Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail - signaturer/logga

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur ska man göra för att lägga en personlig signatur med logga i Mail-appen?

Ursprungligen av calinou:

Hur ska man göra för att lägga en personlig signatur med logga i Mail-appen?

Skapa en signatur som vanligt i Mail, när texten är klar drar du in en bild till textrutan...klart!

Ursprungligen av CekariYH:

Skapa en signatur som vanligt i Mail, när texten är klar drar du in en bild till textrutan...klart!

Tack för svar! trodde att det fanns mer integrerat sätt pga ifall man öppnar mejlet i en mobil eller iPad så kommer tyvärr inte alltid bilden med.

Senast redigerat 2018-03-12 21:09

Funkar mellan alla mina Apple enheter.
Vad gäller Android och andra kan jag inte testa/prova till...
Möjligen kanske man kan skapa en bilaga med allt man vill ha med, som signatur och logga etc, men det gäller ju då att komma ihåg att bifoga denna

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-12 18:59
Ursprungligen av calinou:

Tack för svar! trodde att det fanns mer integrerat sätt pga ifall man öppnar mejlet i en mobil eller iPad som kommer tyvärr inte alltid bilden med.

Det beror på om det sker någon filtrering i din mailserver eller i mottagarens mailserver. Det är ingen hokus pokus - bara lite policyinställningar som någon bestämt.

Ursprungligen av frazze:

Det beror på om det sker någon filtrering i din mailserver eller i mottagarens mailserver. Det är ingen hokus pokus - bara lite policyinställningar som någon bestämt.

Var ändrar man detta med filtrering i mail-appen? pga i stället för bilder blir det med t ex <p799.png> eller symbol med frågetecken.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-12 22:06

Bildlogga i mail ogillar jag.
Eftersom varje mail med bildlogga ser ut att ha en bifogad fil.

Ursprungligen av reboot81:

Bildlogga i mail ogillar jag.
Eftersom varje mail med bildlogga ser ut att ha en bifogad fil.

På vilket sätt ska man annars göra om man har en logga? Det blir ju opersonligt med vanlig text.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-12 22:57
Ursprungligen av calinou:

Var ändrar man detta med filtrering i mail-appen? pga i stället för bilder blir det med t ex <p799.png> eller symbol med frågetecken.

Inte i mail-klienten utan i mail-servern. Vilken mail-klient har mottagaren? Och vet du vilka mail-servrar som är inblandade i sändningen?

Jag har provat och det fungerar från High Sierra till Sierra med bibehållen bild och layout. Från Gmail till Hotmail.

Webbfontikoner (i stället för logga) enligt html5 kanske kan vara något? Sådana stöds av flera epostklienter.

Kan man inte lägga in en logga som en svg-tagg? Jag antar att loggan nu är modern och gjord med vektorgrafik. Kommer de vanliga klienterna i datorer och mobil stödja det tror ni? Det skulle ju inte komma med som en bilaga då eftersom det är del i html-koden för mailet och man kan ha en annan signatur för klienter som bara kan rendera text...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-13 19:08
Ursprungligen av reboot81:

Bildlogga i mail ogillar jag.
Eftersom varje mail med bildlogga ser ut att ha en bifogad fil.

Dito.

Och stylade mejl i allmänhet, särskilt fonter i stora grader med låg läsbarhet på skärm och några olika färger. Dock undantaget reklam och nyhetsutskick.

Bifogad signaturbild är riktigt fult och tyder ofta på bristande kompetens, men det går att länka till bilder på nätet. Men i dessa moderna tider borde väl även gå att infoga bilder i mejl med Base64 kodning?

Nu hänger jag inte med riktigt här men tacksam om ni kan komma på en lösning. Alternativ skulle det vara bra att man kan ta in i mail-appen) fonten som används i loggan. Är det någonting som går att göra?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-13 21:07
Ursprungligen av calinou:

Nu hänger jag inte med riktigt här men tacksam om ni kan komma på en lösning. Alternativ skulle det vara bra att man kan ta in i mail-appen) fonten som används i loggan. Är det någonting som går att göra?

