Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia släpper ny version av den där telefonen från The Matrix

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nokia har avtäckt en ny version av telefonen Nokia 8110, en telefonmodell som släpptes för mer än tio år sedan och kallas populärt för "Matrix-telefonen".

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Nokia har avtäckt en ny version av telefonen Nokia 8110, en telefonmodell som släpptes för mer än tio år sedan och kallas populärt för "Matrix-telefonen".

Läs hela artikeln här

”Matrix-telefonen” har jag aldrig hört tidigare, däremot att den kallades ”Bananmobilen”, detta pga
1. Den böjda formen.
2. Att det ”bekräftades” av Chiquita i en tävling.

https://redfield-1982.deviantart.com/art/Noki...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-26 16:14
Ursprungligen av Hank Solo:

”Matrix-telefonen” har jag aldrig hört tidigare, däremot att den kallades ”Bananmobilen”, detta pga
1. Den böjda formen.
2. Att det ”bekräftades” av Chiquita i en tävling.

https://redfield-1982.deviantart.com/art/Noki...

Efter att den var med i The Matrix kallades den just Matrix-telefonen på grund av kopplingen till den stilbildande filmen, men visst kallades den populärt för banantelefonen också. Vilket av smeknamnen man kom i kontakt med mest berodde nog mycket på ens umgängeskrets och om de var förälskade i filmen eller ej. Min umgängeskrets var helt galna i The Matrix (det var jag också om den första filmen) så jag hörde den kallas Matrix-telefonen under ganska lång tid, men jag hörde sällan den kallas banantelefonen.

Ursprungligen av ekloev:

Efter att den var med i The Matrix kallades den just Matrix-telefonen på grund av kopplingen till den stilbildande filmen, men visst kallades den populärt för banantelefonen också. Vilket av smeknamnen man kom i kontakt med mest berodde nog mycket på ens umgängeskrets och om de var förälskade i filmen eller ej. Min umgängeskrets var helt galna i The Matrix (det var jag också om den första filmen) så jag hörde den kallas Matrix-telefonen under ganska lång tid, men jag hörde sällan den kallas banantelefonen.

Den här hade vi, en riktig banantelefon

http://static.devote.se/gallery/big/20081017/...

Har min 8110 kvar, med bordsställ ?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-26 22:14
Ursprungligen av jimel:

Har min 8110 kvar, med bordsställ ?

Är det en fruktskål? ?

Var och klämde på den här idag. Den gula är ju riktigt läcker! Jättekul att se @amandareventlid prova på "nya" Snake och skratta lite åt det här med att använda en fysisk knappsats på mobiler (jag kände mig gammal).

Ursprungligen av Ida Blix:

Var och klämde på den här idag. Den gula är ju riktigt läcker! Jättekul att se @amandareventlid prova på "nya" Snake och skratta lite åt det här med att använda en fysisk knappsats på mobiler (jag kände mig gammal).

Hur var känslan på "utskjutet"?!

Ursprungligen av DjCheat:

Hur var känslan på "utskjutet"?!

Hm, hur ska jag förklara det. Det var lite lagomt med motstånd för att få ut luckan. Inte för plastigt/snabbt och inte för svårt/trögt. Riktigt kär i den gula färgen. Men gränssnittet kändes lite segt och det är väl lite oklart vad man ska med 4G till i en telefon som knappt kan göra något. Härligt nostalgitripp att klämma lite på den i alla fall.

Ursprungligen av DjCheat:

Hur var känslan på "utskjutet"?!

Vill minnas att luckan lätt började glappa på originalet, så man kan ju alltid hoppas att de fått till det bättre.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-26 23:26
Ursprungligen av Ida Blix:

Var och klämde på den här idag. Den gula är ju riktigt läcker! Jättekul att se @amandareventlid prova på "nya" Snake och skratta lite åt det här med att använda en fysisk knappsats på mobiler (jag kände mig gammal).

Hahaha, oh the memories! Känner mig också gammal, men det där är ju faktiskt roligt också. Tack, Nokia!

Ursprungligen av Ida Blix:

Hm, hur ska jag förklara det. Det var lite lagomt med motstånd för att få ut luckan. Inte för plastigt/snabbt och inte för svårt/trögt. Riktigt kär i den gula färgen. Men gränssnittet kändes lite segt och det är väl lite oklart vad man ska med 4G till i en telefon som knappt kan göra något. Härligt nostalgitripp att klämma lite på den i alla fall.

De visade ju i videon att den kan agera mobil hotspot så där har du en bra anledning till att ha 4g om du frågar mig. Sen finns det många ställen där 3g saknas men 4g finns.

Har sett en del uppgifter om att den har KaiOS:
https://www.kaiostech.com

Så den är lite mer avancerad än en ren dum mobil trots allt.
Kanske tänkt för marknaden i Indien där Reliance JIO är en storsäljare med samma operativsystem.
Vi ser den nog bara som en nostalgimobil. Men jag tror ändå det finns en publik för en enkel telefon med en del appar och lång batteritid.

Ursprungligen av johnh3:

Har sett en del uppgifter om att den har KaiOS:
https://www.kaiostech.com

Så den är lite mer avancerad än en ren dum mobil trots allt.
Kanske tänkt för marknaden i Indien där Reliance JIO är en storsäljare med samma operativsystem.
Vi ser den nog bara som en nostalgimobil. Men jag tror ändå det finns en publik för en enkel telefon med en del appar och lång batteritid.

