Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dator till 10-åring?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dottern vill ha en PC för max 5000kr att spela tex Sims med och skolarbete förståss.
Helst laptop men vad föreslår ni?
Jag är själv helt borta på PC och har bara byggt en stationär spelburk hittills, utan att egentligen fatta särskilt mycket kring mjukvaran faktiskt.

Ska man fokusera kring tillverkare, grafikkort, ramminne, processor eller vad?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-17 13:35

En ABC800 kanske?
Mäkta fin dator det..

Annars brukar jag titta på datorer med Core i5 CPU, minst 8GB RAM och en SSD på minst 128GB kombinerat med en full HD display.
Kolla på prisjakt.

Man skall hålla sig borta från HP-laptops med AMD-grafik (och ev AMD-CPU). Det är hopplöst med grafikdrivrutiner.

  1. Drivisar inne i Win 10 är helt värdelösa.

  2. AMDs egna drivrutiner får man leta upp själv.

  3. AMDs egna drivrutiner kan ibland bli inkompatibla med sig själv och göra just Sims 3, Star Stable mm helt oanvändbara.

  4. Grymt svårt att nedgradera och få det att fungera - kräver kontakt med AMDs support.

  5. Sedan måste man hålla koll så att burken inte uppgraderar i smyg och gör skiten oanvändbar igen.

Dottern har en sån maskin som i teorin och diverse omdömen skulle vara ett mer prisvärt men ändå likvärdigt alternativ vad gäller prestanda till Intel.

Mycket bättre för sinnesfriden när sonen gick från HP till Mac Mini...

Tillägg: Jovisst är ABC800 en drömmaskin. Synd bara att man var tvungen att välja mellan 80-teckens monokrom display eller färgdisplay. Som tur var hade skolan en maskin av varje förutom en klassuppsättning ABC80.

Tillägg 2: Kanske skolans färgmaskin var en ABC806? Då kunde man ju ha _både_ färg och 80-kolumnersmatris i samma maskin. Minnet sviker efter 35 år... Men så fick vi i datorklubben mest hålla oss till ABC80-burkarna när vi var där på kvällarna.

Tillägg 3 (vansinnigt OffT): Klubbens namn var Datora. Den som kan gissa vilken skola det gällde får en gilla-markering!

Senast redigerat 2018-03-17 16:18

För 5000 så får man räkna med att bli besviken på något sätt, eller acceptera att det man köper är vad det är och vara glad för det.
Det sitter samma komponenter i en PC som i en Mac, dessa kostar naturligtvis samma oavsett vilken plattform det sitter i.

Kanske att din eller någon bekants arbetsplats har utrangerade laptops att få eller köpa loss? Nuförtiden är det många storföretag som leasar sina maskiner, men bara för ett par år sen staplades gamla maskiner (dock ofta inte mer än 3-5 år gamla) på hög hos IT-avdelningarna. Dessa kan vara ganska basic och fysiskt tjocka/tunga med gigantiska powerbricks (HP Workstation _host_ _host_) men ofta valda en gång för att ge mycket för pengarna. Skruva sedan själv in en SSD och den duger gott för det du efterfrågar.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske att din eller någon bekants arbetsplats har utrangerade laptops att få eller köpa loss? Nuförtiden är det många storföretag som leasar sina maskiner, men bara för ett par år sen staplades gamla maskiner (dock ofta inte mer än 3-5 år gamla) på hög hos IT-avdelningarna. Dessa kan vara ganska basic och fysiskt tjocka/tunga med gigantiska powerbricks (HP Workstation _host_ _host_) men ofta valda en gång för att ge mycket för pengarna. Skruva sedan själv in en SSD och den duger gott för det du efterfrågar.

Bra förslag, Inrego t.ex. är pålitliga och seriösa.
https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_prod...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-17 18:50

Köp en begagnad MacBook och installera Windows som en partition.

Windows fungerar bättre på Apple hårdvara än de flesta andra och sedan har hon kvar Mac OS för de viktiga grejerna.

Men varför ha Windows alls?! Sims 4 finns ju för Mac också.

Ursprungligen av johan_tanying:

Man skall hålla sig borta från HP-laptops med AMD-grafik (och ev AMD-CPU). Det är hopplöst med grafikdrivrutiner.

  1. Drivisar inne i Win 10 är helt värdelösa.

  2. AMDs egna drivrutiner får man leta upp själv.

  3. AMDs egna drivrutiner kan ibland bli inkompatibla med sig själv och göra just Sims 3, Star Stable mm helt oanvändbara.

  4. Grymt svårt att nedgradera och få det att fungera - kräver kontakt med AMDs support.

  5. Sedan måste man hålla koll så att burken inte uppgraderar i smyg och gör skiten oanvändbar igen.

Dottern har en sån maskin som i teorin och diverse omdömen skulle vara ett mer prisvärt men ändå likvärdigt alternativ vad gäller prestanda till Intel.

Mycket bättre för sinnesfriden när sonen gick från HP till Mac Mini...

Tillägg: Jovisst är ABC800 en drömmaskin. Synd bara att man var tvungen att välja mellan 80-teckens monokrom display eller färgdisplay. Som tur var hade skolan en maskin av varje förutom en klassuppsättning ABC80.