Problemet är att ibland letar man efter ett mail med bifogad fil. Mail med bifogade filer är i allmänhet mail med ett betydande innehåll, tex en faktura.
Såg att du letar efter en faktura från El bolaget X. Du söker upp mail från el bolaget. Du letar efter just de mail med pdf-bilagor. Det går sällan, utan man får gå på alla mail med bilagor. Om då El bolaget har en bild logga i sin signatur, då kan du inte sålla bort mail utan bilagor från El bolaget.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-13 21:14
Ursprungligen av calinou:

Tack för svar! trodde att det fanns mer integrerat sätt pga ifall man öppnar mejlet i en mobil eller iPad så kommer tyvärr inte alltid bilden med.

Ursprungligen av calinou:

Tack för svar! trodde att det fanns mer integrerat sätt pga ifall man öppnar mejlet i en mobil eller iPad så kommer tyvärr inte alltid bilden med.

Läser ditt mail igen och får två frågor:

  • Vad menar du med integrerat sätt?

  • Du blandar ihop skrivning med läsning - medveten om det?

  • Hur avgör du att bilden inte kommer med?

Du skriver att ibland får du <bild.png> eller symbol med frågetecken. Vilken klient i mobil eller platta kör du med? Frågetecknet låter mer som en URL som inte pekar på något som finns, eller rent av är felaktigt utformad.

Ursprungligen av Zeugma:

Webbfontikoner (i stället för logga) enligt html5 kanske kan vara något? Sådana stöds av flera epostklienter.

Ursprungligen av suddgummi:

Kan man inte lägga in en logga som ensvg-tagg? Jag antar att loggan nu är modern och gjord med vektorgrafik. Kommer de vanliga klienterna i datorer och mobil stödja det tror ni? Det skulle ju inte komma med som en bilaga då eftersom det är del i html-koden för mailet och man kan ha en annan signatur för klienter som bara kan rendera text...

Ursprungligen av iSweden:

Dito.

Och stylade mejl i allmänhet, särskilt fonter i stora grader med låg läsbarhet på skärm och några olika färger. Dock undantaget reklam och nyhetsutskick.

Bifogad signaturbild är riktigt fult och tyder ofta på bristande kompetens, men det går att länka till bilder på nätet. Men i dessa moderna tider borde väl även gå att infoga bilder i mejl med Base64 kodning?

Jaha, tror ni att TS är kapabel är allt detta ni föreslår?

Ursprungligen av CekariYH:

Jaha, tror ni att TS är kapabel är allt detta ni föreslår?

Frågeställningen och dess svar är allmängiltigt intressanta i ett forum alldeles oavsett TS egen kompetens på området. Om TS upplever att svaren är obegripliga är TS välkommen att fråga vidare. För egen del länkade jag till en guide i frågan.

Ursprungligen av Zeugma:

Frågeställningen och dess svar är allmängiltigt intressanta i ett forum alldeles oavsett TS egen kompetens på området. Om TS upplever att svaren är obegripliga är TS välkommen att fråga vidare. För egen del länkade jag till en guide i frågan.

Då tycker jag att man skapar en egen tråd och diskuterar vidare... det blir ju bara förvirrande för TS och oss andra som inte är så bevandrade när ni sitter och gissar om vad som kan/kunde/kanske eventuellt fungera

Ursprungligen av CekariYH:

Då tycker jag att man skapar en egen tråd och diskuterar vidare... det blir ju bara förvirrande för TS och oss andra som inte är så bevandrade när ni sitter och gissar om vad som kan/kunde/kanske eventuellt fungera

Jag har, handen på hjärtat, svarat på TS fråga och följdfråga (bilden kommer inte alltid med och så vidare). Om svaret verkar svävande beror det på att jag inte på förhand kan veta om TS blir nöjd med resultatet. Ibland får man pröva sig fram för att få reda på vad man är nöjd med och vad som visar sig fungera bäst praktiskt.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har, handen på hjärtat, svarat på TS fråga och följdfråga (bilden kommer inte alltid med och så vidare). Om svaret verkar svävande beror det på att jag inte på förhand kan veta om TS blir nöjd med resultatet. Ibland får man pröva sig fram för att få reda på vad man är nöjd med och vad som visar sig fungera bäst praktiskt.

Sorry, ibland blir jag sur bara , ignorera mig

Ursprungligen av frazze:

Läser ditt mail igen och får två frågor:

  • Vad menar du med integrerat sätt?

  • Du blandar ihop skrivning med läsning - medveten om det?

  • Hur avgör du att bilden inte kommer med?

Du skriver att ibland får du <bild.png> eller symbol med frågetecken. Vilken klient i mobil eller platta kör du med? Frågetecknet låter mer som en URL som inte pekar på något som finns, eller rent av är felaktigt utformad.

