Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredband och IP-telefoni

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-02 15:08

1. Jag har retat mig länge på min fasta telefon. Räkningen 242:- senast och jag har bara ringt 17 samtal. På sikt skall ju kopparkabeln bort. Val gärna ha telefonen på något billigare sätt.

2. Jag har en bredbandsanslutning med fiber ända fram. Kör med en TP-link som även ger WIFI.
Nu skall jag skaffa mig en bredbandsanslutning och en TV. Skälet är att jag under en viss tid skall operera mig för bukspottscancer och den person som skall vara hemma hos mig och passa mina hundar under 1 till 2 veckor. Jag vill ju att hon skall ha något att titta på under min bortovaro. De datorer jag har är för långsamma för att titta på TV och min PB tar jag med mig till sjukhuset. Jag har fastnat för Bredband.com. De har ett utbud under 6 månader för 149:-Sedan höjs det om jag inte avsäger mig några kanaler.

Tacksam för lite råd och synpunkter.
Steve Jobs avled ju av bukspottscancer, men läkarna övertygar mig om att jag har en annan variant och att Steve inte skötte sin cancer. När han äntligen bestämde sig för OP så var det för sent.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-02 19:36
Ursprungligen av torin:

1. Jag har retat mig länge på min fasta telefon. Räkningen 242:- senast och jag har bara ringt 17 samtal. På sikt skall ju kopparkabeln bort. Val gärna ha telefonen på något billigare sätt.

2. Jag har en bredbandsanslutning med fiber ända fram. Kör med en TP-link som även ger WIFI.
Nu skall jag skaffa mig en bredbandsanslutning och en TV. Skälet är att jag under en viss tid skall operera mig för bukspottscancer och den person som skall vara hemma hos mig och passa mina hundar under 1 till 2 veckor. Jag vill ju att hon skall ha något att titta på under min bortovaro. De datorer jag har är för långsamma för att titta på TV och min PB tar jag med mig till sjukhuset. Jag har fastnat för Bredband.com. De har ett utbud under 6 månader för 149:-Sedan höjs det om jag inte avsäger mig några kanaler.

Tacksam för lite råd och synpunkter.
Steve Jobs avled ju av bukspottscancer, men läkarna övertygar mig om att jag har en annan variant och att Steve inte skötte sin cancer. När han äntligen bestämde sig för OP så var det för sent.

Apple TV 32GB finns för 1800kr. Då kan ni se på SVT Play, Youtube eller vad ni än önskar. Vad är det för TV du ska köpa? Har den möjlighet att visa tv/film från nätet via ditt bredband?

För 95 kr/mån får du 200 samtalsminuter, 2000 SMS, 2000 MMS och 2 GB surf i 4G-fart med mobiltelefonabonnemanget Fastpris Mini från Comviq.
Lägg till 50kr och du får fria SMS/MMS/samtal och 4GB surf.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 09:13

@torin Är det Bredband2 du menar?
De flesta operatörer erbjuder SIPtelefoni till ett väldigt lågt pris, eller tom gratis (typ 30 kr/mån) om man även har IPTV från dem.
För att köra IPtelefoni krävs det en dosa som gateway för dina gamla analoga telefoner. Bäst är dock att skaffa riktiga IPtelefoner, t ex Siemens DECT med IPbasstation.
http://www.gigaset.com/se_se/telefoner/voip-t...
Jag håller helt med om AppleTV, enklare kan det inte bli.

Ursprungligen av kenjon:

@torin Är det Bredband2 du menar?
De flesta operatörer erbjuder SIPtelefoni till ett väldigt lågt pris, eller tom gratis (typ 30 kr/mån) om man även har IPTV från dem.
För att köra IPtelefoni krävs det en dosa som gateway för dina gamla analoga telefoner. Bäst är dock att skaffa riktiga IPtelefoner, t ex Siemens DECT med IPbasstation.
http://www.gigaset.com/se_se/telefoner/voip-t...
Jag håller helt med om AppleTV, enklare kan det inte bli.