Min styvfarsa är en typisk användare av denna typ av knapptelefoner med fysiska knappar och möjlighet att fysiskt "låsa" tangenterna. Han vägrar smartmobiler, punkt. Han hade 8110 när det begav sig och har använt Doros flippmobiler i flera år. Får hoppas att denna är av bättre kvalitet på luckan än den gamla, det var egentligen den enda större bristen på den.

Ursprungligen av Jonatatatan:

De visade ju i videon att den kan agera mobil hotspot så där har du en bra anledning till att ha 4g om du frågar mig. Sen finns det många ställen där 3g saknas men 4g finns.

Det har du förstås rätt i. Tänkte mer att telefonen i sig inte går att jämföra med min datatörstiga Iphone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-02-27 09:43

Saknar att skriva SMS på de gamla lurarna. T9 var oslagbart, man kunde skriva sms och köra bil samtidigt, aldrig behov att kolla på displayen. T9 stavade aldrig om exempelvis Gothia eller fiskbullar till något olämpligt...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-27 09:50
Ursprungligen av bjorsi:

Saknar att skriva SMS på de gamla lurarna. T9 var oslagbart, man kunde skriva sms och köra bil samtidigt, aldrig behov att kolla på displayen. T9 stavade aldrig om exempelvis Gothia eller fiskbullar till något olämpligt...

Jag var av samma åsikt till fjolårets MWC-mässa där jag fick testa på nya Nokia 3310. Jag har aldrig varit riktigt kompis med virtuella tangentbord, som du är inne på kan de lite väl ofta stava om ord till något helt annat än jag menat, men när jag skrev på den där Nokia 3310 insåg jag att det inte är riktigt lika smidigt som min nostalgi vill minnas. T9 var inte riktigt lika snabbt som jag vill minnas, men visst blev orden oftare rätt där än det blir när jag försöker skriva snabbt med virtuella tangentbord.

25 dagar stand by... man kommer ju glömma att ladda den...

Jag ska köpa en bara för att den är så cool och behålla den i förpackningen. Kanske.

Jag hade ett tag en utskjutbar Samsung GT-S3930c för ett antal år sedan. Urkass på många sätt (men prisvärd då det var en gratistelefon) där dess största förtjänst låg i byggkvaliteten. "Rätt" tyngd och Mercedeskänsla i "utskjutsklonket". Låg dessutom bra i handen och fungerade lite som en sån däringa antistresspryl man kunde fippla med.

Ursprungligen av CekariYH:

25 dagar stand by... man kommer ju glömma att ladda den...

Fast Stand-by tid ska du ta med en klackspark, den är bara 25 dagar om det inte sitter ett simkort i och du inte gör någonting med den under 25 dagar.

Ursprungligen av ekloev:

Efter att den var med i The Matrix kallades den just Matrix-telefonen på grund av kopplingen till den stilbildande filmen, men visst kallades den populärt för banantelefonen också. Vilket av smeknamnen man kom i kontakt med mest berodde nog mycket på ens umgängeskrets och om de var förälskade i filmen eller ej. Min umgängeskrets var helt galna i The Matrix (det var jag också om den första filmen) så jag hörde den kallas Matrix-telefonen under ganska lång tid, men jag hörde sällan den kallas banantelefonen.

Beror nog på när i tid man hade telefonen. När Nokia 8110 släpptes var det fortfarande 2.5 år kvar tills Matrix hade premiär..

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-02 10:58

Engadget har skrivit en uppmaning till Nokia att återuppliva 7110 härnäst. Det var den modellen jag blandade ihop med Matrix-telefonen 8110 när Ida hade skrivit ett quiz om gamla telefoner. Nokia 7110 hade ju faktiskt skjutluckan som sköts ut via knapptryckning, inte som med 8110 där den funktionen bara fanns med i filmen och inte de kommersiella produkterna.

https://www.engadget.com/2018/02/28/please-no...

Vad säger ni, skulle ni också vilja se 7110 återvända eller hellre någon annan produkt?

Ursprungligen av ekloev:

Engadget har skrivit en uppmaning till Nokia att återuppliva 7110 härnäst. Det var den modellen jag blandade ihop med Matrix-telefonen 8110 när Ida hade skrivit ett quiz om gamla telefoner. Nokia 7110 hade ju faktiskt skjutluckan som sköts ut via knapptryckning, inte som med 8110 där den funktionen bara fanns med i filmen och inte de kommersiella produkterna.

https://www.engadget.com/2018/02/28/please-no...

Vad säger ni, skulle ni också vilja se 7110 återvända eller hellre någon annan produkt?

Jag tycker de kan lägga ner vad de försöker åstadkomma, man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst, framför allt när det inte är samma företag som gjorde originalen ssom försöker leva på dem, det är inte ens nostalgi.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-02 11:30
Ursprungligen av Hank Solo:

Jag tycker de kan lägga ner vad de försöker åstadkomma, man kan inte leva på gamla meriter hur länge som helst, framför allt när det inte är samma företag som gjorde originalen ssom försöker leva på dem, det är inte ens nostalgi.

De lever ju förvisso inte bara på nostalgi, de har ju de nya Android-telefonerna som enligt uppgifter har sålt väldigt bra. Uppåt 70 miljoner enheter ska ha sålts internationellt i fjol, gör dem till en av de största Android-aktörerna faktiskt. Googles Pixel-telefoner kommer ju knappt upp i fyra miljoner exemplar. Nu under MWC presenterades uppdaterade versioner av de tidigare modellerna, bland annat flaggskeppet Nokia 8 Sirocco, så endast ett nostalgiföretag är de ju inte.

1
Bevaka tråden