Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Fantasy XV Pocket Edition

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-19 11:39

Jag testade att ladda ner och köra den mobila versionen av Final Fantasy XV. Eftersom det ska vara en komplett version av originalspelet till konsolerna har jag inte haft möjlighet att investera tillräckligt mycket tid i det för att faktiskt skriva ett test eller något liknande, jag spenderade ändå över 120 timmar i FFXV, men efter några få timmar får jag ändå säga att Square Enix lyckats imponerande väl med att överföra det massiva rollspelet till mobilt format. Visst, striderna är väldigt förenklade och touch-baserad navigering fungerar väl sådär smidigt, men överlag tycker jag att det är en utmärkt introduktion till serien för en mobilgeneration som aldrig testat ett Final Fantasy.

Länk: Android-versionen

Länk: IOS-versionen

Jag har spelat väldigt lite mobilspel. Oceanhorn till ATV, Baldur's Gate 1 och 2 till en iPad. Något skräckspel till iPad också. Dead Space! Spelet ser dock trevligt ut.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-19 13:28
Ursprungligen av SweSG:

Jag har spelat väldigt lite mobilspel. Oceanhorn till ATV, Baldur's Gate 1 och 2 till en iPad. Något skräckspel till iPad också. Dead Space! Spelet ser dock trevligt ut.

Jag spelar också väldigt lite mobilspel, mest för att spelkatalogen till konsolerna tar upp all min lediga speltid (PS4, Switch, 3DS, PS Vita, PC och i mindre utsträckning Xbox One), men också för att jag inte tycker att touch-baserade kontroller fungerar särskilt bra för traditionella speltyper jag uppskattar. Spel som är utformade som unika mobilspelsupplevelser, som Monument Valley-spelen, gillar jag rejält. Men andra spel, som Dead Space som du nämner, fungerar så dåligt med touch-baserade kontroller jämfört med de "riktiga" versionerna för konsol att jag inte kan ta till mig dem.

FFXV PE hamnar väl någonstans däremellan, de har gjort ett bra jobb med att bygga förenklade kontroller som fungerar bra med mobilskärm, men samtidigt ska man flytta sina karaktärer med fingrarna och det blir aldrig lika bra som med analoga fysiska spakar. Men jag är nog inte den egentliga målgruppen för spelet, som någon som har spelat FF-serien sedan tidigt 90-tal är jag van vid att spela spelen på en spelkonsol med fysisk kontroll. Och den mobila versionen är dessutom förenklad, och jag vill inte uppleva en förenklad version av mina favoritspel

Mitt problem med mobilspel är att mina fingrar är ivägen hela tiden. Ser inte ett skit. Trodde allt skulle bli bättre när jag gick från 4" till 5.5". För litet iaf för mig. Vill dock inte ha så mycket större på mobilen. Tycker den är stor som den är. iPad m.m. är ju snäppet bättre att spela på. Den är dock för stor att hålla i istället. Tror jag håller mig till dator där jag känner mig hemma.

Ursprungligen av ekloev:

Jag spelar också väldigt lite mobilspel, mest för att spelkatalogen till konsolerna tar upp all min lediga speltid (PS4, Switch, 3DS, PS Vita, PC och i mindre utsträckning Xbox One), men också för att jag inte tycker att touch-baserade kontroller fungerar särskilt bra för traditionella speltyper jag uppskattar. Spel som är utformade som unika mobilspelsupplevelser, som Monument Valley-spelen, gillar jag rejält. Men andra spel, som Dead Space som du nämner, fungerar så dåligt med touch-baserade kontroller jämfört med de "riktiga" versionerna för konsol att jag inte kan ta till mig dem.

FFXV PE hamnar väl någonstans däremellan, de har gjort ett bra jobb med att bygga förenklade kontroller som fungerar bra med mobilskärm, men samtidigt ska man flytta sina karaktärer med fingrarna och det blir aldrig lika bra som med analoga fysiska spakar. Men jag är nog inte den egentliga målgruppen för spelet, som någon som har spelat FF-serien sedan tidigt 90-tal är jag van vid att spela spelen på en spelkonsol med fysisk kontroll. Och den mobila versionen är dessutom förenklad, och jag vill inte uppleva en förenklad version av mina favoritspel

Skaffa en handkontroll för IOS

Ursprungligen av Ida Blix:

Skaffa en handkontroll för IOS

Nä, inte få @ekloev till det! Han ska spela riktiga spel

Ursprungligen av SweSG:

Nä, inte få @ekloev till det! Han ska spela riktiga spel

Nämen, mobilspel är riktiga spel!

Ursprungligen av Ida Blix:

Nämen, mobilspel är riktiga spel!

