Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple TimeCapsule Apple Airpor express Apple Extreme - nytt hus

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har idag en TimeCapsule och en Express - funkar okej.

Snart nytt hus som är mycket större och inser att jag behöver fler basstationer för optimal teckning.

Internet kommer in i groventén och ett mediaskåp. Därfrån finns LAN till övervåning och nedervåning. Totalt 2 uttag.

Jag hade först tänkt följande:
Internet -> upp till plan 2 -> TimeCapsule som huvudrouter
Airport express på plan 1 som extender (wifi)

Men detta känns klent så funderar på om följande funkar.
Internet -> Airport Extremt (huvudrouter) - > kabel till TimeCapsule som då blir extender
utöver detta en till express som agerar extender via Wifi i sovrum Plan 2
Plan 1 en till express extender Wifi samt då Extreme som Router

Frågor:
Kan man sätta TimeCapsule att agera extender om den får input via LAN?
Sätter man då LAN på ingående såsom jag har idag?
Att express funkar som extender vet jag då jag har det idag.

Målet är att ta bra fart överallt och att ha 1 wifi som når alla tjänster.
Kanske är så enkelt som
Extrem - router
Time Capsule - exender (signal via LAN)
Express x 2 wifi extender

Bra plan?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-23 12:58

Nej jag anser det inte vara en bra plan. Satsa på Ubiquiti istället. https://www.google.se/search?client=opera&q=u...
Med dom kommer du får Wifi-roaming dvs du kommer hela tiden vara ansluten till den enhet som har starkast signal.
Apples prylar har inte den möjligheten utan fast du befinner dig i ett rum med en accesspunkt som har bättre signal kopplas inte enheten över.

Ursprungligen av Innis:

Nej jag anser det inte vara en bra plan. Satsa på Ubiquiti istället. https://www.google.se/search?client=opera&q=u...
Med dom kommer du får Wifi-roaming dvs du kommer hela tiden vara ansluten till den enhet som har starkast signal.
Apples prylar har inte den möjligheten utan fast du befinner dig i ett rum med en accesspunkt som har bättre signal kopplas inte enheten över.

Jag förstår. Dock vill jag inte byta ut alla grejer utan mer komplettera.

Blir det 2 separata Wifi om jag har Extrem som AP och TimeCapsule som Bridge mode men med Wifi påslaget?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-23 14:12
Ursprungligen av mickemannen:

Jag förstår. Dock vill jag inte byta ut alla grejer utan mer komplettera.

Blir det 2 separata Wifi om jag har Extrem som AP och TimeCapsule som Bridge mode men med Wifi påslaget?

Ja det blir i praktiken två separata nätverk men eftersom dom kommer få samma namn kommer du inte att se det.

Ursprungligen av mickemannen:

Målet är att ta bra fart överallt och att ha 1 wifi som når alla tjänster.
Kanske är så enkelt som
Extrem - router
Time Capsule - exender (signal via LAN)
Express x 2 wifi extender

Bra plan?

Så här har jag kört i vårt hus. Har 100/10 i väggen och får ut mellan. 70-30mbit i hela huset. Bor i ett gammalt hus med tjocka väggar men fungerar tillräckligt bra. Det du däremot inte får glömma är wifi utomhus. Vi har en stor trädgård och dit räcker den inte.

PS: finns många kap att göra på Tradera ang Airports. Om du inte är superkräsen med hastigheten vill säga.

Ursprungligen av SethCohen:

Så här har jag kört i vårt hus. Har 100/10 i väggen och får ut mellan. 70-30mbit i hela huset. Bor i ett gammalt hus med tjocka väggar men fungerar tillräckligt bra. Det du däremot inte får glömma är wifi utomhus. Vi har en stor trädgård och dit räcker den inte.

PS: finns många kap att göra på Tradera ang Airports. Om du inte är superkräsen med hastigheten vill säga.

Tack för svar.

Jag har idag 100/10 och får ut över 100 oftast. Men kommer få 250 i nya och vill då gärna få ut så mycket av det som möjligt.

Angående din setup:
Kör du Bridge mode men med Wifi påslaget?

Jag läser ju ovan att det då blir 2 wifi - nätverk (men uppfattas som ett om de heter samma) - blir det inte ett potentiellt problem för mig då jag kör HomeKit grejer. De kan då hämna på ett Wifi och min mobil på det andra Wifi - så kan jag ej styra, eller tänker jag fel?

Jag har sett endel grejer till ok pris på Blocket.

Min Express kan man ju välja
- Anslut till ett befintligt nätverk eller utöka ett befintligt nätverk. Det är samma funktion jag vill kunna ha i min TimeCapsule fast den då får input via LAN-kabel.

Ursprungligen av mickemannen:

Tack för svar.

