Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av CekariYH:

Doh... skulle lägga till några kreditkort i Wallet appen, men när jag kommit en bit in till det första meddelas det att jag måste ha iOS 11.xxx så nu kommer en del appar som jag använder ofta och verkligen gillar inte fungera längre... attans också.

Går lika bra att "blippa" kortet, när en variant som fungerar oavsett hårdvarutillverkare för telefoner/klockor så kan jag tänka mig att använda *Pay, vad det nu kommer vara. Numera tar jag bara mitt kort och rör det vid terminalen så är betalningen klar.

Ursprungligen av keptang:

Går lika bra att "blippa" kortet, när en variant som fungerar oavsett hårdvarutillverkare för telefoner/klockor så kan jag tänka mig att använda *Pay, vad det nu kommer vara. Numera tar jag bara mitt kort och rör det vid terminalen så är betalningen klar.

Ska köpa något på nätet med Apple Pay så blippa funkar inte så bra då, och sedan Swedbank slutat med E-kort tänkte jag iaf prova...

Edit: Äh. det sket sig, inget av mina kort var kvalificerad för Apple Pay...

Senast redigerat 2018-03-06 09:22

Jag brukar emellanåt höra av mej till Swedbank om dom jobbar på Apple pay. Svaret är likadant hela tiden. Vi har inget svar.. Är i för sej inte förvånad men det är väl lika bra att ligga på tänker jag.

Ursprungligen av westerlu77:

Jag brukar emellanåt höra av mej till Swedbank om dom jobbar på Apple pay. Svaret är likadant hela tiden. Vi har inget svar.. Är i för sej inte förvånad men det är väl lika bra att ligga på tänker jag.

Håller med

Ringde Swedbank också och frågade om Apple Pay, men det fanns inte mycket för tjejen att svara på, men fick iaf veta att dom börjat jobba på Samsung Pay, så kanske kanske även Apple också kommer in så småning om...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-06 17:44
Ursprungligen av westerlu77:

Jag brukar emellanåt höra av mej till Swedbank om dom jobbar på Apple pay. Svaret är likadant hela tiden. Vi har inget svar.. Är i för sej inte förvånad men det är väl lika bra att ligga på tänker jag.

Samma här, fast med Länsförsäkringar Bank...

  • Medlem
  • 2018-03-06 17:57
Ursprungligen av CekariYH:

Ringde Swedbank också och frågade om Apple Pay, men det fanns inte mycket för tjejen att svara på, men fick iaf veta att dom börjat jobba på Samsung Pay, så kanske kanske även Apple också kommer in så småning om...

Samsung Pay finns väl redan hos Swedbank

  • Medlem
  • 2018-03-06 17:58
Ursprungligen av westerlu77:

Jag brukar emellanåt höra av mej till Swedbank om dom jobbar på Apple pay. Svaret är likadant hela tiden. Vi har inget svar.. Är i för sej inte förvånad men det är väl lika bra att ligga på tänker jag.

Du är inte ensam. Har Samsung Pay men inte till mitt kreditkort
Vill inte använda bankkort

Ursprungligen av PaO:

Samsung Pay finns väl redan hos Swedbank

Ok, det visste jag inte och inte heller tjejen tydligen som jag pratade med

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, det visste jag inte och inte heller tjejen tydligen som jag pratade med

Det stämmer! Vi har till och med gjort en video på det!

Ursprungligen av CekariYH:

Ok, det visste jag inte och inte heller tjejen tydligen som jag pratade med

Swedbank lanserade Samsung Pay veckan innan Apple Pay lanserades i Sverige, dvs 17 Oktober (Apple Pay lanserades 24 Oktober).
Med tanke på att Samsung Pay lanserades 9 Mars i Sverige så tog det Swedbank 7 månader att lansera det, tar det lika lång tid för dem med Apple Pay så dyker det upp i slutet av Maj eller början av Juni.

Fortfarande inget Swedbank eller Länsförsäkringar...så trött man blir

Ursprungligen av robertkarlsen:

Fortfarande inget Swedbank eller Länsförsäkringar...så trött man blir

Ja helt jävla bedrövligt.
Sjukt att inte Coop- och ICA-kortet stöds än också.

Amex har ändrat från att ApplePay kommer till våren 2018, till under 2018. Deppigt...

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-04-13 12:13
Ursprungligen av andlin76:

Amex har ändrat från att ApplePay kommer till våren 2018, till under 2018. Deppigt...

