Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så skiljer sig Galaxy S9 från S8

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vid en första anblick är Galaxy S9 väldigt lik föregångaren, men det finns några viktiga skillnader. Vi går igenom nyheternas paradnummer.

Läs hela artikeln här

Att ha fingeravtrycksläsaren ens i närheten av kameran måste väl ändå vara rätt kasst? Risken att man solkar ner kameralinsen/-glaset/-plasten är väl rätt mycket högre än om man hade haft den i en knapp på sidan (typ som Sony Z5) eller med mer mellanrum mellan kamera och läsare?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 16:55

Älskar hans ironi och man kan väl sammanfatta uppdateringen med ett.....meh

  • Medlem
  • 2018-02-26 17:17
Ursprungligen av suddgummi:

Att ha fingeravtrycksläsaren ens i närheten av kameran måste väl ändå vara rätt kasst? Risken att man solkar ner kameralinsen/-glaset/-plasten är väl rätt mycket högre än om man hade haft den i en knapp på sidan (typ som Sony Z5) eller med mer mellanrum mellan kamera och läsare?

Sony flyttar den till baksidan pga patent i USA

  • Medlem
  • 2018-02-26 17:27

En av de få klagomålen på S8 orna var placeringen av fingeravtryckläsare och ansiktsupplåsning det är fixat på S9.

S9 är utan tvekan den mest kompletta mobilen på marknaden både för business och pleasure.

Uppgraderingen mellan S6 och S7 var inte större men Samsung följer en röd tråd från S6 till S9 där de lyssnar på de som verkligen gillar det de gör, övriga har ju inte problem att välja något annat ?

Samsung leder utvecklingen och är den enda tillverkare som klarar av en hel lineup på samma formspråk och ändå kan sälja world wide.

De som suktar efter något helt nytt från Samsung får nog hålla sig till september då Galaxy X presenteras.

Har man en S8 och är nöjd så vet man bara själv om man vill uppgradera men för de med S6 eller S7 är det en annan femma. Byter själv nog till Note 10 ?

Kan hålla med om att skämten på andras bekostnad är tacky men då Apple släppte X så var där många som sa att nu kopierar Samsung the notch till S9. Huawei och Vivo har iPhone kopior på gång, kanske ville de kommentera detta

3.5mm jack har jag faktiskt börjar använda då mina AKG lurar är bättre än mina BT lurar i soffan ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 17:45
Ursprungligen av PaO:

Samsung leder utvecklingen och är den enda tillverkare som klarar av en hel lineup på samma formspråk och ändå kan sälja world wide.

?

  • Medlem
  • 2018-02-26 18:04
Ursprungligen av Innis:

?

Nämn en tillverkare till ?

Ursprungligen av suddgummi:

Att ha fingeravtrycksläsaren ens i närheten av kameran måste väl ändå vara rätt kasst? Risken att man solkar ner kameralinsen/-glaset/-plasten är väl rätt mycket högre än om man hade haft den i en knapp på sidan (typ som Sony Z5) eller med mer mellanrum mellan kamera och läsare?

Placeringen är bättre nu men fortfarande är det konstigt varför den måste sitta så nära kameralinsen. De flesta andra (alla?) som har den på baksidan sätter den längre ifrån. Inte minst för att den ska kunna nås med ett normalgrepp.

Ska köpa en S8 och sälja den som en S9 på blocket!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 18:25
Ursprungligen av _empty:

Ska köpa en S8 och sälja den som en S9 på blocket!

PaO är spekulant ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-26 18:28
Ursprungligen av _empty:

Ska köpa en S8 och sälja den som en S9 på blocket!

Då undrar vän av ordning om du försökte sälja en Iphone 7 som Iphone 8 på Blocket också?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-26 18:40
Ursprungligen av Zeugma:

Placeringen är bättre nu men fortfarande är det konstigt varför den måste sitta så nära kameralinsen. De flesta andra (alla?) som har den på baksidan sätter den längre ifrån. Inte minst för att den ska kunna nås med ett normalgrepp.

Det blir ju svårare att få avstånd mellan kamerorna och fingeravtrycksläsaren när kameralinserna positioneras vertikalt som Samsung gör med Galaxy S9. Huawei gör ju samma sak med Mate 10 Pro, fast fingeravtrycksläsaren hamnar längre upp eftersom remsan med kameradelen är längre på S9.

  • Medlem
  • 2018-02-26 18:59
Ursprungligen av Innis:

PaO är spekulant ?

Tyvärr inte då jag har fyllt kvoten ?
Men jag kan prova att sälja en iPhone 6 som en iPhone 8

Ursprungligen av ekloev:

Det blir ju svårare att få avstånd mellan kamerorna och fingeravtrycksläsaren när kameralinserna positioneras vertikalt som Samsung gör med Galaxy S9. Huawei gör ju samma sak med Mate 10 Pro, fast fingeravtrycksläsaren hamnar längre upp eftersom remsan med kameradelen är längre på S9.

