Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lämnar över iCloud till kinesiska myndigheter

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mindre kul för kinesiska Apple-kunder.

http://inbeijing.se/bulletin/2018/03/02/apple...

Citat:

Från och med denna vecka kan alla användare av iCloud i Kina räkna med att kinesiska myndigheter har full insyn i deras personliga information och data.

Den sista februari lämnade Apple nämligen över driften av iCloud till det statliga företaget Guizhou-Cloud Big Data Industry Development (GCBD). All information kommer lagras på nya servrar i provinsen Guizhou, som Apple varit med och finansierat.

Förutom all lagrad information, kommer Apple även förse GCBD med de verktyg som krävs för att kringgå dess kryptering.

#nyhetstips

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-03 22:32
Ursprungligen av keptang:

Mindre kul för kinesiska Apple-kunder.

http://inbeijing.se/bulletin/2018/03/02/apple...

#nyhetstips

Man kan ju som foliehatt fundera på vad det betyder för resten av alla Apple-användare.. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-04 09:37

Jag har inte hunnit sätta mig in i exakt vad det är som kommer att ske. Men det känns ju så klart allt annat än bra. Möjligen kan man sätta upp detta på kontot marknadens spelregler. Vill man agera på världsmarknaden som en av de stora spelarna får man acceptera kommunistpartiets regler i Kina.

För ca 25 år sedan år(satan vad gammal man börjar bli) hade jag viss insyn i hur ett mycket stort globalt företag undersökte sydöstra Asien som etableringsregion. Man sa att den som vinner kampen om marknaden i Kina(inom olika branscher) vinner globalt. Det var då nästan okänt för gemene man hur Kinas framtid bedömdes. Men att man inte tittade direkt på kina utan flera länder var för att man var mycket orolig för hur kommunistpartiet skulle agera och vilka krav de skulle komma att ställa. Jag vet att jag skrev ett pm där en formulering fanns med: "den som vinner Kina kommer vinna den globala marknaden men också förlora sig själv."

@xms67, bra skrivet. Precis som du skriver så vill man erbjuda sina tjänster på den kinesiska marknaden så får man spela efter dess regler som i det här fallet innebär lagra användarnas data lokalt med full insyn av myndigheter.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-04 15:35
Ursprungligen av keptang:

@xms67, bra skrivet. Precis som du skriver så vill man erbjuda sina tjänster på den kinesiska marknaden så får man spela efter dess regler som i det här fallet innebär lagra användarnas data lokalt med full insyn av myndigheter.

Jag är mest fundersam kring Apples delning av verktyg:
Förutom all lagrad information, kommer Apple även förse GCBD med de verktyg som krävs för att kringgå dess kryptering.

1
Bevaka tråden