som jag skrev i första inlägget, jag installerar Mac OS X på SSDn via USB-SATA kabel utan problem. Jag kan sedan starta upp datorn från disken när den är kopplad så, men så fort jag stoppar in den i datorn, antingen i HD platsen eller i DVD platsen, då avslutar den aldrig själva boot sekvensen, progress-bar går ända ut till höger men den kommer aldrig hela vägen.

Är det endast den disken du har i då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-20 23:32
Ursprungligen av SethCohen:

Är det endast den disken du har i då?

Ja, inte ens DVDn när SSDn är i den vanliga HD platsen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-21 00:29

Jag säger kass flexkabel. Sök i forumet så ser du flera som har udda problem där en disk funkar men inte en annan, ofta en SSD.

Du kan ju testa starta med CMD-R och se om den hittar disken. Om den gör det kanske köra en skivkontroll. Annars: https://eustore.ifixit.com/en/Parts/MacBook-P...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 07:13
Ursprungligen av SethCohen:

Du kan ju testa starta med CMD-R och se om den hittar disken. Om den gör det kanske köra en skivkontroll. Annars: https://eustore.ifixit.com/en/Parts/MacBook-P...

Mac:en hittar disken, startar nästan hela vägen men kommer inte ända fram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 07:15
Ursprungligen av reboot81:

Jag säger kass flexkabel. Sök i forumet så ser du flera som har udda problem där en disk funkar men inte en annan, ofta en SSD.

Jag har flera MacBook av samma modell, alla kablar kan inte vara kassa så jag ska prova.

Var köper man nya kablar? (Jag har inte eBay då jag inte litar på min motståndskraft...)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-22 11:04

Du fick ju en länk till iFixit ovan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-22 21:09
Ursprungligen av kenjon:

Du fick ju en länk till iFixit ovan.

Jag tänkte här i Sverige

Jag ska prova med mina andra MacBook av samma modell, alla kan ju inte vara dåliga...

Förstår inte riktigt hur de kan bli dåliga, de fungerar ju utan problem med de roterande diskarna?!

Allt pekar ju på att det är SATA-kabeln som spökar. Eftersom du inte svarat på ang skivkontrollen så antar jag du inte testat. Annars gör ett försök att starta i felsäkert läge. Funkar inte det så byt kabel. Inget konstigt att en kabel kan bli dålig.

Varför inte beställa från ifixits EU site?

Vill du läsa mer om samma problem:
https://discussions.apple.com/thread/6725284

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-24 23:14
Ursprungligen av SethCohen:

Allt pekar ju på att det är SATA-kabeln som spökar. Eftersom du inte svarat på ang skivkontrollen så antar jag du inte testat. Annars gör ett försök att starta i felsäkert läge. Funkar inte det så byt kabel. Inget konstigt att en kabel kan bli dålig.

Varför inte beställa från ifixits EU site?

Vill du läsa mer om samma problem:
https://discussions.apple.com/thread/6725284

Förlåt, missade ditt inlägg då jag svarade på tidigare inlägg och såg sedan inte ditt.

Jag ska kolla det i morgon, jag har några andra datorer jag ska göra om, bland annat min huvud Mac som kör 10.9 Maveriks, vilket måste vara den sämsta versionen av Mac OS X och måste vara Apples svar på Windows Vista och Windows 8...

Nej nej nej - Apples Vista var Lion! Möjligen att Mavericks var Apples Win8...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-26 23:52

Update: Verkar vara problem (kompatibilitet?) med just den disken (Toshiba) för jag har provat på flera datorer (MB & MBP 2008-2010) och den fungerar inte i någon Mac, men plockade fram en Samsung 250GB jag köpte men aldrig provat. Den fungerade direkt!

Jag ska prova den i en PC i morgon.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2018-02-27 17:41
Ursprungligen av TureB:

Update: Verkar vara problem (kompatibilitet?) med just den disken (Toshiba) för jag har provat på flera datorer (MB & MBP 2008-2010) och den fungerar inte i någon Mac, men plockade fram en Samsung 250GB jag köpte men aldrig provat. Den fungerade direkt!

Jag ska prova den i en PC i morgon.

Problemet känns bekant. Vissa diskar fungera inte, tror det handlar om vilka SATA-standarder som flexikabeln hanterar. Verkar utan att ha några belägg för det som om vissa diskar förhandlar/handskakar/kontrollerar kabeln på ett eller annat vis för att sedan gå ner i SATA-standard medan andra diskar bara kör på i högsta möjliga hastighet vilket får till följd att det inte fungerar helt enkelt. Har bytt i några MB 2008 vill jag minnas att det var. Börjar bara några år sedan så jag är inte helt säker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-27 22:51
Ursprungligen av tawi:

Problemet känns bekant. Vissa diskar fungera inte, tror det handlar om vilka SATA-standarder som flexikabeln hanterar. Verkar utan att ha några belägg för det som om vissa diskar förhandlar/handskakar/kontrollerar kabeln på ett eller annat vis för att sedan gå ner i SATA-standard medan andra diskar bara kör på i högsta möjliga hastighet vilket får till följd att det inte fungerar helt enkelt. Har bytt i några MB 2008 vill jag minnas att det var. Börjar bara några år sedan så jag är inte helt säker.

Jag har inte provat den i en PC än men jag körde ett benchtest med disken kopplat USB-SATA och den har samma prestanda som en vanlig snurrande disk.

1
Bevaka tråden