Den tänkte jag inte på, den är för ny. Man undrar om Huawei kände till Samsungs planer. Det kanske finns något tekniskt som gör att Samsung var tvungna att göra som de gjorde.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-02-26 19:34
Ursprungligen av Zeugma:

Den tänkte jag inte på, den är för ny. Man undrar om Huawei kände till Samsungs planer. Det kanske finns något tekniskt som gör att Samsung var tvungna att göra som de gjorde.

Ja troligtvis finns det både en teknisk och en ergonomisk anledning till varför det ser ut som det gör. Den nya kameran med en kamera som kan växla mekaniskt mellan olika bländarlägen tar säkert upp en del utrymme, och samtidigt behöver fingeravtrycksläsaren befinna sig högre upp så att den ergonomiskt befinner sig där fingrarna naturligt vilar. Skulle den vara rakt i mitten av telefonens baksida hade fingrarna naturligt landat ovanför fingeravtrycksläsaren (hur stort problem det skulle vara skulle så klart bero på användarens händer), men det innebär också att den måste hamna närmare kameraremsan. Det är bara mina spekulationer runt hur Samsung har resonerat ska tilläggas.

Ursprungligen av ekloev:

Ja troligtvis finns det både en teknisk och en ergonomisk anledning till varför det ser ut som det gör. Den nya kameran med en kamera som kan växla mekaniskt mellan olika bländarlägen tar säkert upp en del utrymme, och samtidigt behöver fingeravtrycksläsaren befinna sig högre upp så att den ergonomiskt befinner sig där fingrarna naturligt vilar. Skulle den vara rakt i mitten av telefonens baksida hade fingrarna naturligt landat ovanför fingeravtrycksläsaren (hur stort problem det skulle vara skulle så klart bero på användarens händer), men det innebär också att den måste hamna närmare kameraremsan. Det är bara mina spekulationer runt hur Samsung har resonerat ska tilläggas.

Säkert bra spekulationer. Jag har ringa erfarenhet av dessa dasslock till mobiler.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 20:20
Ursprungligen av PaO:

Tyvärr inte då jag har fyllt kvoten ?
Men jag kan prova att sälja en iPhone 6 som en iPhone 8

Ja gör det men det är bara en androidfanboy som skulle gå på det ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-26 21:28
Ursprungligen av PaO:

Samsung leder utvecklingen och är den enda tillverkare som klarar av en hel lineup på samma formspråk och ändå kan sälja world wide.

Kan inte släppa detta löjliga påstående. Sanningen är att inget företag leder utvecklingen utan alla "lånar" av alla.
Visst någon kanske kommer med en teknik,mjukvara,funktione som är före alla andra men i det stora hela finns det inget företag som leder utvecklingen på mobilsidan totalt sett.

Läste några intressanta kommentarer på en annan sida.

Om Samsung

Citat:

- Samsung brought 64bit chips to their smartphones right after Apple did with the 5s in 2013
- Samsung introduced a smartphone with fingerprint tech right after Apple did with the 5s in 2013
- Samsung introduced a mobile payment service right after Apple introduced Apple Pay
- Samsung introduced emoji's reflecting your facial expression right after Apple introduced Animoji

Repliken

Citat:

- Apple moved to big.LITTLE CPUs right after Android did.
- Apple introduced a mobile payment service after Google did.
- Apple introduced a smartphone with fingerprint tech after Motorola did.

Apple ledde utvecklingen genom lanseringen av första iPhone. Nu är dom en del av utvecklingen tillsammans med andra tillverkare.

Ursprungligen av PaO:

Sony flyttar den till baksidan pga patent i USA

Till mig sa de att de flyttat den till baksidan för att kunna göra sidorna smalare. De nya modellerna är ju tjockare på mitten och riktigt tunna ute i kanten.

Plus att de faktiskt har rätt bra med space ned till fingeravtrycksläsaren från kameran. Gillade det!

Ursprungligen av Ida Blix:

Till mig sa de att de flyttat den till baksidan för att kunna göra sidorna smalare. De nya modellerna är ju tjockare på mitten och riktigt tunna ute i kanten.

Plus att de faktiskt har rätt bra med space ned till fingeravtrycksläsaren från kameran. Gillade det!

HP har patent i USA på att ha fingeravtrycksläsare i ström-knappen så Sony avaktiverade genom mjukvara fingeravtrycksläsaren i ström-knappen på enheter som såldes i USA.

https://patents.google.com/patent/US201200193...

edit: Går enkelt att aktivera genom att flasha firmware från UK t.ex.
https://wccftech.com/enable-fingerprint-senso...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-02-27 14:07
Ursprungligen av Innis:

PaO är spekulant ?

