Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS-tracker/barn

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle vara tacksam att få tips på enkel lättanvänd GPS-tracker som fungerar med täckning i svenska fjällen.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-21 08:08

Förutsatt att du vill ha mottagning i fjällen (inte en fjällby): För att den ska fungera som trycker så måste du ha mottagning på telefonen/klockan. Vad som blir helt avgörande är din exakta position vid ett visst tillfälle och det kan variera över en dag vilken operatör som har mottagning. Jag skulle inte förlita mig till att det finns mottagning om barnet är i behov av hjälp. Det viktigaste är att lära ut fjällvett och hur man överlever.

Om det är frågan om tätbebyggt område/skidbackar så tror jag de flesta fungerar, men det går inte att garantera. Men klockorna skulle jag personligen inte lägga några pengar på, det verkar inte ha kontroll på integritet och bara vara lätta sätt att tjäna pengar för producententerna.

Ursprungligen av andas:

Förutsatt att du vill ha mottagning i fjällen (inte en fjällby): För att den ska fungera som trycker så måste du ha mottagning på telefonen/klockan. Vad som blir helt avgörande är din exakta position vid ett visst tillfälle och det kan variera över en dag vilken operatör som har mottagning. Jag skulle inte förlita mig till att det finns mottagning om barnet är i behov av hjälp. Det viktigaste är att lära ut fjällvett och hur man överlever.

Om det är frågan om tätbebyggt område/skidbackar så tror jag de flesta fungerar, men det går inte att garantera. Men klockorna skulle jag personligen inte lägga några pengar på, det verkar inte ha kontroll på integritet och bara vara lätta sätt att tjäna pengar för producententerna.

Så drastiskt är det väl inte att det kan handla om överlevnad.:-)
Ska bara förtydliga att det är på Lindvallen som är ett ganska stort område.
Finns det annat än klockor som kan vara lämpligt och prisvärt i så fall? Vill helst inte binda sig med abonnemang.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2018-02-21 10:59
Ursprungligen av calinou:

Så drastiskt är det väl inte att det kan handla om överlevnad.:-)
Ska bara förtydliga att det är på Lindvallen som är ett ganska stort område.
Finns det annat än klockor som kan vara lämpligt och prisvärt i så fall? Vill helst inte binda sig med abonnemang.

Svenska fjällen är stort, men så länge det gäller alpinskidåkning/längdåkning i spår nära byn, så skulle jag satsa på gamla iPhones och hitta vänner (eller motsvarande alternativ hos android). Ett alternativ är att ha vanliga dumtelefoner och bara ha möjligheten att ringa varandra. Det är nog den billigaste lösningen och man borde komma långt nog med det.

Man behöver inte binda sig, utan kan ta ett kontantkort med surf och se till att surfen är begränsad till platstjänster, så att den inte surfas upp på youtube.

Ursprungligen av andas:

Svenska fjällen är stort, men så länge det gäller alpinskidåkning/längdåkning i spår nära byn, så skulle jag satsa på gamla iPhones och hitta vänner (eller motsvarande alternativ hos android). Ett alternativ är att ha vanliga dumtelefoner och bara ha möjligheten att ringa varandra. Det är nog den billigaste lösningen och man borde komma långt nog med det.

Man behöver inte binda sig, utan kan ta ett kontantkort med surf och se till att surfen är begränsad till platstjänster, så att den inte surfas upp på youtube.

Tack för förtydligande! Det var det jag hade i åtanke med att det passar kanske lika bra med en gammal mobil.

Ett långt rep runt ena foten på barnet är väl billigast men kan ju bli både trackningar och protester

Jag har testat 3-4 av dessa små eGPS-manicker för hundar och barn - dom där som inte kostar en förmögenhet. Man sätter i ett SIM-kort och sedan kommunicerar/kontrollerar/inställningar man via SMS (ringer man numret så skickas ett SMS med portionen som enkelt kan visas i t.ex. GoogleMaps. Dessa är: 1. svajiga att hitta satelliter. 2. batteriet tar slut inom 12-14 timmar.
Så - en beggad iPhone (det ligger väl en drös i nästan varje hem numera - helst inte fööör gammal (äldre modeller hade svajig eGPS - en beggad som åtminstone har lightning-kontakt typ... - är nog den monst dåliga lösningen.
Båda lösningarna kräver mobilanslutning. Vill man ha en lösning som helt kör på GPS så blir det nog större grejer som kostar många tusenlappar...och ett sattelit-telefon-abbonemang så klart.

