Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknik är inte så neutral som du kanske tror

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den 8 mars passade Amanda på att besöka föreläsningsdagen Women in Tech för att gå på seminarier om fallgroparna med ansiktsigenkänning och huruvida algoritmer kan vara diskriminerande.

Läs hela artikeln här

En angelägen och bra artikel! ??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-12 23:22

Klart läsvärd och viktig artikel!

Väldigt bra artikel, som också visade med all tydlighet. Kvinnor kan!

  • Medlem
  • 2018-03-13 08:49

Bra skrivet
Precis som ni pratade om i podden otroligt viktiga saker att ta till sig

Blir otroligt glad för att den uppskattas! Det var en väldigt intressant dag med mycket mer som inte fick plats i den här artikeln. Bland annat så var det en paneldebatt om metoo-upprordet Tekniskt fel och vad som behöver göras för att fortsätta arbetet med att minska erfarenheterna av diskriminering. I dagsläget är inte den svåraste utmaningen att få kvinnor att börja inom teknikbranschen utan att få dem att stanna. Många byter karriär, och 2 av 5 funderar på att byta karriär på grund av arbetsklimatet. 70 procent av kvinnor inom tech uppger att de blir behandlade annorlunda än sina kollegor på grund av deras kön och 50 procent uppger att de blivit sexuellt trakasserade på arbetsplatsen. Skrämmande siffror!

Ett intressant förslag var att införa ett visselblåsarsystem på arbetsplatserna för att man ska kunna berätta utan att behöva gå till chefen direkt, många gånger är det chefen eller ledningen som antingen stått för trakasserierna eller "möjliggjort" för dem.

  • Medlem
  • 2018-03-13 11:05
Ursprungligen av Redaktionen:

Den 8 mars passade Amanda på att besöka föreläsningsdagen Women in Tech för att gå på seminarier om fallgroparna med ansiktsigenkänning och huruvida algoritmer kan vara diskriminerande.

Läs hela artikeln här

Artikeln fick mig att tänka på ett klipp om hur färgfilmen var utvecklad för ljusa människor(5min långt):
https://www.youtube.com/watch?v=d16LNHIEJzs

Det är glädjande att se att påpekandet gjorde att IBMs algoritm blev avsevärt mycket bättre. Väldigt bra artikel!

Väldigt intressant artikel som får en att tänka på saker man normalt sett inte gör (förutom möjligen problemen för FaceID). 99 fortsätter övertyga och gör tekniksnacket lite mindre grabbigt. Tack!

Jag läste en gång om hur till och med en automatisk dispenser för toaletttvål var optimerad för vit hud och inte kände av när mörkhyade ville ha tvål

Lätt att glömma när man (som jag) tillhör den "rätta" gruppen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-15 08:57

Back in the old days(vilket säkert gäller än idag) var ju många verktyg i industrin designade för män. När kvinnor använde dem var risken för arbetsskador högre. Där blev ju alltså konsekvenserna fysiska skador som drabbade kvinnnorna, ökade kostnaderna för företagen och samhället. Ändå blev de som drev dessa frågor initialt förlöjligade.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-15 09:53
Ursprungligen av xms67:

Back in the old days(vilket säkert gäller än idag) var ju många verktyg i industrin designade för män. När kvinnor använde dem var risken för arbetsskador högre. Där blev ju alltså konsekvenserna fysiska skador som drabbade kvinnnorna, ökade kostnaderna för företagen och samhället. Ändå blev de som drev dessa frågor initialt förlöjligade.

Samma sak med dockorna vid krocktester.

Innan jag köpte min apple watch hade jag ett xiaomi mi band 2, det hade tydligen problem med pulsmätning på mörkhyade.

1
Bevaka tråden