Ajdå, dom var ju bland dom första i USA, trodde verkligen dom skulle vara snabba även i Sverige.

Dum fråga kanske, men visst fungerar mitt Apple Pay jag har kopplat till mitt Nordea-kort (debit) i USA också? Kräver det att jag har uppkoppling på mobilen/Apple Watch vid köptillfället?

Ursprungligen av Anwest:

Dum fråga kanske, men visst fungerar mitt Apple Pay jag har kopplat till mitt Nordea-kort (debit) i USA också? Kräver det att jag har uppkoppling på mobilen/Apple Watch vid köptillfället?

Apple Pay kräver inte mobiltäckning så det borde fungera. Köpte min HomePod med Apple Pay

Annars så kan du köpa billiga tillfälliga sim kort så att du kan köra data. Jag köpte en månad 1 GB för 300 kr och fick det hemskickat innan resan

Ett annat alternativ om du är Teliakund är att köpa deras tjänst semestervecka. 1 GB i en vecka för 300

Men det stora problemet är att hitta butiker som tar PIN och touchless. De envisas med signatur och slip

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple Pay kräver inte mobiltäckning så det borde fungera. Köpte min HomePod med Apple Pay

Annars så kan du köpa billiga tillfälliga sim kort så att du kan köra data. Jag köpte en månad 1 GB för 300 kr och fick det hemskickat innan resan

Ett annat alternativ om du är Teliakund är att köpa deras tjänst semestervecka. 1 GB i en vecka för 300

Men det stora problemet är att hitta butiker som tar PIN och touchless. De envisas med signatur och slip

Tack för svar!

Ja, jag tänkte nog köpa 1 GB för 245 kr (Comviq), kan vara värt det även om USA är så mycket bättre än Sverige på att erbjuda fria wifi-nät.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-05-02 21:09

Jag reste i helgen runt i Krakow, Polen. Där betalade jag med Apple Pay på nästintill samtliga barer, restauranger och butiker, små som stora.
Jag använde min Apple Watch. Det var en så befriande känsla att inte behöva rycka upp plastkortet varje gång när notan skulle betalas och vara rädd för att tappa det mellan de olika vattenhålen. Riktigt trevlig upplevelse!
Jag som trodde Polen låg långt efter i den digitala utvecklingen, men wow!
Dock är man nu tillbaka i verkligheten här hemma där kortterminalerna fortfarande verkar tillhöra stenåldern...
?

Ursprungligen av Talla:

Jag reste i helgen runt i Krakow, Polen. Där betalade jag med Apple Pay på nästintill samtliga barer, restauranger och butiker, små som stora.
Jag använde min Apple Watch. Det var en så befriande känsla att inte behöva rycka upp plastkortet varje gång när notan skulle betalas och vara rädd för att tappa det mellan de olika vattenhålen. Riktigt trevlig upplevelse!
Jag som trodde Polen låg långt efter i den digitala utvecklingen, men wow!
Dock är man nu tillbaka i verkligheten här hemma där kortterminalerna fortfarande verkar tillhöra stenåldern...
?

Känns som Sverige halkar efter...

Finns det nånn info vem som blir nästa att hoppa på ApplePay?

Btw, var inne på BurgerKing på Göteborg central, alltså en hyfsat välbesökt restaurang. De har inte fattat nått, känns som tiden stått still. Stöder inte kontaktlös betalning, går inte beställa via app eller skärm utan blir snällt att köa. Suck...

Det känns inte som att någon bank vill yppa sig överhuvudtaget om något vad det gäller Apple pay, förutom Nordea. Suck!

Ursprungligen av andlin76:

Känns som Sverige halkar efter...

Finns det nånn info vem som blir nästa att hoppa på ApplePay?

Btw, var inne på BurgerKing på Göteborg central, alltså en hyfsat välbesökt restaurang. De har inte fattat nått, känns som tiden stått still. Stöder inte kontaktlös betalning, går inte beställa via app eller skärm utan blir snällt att köa. Suck...

Jag var nyss i USA så... Nej, Sverige halkar i alla fall inte efter USA...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-05-03 17:37
Ursprungligen av andlin76:

Känns som Sverige halkar efter...

Finns det nånn info vem som blir nästa att hoppa på ApplePay?

Btw, var inne på BurgerKing på Göteborg central, alltså en hyfsat välbesökt restaurang. De har inte fattat nått, känns som tiden stått still. Stöder inte kontaktlös betalning, går inte beställa via app eller skärm utan blir snällt att köa. Suck...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var nyss i USA så... Nej, Sverige halkar i alla fall inte efter USA...

