Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Postnord inför nya avgifter för Kina-paket den 1 mars

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-02-17 17:14
Ursprungligen av kenjon:

Förutom att Postnord får in massor av pengar. 100 000 paket per dag.... det blir ju en miljon kr om dagen! Att det är så lätt att ändra inkomsterna för företag.....

Du tror alltså att det kommer lika många paket när avgiften införs och att folk inte lär sig använda nån annan slags transportväg och slipper avgiften? På riktigt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-17 17:40

Ja. Det kanske blir någon nedgång första månaden, men sedan blir det likadant igen.

Från vilka länder?
Hur ska värdet bestämmas?

Ursprungligen av kenjon:

100 000 paket per dag.... det blir ju en miljon kr om dagen!

Nu får du nog räkna igen

Ursprungligen av Anderlind:

Tror inte det påverkar svensk handel ett dugg faktiskt. Bara att beställa från Amazon eller andra sidor inom EU. Grejer från Asien kommer skeppas via ett annat EU-land. Detta är ett slag i luften.

Jag tror faktiskt inte det. Men jag skulle gärna att någon förklarade hur skeppningen skulle gå till. Som jag ser det, så måste det ske en ompackning/omleverans i mottagarlandet så att varorna postas till slutdestinationen från insidan av EU. Vilket borde innebära att paketen kommer i bulk till EU och packas/skickas från EU. DX.com har redan liknande tjänster för lite dyrare varor där de har ett lager innanför EUs gränser.

Det borde innebära att frakten går upp och att vi inte längre subventionerar frakten från Kina. I dag subventionerar vi vansinnigt nog postfrakt från Kina pga föråldrade avtal.

Det ger också en annan, mer rationell, hantering för Postnord så jag tror inte att det blir ett slag i luften. Skatteverkets syfte med detta är inte att minska inflödet utan att se till att momsreglerna följs vilket jag tycker är rimligt.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror också det är ett slag i luften. Förutom att Postnord får in massor av pengar. 100 000 paket per dag.... det blir ju en miljon kr om dagen! Att det är så lätt att ändra inkomsterna för företag.....

Det låter nästan som att du tror att det är Postnord som ville genomföra denna förändring. Det är Skatteverket. Dessutom har du räknat fel i två led.

75*100000=7 500 000. Sedan så är 20% av detta moms som inte går till Postnord utan till Skatteverket. Så det ger att 6 000 000 kr skulle gå till Postnord och 1 500 000 till staten med ditt räkneexempel

Momspåslag = 25%
Momsavdrag = 20%

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-18 14:46

Jo, jag räknade en tiopotens fel (snittade på 100 kr/paket), men det ger ju ändå än mer pengar till Postnord. Och visst är det Tullverket som vill ha in momsen, men det är Postnord som inför avgiften för deras hanterande och som tjänar rätt bra på det.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-18 17:08
Ursprungligen av BlackSmp:

Det låter nästan som att du tror att det är Postnord som ville genomföra denna förändring. Det är Skatteverket. Dessutom har du räknat fel i två led.

75*100000=7 500 000. Sedan så är 20% av detta moms som inte går till Postnord utan till Skatteverket. Så det ger att 6 000 000 kr skulle gå till Postnord och 1 500 000 till staten med ditt räkneexempel

Momspåslag = 25%
Momsavdrag = 20%

Ursprungligen av kenjon:

Jo, jag räknade en tiopotens fel (snittade på 100 kr/paket), men det ger ju ändå än mer pengar till Postnord. Och visst är det Tullverket som vill ha in momsen, men det är Postnord som inför avgiften för deras hanterande och som tjänar rätt bra på det.

Är det Postnord eller Skatteverket som vill införa avgiften?
En källa på något av påsåtenden vore trevligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-18 17:37
Ursprungligen av Innis:

Är det Postnord eller Skatteverket som vill införa avgiften?
En källa på något av påsåtenden vore trevligt.

Tullverket har krävt att Postnord hittar en lösning så att moms betalas på alla paket från utanför EU från 1 mars. Postnord har väl bestämt avgiftens storlek så att den täcker extra hantering och lagring av alla paket. Dessutom ska avgiften täcka returnerande av alla paket som inte hämtas ut. Initialt innebär det troligen merparten av alla riktigt billiga varor, eftersom det införs med ganska kort varsel.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord...

Pressmeddelande - Tullverket begär handlingsplan från Postnord

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-18 17:55
Ursprungligen av IngoX:

Tullverket har krävt att Postnord hittar en lösning så att moms betalas på alla paket från utanför EU från 1 mars. Postnord har väl bestämt avgiftens storlek så att den täcker extra hantering och lagring av alla paket. Dessutom ska avgiften täcka returnerande av alla paket som inte hämtas ut. Initialt innebär det troligen merparten av alla riktigt billiga varor, eftersom det införs med ganska kort varsel.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord...

Pressmeddelande - Tullverket begär handlingsplan från Postnord

Så det var varken Postnord eller Skatteverket ?
Tack för infon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-18 18:02

Lite om historiken hur det blivit så billigt med ett paket från Kina till Sverige (jämfört med att det i år kommer kosta 9 kr att skicka ett julkort några kvarter)

Gratisfrakt från Kina är en dyr historia

Ursprungligen av IngoX:

Lite om historiken hur det blivit så billigt med ett paket från Kina till Sverige (jämfört med att det i år kommer kosta 9 kr att skicka ett julkort några kvarter)

Gratisfrakt från Kina är en dyr historia

Sparas i mitt e-arkiv...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-19 18:44
Ursprungligen av Innis:

Så det var varken Postnord eller Skatteverket ?
Tack för infon.

