Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sverige får statlig garanti för 10 Mbit/s bredbandsåtkomst

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya riktlinjer anger att alla medborgare ska ha tillgång till bredband med hastigheter om minst 10 Mbit/s, även i områden som saknar täckning idag.

Läs hela artikeln här

Synd om folk som inte kan få klokt internet.

Jag gick nyss upp på 250/250. 10/10 har jag kunnat ha 20 år typ!

Det börjar märkas att det är valår.

Ursprungligen av Zeugma:

Det börjar märkas att det är valår.

Rösta på mig så lovar jag 1000/1000 till alla för 99kr/månad. Pengarna snor jag från kungen!

Ursprungligen av SweSG:

Rösta på mig så lovar jag 1000/1000 till alla för 99kr/månad. Pengarna snor jag från kungen!

Supersnabbt och billigt internet samt avskaffad monarki, låter som en bra deal?

Ursprungligen av SweSG:

Rösta på mig så lovar jag 1000/1000 till alla för 99kr/månad. Pengarna snor jag från kungen!

Haha, det låter som något som @ekloev skulle kunna rösta på!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-05 21:57
Ursprungligen av amandareventlid:

Haha, det låter som något som @ekloev skulle kunna rösta på!

Haha, jag skulle precis skriva att han får garanterat min röst med det vallöftet ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-05 22:02

Hur har de kommit fram till 5000?
Min fiber kostade drygt 20k och det verkar fortfarande vara rätt normalt pris?
Det hade kostat 10k att koppla in koppla in kopparnät.

Ursprungligen av Json_81:

Hur har de kommit fram till 5000?
Min fiber kostade drygt 20k och det verkar fortfarande vara rätt normalt pris?
Det hade kostat 10k att koppla in koppla in kopparnät.

En bra och jämn summa? Vi skattebetalare får vara med och betala såklart.

Det är nytt från 1a mars.
Läs mer i artikeln under Garantin i praktiken och källhänvisningarna.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-05 22:11
Ursprungligen av Json_81:

Hur har de kommit fram till 5000?
Min fiber kostade drygt 20k och det verkar fortfarande vara rätt normalt pris?
Det hade kostat 10k att koppla in koppla in kopparnät.

Om installationen kostar upp till 5 000 kronor får medborgaren själv stå för kostnaden, och överstiger kostnaden 5 000 kronor betalar medborgaren den summan till den internetleverantör som upphandlat med PTS om garantistödet. Så i de fall där garantistödet används kostar det alltså mer än 5 000 kronor att få internetåtkomst på 10 Mbit/s. Sannolikt tar väl den statliga garantin kostnaden som överstiger självkostnaden på 5 000 kr.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-03-05 22:15

Med tanke på att dom snackar om att det rör 300 hushåll så -måste- mobil/4g vara inräknat.

Och då är ju frågan, hur bra funkar det? Mina svärföräldrar som bor i ett villaområde utan någon som helst trådbunden anslutning har det rejält dåligt.

Operatörerna skyltar ju med 4G på ”upp till hundratals” megabit, men masterna är ju så överbelastade att man är glad om man kommer upp i 5...

Så frågan är vad som faktiskt gäller för detta?operaörernas täckningskartor som ofta är glädjekalkyler, eller faktisk hastighet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-05 22:30
Ursprungligen av Basss:

Med tanke på att dom snackar om att det rör 300 hushåll så -måste- mobil/4g vara inräknat.

Och då är ju frågan, hur bra funkar det? Mina svärföräldrar som bor i ett villaområde utan någon som helst trådbunden anslutning har det rejält dåligt.

Operatörerna skyltar ju med 4G på ”upp till hundratals” megabit, men masterna är ju så överbelastade att man är glad om man kommer upp i 5...

Så frågan är vad som faktiskt gäller för detta?operaörernas täckningskartor som ofta är glädjekalkyler, eller faktisk hastighet?

Läs mer om förutsättningarna hos PTS. Bla står det att det gäller under gynnsamma omständigheter, bara 5 Mbit under ”bråd timme”. Och att man prövat riktantenner etc.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-06 11:37
Ursprungligen av Basss:

Med tanke på att dom snackar om att det rör 300 hushåll så -måste- mobil/4g vara inräknat.

Och då är ju frågan, hur bra funkar det? Mina svärföräldrar som bor i ett villaområde utan någon som helst trådbunden anslutning har det rejält dåligt.

Operatörerna skyltar ju med 4G på ”upp till hundratals” megabit, men masterna är ju så överbelastade att man är glad om man kommer upp i 5...

Så frågan är vad som faktiskt gäller för detta?operaörernas täckningskartor som ofta är glädjekalkyler, eller faktisk hastighet?

Jag passade på att höra av mig till PTS om det här, och de kan tyvärr inte ge ett konkret svar på det än eftersom de inte har tillämpat förordningen än. Klistrar in deras svar nedan:

Min fråga:
"Hej Ann-Sofie,
Tack för svaren på mina frågor angående garanti till fungerande internetåtkomst. Våra läsare visade stort intresse för frågan, och några undrade över vad som gäller när en mobiloperatör har officiell täckningsgrad och bandbredd som överstiger 10 Mbit/s men som i praktiken levererar betydligt lägre bandbredd. Min spontana gissning är att PTS måste gå på den kapacitet och täckningsgrad som operatören anger, men jag ville ändå stämma av med er så jag inte far med osanning. Stämmer det att operatörens angivna bandbredd är det PTS går efter när man bedömer om medborgaren har tillräcklig internetåtkomst?"

Deras svar:
"Det är en intressant fråga som du lyfter, men att vi inte kan svara i förväg utan svaret
kommer att komma i tillämpningen av den förordning som ligger till grund för
den statliga internetgarantin."