Notera: "Hitta vänner" som man då förslagsvis använder med iPhonerna är inte som i Hollywood-filmer...ibland hittas positionen på den man följer, ibland inte, ibland tar det lååååång tid innan positionen hittas, precisionen kan vara en radie på hundra meter...eller några få meter...i städer vet man bara att den man följer är i det och det kvarteret kanske t.o.m. vilket hus...men inte lägenhet så klart)...ungefär...men i fjällen/naturen/havet spelar det ju mindre roll det där med precision.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-02-21 18:23

Kanske licensfria Walkie-Talkies kan vara ett alternativ..!?

Säljs ofta i 2-pack och skall enligt specifikationerna klara mellan 3-9 km..!

Väljer man med laddningsbara batterier så kommer inge överraskande extrakostnader...

Ursprungligen av Torkel:

Kanske licensfria Walkie-Talkies kan vara ett alternativ..!?

Säljs ofta i 2-pack och skall enligt specifikationerna klara mellan 3-9 km..!

Väljer man med laddningsbara batterier så kommer inge överraskande extrakostnader...

Tack för bra tips! det verkar vara en vettig idé.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-21 20:43

Är man otrevlig om man tycker att i vissa lägen är teknik av ondo?
Vet att det är känsligt ämne att kritisera föräldrar och kommentera uppfostran.
Men när jag läser en sådan här frågeställning funderar jag lite över hur man tänker när man känner att man måste förlita sig på teknik för att hålla koll på sina barn.
Jag själv skulle aldrig få för mig att släppa på uppmärksamheten och vetskapen var mitt barn är.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-22 00:42
Ursprungligen av Innis:

Är man otrevlig om man tycker att i vissa lägen är teknik av ondo?
Vet att det är känsligt ämne att kritisera föräldrar och kommentera uppfostran.
Men när jag läser en sådan här frågeställning funderar jag lite över hur man tänker när man känner att man måste förlita sig på teknik för att hålla koll på sina barn.
Jag själv skulle aldrig få för mig att släppa på uppmärksamheten och vetskapen var mitt barn är.

För mig handlar det inte om att förlita sig på teknik utan att ha möjlighet att ge barnet lite mer frihet.
Vi inom min familj har Hitta vänner på, det sparar många samtal ”Hej var är du?”

Vi nyttjar det speciellt i fjällen - var är hon och hon, sitter han i liften eller är någon i värmestugan just nu?

Åter till TS frågeställning: Jag har GPS-tracker med sim-kort som ryms i en tändsticksask. Funkar bra, men har inte många timmars batteritid.

Jag skulle rekommendera en iPhone plus ett extra batteripack. Problemet är kylan som får batterier att sluta fungera.
iPhone är enligt mig bättre än en tracker (min heter RF-V16) då den nyttjar fler positioneringssystem än GPS.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-22 06:36
Ursprungligen av Torkel:

Kanske licensfria Walkie-Talkies kan vara ett alternativ..!?

Säljs ofta i 2-pack och skall enligt specifikationerna klara mellan 3-9 km..!

Väljer man med laddningsbara batterier så kommer inge överraskande extrakostnader...

I praktiken oftast några hundra meter till kanske 2 km.... men i fjällen kan det gå bättre pga ganska fri sikt.

Ursprungligen av Innis:

Är man otrevlig om man tycker att i vissa lägen är teknik av ondo?
Vet att det är känsligt ämne att kritisera föräldrar och kommentera uppfostran.
Men när jag läser en sådan här frågeställning funderar jag lite över hur man tänker när man känner att man måste förlita sig på teknik för att hålla koll på sina barn.
Jag själv skulle aldrig få för mig att släppa på uppmärksamheten och vetskapen var mitt barn är.

Som rätt så nybliven förälder tänker jag att jag vill använda teknik som ett komplement. Vill inte lämna över hela "ansvaret" på en teknisk mojäng, men om gud förbjude något går åt fanders är det väl skönt att ha så många hjälpmedel som möjligt för att ställa allt till rätta igen? Mitt barn är nu 1,5 år och vill springa själv överallt. När vi då är iväg utanför hemmet handlar det om ett ögonkast åt ett annat håll och han kan ha försvunnit ur sikte. I just det här fallet räcker en "icke-teknisk" lösning som att se till att han är tydligt märkt med ett telefonnummer till mig långt, men jag tar så att säga gärna all hjälp jag kan få – teknisk som oteknisk.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-02-22 14:47
Ursprungligen av Ida Blix:

Som rätt så nybliven förälder tänker jag att jag vill använda teknik som ett komplement. Vill inte lämna över hela "ansvaret" på en teknisk mojäng, men om gud förbjude något går åt fanders är det väl skönt att ha så många hjälpmedel som möjligt för att ställa allt till rätta igen? Mitt barn är nu 1,5 år och vill springa själv överallt. När vi då är iväg utanför hemmet handlar det om ett ögonkast åt ett annat håll och han kan ha försvunnit ur sikte. I just det här fallet räcker en "icke-teknisk" lösning som att se till att han är tydligt märkt med ett telefonnummer till mig långt, men jag tar så att säga gärna all hjälp jag kan få – teknisk som oteknisk.