Jag har idag 100/10 och får ut över 100 oftast. Men kommer få 250 i nya och vill då gärna få ut så mycket av det som möjligt.

Angående din setup:
Kör du Bridge mode men med Wifi påslaget?

Jag läser ju ovan att det då blir 2 wifi - nätverk (men uppfattas som ett om de heter samma) - blir det inte ett potentiellt problem för mig då jag kör HomeKit grejer. De kan då hämna på ett Wifi och min mobil på det andra Wifi - så kan jag ej styra, eller tänker jag fel?

Jag har sett endel grejer till ok pris på Blocket.

Min Express kan man ju välja
- Anslut till ett befintligt nätverk eller utöka ett befintligt nätverk. Det är samma funktion jag vill kunna ha i min TimeCapsule fast den då får input via LAN-kabel.

Exakt. Bryggläge. Funkar klockrent. Använder inte homekit så kan inte svara på om det blir problem.

Ursprungligen av SethCohen:

Exakt. Bryggläge. Funkar klockrent. Använder inte homekit så kan inte svara på om det blir problem.

Menar du bryggläge med Wifi AV eller menar du bryggläge med Wifi PÅ?

Så kopplingen är Internet --> Extreme WAN --> Extreme LAN --> TimeCapule WAN --> TimeCapule LAN --> Extreme WAN
tänker jag rätt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-02-23 17:22

Körde också Apples nätverksprodukter innan. Apple-fantast som man är. Bytte dock till Google wifi för att få mesh. Är otroligt nöjd. Har aldrig strulat och har täckning i minsta vrå och ute i trädgården.

Jag hade sålt Apple-produkterna och skjutit till några kronor för att få ett mesh-nätverk.

https://m.prisjakt.nu/product/4393157

Ursprungligen av Cribe:

Körde också Apples nätverksprodukter innan. Apple-fantast som man är. Bytte dock till Google wifi för att få mesh. Är otroligt nöjd. Har aldrig strulat och har täckning i minsta vrå och ute i trädgården.

Jag hade sålt Apple-produkterna och skjutit till några kronor för att få ett mesh-nätverk.

https://m.prisjakt.nu/product/4393157

Okej. Jag tycker 3000 kr känns onödigt för att bara utöka teckningen lite.

Jag är ju nöjd med mina Apple grejer så jag testar nog med att utöka lite. Funkar det inte bra så får jag gå mesh istället.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-02-23 18:09
Ursprungligen av mickemannen:

Okej. Jag tycker 3000 kr känns onödigt för att bara utöka teckningen lite.

Jag är ju nöjd med mina Apple grejer så jag testar nog med att utöka lite. Funkar det inte bra så får jag gå mesh istället.

Jag använder mitt wifi varje dag så jag vill att det ska fungera överallt i hemmet.
Dessutom sålde jag mina Airports Extreme så det blev inte många kronor jag la emellan ?

Ursprungligen av Cribe:

Jag använder mitt wifi varje dag så jag vill att det ska fungera överallt i hemmet.
Dessutom sålde jag mina Airports Extreme så det blev inte många kronor jag la emellan ?

Varför var du missnöjd med din Apple lösning? Hade du problem med teckning eller fart?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-23 18:54
Ursprungligen av mickemannen:

Varför var du missnöjd med din Apple lösning? Hade du problem med teckning eller fart?

Både han och jag har förklarat varför Apples produkter är underlägsna.
Roaming/mesh är obefintligt med Apples produkter.

Som exempel. Jag hade en Extreme i vardagsrummet och en Express ute i köket för att täcka så mycket som möjligt av huset.
Problemet var att när jag gick från köket till vardagsrummet,där extremen befann sig med bättre hastighet,skiftade inte enhetern till den starkare och snabbare accesspunkten.
Utan datorn var fortfarande ansluten till Expressen med lägre hastighet och sämre mottagning.

Ursprungligen av Innis:

Som exempel. Jag hade en Extreme i vardagsrummet och en Express ute i köket för att täcka så mycket som möjligt av huset.
Problemet var att när jag gick från köket till vardagsrummet,där extremen befann sig med bättre hastighet,skiftade inte enhetern till den starkare och snabbare accesspunkten.
Utan datorn var fortfarande ansluten till Expressen med lägre hastighet och sämre mottagning.

Dvs avsaknad av client steering.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-23 19:10
Ursprungligen av barbapappa_86:

Dvs avsaknad av client steering.

En term jag aldrig hört tidigare men kan gissa vad den betyder

Ursprungligen av barbapappa_86:

Dvs avsaknad av client steering.

Vågar nog påstå att jag aldrig upplevt detta problem. Nog aldrig stött på det. Kanske inte är så petig heller..

1
Bevaka tråden