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-07 02:30
Ursprungligen av keptang:

En bra och jämn summa? Vi skattebetalare får vara med och betala såklart.

Det är nytt från 1a mars.
Läs mer i artikeln under Garantin i praktiken och källhänvisningarna.

Ursprungligen av ekloev:

Om installationen kostar upp till 5 000 kronor får medborgaren själv stå för kostnaden, och överstiger kostnaden 5 000 kronor betalar medborgaren den summan till den internetleverantör som upphandlat med PTS om garantistödet. Så i de fall där garantistödet används kostar det alltså mer än 5 000 kronor att få internetåtkomst på 10 Mbit/s. Sannolikt tar väl den statliga garantin kostnaden som överstiger självkostnaden på 5 000 kr.

Tolkar jag det rätt alltså att om man bygger nytt hus ska internetuppkopplingen subventioneras?
Eller godkänns man inte för det då?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-07 09:36
Ursprungligen av Json_81:

Tolkar jag det rätt alltså att om man bygger nytt hus ska internetuppkopplingen subventioneras?
Eller godkänns man inte för det då?

Nej garantin appliceras inte per automatik när du bygger hus eller flyttar till ny bostad, det är bara en garanti om att du ska ha den kapaciteten i Sverige. Om du bygger hus där det finns någon form av bredband (landburet/mobilt bredband) som uppfyller kraven på 10 Mbit/s blir det ingen subventionering. Om du däremot skulle bygga hus eller flytta någonstans där det inte finns någon form av bredband som uppfyller kraven kan du ansöka om att få bredbandsgarantin, och då skulle det kosta dig 5 000 kronor som betalas ut till den operatör som tar sig an uppdraget i upphandlingen.

Ursprungligen av ekloev:

Nej garantin appliceras inte per automatik när du bygger hus eller flyttar till ny bostad, det är bara en garanti om att du ska ha den kapaciteten i Sverige. Om du bygger hus där det finns någon form av bredband (landburet/mobilt bredband) som uppfyller kraven på 10 Mbit/s blir det ingen subventionering. Om du däremot skulle bygga hus eller flytta någonstans där det inte finns någon form av bredband som uppfyller kraven kan du ansöka om att få bredbandsgarantin, och då skulle det kosta dig 5 000 kronor som betalas ut till den operatör som tar sig an uppdraget i upphandlingen.

Det blir intressant att se vad det finns för andra begränsningar (förutom taket på 400kkr) och hur denna förordning kommer att tolkas. Jag antar t.ex. att det bara gäller där man är folkbokförd eller kan man få stöd till sin sommarstuga/fjällstuga om man kan bevisa att man bor där "stadigvarande" under längre perioder på året (t.ex. om man jobbar som säsongare eller är pensionär)? Går det att få stöd om man har dubbel bosättning om den ena bostaden har internet men inte den andra?

Vad händer om den lösning man kan få har en begränsning i hastigheten efter en viss förbrukad datamängd eller om den stängs av helt? Jag tycker det är vagt uttryckt i förordningen:

Citat:

3 § I denna förordning avses med funktionell tillgång till internet att det finns en fast nätanslutningspunkt som är utformad så att data kan tas emot med en hastighet om lägst 10 Mbit/s.

Finns det någon slags rimlighetsklausul för månadskostnad för alternativa uppkopplingar? Bredband via satellit (t.ex. https://europasat.se/) borde väl i princip täcka hela Sverige, men det är för 799 kr/mån (för hastighet över 10Mbps). Finns det någon annan aktör än dessa (oligopolsituation)? Alla deras abonnemang verkar ha en begränsning i överföringshastighet efter en viss förbrukad mängd data, men inte att det stängs av i alla fall.

Hur ska man ta reda på "om det är sannolikt att sökanden inom rimlig tid kan få tillgång till telefoni och funktionell tillgång till internet till en kostnad som inte överstiger 5 000 kr"? Räcker det med ett samtal till kommunen (för kommunalt fiber) eller till Skanova för att höra sig för eller är det något som PTS har koll på? Varför är telefoni med i 4§ men inte i 3§?

Citat:

4 § Stöd lämnas för åtgärder som ger tillgång till telefoni och funktionell tillgång till internet i privatpersoners stadigvarande bostäder och i företags fasta verksamhetsställen, om sådan tillgång saknas.

Sattelitbredband skulle ju kunna ge IP-telefoni också, eventuellt med latens som för tankarna för mig tillbaks till 1990-talets samtal till södra Europa

Birgersson fick som han ville till slut.

Jonas Birgersson iklädd i landslagströjan på dåvarande Framfab förde fram att alla skulle få 10Mbit/s till i slutet av 90-talet. Sen kom IT-bubblan och resten är historia, men han fick rätt till slut.

Vad är garantin för uppfart? Småviktigt idag med alla moln och grejer.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-10 08:41
Ursprungligen av ekloev:

Nej garantin appliceras inte per automatik när du bygger hus eller flyttar till ny bostad, det är bara en garanti om att du ska ha den kapaciteten i Sverige. Om du bygger hus där det finns någon form av bredband (landburet/mobilt bredband) som uppfyller kraven på 10 Mbit/s blir det ingen subventionering. Om du däremot skulle bygga hus eller flytta någonstans där det inte finns någon form av bredband som uppfyller kraven kan du ansöka om att få bredbandsgarantin, och då skulle det kosta dig 5 000 kronor som betalas ut till den operatör som tar sig an uppdraget i upphandlingen.

Det finns ju ingen uppkoppling om man bygger hus
Men för de flesta finns väl 4G med mer än 10Mbit så man skulle inte behöva lägga mer än 5000 för att få anslutning.
Tack för förtydligande.

1
Bevaka tråden