Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDCP-kompatibel skärm och spegling via airplay...netflix fungerar inte

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
jag har köpt en liten macbook air att koppla in till videoprojektorn. Vi har den för att titta på film. svtplay och viaplay fungerar utan problem men netflix vill inte spela upp innehåll när jag kopplat datorn till videoprojektorn.

Netflix visar meddelandet: Kontrollera att du har en HDCP-kompatibel skärm och att innehållet inte speglas via airplay...
Det kan inte vara något problem med macbook air:s skärm eftersom jag kan titta på netflix när jag inte kopplat in videoprojektorn.
Däremot kanske airplay spegling är påslagen automatiskt...? jag har sökt information på nätet: https://help.netflix.com/sv/node/12139 men jag tycker inte att jag förstår hur man stänger av airplay spegling på macbook air....
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Hur ansluter du projektorn till datorn?

HDCP fungerar bara via en ren digital överföring ex. via HDMI.

Ursprungligen av Borttaget:

Hur ansluter du projektorn till datorn?

HDCP fungerar bara via en ren digital överföring ex. via HDMI.

Jag använder en VGA-kontakt tror jag. Men det som är speciellt är att datorn inte har några problem att förmedla skärmbilden från datorn till projektorn när jag tittar på svtplay eller viaplay. Bara när jag kör netflix får jag problem så jag misstänker(?) att netflix på något sätt känner av att jag har airplay spegling (om jag nu har det, och då skulle jag vilja stänga av den fastän jag inte vet hur man gör....?)

Senast redigerat 2018-07-23 13:16

Netflix kräver HDCP medan SVT-play & Viaplay inte behöver det.

Din VGA-sladd är svaret till varför det inte fungerar. Den är analog och digital HDCP-kryptering fungerar inte genom den.

Och nej du har inte airplay-spegling igång. Det är bara ett standardmeddelande.

Dessutom, har du ens läst sidan du länkade till?
Även om den sidan handlar om signal från iOS-enhet som iPad och iPhone så ger det dig en hint.

Citat:

Några exempel på konfigurationer av videoutsignaler som inte stöds:

Användning av en adapter från 30-stiftdockningskontakt till VGA
En skärm som inte är HDCP-kompatibel

Ursprungligen av Borttaget:

Netflix kräver HDCP medan SVT-play & Viaplay inte behöver det.

Din VGA-sladd är svaret till varför det inte fungerar. Den är analog och digital HDCP-kryptering fungerar inte genom den.

Och nej du har inte airplay-spegling igång. Det är bara ett standardmeddelande.

Dessutom, har du ens läst sidan du länkade till?
Även om den sidan handlar om signal från iOS-enhet som iPad och iPhone så ger det dig en hint.

Hej! tack för svaret. jag läste sidan men fattade nog inte. Det innebär alltså att jag behöver köpa en ny kontakt. Bara hoppas att en HDMI-kontakt inte ställer till det för viaplay och svtplay...
Trevlig kväll och tack för hjälpen! / Jonas

Senast redigerat 2018-07-23 13:16
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-01 23:50

Det gör den inte. Hoppas istället på att din projektor har HDMI

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2015-05-02 10:04
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej! tack för svaret. jag läste sidan men fattade nog inte. Det innebär alltså att jag behöver köpa en ny kontakt. Bara hoppas att en HDMI-kontakt inte ställer till det för viaplay och svtplay...
Trevlig kväll och tack för hjälpen! / Jonas

Om din projektor har HDMI och du använder VGA kan det jämföras med att sätta barnvagnshjul på en ferrari

Ursprungligen av Borttaget:

Hur ansluter du projektorn till datorn?

HDCP fungerar bara via en ren digital överföring ex. via HDMI.

Senast redigerat 2018-07-23 13:17

Felmeddelande om HDCP-kompatibel skärm, trots HDMI

Hej, kollar Netflix från Spanien. Använder VPN för att kunna få svensk undertext. Ansluter min Mac till en Samsung Smart-TV via HDMI. Får ändå samma felmeddelande om HDCP-kompatibel skärm, etc. Har prövat att flytta HDMI-kabeln mellan de tre HDMI-ingångar som finns på TV:n, men det gör ingen skillnad. Någon idé om hur jag löser detta?

1
Bevaka tråden