Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se Samsung Unpacked från Barcelona

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Även om du inte var i Barcelona på söndagskvällen kan du se Samsungs lanseringsevent i lugn och ro via Youtube. Livesändningen finns att se igen här.

Läs hela artikeln här

De ber alla ladda ned en app här för AR-innehåll. Vi med IOS-enheter här på sjätte raden på ena sidan av scenen får det inte att funka. ?

Twitter sover, glömde dom presentera en telefon?

  • Medlem
  • 2018-02-25 21:07

Häftiga ?
Intressant när recensioner kommer

Ursprungligen av _empty:

Twitter sover, glömde dom presentera en telefon?

Nä, Samsung sa att dom skulle lägga ner alla sina mobiler och köpa upp Apple istället!

Ursprungligen av SweSG:

Nä, Samsung sa att dom skulle lägga ner alla sina mobiler och köpa upp Apple istället!

Det har dom inte råd med!

Ursprungligen av SweSG:

Nä, Samsung sa att dom skulle lägga ner alla sina mobiler och köpa upp Apple istället!

Nääääää. ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-25 18:49

Nice! Galaxy S9 får stöd för AR Core, precis det jag hoppades på! Mycket av presentationen hittills har varit lite meh, förutom kamerans variabla bländare, men att en så stor spelare som Samsung satsar på AR Core med det kommande flaggskeppet är det bästa sättet att kickstarta intresset för tekniken.

Gillade också det att den får 2 bländar-öppningar, va på tiden att en mobil får det... hoppas man kan välj vilken man vill ha när man fotar med telet för bättre oskärpa i bakgrunden/förgrunden.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-25 19:21
Ursprungligen av CekariYH:

Gillade också det att den får 2 bländar-öppningar, va på tiden att en mobil får det... hoppas man kan välj vilken man vill ha när man fotar med telet för bättre oskärpa i bakgrunden/förgrunden.

Om vi lyckas få tag på en Samsung-representant som har insikt i frågan ska vi passa på att fråga det! Spontant tror jag att den sekundära telekameran har en fast bländare på f/2.4 och att det är den primära kameran som kan växla mellan f/1.5 och f/2.4, men om de har hittat på någon slags hybridlösning dem emellan är väl inte omöjligt om än osannolikt. Vi återkommer om vi får svar i frågan.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-25 19:43
Ursprungligen av CekariYH:

Gillade också det att den får 2 bländar-öppningar, va på tiden att en mobil får det... hoppas man kan välj vilken man vill ha när man fotar med telet för bättre oskärpa i bakgrunden/förgrunden.

Ida och Amanda har lyckats hugga tag i en Samsung-representant som bekräftat att det bara är den övre primära kameran som kan växla mellan f/1.5 och f/2.4, den nedre telekameran har fast bländare på f/2.4.

Ursprungligen av ekloev:

Ida och Amanda har lyckats hugga tag i en Samsung-representant som bekräftat att det bara är den övre primära kameran som kan växla mellan f/1.5 och f/2.4, den nedre telekameran har fast bländare på f/2.4.

Tackar för info... va ju lite synd men men

Lite mer info om S9:orna finns nu samlat i vår artikel här:

https://www.99.se/artikel/11347-kameran-i-fok...

En video är också på g innan vi hoppar i säng här i Barcelona.

Bäst med S9 enligt mig: Variabel bländare i en mobilkamera är onekligen spännande. Ska bli mycket kul att få prova det här lite mer i praktiken.
Sämst med S9(-presentationen): Dåliga pikar åt Apples håll.

Glömde ju bort, men super slomo implementeringen var ju klart häftigt, att den kunde trigga igång den själv.

Samtidigt kommer du ju kunna använda porträttfunktionen för att få suddig bakgrund.

Ursprungligen av amandareventlid:

Samtidigt kommer du ju kunna använda porträttfunktionen för att få suddig bakgrund.

Jo, men om man vill ha lite mer kontroll tänkte jag och inte mjukvarubaserat

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men om man vill ha lite mer kontroll tänkte jag och inte mjukvarubaserat

Nu har jag inte räknat på det här, men är helt med på vad du menar! Även om f/1,5 är imponerande ljusstarkt för en mobiltelefon (rent krasst, störst öppning hittills?) handlar det ju fortfarande om piss och inget ställt mot en riktig kamera. Minns jag rätt är crop-faktorn någonstans strax över 6 för S8 och säkert typ samma för S9 - den som letar fram mått på sensorn får räkna mer.

Med det sagt, åter, imponerande att få in i en telefon! Och på tiden att ta första steget mot variabel bländare.

Ursprungligen av emilakered:

Nu har jag inte räknat på det här, men är helt med på vad du menar! Även om f/1,5 är imponerande ljusstarkt för en mobiltelefon (rent krasst, störst öppning hittills?) handlar det ju fortfarande om piss och inget ställt mot en riktig kamera. Minns jag rätt är crop-faktorn någonstans strax över 6 för S8 och säkert typ samma för S9 - den som letar fram mått på sensorn får räkna mer.