Med integrerat menar jag (bild och text). T ex om man har en företags-logga (i bildform) + adress mm i textform och lägger den i signatur /via inställningar så är det inte säkert att den som tar emot mejlet ser signaturen pga ev. begränsade inställningar i deras mobil eller surfplatta som blockerar bilder.
Samma sak om man t ex klistrar in en bild i mejlet (tex en inbjudan i form av png-bild) så är det kanske inte alla som ser det.

Mao är det risk ifall man lägger in png eller jpg bilder i ett mejl som skickas att den som tar emot ser en text i stället för en bild t ex xxx.jpg eller xxx.png.
Då undrar jag om vad man ska i stället göra för att detta inte ska förekomma?

Senast redigerat 2018-03-14 10:57
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-03-14 10:47
Ursprungligen av calinou:

Då undrar jag om vad man ska i stället göra för att detta inte ska förekomma?

Skicka bara text. Inga loggor och elände. Ingen bryr sig om loggor i mail.

Calinou Efternamnson
Firmafirman AB
Gatuvägen 1
12345 Staden

Det räcker.

Ursprungligen av Mija:

Skicka bara text. Inga loggor och elände. Ingen bryr sig om loggor i mail.

Då i så fall undrar jag om man kan i stället (och hur man gör) för att lägga in /installera en font som inte finns på listan. Det blir kanske ändå problem pga den som tar emot mejlet måste ha samma font?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-03-14 10:55

Det enda du kan vara säker på, när det gäller mail, är att mottagaren kan se oformaterad text. Använd bara oformaterad text.

Ursprungligen av Zeugma:

Frågeställningen och dess svar är allmängiltigt intressanta i ett forum alldeles oavsett TS egen kompetens på området. Om TS upplever att svaren är obegripliga är TS välkommen att fråga vidare. För egen del länkade jag till en guide i frågan.

Tack för guiden men det visar symboler och inte text.

Ursprungligen av calinou:

Tack för guiden men det visar symboler och inte text.

Webbfontikoner är båda delar. Text som ser ut som ikoner. På Macen har länge funnits Webdings. Se dump. Poängen är alltså att man kan göra egna och att webbfontikoner behandlas som text, inte bilder (apropå problemet att bilder inte alltid fungerar med signatur). Dock stöder inte alla program webbfontikoner heller. Personligen är jag böjd att hålla med om att sådant inte hör hemma i en epostsignatur.

Senast redigerat 2018-03-14 11:15
Ursprungligen av Zeugma:

Webbfontikoner är båda delar. Text som ser ut som ikoner. På Macen har länge funnits Webdings. Se dump. Poängen är alltså att man kan göra egna och att webbfontikoner behandlas som text, inte bilder (apropå problemet att bilder inte alltid fungerar med signatur). Dock stöder inte alla program webbfontikoner heller. Personligen är jag böjd att hålla med om att sådant inte hör hemma i en epostsignatur.

Tack för förklaring. Det finns sådana inbyggda i mail-appen. Provade med olika och texterna ändrade sig i form av ikoner från mejlen jag fick in så det var bäst att hålla sig till vanliga.

Ursprungligen av Mija:

Skicka bara text. Inga loggor och elände. Ingen bryr sig om loggor i mail.

Calinou Efternamnson
Firmafirman AB
Gatuvägen 1
12345 Staden

Det räcker.

Det ser lite tråkigt ut förstås men det blir bättre så.
Fick idag ett svar från ett melj jag hade skickat till någon och så här såg det ut av de bilder jag hade bifogat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-27 13:08

Jag brukar skapa en signatur i HTML som jag klistrar in. Logotyp ligger på server och signaturen pekar dit. På så sätt kan jag uppdatera bilden på serven och slipper uppdatera varje individuell signatur.

Kanske old fashion, men har alltid fungerat fint.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-27 13:10
Ursprungligen av Mija:

Skicka bara text. Inga loggor och elände. Ingen bryr sig om loggor i mail.

Calinou Efternamnson
Firmafirman AB
Gatuvägen 1
12345 Staden

Det räcker.

Detta är inte sant. Får jag ett mail utan seriös signatur som saknar snygg formatering och logga så blir jag misstänksam på Spam.
Ett seriöst företag ska alltid ha en representativ signatur inkl. logga och ev. juridiska friskrivningar, fullständig kontaktinfo och arbetstitel på den som skickar

Bevaka tråden