För oss som bryr sig om miljön så är Apple ett utomordentligt företag, Apple slår Samsung med hästlängder!

https://www.greenbiz.com/article/what-samsung...

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-27 14:11
Ursprungligen av Hoya:

För oss som bryr sig om miljön så är Apple ett utomordentligt företag, Apple slår Samsung med hästlängder!

https://www.greenbiz.com/article/what-samsung...

Tack för infon men det visste jag redan

  • Medlem
  • 2018-02-27 20:50
Ursprungligen av Innis:

Kan inte släppa detta löjliga påstående. Sanningen är att inget företag leder utvecklingen utan alla "lånar" av alla.
Visst någon kanske kommer med en teknik,mjukvara,funktione som är före alla andra men i det stora hela finns det inget företag som leder utvecklingen på mobilsidan totalt sett.

Läste några intressanta kommentarer på en annan sida.

Om Samsung

Repliken

Apple ledde utvecklingen genom lanseringen av första iPhone. Nu är dom en del av utvecklingen tillsammans med andra tillverkare.

Kanske var jag lite drastisk ?

Dock så har Samsung sedan S5 / S6 verkligen satt feedback från användare i fokus. Och den feedback de får lyckas de bygga in i efterföljande modell. Där leder de utvecklingen. Samsung har även en hel lineup från A8 till Note serien med samma formspråk. Där leder de utvecklingen. Samsung har även den mest kompletta mobilen på marknaden med absolut flest funktioner. Där leder de utvecklingen.

Men i stort lånar alla av varandra och 2017 var det år då det var oerhört jämnt mellan flaggskeppen ?

Ursprungligen av PaO:

Kanske var jag lite drastisk ?

Dock så har Samsung sedan S5 / S6 verkligen satt feedback från användare i fokus. Och den feedback de får lyckas de bygga in i efterföljande modell. Där leder de utvecklingen. Samsung har även en hel lineup från A8 till Note serien med samma formspråk. Där leder de utvecklingen. Samsung har även den mest kompletta mobilen på marknaden med absolut flest funktioner. Där leder de utvecklingen.

Men i stort lånar alla av varandra och 2017 var det år då det var oerhört jämnt mellan flaggskeppen ?

Jag försöker fortfarande klura ut vad du syftar på med ”samma formspråk”?
En a8 och en note 8 har jag svårt att se ha samma formspråk.
Eller är det att de alla har mindre bezels?
Varför kan inte en lineup med större bezels hos ett företag vara en aktör med samma formspråk?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-27 23:02
Ursprungligen av PaO:

Kanske var jag lite drastisk ?

Dock så har Samsung sedan S5 / S6 verkligen satt feedback från användare i fokus. Och den feedback de får lyckas de bygga in i efterföljande modell. Där leder de utvecklingen. Samsung har även en hel lineup från A8 till Note serien med samma formspråk. Där leder de utvecklingen. Samsung har även den mest kompletta mobilen på marknaden med absolut flest funktioner. Där leder de utvecklingen.

Men i stort lånar alla av varandra och 2017 var det år då det var oerhört jämnt mellan flaggskeppen ?

Ursäkta men vad är det du pratar om egentligen? Floskler och påståenden som är tagna ur luften och du kan lika gärna kan byta ordet "Samsung" mot "Apple" Vad är det för feedback Samsung fått som dom sen byggt in efterföljande modeller? Väldigt nyfiken varifrån du fått den informationen ifrån. Vad är det inte som säger att Apple lyssnar på feedback dom får från sina användare?
Jag trodde att det som spelade roll är hur bra funktionerna är och inte den som klämmer in flest.

Njae Samsung leder ingen utveckling utan dom är delaktiga.

Senast redigerat 2018-02-27 23:26
  • Medlem
  • 2018-02-28 04:24
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag försöker fortfarande klura ut vad du syftar på med ”samma formspråk”?
En a8 och en note 8 har jag svårt att se ha samma formspråk.
Eller är det att de alla har mindre bezels?
Varför kan inte en lineup med större bezels hos ett företag vara en aktör med samma formspråk?

Här är två bilder en på A8 och S8 och en på S8 orna och Note 8
Det handlar totalt 5 telefoner från budget via mainstream till special
A8
A8 plus
S8
S8 plus
Note 8

A8 ligger på ca 4500 kr och Note 8 på 9500 kr

I A8 får man idag bla
Infinity skärm
IP68
Samsung Pay
Ansiktsupplåsning
Fingeravtryckläsare
SD kort
Dual SIM
Dock naturligtvis sämre skärm och kamera än flaggskeppen

Jag kan ha fel men jag känner inte till någon annan tillverkare som kan erbjuda detta idag

Och nu kommer 9orna i år ?

