Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp/kamera efterlyses - Digitalisera Mini Dv

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I hopp om att kunna digitalisera en massa gamla mini Dv-band så införskaffade jag en begagnad Panasonic NV-GS11. När jag sedan kopplade den till datorn med FireWire så ville datorn inte kännas vid den. Samma problem på en äldre Mac. Kopplar jag den till grannens PC så får iaf datorn nys om den, men den hittar inga drivrutiner så det fungerar inte där heller. Min fråga är om någon har någon idé om hur man kan få macen/iMovie att hitta kamera? Fungerade när jag tidigare provade med en annan mini Dv-kamera av märket Sony, men den är dessvärre paj nu.

Annars, över till nästa fråga:
Någon, helst i Sthlm, som har en gammal men fungerande mini Dv-kamera att sälja? ...som ni vet fungerar med Mac.

Ursprungligen av dfox:

I hopp om att kunna digitalisera en massa gamla mini Dv-band så införskaffade jag en begagnad Panasonic NV-GS11. När jag sedan kopplade den till datorn med FireWire så ville datorn inte kännas vid den. Samma problem på en äldre Mac. Kopplar jag den till grannens PC så får iaf datorn nys om den, men den hittar inga drivrutiner så det fungerar inte där heller. Min fråga är om någon har någon idé om hur man kan få macen/iMovie att hitta kamera? Fungerade när jag tidigare provade med en annan mini Dv-kamera av märket Sony, men den är dessvärre paj nu.

Annars, över till nästa fråga:
Någon, helst i Sthlm, som har en gammal men fungerande mini Dv-kamera att sälja? ...som ni vet fungerar med Mac.

Har du testat med QuickTime-Spelaren? Den fungerar utmärkt för att ”tanka in” filmer via FireWire. Sedan klipper du filmerna i exvis iMovie.

Tack för tipset. Problemet verkar dock vara att datorn inte ens får en signal att kameran är inkopplad. Inget kommer upp när jag tittar under Den här datorn, Systemrapport, Fire-wire. Inte heller motsvarande när jag kopplar in den via USB.

Mac klarar bara FireWire, inte USB när det gäller DV-överföring. Testa med en annan FW-kabel.
Jag har en fungerande kamera hemma i Stockholm men kommer inte hem på några månader, om det inte är panik kan vi lösa det till sommaren.

Ursprungligen av hummel:

Mac klarar bara FireWire, inte USB när det gäller DV-överföring. Testa med en annan FW-kabel.
Jag har en fungerande kamera hemma i Stockholm men kommer inte hem på några månader, om det inte är panik kan vi lösa det till sommaren.

Tack! Provade dock med en kompis kabel igår, som vi vet fungerar, men samma problem. Så det är helt enkelt kameran som inte är kompatibel med macen.

Har din kamera verkligen FireWire?

Ursprungligen av hummel:

Har din kamera verkligen FireWire?

Ja det har den.

Har du ställt in kameran till DV-mode?

Ursprungligen av hummel:

Har du ställt in kameran till DV-mode?

Provat det och alla andra tänkbara inställningar men tyvärr ingen framgång.

1
Bevaka tråden