Jag var i digitaliseringens U-land, England. De har gått om oss. I alla fall vad det gäller detta.

Ursprungligen av Broccolibukettn:

Någon som har fått rikskuponger kortet att fungera i Apple watch? Funkar i mobilen men inte till klockan, står att jag måste verifiera det.

Du måste verifiera kortet två gånger (jag mejlade Rikskortet, orkade inte ringa). Jag har det i både mobilen och klockan och det funkar kalas på de ställen där det funkar

Ursprungligen av xms67:

Jag var i digitaliseringens U-land, England. De har gått om oss. I alla fall vad det gäller detta.

Fast i England har man kunnat betala med kort i princip överallt i flera decennier. För 20 år sedan tog de kort på Camden Lock Market, t ex. Och när en svensk släkting för 30 år sedan blev stoppad av polisen för fortkörning utanför Manchester försökte han dra den om att han inte hade några pengar på sig. "Inga problem" svarade konstapeln och drog fram en kortterminal.
Fast där handlar det nog mycket om att man konsumerar på kredit. Standard är att du börjar på noll, och sedan spenderar neråt. Vid löning toppas kontot upp till nollan igen.

Det som jag reagerade på främst i USA var att alla resturanger kör med slip och signatur - inte terminal

Enda stället där det fungerade med Apple Pay (kontaktlös betalning) var... Apple Store

Ursprungligen av pmarriott:

Fast i England har man kunnat betala med kort i princip överallt i flera decennier. För 20 år sedan tog de kort på Camden Lock Market, t ex. Och när en svensk släkting för 30 år sedan blev stoppad av polisen för fortkörning utanför Manchester försökte han dra den om att han inte hade några pengar på sig. "Inga problem" svarade konstapeln och drog fram en kortterminal.
Fast där handlar det nog mycket om att man konsumerar på kredit. Standard är att du börjar på noll, och sedan spenderar neråt. Vid löning toppas kontot upp till nollan igen.

Känns som den svenska modellen är att du får din lön och handlar på till den 25 då lönen fylls på igen. Betalar med bankkort kopplat till lönekontot eller Switch.
Det är lite synd att inte fler har upptäckt att du får en bättre deal med att handla på kredit, tänker på de bonus poäng flera kredit bolag har. Vi har kört kredit modellen i många år nu, blivigt några resor, Playstation och jag minns inte sist jag betalade för ett bio besök.

Fast visst, det kräver att man har lite koll och kan betala skulden i månadsskiftet. Fast med alla appar idag är det inte supersvårt att se hur man ligger till.

Kostar inte mer än ett Nordea creditcard, och hos Nordea får du noll bonus, kostar bara pengar.

Ursprungligen av andlin76:

Känns som den svenska modellen är att du får din lön och handlar på till den 25 då lönen fylls på igen. Betalar med bankkort kopplat till lönekontot eller Switch.
Det är lite synd att inte fler har upptäckt att du får en bättre deal med att handla på kredit, tänker på de bonus poäng flera kredit bolag har. Vi har kört kredit modellen i många år nu, blivigt några resor, Playstation och jag minns inte sist jag betalade för ett bio besök.

Fast visst, det kräver att man har lite koll och kan betala skulden i månadsskiftet. Fast med alla appar idag är det inte supersvårt att se hur man ligger till.

Kostar inte mer än ett Nordea creditcard, och hos Nordea får du noll bonus, kostar bara pengar.

Har funderat på det där länge men inte blivit av, något tips på kort?

Ursprungligen av jimel:

Har funderat på det där länge men inte blivit av, något tips på kort?

Det beror lite vilken bonus du vill ha, vi kör Supremecard och Amex Eurobonus.

Supremecard är prylar, biljetter och en del resor. Amex är SAS flygresor, de har en prylbutik fast blir ganska dålig affär jämfört med att ta ut bonusen som en flygresa med SAS.

Nackdelen är att Amex inte fungerar på lika många ställen som Supremecard, därav Supremecard som backup kort.

Vill du hällre ha cash tillbaka i handen finns det andra kort, googla runt lite.

Ursprungligen av Ida Blix:

Du måste verifiera kortet två gånger (jag mejlade Rikskortet, orkade inte ringa). Jag har det i både mobilen och klockan och det funkar kalas på de ställen där det funkar

Okej! Verkar som jag måste maila jag också då, försökte ringa men det säger bara att det redan är aktiverat!

Bevaka tråden