  • Medlem
  • 2018-02-28 04:32
Ursprungligen av Innis:

Ursäkta men vad är det du pratar om egentligen? Floskler och påståenden som är tagna ur luften och du kan lika gärna kan byta ordet "Samsung" mot "Apple" Vad är det för feedback Samsung fått som dom sen byggt in efterföljande modeller? Väldigt nyfiken varifrån du fått den informationen ifrån. Vad är det inte som säger att Apple lyssnar på feedback dom får från sina användare?
Jag trodde att det som spelade roll är hur bra funktionerna är och inte den som klämmer in flest.

Njae Samsung leder ingen utveckling utan dom är delaktiga.

Bland annat nedanstående ?

S6 fick mycket kritik för SD kortet saknades återinfördes i S7

Note 7 fadäsen känner vi till man skapade Note 8

S8 fick massiv kritik för placering av fingeravtryckläsare åtgärdat på S9

Det jag tycker är viktigt är valfrihet och möjligheter
Samsung erbjuder detta till högre grad anser jag högst personligen
S9 erbjuder följande biometriska sätt vilket är enastående bra i mina ögon
Fingeravtryckläsare
Ansiktsupplåsning
Iris
Intelligent scan
Att de får plats med allt de trycker in är imponerande i mina högst färgade och personliga ögon ?

Ursprungligen av PaO:

Här är två bilder en på A8 och S8 och en på S8 orna och Note 8
Det handlar totalt 5 telefoner från budget via mainstream till special
A8
A8 plus
S8
S8 plus
Note 8

A8 ligger på ca 4500 kr och Note 8 på 9500 kr

I A8 får man idag bla
Infinity skärm
IP68
Samsung Pay
Ansiktsupplåsning
Fingeravtryckläsare
SD kort
Dual SIM
Dock naturligtvis sämre skärm och kamera än flaggskeppen

Jag kan ha fel men jag känner inte till någon annan tillverkare som kan erbjuda detta idag

Och nu kommer 9orna i år ?

Alltså det enda som är skillnad mot de flesta andra tillverkare är att det innehåller en 8 i namnen, dessutom fanns A8 redan 2015 långt innan S8 eller note 8 så namnet är ju inte heller tillhörande en 8-serie.
Men du kan troligtvis ta vilken tillverkare som helst och hitta fem lurar från samma år som har samma ”formspråk” i att de har 7 egenskaper eller fler som följer samma mönster i en prisklass från 4000-9000.

Det är lite som att säga att Apple har 6 lurar med samma formspråk i iPhone 6S/7/8/plus i prisklass 5000-10000.
Touch ID
Apple Pay
3D Touch
Senaste iOS
Vattentätning (iPhone 6s var ett tyst experiment från Apple gällande det)
Marknadsledande LCD
Rörelse-processor

Det är lätt att bli färgad men det går att hitta en liknande serie hos i stort sett alla tillverkare ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-28 07:30
Ursprungligen av PaO:

Bland annat nedanstående ?

S6 fick mycket kritik för SD kortet saknades återinfördes i S7

Note 7 fadäsen känner vi till man skapade Note 8

S8 fick massiv kritik för placering av fingeravtryckläsare åtgärdat på S9

Nu var jag ute efter lite konkreta bevis på att Samsung lyssnat på feedback men det hade du visst inte.
Att Samsung försöker rätta till katastrofen Note 7 med Note 8 är inte att dom lyssnat på sina användare utan sunt förnuft.

Senast redigerat 2018-02-28 18:59
  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-02-28 07:42
Ursprungligen av PaO:

Det jag tycker är viktigt är valfrihet och möjligheter
Samsung erbjuder detta till högre grad anser jag högst personligen
S9 erbjuder följande biometriska sätt vilket är enastående bra i mina ögon
Fingeravtryckläsare
Ansiktsupplåsning
Iris
Intelligent scan
Att de får plats med allt de trycker in är imponerande i mina högst färgade och personliga ögon ?

Ingenting av det du räknar upp är något Samsung har varit varken varit först med eller bäst på.
Ansiktsupplåsning har funnits i åratal på Android och det är inget specifikt som Samsung kommit på eller gör bättre än någon annan.
Första gången jag såg,om jag inte missminner mig, var en Huawei som hade i mitt tycke ansiktsupplåsning som fungerade hyffsat.
Samsung har för vana att klämma en en uppsjö med funktioner och mjukvara i hopp om att det är något användarna kommer utnyttja.

Bra att du skriver att det är din personliga åsikt och inte fakta så andra användare vet det ?

Bevaka tråden