Tillägg 2: Kanske skolans färgmaskin var en ABC806? Då kunde man ju ha _både_ färg och 80-kolumnersmatris i samma maskin. Minnet sviker efter 35 år... Men så fick vi i datorklubben mest hålla oss till ABC80-burkarna när vi var där på kvällarna.

Tillägg 3 (vansinnigt OffT): Klubbens namn var Datora. Den som kan gissa vilken skola det gällde får en gilla-markering!

Tack för toppeninfo.
Det är precis sånt jag vill få veta.

Trevlig lördagkväll.

Ursprungligen av keptang:

För 5000 så får man räkna med att bli besviken på något sätt, eller acceptera att det man köper är vad det är och vara glad för det.
Det sitter samma komponenter i en PC som i en Mac, dessa kostar naturligtvis samma oavsett vilken plattform det sitter i.

Budget är budget, lilltjejjen har samlat själv och när den åker i golvet eller när slimen letar sig ned mellan tangenterna och ger moderkortet en blöt kyss blir man inte lika ledsen...

Det sitter säkert samma saker i båda plattformar men med Mac slipper man leka doktor.

Senast redigerat 2018-03-17 19:30
Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske att din eller någon bekants arbetsplats har utrangerade laptops att få eller köpa loss? Nuförtiden är det många storföretag som leasar sina maskiner, men bara för ett par år sen staplades gamla maskiner (dock ofta inte mer än 3-5 år gamla) på hög hos IT-avdelningarna. Dessa kan vara ganska basic och fysiskt tjocka/tunga med gigantiska powerbricks (HP Workstation _host_ _host_) men ofta valda en gång för att ge mycket för pengarna. Skruva sedan själv in en SSD och den duger gott för det du efterfrågar.

Jag har en 256:a liggandes och har småkollat lite på beg firma burkar. Kan vara ett alternativ. Men ingen AMD då...

Ursprungligen av ABC800:

Budget är budget, lilltjejjen har samlat själv och när den åker i golvet eller när slimen letar sig ned mellan tangenterna och ger moderkortet en blöt kyss blir man inte lika ledsen...

Det sitter säkert samma saker i båda plattformar men med Mac slipper man leka doktor.

Kika på länken i mitt tidigare inlägg till inrego.

Ursprungligen av keptang:

Kika på länken i mitt tidigare inlägg till inrego.

Grymma erbjudanden! Tack för tipset.

Ursprungligen av ABC800:

Grymma erbjudanden! Tack för tipset.

Verkligen, bättre och billigare kan det nog inte bli med garanti osv. Skulle jag köpt något i den prisklassen så hade jag helt klart övervägt något därifrån.

Ursprungligen av TureB:

Köp en begagnad MacBook och installera Windows som en partition.

Windows fungerar bättre på Apple hårdvara än de flesta andra och sedan har hon kvar Mac OS för de viktiga grejerna.

Men varför ha Windows alls?! Sims 4 finns ju för Mac också.

Med en spelande son har jag insett att Windows är oundvikligt. Det handlar mest om Steam och liknande tjänster där majoriteten är Windows dedikerade. Priserna går heller inte att jämföra med mac eller playstation (!).

Ursprungligen av keptang:

Bra förslag, Inrego t.ex. är pålitliga och seriösa.
https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_prod...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-18 10:05
Ursprungligen av ABC800:

Med en spelande son har jag insett att Windows är oundvikligt. Det handlar mest om Steam och liknande tjänster där majoriteten är Windows dedikerade. Priserna går heller inte att jämföra med mac eller playstation (!).

Men det är nog bättre att investera i en Mac som är kababel att köra både Mac & Windows på en bättre hårdvara än att lägga pengar på sämre hårdvara som bara kan köra Windows.

Min 9-åriga dotter har en MacBook som kör Mac på en partition och Windows på en annan, helt oberoende av varandra. Fungerar 100%.

Sorry om jag velar.
Insett att jag måste över budget för att få med grafikkort.
Hittade den här:
Kritik eller bättre förslag för samma prislapp?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3856806

Ursprungligen av ABC800:

Sorry om jag velar.
Insett att jag måste över budget för att få med grafikkort.
Hittade den här:
Kritik eller bättre förslag för samma prislapp?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3856806

Det går inte köpa nytt med hyfsad prestanda för dessa pengar tyvärr. Den där är över 2 år gammal redan.
Jag skulle ha tittat på begagnat med den budgeten.

Ursprungligen av keptang:

Det går inte köpa nytt med hyfsad prestanda för dessa pengar tyvärr. Den där är över 2 år gammal redan.
Jag skulle ha tittat på begagnat med den budgeten.

Ok, fan jag trodde jag hittat nåt vettigt...

En begagnad MacBook Air för runt 5.000,- är mitt tips. Bärbart, enkelt, smidigt, och möljighet att köra Windows om det är ett måste. Den funkar utmärkt även om den har några år på nacken.

Kolla på Blocket och testkör maskinen innan köp.

1
Bevaka tråden