Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Möjligt att öppna endast AIPDF i AI som default?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-02-22 15:55

Jag vill få Mac OS att öppna PDF skapade i Illustrator i just Illustrator men att övriga pdf:er ska öppnas i datorns förvalda pdf-läsare. Går detta att lösa?

Ursprungligen av Baron:

Jag vill få Mac OS att öppna PDF skapade i Illustrator i just Illustrator men att övriga pdf:er ska öppnas i datorns förvalda pdf-läsare. Går detta att lösa?

Enda jag kan tänka mig är ett litet script som öppnar pdf:er och sedan checkar om det är skapat med Illustrator eller inte och skickar det till rätt app. Hoppas någon scriptkunnig kan hjälpa till här, eller om någon vet något smartare/enklare sätt

  • Medlem
  • 2018-02-23 09:50
Ursprungligen av CekariYH:

Enda jag kan tänka mig är ett litet script som öppnar pdf:er och sedan checkar om det är skapat med Illustrator eller inte och skickar det till rätt app. Hoppas någon scriptkunnig kan hjälpa till här, eller om någon vet något smartare/enklare sätt

Det var just en sån lösning jag ville undvika. Jag kan tänka mig att skripta Illustrator att stämpla alla filer den skapar med nåt värde som får Mac OS att välja rätt, men jag vet inte om det ens är möjligt.

  • Medlem
  • 2018-02-23 09:51
Ursprungligen av CekariYH:

Enda jag kan tänka mig är ett litet script som öppnar pdf:er och sedan checkar om det är skapat med Illustrator eller inte och skickar det till rätt app. Hoppas någon scriptkunnig kan hjälpa till här, eller om någon vet något smartare/enklare sätt

Eller kanske inte… Jag svarade innan jag riktigt hade förstått vad du menade. Jag testar.

Ursprungligen av Baron:

Eller kanske inte… Jag svarade innan jag riktigt hade förstått vad du menade. Jag testar.

Meddela gärna hur du gjorde om du fick det att funka.

Innehåller inte PDF.er ett ID om programmet som skapat det?

  • Medlem
  • 2018-02-23 12:01

det går att göra med exifTool, men det tar en evig tid för tex illustrator att öppna filen. Jag fattar inte det. Och Acrobat vill inte öppna filen alls.
Det här går att testa eftersom avsaknad av ExifTool kommer att falla tillbaka på att öppna i Acrobat, vilket alltså inte funkar för mig:

on open F
	set thePathToExifTool to ((POSIX path of (path to me as Unicode text)) & "Contents/Resources/ExifTool/") as string
	repeat with myFile in F
		my doOpen(thePathToExifTool, (POSIX path of myFile))
	end repeat
end open

on run
	set A to display alert "Öppna pdf" message "Släpp aktuell fil på programikonen eller välj den fil du vill öppna." buttons {"Avbryt", "Släpp", "Välj"} default button 3
	if button returned of A is "Välj" then
		set thePathToExifTool to ((POSIX path of (path to me as Unicode text)) & "Contents/Resources/ExifTool/") as string
		set F to choose file with multiple selections allowed
		repeat with myFile in F
			my doOpen(thePathToExifTool, (POSIX path of myFile))
		end repeat
	end if
end run

on doOpen(thePathToExifTool, myFilePath)
	try
		set myExif to do shell script (quoted form of (thePathToExifTool & "exiftool")) & " -Creator -s3 " & quoted form of myFilePath
		-- on error err
		-- 	set myExif to err
	end try
	
	if "Illustrator" is in myExif then
		tell application "Adobe Illustrator"
			open (POSIX file myFilePath)
			activate
		end tell
	else
		tell application "Adobe Acrobat"
			open (POSIX file myFilePath)
			activate
		end tell
	end if
end doOpen
  • Medlem
  • 2018-02-23 12:10

Man kan också tala om för Illustrator att spara filen med info om vilket program den ska öppnas i, men det blir väldigt specifikt:

tell application "System Events" to set default application of file theHFSPathOfFile to alias ((path to applications folder as string) & "Adobe Illustrator CC 2018:Adobe Illustrator CC 2018.app:")

Har Illustratior stöd för event listeners som InDesign?

1
Bevaka tråden