Är det så? Jo, det fungerar att spela på mobilen också. Lite andra typer av spel dock.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-20 16:08
Ursprungligen av Ida Blix:

Skaffa en handkontroll för IOS

Haha, jag har alldeles för många handkontroller hemma, 3st Xbox One-kontroller (till PC:n och Xboxen), två Dualshock 4, två Pro Controller till Switch, och en uppsjö kontroller till Sega Saturn, första Playstation och andra kontrolldon i påsar. Vill nog inte introducera en kontroll till som skulle användas för att sitta framför en liten skärm, eller måhända den något större Ipad Pro-skärmen. Hade jag gillat Apple TV tillräckligt mycket för att använda den hade den kunnat motivera en handkontroll för IOS, men så är ju inte fallet

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-20 16:13
Ursprungligen av SweSG:

Är det så? Jo, det fungerar att spela på mobilen också. Lite andra typer av spel dock.

Jo precis, ni har ju båda rätt. Mobilspel är i allra högsta grad riktiga spel, även om jag får erkänna mig skyldig till att ha klassificerat dem som låtsasspel en gång i tiden. Det är ju dock en egen form av spel som inte kan likställas med traditionella konsolspel, och jag är ganska spelkonservativ på den punkten. Spelar massvis på PS4, PC, 3DS, Switch med flera, men nästan aldrig mobila spel. Mycket beror på att jag inte gillar touch-kontroller, men en minst lika stor del om inte större är att det helt enkelt inte dyker upp den sortens spel jag uppskattar på mobila enheter. Nu när Switch är en framgång verkar det inte så sannolikt att mobilen kommer ta över det mobila spelandet, vilket började se sannolikt ut för några år sedan när Nintendos Wii U gick dåligt, 3DS-familjen uppskattades av fantasterna men byggde inte någon ny publik och Sonys PS Vita övergavs helt. Nu ser det mobila konsolspelandet ganska ljust ut, och då kommer nog mitt mobila spelande fortsätta vara synnerligen spretigt.

Ursprungligen av ekloev:

Haha, jag har alldeles för många handkontroller hemma, 3st Xbox One-kontroller (till PC:n och Xboxen), två Dualshock 4, två Pro Controller till Switch, och en uppsjö kontroller till Sega Saturn, första Playstation och andra kontrolldon i påsar. Vill nog inte introducera en kontroll till som skulle användas för att sitta framför en liten skärm, eller måhända den något större Ipad Pro-skärmen. Hade jag gillat Apple TV tillräckligt mycket för att använda den hade den kunnat motivera en handkontroll för IOS, men så är ju inte fallet

Äh, en kontroll för varje situation är det enda rimliga. Du kommer ju älska mobilspel/ATV-spel med en handkontroll!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-20 16:58
Ursprungligen av Ida Blix:

Äh, en kontroll för varje situation är det enda rimliga. Du kommer ju älska mobilspel/ATV-spel med en handkontroll!

Nu när Youtube-appen faktiskt uppdaterats kanske jag skulle kunna leva med Apple TV? Återstår att se, Windows 10-datorn är ju betydligt mer flexibel och kan spela maffiga PC-spel med Xbox One-kontroll, så jag är något skeptisk till att en Apple TV och handkontroll ska kunna konkurrera ut det där. Men man ska aldrig säga aldrig, jag får kanske ge det en chans

Ursprungligen av ekloev:

Nu när Youtube-appen faktiskt uppdaterats kanske jag skulle kunna leva med Apple TV? Återstår att se, Windows 10-datorn är ju betydligt mer flexibel och kan spela maffiga PC-spel med Xbox One-kontroll, så jag är något skeptisk till att en Apple TV och handkontroll ska kunna konkurrera ut det där. Men man ska aldrig säga aldrig, jag får kanske ge det en chans

Nu är dock YouTube-appen sämre än innan på ATVn.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-20 17:28
Ursprungligen av SweSG:

Nu är dock YouTube-appen sämre än innan på ATVn.

Jag har också läst en hel del kommentarer om att den nya appen inte ska vara särskilt bra. Det var inte det enda jag störde mig på med ATV4, men då jag använder YT dagligen var det ändå det som fick bägaren att rinna över. Det enda som min Win 10-PC inte sköter lika bra som ATV4K är HDR-stödet. Det stöds i Windows 10 men ger lustiga fel i färgåtergivningen på min tv så jag har det avstängt. Det fungerade faktiskt bättre innan stödet flyttade in i operativsystemet.

Ursprungligen av ekloev:

Jag har också läst en hel del kommentarer om att den nya appen inte ska vara särskilt bra. Det var inte det enda jag störde mig på med ATV4, men då jag använder YT dagligen var det ändå det som fick bägaren att rinna över. Det enda som min Win 10-PC inte sköter lika bra som ATV4K är HDR-stödet. Det stöds i Windows 10 men ger lustiga fel i färgåtergivningen på min tv så jag har det avstängt. Det fungerade faktiskt bättre innan stödet flyttade in i operativsystemet.

