Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android kopierar flärpen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-08 12:47

Det har läckt bilder på vad som påstås vara Huawei P20-designen, och baserat på bilderna verkar det högst troligt att dessa är legitima. Det här är en av flera läckta produktdesigner i Android-lägret som använt en flärp i skärmens övre mitt för att hysa kameror och andra sensorer. Utifrån vad jag sett verkar det inte som att de ska hysa särskilt många fler eller mer avancerade sensorer än tidigare, vilket är anledningen till att Apple valde att använda flärpen på Iphone X, och det känns lite tråkigt faktiskt. Man kan argumentera över vilka företag som plagierar varandra, och vilket telefonföretag som är mest innovativt, men när flera aktörer till synes kopierar en designlösning från Iphone X utan anledningen till att den används där känns det lite som en generell lättja hos Android-lägret. Men det här ser ut att bli vad som gäller framöver, den senaste versionen av utvecklarbetan av Android P har till och med en inställning för just ett flärputrymme där användaren kan bestämma formatet på flärpen.

Vad säger ni som är Android-användare, väkomnar ni flärpen på Android-plattformen eller hade ni hellre sett att de valt en egen inriktning?

Men nu missade du väl nåt, https://www.essential.com/.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-08 18:46
Ursprungligen av keptang:

Men nu missade du väl nåt, https://www.essential.com/.

Haha, ja visst har den ett utrymme för kameran, men det handlar ju inte om ett rakt flärp-plagiat som flera Android-aktörer verkar ta till numera De borde kunna hitta egna lösningar, som Essential, utan att kopiera Iphone X bara för att den designen skapar mest rubriker.

Ursprungligen av ekloev:

Haha, ja visst har den ett utrymme för kameran, men det handlar ju inte om ett rakt flärp-plagiat som flera Android-aktörer verkar ta till numera De borde kunna hitta egna lösningar, som Essential, utan att kopiera Iphone X bara för att den designen skapar mest rubriker.

Håller med. Föredrar själv att ha något som täcker hela telefonen från sida till sida (tills det kan integreras i en display) istället för någon form av flärp.

  • Medlem
  • 2018-03-08 20:57

Om man vill göra en så kant fri design som möjligt så finns det idag två alternativ. Flärp eller rak kant uppe och nere. Båda är nödlösningar tills man kan gömma sensorer och kamera under displayen och få en hel skärmyta. Själv föredrar jag variant med raka kanter. Apple har inget patent på flärpen vad jag vet så precis som alla andra detaljer som lånas så händer det även med flärpen. Dock hoppas jag att Samsung håller kvar vid sin linje. Dessutom går det rykten om att Apple skippar flärpen till 2019 lineup, vi får se ?

Dock tycker jag det är lite konstigt om Apple kommer med flärpen till iPad, där finns ju plats att göra något trevligare i mina ögon

  • Medlem
  • 2018-03-08 20:58
Ursprungligen av keptang:

Håller med. Föredrar själv att ha något som täcker hela telefonen från sida till sida (tills det kan integreras i en display) istället för någon form av flärp.

Håller med dig om det ?

Jag vill inte ha någon flärp på min mobil. Tycker den ser skitful ut.

Ursprungligen av keptang:

Men nu missade du väl nåt, https://www.essential.com/.

En sådan är på väg hem till mig. Tyvärr var ocean depths slut så det fick bli en vit.

Anledningen till att fler aktörer nu väljer flärp, är för att Apple *vågade* att lansera en mobil med flärp. Behovet har alltid funnits (för att maximera skärmytan), men ingen har vågat göra detta förrän Apple tog steget.
Så det handlar nog inte så mycket om kopiering, utan mer om att man nu har visat att konsumenterna accepterar flärp. På både gott och ont.

/$0,02

Hellre två remsor med två hyfsade högtalare. Som på Pixlarna.

  • Medlem
  • 2018-03-10 11:48
1
Bevaka tråden