Med det sagt, åter, imponerande att få in i en telefon! Och på tiden att ta första steget mot variabel bländare.

Jo, men det är ju inte alltid man har med systemkameran
Är också impad att få in variabel bländare på en mobil.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men det är ju inte alltid man har med systemkameran
Är också impad att få in variabel bländare på en mobil.

Nej, absolut, visst är det så! Jag menade mest ur aspekten att få naturlig oskärpa för till exempel porträtt, att trots "till siffran" imponerande f/1,5 är det fortfarande långt ifrån vad en riktig systemkamera landar på.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 12:03

Pinsam presentation. Karisma som en pappkartong. Hjälper inte att han använder uttryck som Jobs använde när han inte kan leverera dom på samma sätt. Den pinsamma tystnaden när han skämtar "there´s no notch" Oh my lord.

Ursprungligen av CekariYH:

Jo, men om man vill ha lite mer kontroll tänkte jag och inte mjukvarubaserat

Absolut, oftast blir det (ännu) inte lika bra med en mjukvarulösning. Jag skulle också vilja kunna ställa in hur mycket oskärpa osv det ska bli, inte bara ett på och av läge. Har inte stenkoll på hur det funkar hos Samsung men i en Iphone är det ju av/på.

Ursprungligen av Innis:

Pinsam presentation. Karisma som en pappkartong. Hjälper inte att han använder uttryck som Jobs använde när han inte kan leverera dom på samma sätt. Den pinsamma tystnaden när han skämtar "there´s no notch" Oh my lord.

Håller med, va inget vidare för det mesta. Och pikarna/skämten va nästan som om dom skämdes för att säga dom, va lite mycket prat om användarupplevelsen istf produkten.

Men, va min första förutom Apples, så man är väl lite färgad

Kameran är oerhört intressant tycker jag, man kanske ska köpa en för att testa.
Att det är stöd för dubbla sim out-of-the-box är trevligt också.

  • Medlem
  • 2018-02-26 20:03
Ursprungligen av keptang:

Kameran är oerhört intressant tycker jag, man kanske ska köpa en för att testa.
Att det är stöd för dubbla sim out-of-the-box är trevligt också.

Ja kameran verkar vara riktigt spännande
Blev lite förvånad att dual sim var den Note 8 man kunde förboka och att enkel sim kom senare
Nu kör jag SD kort men ändå många som använder båda sim

  • Medlem
  • 2018-02-26 20:08
Ursprungligen av amandareventlid:

Absolut, oftast blir det (ännu) inte lika bra med en mjukvarulösning. Jag skulle också vilja kunna ställa in hur mycket oskärpa osv det ska bli, inte bara ett på och av läge. Har inte stenkoll på hur det funkar hos Samsung men i en Iphone är det ju av/på.

På min Note 8 så får man både suddig bakgrund och vidvinkel att välja på i samma tagning. Sedan kan man justera den suddiga bakgrunden i efterhand

Varför har skärmen runda hörn?

  • Medlem
  • 2018-03-10 19:39
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Varför har skärmen runda hörn?

För den är böjd på båda långsidorna
Infinity display fd edge

Ursprungligen av PaO:

För den är böjd på båda långsidorna
Infinity display fd edge

Jo det vet jag, men det ser ju ut som att även själva hörnen är runda om man tittar rakt in i skärmen, alltså i skärmens plan. Det kanske hade sett konstigt ut om den var helt rektangulär och böjde sig runt kanten.

Fast mest ser det ut som de har försökt kopiera iPhone X som har runda hörn därför att telefonen är rund och skärmen går hela vägen upp till kanten (S9 har som bekant enorm haka/panna vilket gör att skärmen skulle kunna vart rektangulär ändå).

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Fast mest ser det ut som de har försökt kopiera iPhone X som har runda hörn därför att telefonen är rund och skärmen går hela vägen upp till kanten (S9 har som bekant enorm haka/panna vilket gör att skärmen skulle kunna vart rektangulär ändå).

Du måste mena tvärtom då S9 ser ut som S8. Vad det nu har för betydelse vem som "kopierat" vem.
Och garanterat hade någon annan runda hörn innan Samsung/Apple.

Citat:

Good artists copy, great artists steal. ~Picasso.

  • Medlem
  • 2018-03-11 13:38
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jo det vet jag, men det ser ju ut som att även själva hörnen är runda om man tittar rakt in i skärmen, alltså i skärmens plan. Det kanske hade sett konstigt ut om den var helt rektangulär och böjde sig runt kanten.

Fast mest ser det ut som de har försökt kopiera iPhone X som har runda hörn därför att telefonen är rund och skärmen går hela vägen upp till kanten (S9 har som bekant enorm haka/panna vilket gör att skärmen skulle kunna vart rektangulär ändå).

S8 kom före X
S9 är nästan identisk med S8
Har inget med Apple eller X att göra
Enorm haka och panna är väl att ta i ?
Jag tror det är en tillverkningsmässig sak i och med edge skärmen som gör att man väljer rundade hörn.
Märker inte av det på min Note 8 precis som de med X inte märker av hörnen

1
Bevaka tråden