Hur kom du fram till det?
Det är Tullverket som har bestämt att Postnord ska driva in momsen. Men det är Postnord som beslutar att de ska ta ut en avgift av mottagaren för att bekosta merjobbet.

Ursprungligen av kenjon:

Hur kom du fram till det?
Det är Tullverket som har bestämt att Postnord ska driva in momsen. Men det är Postnord som beslutar att de ska ta ut en avgift av mottagaren för att bekosta merjobbet.

Vilket i högsta grad är rimligt. Det gör alla paketförmedlare.

Ursprungligen av IngoX:

Tullverket har krävt att Postnord hittar en lösning så att moms betalas på alla paket från utanför EU från 1 mars. Postnord har väl bestämt avgiftens storlek så att den täcker extra hantering och lagring av alla paket. Dessutom ska avgiften täcka returnerande av alla paket som inte hämtas ut. Initialt innebär det troligen merparten av alla riktigt billiga varor, eftersom det införs med ganska kort varsel.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord...

Pressmeddelande - Tullverket begär handlingsplan från Postnord

Tack för korrigeringen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-19 19:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Vilket i högsta grad är rimligt. Det gör alla paketförmedlare.

Självklart, jag bara svarade på ett inlägg.

Postnord kan gå back

Postnord måtte väl få betalt för sin del av transporten? Dvs Kina sätter portot, betalar till en internationell pott. Ur den får Sverige (Postnord) en andel. Mängden brev/paket påverkar naturligtvis Postnords intäkter.
Om vi handlar i butik i stället utför vi själva transporten, i vart fall är knappast Postnord inblandade.

Ursprungligen av Valterp:

Postnord måtte väl få betalt för sin del av transporten? Dvs Kina sätter portot, betalar till en internationell pott. Ur den får Sverige (Postnord) en andel. Mängden brev/paket påverkar naturligtvis Postnords intäkter.
Om vi handlar i butik i stället utför vi själva transporten, i vart fall är knappast Postnord inblandade.

Kina har ju någon sjuk klausul med EU att de i princip inte betalar någon frakt alls på paket och brev. Detta infördes när Kina var ett U-land. Själv är jag överlycklig av beslutet. Vi drunkar i Wish-skräp hemma här, min dotter beställer säkert 10-20 paket i månaden från Wish.

Ursprungligen av primu[s]®:

Kina har ju någon sjuk klausul med EU att de i princip inte betalar någon frakt alls på paket och brev.

Frågan är om EU verkligen kommer att godkänna att subventionen sätts ur bruk med en fast avgift. Jag tror att det kan bli så att EU går emot. Kan dock ha fel få jag inte är insatt i avtalet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-21 21:28
Ursprungligen av Chaosstar:

Frågan är om EU verkligen kommer att godkänna att subventionen sätts ur bruk med en fast avgift. Jag tror att det kan bli så att EU går emot. Kan dock ha fel få jag inte är insatt i avtalet.

Det internationella portot bestäms inte i bilaterala avtal som t.ex EU-Kina, utan via Universal Postal Union (Världspostföreningen).

De 75 kronorna är inte ”straffporto” för att sätta någon subvention ur spel, även om det i praktiken kan uppfattas så

Det är en administrationsavgift som tas ut för att Postnord fått uppdraget att hantera momsen. Idag är avgiften 125 kr men det är bara paket med ett värde på över 200 kr som behandlas. Från 1 mars krävs moms in på alla paket och administrationsavgiften blir 75 kr för varuvärden upp till 1500 kr, 125 kr för högre varuvärden.

Citat:

Så här fungerar systemet i dag

  • Alla varor utanför EU som har ett värde under 200 kronor släpps igenom av Postnord. Det handlar om cirka 97 procent av de 150.000 paket som varje dag kommer in till terminalen utanför Arlanda.

  • Paket med ett värde över 200 kronor tas om hand av Postnord som kräver in moms på 25 procent av varans värde samt tar ut en administrationsavgift på 125 kronor för sitt arbete.

  • De som fått hem sina paket utan att ha betalt någon moms ska själva höra av sig till Tullverket med en skrivelse och redovisa kvitton för att få betala momsen. Tullverket ska registrera skrivelsen samt sända ut en räkning som sedan ska betalas: vilket mycket få gör.

Så här fungerar systemet efter första mars

  • Postnord kommer att göra en första granskning på terminalen utanför Arlanda. Sedan förs posten till en speciell tullterminal som ska ha kapacitet att lagra miljontals paket som väntas komma in. Postnord kommer också att ta in över hundra tillfälligt anställda som ska scanna in paketen i Postnords system så att man kan sända ut en avier till alla kunder.

  • Kunderna får sedan två veckor på sig för att betala momsen på 25 procent av varans värde samt en administrationsavgift på 75 kronor för varor värda upp till 1.500 kronor. För varor med ett högre värde blir administrationsavgiften 125 kronor. Då måste kunden också betala en tullavgift. När avgiften är betald sänder Postnord ut paketen till kunderna

  • De paket som inte betalas inom en två veckors period kommer att sändas tillbaka till sina hemländer. Under en övergångsperiod kommer dock Postnord att lagra paketen en längre tid.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord...

Kan det ändå bli tal om nån typ av ”överklagande” (till var/vem i sådana fall?), Kinesiska företag kommer ju garanterat att bli förlorare här?

Bevaka tråden