Jag har ett i Sverige unikt namn. Så mina gamla bankkort, medlemskort och annat med mitt namn på ligger i barnets fickor och väskor. Mobilnummer påskrivet kortet. Varför plastkort, jo barns kläder kan bli fuktiga året alla månader, då hjälper inte en papperslapp i fickan.

Har dessutom flertalet resor gjort adresslappar till barnet på fotopapper att lägga under skosulan eller i fickan. På lappen står namn nummer inga allergier samt att any icecream will do. Plus en gullig bild på familjen.

Även om jag hade föredragit tracker på lillan så är det ännu ett batteri att ladda.

Tack för alla tips!
Hade 2 gamla telefoner (iPhone 5; Samsung Galxy S5 mini) som jag köpte simkort/kontantkort på comviq. Simkort 45 kr st och kontantkort 145 kr (ingår 2GB surf /giltig till augusti 2019) Vet ändå inte hur länge 2 GB räcker….den ska räcka i 5 dgr/ och användas när man rör sig utomhus och behöver ha koll på var barnen är eller att dom kan se var vi är /samt kunna nå varandra.

Det visade sig att den iPhone 5 var operatörs-låst hos telia. Det skulle kosta 300 kr att låsa upp vilket anser jag är för mycket pengar för en gammal telefon. Fick byta ena comviq kort mot telias i stället. Då är kostnaden över det dubbla för ett simkort hos Telia dvs 100 kr. Vad gäller kontantkort hos telia är det väldigt oflexibelt och krånglig med villkoren. Den som hade 2GB kostade 199 kr och kan användas i bara i 1 månad. Vad gäller täckning så hoppas att comviq duger.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-22 17:03

Numera låser de upp dem gratis.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-02-22 17:03
Ursprungligen av Ida Blix:

Som rätt så nybliven förälder tänker jag att jag vill använda teknik som ett komplement. Vill inte lämna över hela "ansvaret" på en teknisk mojäng, men om gud förbjude något går åt fanders är det väl skönt att ha så många hjälpmedel som möjligt för att ställa allt till rätta igen? Mitt barn är nu 1,5 år och vill springa själv överallt. När vi då är iväg utanför hemmet handlar det om ett ögonkast åt ett annat håll och han kan ha försvunnit ur sikte. I just det här fallet räcker en "icke-teknisk" lösning som att se till att han är tydligt märkt med ett telefonnummer till mig långt, men jag tar så att säga gärna all hjälp jag kan få – teknisk som oteknisk.

Black Mirror S04E02

  • Medlem
  • 2018-02-22 17:18

Min tanke är det omvända
Hur uppfattar barnen det när de vet att de är övervakade hela tiden

Ursprungligen av kenjon:

Numera låser de upp dem gratis.

Vem gör det?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-22 19:01
Ursprungligen av calinou:

Vem gör det?

Om telefonen är köpt efter den 1 maj 2014 ska du kunna få den upplåst gratis när bindningstiden gått ut.

Citat:

Beslut

Lättare byta mobilleverantör (CU24)

Det ska bli enklare att säga upp mobiltelefonabonnemang och andra abonnemang på elektroniska kommunikationstjänster. Konsumenterna ska också friare kunna använda mobiltelefoner och annan utrustning som de har köpt ihop med sådana abonnemang.

Uppsägningstiden för kommunikationstjänster ska få vara högst en månad. Avtal med bindningstid ska kunna sägas upp en månad före bindningstidens slut. Konsumenterna ska ha rätt att få operatörslås borttagna snabbt och kostnadsfritt efter den första bindningstiden.

De nya reglerna börjar gälla den 1 maj 2014. Riksdagen sa ja till regeringens förslag.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/are...

Ursprungligen av Innis:

Om telefonen är köpt efter den 1 maj 2014 ska du kunna få den upplåst gratis när bindningstiden gått ut.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/are...

Den köptes tyvärr innan

1
Bevaka tråden