Jag brukar alltid kika på lite YT-klipp från sängen innan jag ska sova. Den förra appen gick, även om den inte var bra. Den nya vill jag inte ens starta. Den är så kass! :/

Ursprungligen av ekloev:

Nu när Youtube-appen faktiskt uppdaterats kanske jag skulle kunna leva med Apple TV? Återstår att se, Windows 10-datorn är ju betydligt mer flexibel och kan spela maffiga PC-spel med Xbox One-kontroll, så jag är något skeptisk till att en Apple TV och handkontroll ska kunna konkurrera ut det där. Men man ska aldrig säga aldrig, jag får kanske ge det en chans

Äh, Apple TV:n och en IOS-kompatibel handkontroll får väl plats jämte datorn och spelkonsolerna? Se den som ett komplement, inte en ersättare

Ursprungligen av Ida Blix:

Äh, Apple TV:n och en IOS-kompatibel handkontroll får väl plats jämte datorn och spelkonsolerna? Se den som ett komplement, inte en ersättare

Ja, en Steal Series Nimbus funkar ju till iOS, Mac och TV och säkert till en del annat skulle jag tro men ej hundra på icke Apple prylar då jag inte har andra spel-boxar, men är ju BT så det borde ju gå...

Ursprungligen av Ida Blix:

Äh, Apple TV:n och en IOS-kompatibel handkontroll får väl plats jämte datorn och spelkonsolerna? Se den som ett komplement, inte en ersättare

Ska han börja spela på liknande prylar är Nvidia Shield TV ett bättre val. Bara ett litet tips. Den klarar film i 4k + massa annat godis! Jag har ATV och Nvidia Shield TV. Lägger min röst på Nvidia Shield TV som den bättre av dom två.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-21 13:21
Ursprungligen av SweSG:

Ska han börja spela på liknande prylar är Nvidia Shield TV ett bättre val. Bara ett litet tips. Den klarar film i 4k + massa annat godis! Jag har ATV och Nvidia Shield TV. Lägger min röst på Nvidia Shield TV som den bättre av dom två.

Jag håller med dig, om jag skulle investera i en mediaenhet av den sorten nu skulle jag välja Shield TV över Apple TV. Shield TV har ju fått stöd för insticksmoduler för smarta hemmet, Zigbee med flera, och stöder även Smartthings. Google Assistant, som förhoppningsvis även blir aktuellt för Sverige i år Men jämfört med min nuvarande lösning med en Windows 10-pc ansluten till 4k-tv:n är ingen av dem tillräckligt mångsidig tyvärr. När Amazon lanserar Alexa på riktigt i Sverige ska jag dessutom konfigurera in henne i Windows 10 så att datorn blir ett nav i det smarta hemmet, och då försvinner en stor anledning till att välja Shield TV:n.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-21 15:58
Ursprungligen av Ida Blix:

Äh, Apple TV:n och en IOS-kompatibel handkontroll får väl plats jämte datorn och spelkonsolerna? Se den som ett komplement, inte en ersättare

Ännu en kontroll... Kan inte Apple bara ge stöd för PS4 och XBONE kontroller?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-21 16:25
Ursprungligen av Erik.dv:

Ännu en kontroll... Kan inte Apple bara ge stöd för PS4 och XBONE kontroller?

Trots att Ida tycker jag ska fortsätta mitt korståg med att köpa in alla tillgängliga kontrolldon i galaxen får jag hålla med dig om att det skulle vara fantastiskt trevligt att kunna använda mina PS4- och Xbox-kontroller med åtminstone Apple TV, det är ju inte helt osannolikt att Apple TV-utrustade hem även har en spelkonsol och då vore det ju bara vettigt att faktiskt kunna utrustningen man redan har. Men det är ju tyvärr inte riktigt Apples stil att passa in i andra ekosystem, det ska ju helst vara tvärtom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-21 16:32
Ursprungligen av ekloev:

Trots att Ida tycker jag ska fortsätta mitt korståg med att köpa in alla tillgängliga kontrolldon i galaxen får jag hålla med dig om att det skulle vara fantastiskt trevligt att kunna använda mina PS4- och Xbox-kontroller med åtminstone Apple TV, det är ju inte helt osannolikt att Apple TV-utrustade hem även har en spelkonsol och då vore det ju bara vettigt att faktiskt kunna utrustningen man redan har. Men det är ju tyvärr inte riktigt Apples stil att passa in i andra ekosystem, det ska ju helst vara tvärtom.

Nej precis. Motorn i Apple TV och övriga iOS-enheter är bra, även OS. Men styrning av enheterna för spel är under all kritisk och om lösningen är en tredjepartsprodukt... Nej, det kommer aldrig slå igenom.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-27 11:39

Såg att Samsungs nya DeX-docka för Galaxy S9 har demonstrerats med Android-versionen av Final Fantasy XV Pocket Edition. Utöver att kunna köra spelet på en skärm och använda telefonens skärm kan man ju här välja (gissar jag, beroende på stöd i spelet) att koppla vilken given Bluetooth-handkontroll som helst till telefonen och spela spelet med "riktiga kontroller". Som Iphone X-ägare måste jag säga att det här är en betydligt trevligare lösning än att tvingas använda specifikt stödda handkontroller med en Apple TV. Som vi varit inne på tidigare tvivlar jag på att Apple öppnar upp och stöder Bluetooth-handkontroller i allmänhet, men en kan ju bara hoppas. Kommer nog inte vilja använda en Apple TV heller så här har Samsung en klar fördel för mig som spelfantast.

https://www.engadget.com/2018/02/25/samsung-d...

1
Bevaka tråden