Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac.se email adress

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-02 22:25

Är det någon som vet om det finns ett sätt att komma åt sin gamla mac.se email adress på?
Jag har registrerat mig på ett ställe med den adressen och ska nu återställa mitt lösenord men kommer såklart inte åt mac.se
Är det kört eller finns det ett sätt?

Tack!

Som du säger så är ju mac.se borta sedan många år tillbaka.

Det kommer krävas att domänen mac.se kopplas till en aktiv smtp-server som kan svara och ta emot ditt mail.

Du kan se vem som äger domänen om du söker på IIS. Sen är det bara att maila dem och fråga om de är villiga att hjälpa dig.

Ursprungligen av danny:

Är det någon som vet om det finns ett sätt att komma åt sin gamla mac.se email adress på?
Jag har registrerat mig på ett ställe med den adressen och ska nu återställa mitt lösenord men kommer såklart inte åt mac.se
Är det kört eller finns det ett sätt?

Tack!

Jag tvingades bort från min mac.com-adress och fick i stället me.com. Nu har jag fått tillbaka min mac.com-adress men jag vet eg inte hur det gick till men det går tydligen! Du hade en mac.se vilket nog inte var genom Apple.

Ursprungligen av Saffran:

Jag tvingades bort från min mac.com-adress och fick i stället me.com. Nu har jag fått tillbaka min mac.com-adress men jag vet eg inte hur det gick till men det går tydligen! Du hade en mac.se vilket nog inte var genom Apple.

Det är inte samma sak.

Din .mac-adress (dot-Mac) ersattes av MobileMe (2008) som i sin tur ersattes av iCloud (2011). Detta var alltså direkt från Apple.

Mac.se var en separat tjänst från samma personer som startade 99mac (egentligen samma ställe som du är på just nu, men då handlade sidan först och främst om Mac).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-05 21:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Mac.se var en separat tjänst från samma personer som startade 99mac (egentligen samma ställe som du är på just nu, men då handlade sidan först och främst om Mac).

Precis, på den gamla goda tiden fick man en mac.se-adress om man betalade supportermedlemskap på gamla 99mac.se. Men @Björnström överlät eller sålde sedermera mac.se-domänen till Jonny Andersen på Åland. Han har drivit vidare de gamla mac.se-adresserna, tillsammans med andra domäner han hanterar inom sitt företag www.eriksberg.ax. Men jag tror inte han på något sätt marknadsfört domänen mac.se för att få nya kunder.

Jag har ändå behållt min gamla fö[email protected] -adress som min huvudsakliga privata adress genom alla år, bara för att den är så snygg! Det har rullat på utan större problem. Jonny skickar ut räkning för årssvgiften lite sporadiskt, vanligtvis bjudit på några extra månader eftersom fakturan kommer sent :-). Aldrig varit några uppehåll i tjänsten, men räkna inte med snabbt svar på supporten. Dock en gång vid skarpt läge när jag misstänkte att mitt kontolösenord kommit i orätta händer fick jag svar inom 18 min och allt ordnade sig.

Sedan drygt 1,5 år när spamfiltret slutade funka valde han att inte längre uppdatera sina egna servrar med ny Kerio serverprogramvara utan hyr i sin tur in sig på en större internationell servertjänst för de domäner han driver. Den funkar klockrent. Det har som vanligt gått en 16 månader sedan jag fick faktura för senaste årsavgift, så jag hoppas bara han betalat för sig till sin leverantör. Finns ju alltid en viss risk med sådana här upplägg som man inte har full kontroll över själv, eller är en tjänst i storleksordning gmail/icloud. Men det jag vill ha sagt är att det funkat felfritt sedan cirka 2010 eller om det var ännu tidigare Jonny tog över domänen.

Ursprungligen av danny:

Är det någon som vet om det finns ett sätt att komma åt sin gamla mac.se email adress på?
Jag har registrerat mig på ett ställe med den adressen och ska nu återställa mitt lösenord men kommer såklart inte åt mac.se
Är det kört eller finns det ett sätt?

Tack!

Hör av dig på supportadressen [email protected] (om den fortfarande är aktiv) eller via kontaktuppgifterna för Erisberg AB. Din gamla anvä[email protected] borde finnas ledig, så med god vilja från Jonny går den säkert att återaktivera.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-06 21:52

Hej,

Tack för hjälpen men som tur var så lyckades jag lösa det utan att komma åt min gamla mac.se adress. Min hjärna kopplades på igen, och jag mindes mitt lösen till tjänsten i fråga, och kunde där sedan byta till en aktuell mailadress.

Ursprungligen av Saffran:

Jag tvingades bort från min mac.com-adress och fick i stället me.com. Nu har jag fått tillbaka min mac.com-adress men jag vet eg inte hur det gick till men det går tydligen! Du hade en mac.se vilket nog inte var genom Apple.

mac.se finns fortfarande. Har haft min sedan 2001. Tillkom ursprungligen via 99mac. Många år sedan?

1
Bevaka tråden