Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle du klara av att skala bort nästan allt från din telefon?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en allt mer uppkopplad värld finns det folk som söker det motsatta. Den minimalistiska mobilen Light Phone 2 är framtagen för dessa. Skulle du klara dig utan en smart mobil?

Läs hela artikeln här

Finns den att köpa?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-09 17:41
Ursprungligen av Zeugma:

Finns den att köpa?

Just Light Phone 2 är en Indiegogo-kampanj som med 17 dagar kvar redan nått målet med 336%, så det verkar sannolikt att den kommer bli av.

Kampanjen hittar du här:
https://www.indiegogo.com/projects/light-phon...

Edit: det är vanskligt att säga att en crowdfunding-kampanj kommer bli av, men då de fått ur sig en första telefon känns det lite tryggare i alla fall.

En annan fråga då: Kommer den att finnas med svenskt tangentbord, mobilnät och så vidare? Jag är intresserad.

Njet, gör allt på min mobil som bankärenden och andra viktiga saker då Bank-Id är så suverän på just en mobil.
Framför allt så lyssnar jag på iTunes musik med trådlösa lurar så fort jag lämnar hemmet.
Inte så mycket FB och den typen av sociala ärenden.
Snabbkollar inkommande mail, SMS etc.
Nångång pratar jag med nån också..

Personligen måste jag säga att det är inte dagens smartphones som är problemet i fråga, det är bristen på självkontroll och självdisciplin. Dom flesta telefoner har ju också idag Stör Ej-läge som man kan aktivera. Så, jag tycker det är sjukt att det finns en marknad för telefoner som dessa.

  • Medlem
  • 2018-03-09 21:23

Min mobil har ersatt min privata dator ?

Ursprungligen av PaO:

Min mobil har ersatt min privata dator ?

Ungefär så ja...

Ursprungligen av egonprint:

Personligen måste jag säga att det är inte dagens smartphones som är problemet i fråga, det är bristen på självkontroll och självdisciplin. Dom flesta telefoner har ju också idag Stör Ej-läge som man kan aktivera. Så, jag tycker det är sjukt att det finns en marknad för telefoner som dessa.

Ja och nej. Jag hör till dem som har hjälplig koll på mitt mobilanvändande - inga notiser förutom SMS från fru/barn/chef/2 utvalda omdömesgilla kollegor. Inga sociala medier. Genomsnittlig icke arbetsrelaterad skärmtid per dag < 5 min. Så för min del finns det ingen anledning att köpa ner mig aktivt. Men för dem många, framförallt i den yngre generationen, som faktiskt är i det närmast kliniskt beroende av sina leksaker kan det säkert vara till nytta, och det är oändligt mycket bättre än att inte göra något alls i de fallen. Se det som en åtgärd motsvarande nikotinplåster för folk som försöker sluta röka.

Ursprungligen av PaO:

Min mobil har ersatt min privata dator ?

Hehe, samma här!

Ja, jag hade nog kunnat skala bort det mesta, har datorn inom en armlängds avstånd större delen av dygnet.

Jag har inga problem med att skala bort hela mobilen!

Jag har svårt att se vad den här mobilen riktigt tillför? Samsung har ju feature telefoner redan. Samt Nokia med sin 3310.
Snart också Nokia 8810 med KaiOS:
https://www.kaiostech.com

Vad jag förstår också betydligt billigare.

Ursprungligen av johnh3:

Jag har svårt att se vad den här mobilen riktigt tillför? Samsung har ju feature telefoner redan. Samt Nokia med sin 3310.
Snart också Nokia 8810 med KaiOS:
https://www.kaiostech.com

Vad jag förstår också betydligt billigare.

Absolut jag håller med dig. Det finns flera bra märken som har samma funktioner som mobilen i videon. Just den här är ju på något sätt mer ”koncept, livsstil, filosofi” i sig. Den är ju inte unik på något sätt men marknadsförs till ”hippa” människor

Ursprungligen av amandareventlid:

...marknadsförs till ”hippa” människor

Tur då att man tillhör "hoppla" människor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-11 09:19

Men fattar jag rätt här..? Först tar de fram en telefon med nästan inga funktioner. Sedan upptäcker de att kunderna vill ha fler funktioner och tar fram en sådan..? Hur kommer modell 3 att se ut? Färre eller fler funktioner..?

Senast redigerat 2018-03-11 17:08

Jag tycker om idén här. Personligen så har jag dock inte några jätteproblem med detta. Min iPhone används mest till e-post, sms, telefonsamtal och alarm (backup, har en riktig klockradio vid sängen). Jag tror att den totala skärmtiden per dag för min iPhone är under en timme. Men så har jag heller varken Facebook, Instagram eller andra sociala medier-appar installerad i den. För nyheter använder jag i regel min MacBook Pro men den står (trots att den är min privata) ofta kvar på kontoret eller bara står avstängd på skrivbordet. Skummar igenom nyheterna på mindre än en timme och sedan är det borta. Så skärmtiden på den blir egentligen bara hög när jag är på kontoret eller är ute och reser.

Fler borde väl förstås lära sig att det digitala livet inte är allt. Det finns mycket mer att göra.

  • Medlem
  • Frankrike
  • 2018-03-12 19:42

Äntligen

Äntligen någon som tänker annorlunda!
Skulle köpa på direkten. Finns den redan på marknaden?
Edgar

Ursprungligen av Mecina:

Äntligen någon som tänker annorlunda!
Skulle köpa på direkten. Finns den redan på marknaden?
Edgar

Första modellen finns på marknaden tror jag. Men då finns det färre funktioner.

Jag är född 1962. Jag har levt med telefoner med petmojar. Jag har upplevt revolutionen med knapptelefoner. Jag har haft en fast telefon. Jag jobbade med det första GSM systemet som Ericsson gjorde. Jag hade mobiltelefoner som man bara kunde ringa och skicka sms med. Jag kommer ihåg wap.

Nej, jag har inget behov av att vara trendig och låtsas att jag vill ha en telefon med mindre funktionalitet.

iPhone X är det bästa kommunikationsmedlet som jag har haft. Jag går inte tillbaka...

1
Bevaka tråden