Man kommer till bredbandsbolaget på bredband.com. Så jag antar att han menar BBB.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-03 13:48
Ursprungligen av reboot81:

Apple TV 32GB finns för 1800kr. Då kan ni se på SVT Play, Youtube eller vad ni än önskar. Vad är det för TV du ska köpa? Har den möjlighet att visa tv/film från nätet via ditt bredband?

För 95 kr/mån får du 200 samtalsminuter, 2000 SMS, 2000 MMS och 2 GB surf i 4G-fart med mobiltelefonabonnemanget Fastpris Mini från Comviq.
Lägg till 50kr och du får fria SMS/MMS/samtal och 4GB surf.

Försökte titta på SVT med min G5-dator som har system 10.4.11 Men det funkade inte måste installera Flash. Det lyckades jag inte.
Tänkte åka till Elgiganten i nästa vecka (när Wasaloppet är över och det går att komma fram i Mora) Har inte kollat priserna men det kommer att bli den billigaste.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 14:06

Så du har ingen TVapparat alls? Då blir det lite mer.... t ex en AppleTV och en TV (eller monitor med HDMI), alternativt en IPTVbox och en TV (eller en monitor med HDMI).

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-03 15:52
Ursprungligen av kenjon:

Så du har ingen TVapparat alls? Då blir det lite mer.... t ex en AppleTV och en TV (eller monitor med HDMI), alternativt en IPTVbox och en TV (eller en monitor med HDMI).

Anledningen till att jag inte har någon TV är att jag hatar skiten. Det finns faktiskt sådana människor som jag.
Men nu måste jag skaffa något för att min hundvakt skall ha något att titta på när jag är på sjukhus.
Så något billigt måste jag skaffa.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-03 16:00
Ursprungligen av torin:

Anledningen till att jag inte har någon TV är att jag hatar skiten. Det finns faktiskt sådana människor som jag.
Men nu måste jag skaffa något för att min hundvakt skall ha något att titta på när jag är på sjukhus.
Så något billigt måste jag skaffa.

Jag sökte och hittade Apple TV generation 4 - 32 GB på Elgiganten. Kostar 1580 KR. Men jag funderar på om jag måste ha en skärm till den. Har faktiskt en Apple Cinema-skärm, men stödet är avbrutet. Får väl laga det.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-03 16:11

AppleTV har bara HDMI ut, så du måste ha en monitor med HDMI.

En gammal Apple Cinema-skärm har väl inte HDMI-ingång? Det måste du ha för att Apple TV skall funka. En monitor har dessutom sällan någon högtalare - en tv är ett bättre val.

Har du ingen släkting eller granne som har en enklare platt-tv stående som du kan få eller åtminstone få låna? Eller kanske det finns en loppis typ Myrorna i Mora som har någon fungerande äldre, mindre platt-tv (med hdmi då, förstås) för en billig peng?

Eller: Kom igen nu @allafinns det ingen 99macare i Dalarna som har en lämplig platt-tv stående i gästrummet eller sommarstugan att låna ut till @torin? ett par veckor

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-03 17:45

Hundvakten har ingen egen laptop eller surfplatta som kan nyttjas?

Annars skulle jag säga ta en titt på blocket istället eller leta upp lokala köp&sälj på FB om det är enda syftet med TV-köpet.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2018-03-03 20:07
Ursprungligen av Json_81:

Hundvakten har ingen egen laptop eller surfplatta som kan nyttjas?

Annars skulle jag säga ta en titt på blocket istället eller leta upp lokala köp&sälj på FB om det är enda syftet med TV-köpet.

Flåt men hur ser en HDMI utgång ut?

Ursprungligen av torin:

Flåt men hur ser en HDMI utgång ut?

HDMI har med både bild och ljud i samma kabel. Det är därför den är vanlig i tv-apparater (100% av moderna apparater – men glöm tjock-tv).

1
Bevaka tråden