Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test: JBL Boombox – Högtalaren med fet bas

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Amanda testar högtalaren JBL Boombox som levererar mycket bas, fylligt ljud, fiffiga funktioner och lång batteritid.

Läs hela artikeln här

Inte så där snygg för 4,5 papp, ser ut som en av dom dära bergsprängarna folk gick och bar på vid örat under forntiden. när en annan var ung, men 24h batteritid är ju inte fy skam
Men oavsett det så är ju ljudet viktigast, så är den värd pengarna anser du?

Såhär såg dom ut när jag var liten pojk:

Bilderna blev dock halvkassa!

Var på den tiden bas och hög volym var viktigare än ljudkvalitet! Skulle tippa den är närmare 30 år idag. Jag hade la den 5 år innan jag gick över på riktig HiFi och började pilla med hemmabiosystem. Den lever än idag hos min mor dock.

Är en JVC med model no: RV-B55BU. Vill minnas den kostade 2500 spänn då.

  • Medlem
  • 2018-03-17 20:21
Ursprungligen av SweSG:

Såhär såg dom ut när jag var liten pojk:

https://i.imgur.com/poqmDFI.jpg

https://i.imgur.com/jufsBe2.jpg

Bilderna blev dock halvkassa!

Var på den tiden bas och hög volym var viktigare än ljudkvalitet! Skulle tippa den är närmare 30 år idag. Jag hade la den 5 år innan jag gick över på riktig HiFi och började pilla med hemmabiosystem. Den lever än idag hos min mor dock.

Är en JVC med model no: RV-B55BU. Vill minnas den kostade 2500 spänn då.

Snygg

Jag är med så gammal att man hade bergsprängare på axeln när man gick till stranden (beachen) ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-17 23:25

Jag har ett hemsk minne från när man bar dem på axeln... Jag var typ 13-14 och hade fått en bergsprängare i födelsedagspresent. Några veckor senare var det dags för en friluftsdag i skolan. Vi skulle bl.a. gå en lång tipspromenad. Att där ta med bergsprängaren kändes ju som en lysande idé. Att gå promenaden och coolt ha bergsprängaren på axeln kändes så givet. Sagt och gjort. Men det tog inte lång tid innan det började kännas tungt, mycket tungt. Innan fråga två, typ, började jag helt enkelt hålla den i handtaget. Vid fråga fyra, eller något sådant, vet jag inte hur många gånger jag växlat mellan höger och vänster hand... Jag var f_n redo att slänga den dj_vla maskinen i en skogsdunge.. Saken var också att den var lite mindre än vad modet förespråkade, men tyngre. Det gjorde att jag dessutom inte riktigt fick den uppmärksamhet jag hade tänkt mig..?. Men ljudet var bra och den följde mig i mer än 10 år.

  • Medlem
  • 2018-03-18 06:54
Ursprungligen av xms67:

Jag har ett hemsk minne från när man bar dem på axeln... Jag var typ 13-14 och hade fått en bergsprängare i födelsedagspresent. Några veckor senare var det dags för en friluftsdag i skolan. Vi skulle bl.a. gå en lång tipspromenad. Att där ta med bergsprängaren kändes ju som en lysande idé. Att gå promenaden och coolt ha bergsprängaren på axeln kändes så givet. Sagt och gjort. Men det tog inte lång tid innan det började kännas tungt, mycket tungt. Innan fråga två, typ, började jag helt enkelt hålla den i handtaget. Vid fråga fyra, eller något sådant, vet jag inte hur många gånger jag växlat mellan höger och vänster hand... Jag var f_n redo att slänga den dj_vla maskinen i en skogsdunge.. Saken var också att den var lite mindre än vad modet förespråkade, men tyngre. Det gjorde att jag dessutom inte riktigt fick den uppmärksamhet jag hade tänkt mig..?. Men ljudet var bra och den följde mig i mer än 10 år.

?
Det var tider det
På gymnasiet hade jag en kompis som byggde in bergsprängare i sin cavalet attache väska som var modet på den tiden ?

Ursprungligen av CekariYH:

Inte så där snygg för 4,5 papp, ser ut som en av dom dära bergsprängarna folk gick och bar på vid örat under forntiden. när en annan var ung, men 24h batteritid är ju inte fy skam
Men oavsett det så är ju ljudet viktigast, så är den värd pengarna anser du?

Haha, skulle säga att den är väldigt mycket snyggare än bergsprängarna vi hade på 80 och 90-talet i och för sig, men jag håller med dig, för så mycket pengar är en rätt stor och klumpig.
Jag skulle nog inte lägga så mycket pengar på den själv, men det beror på att den inte kan spela över Wifi. Jag skulle inte orka ta med den ut ofta och har jag en mer eller mindre stationär högtalare, då vill jag också att den ska ha Wifi-stöd.

Ljudmässigt låter den dock väldigt bra! Och jag skulle behöva köpa åtminstone två eller tre små JBL-högtalare för att få samma upplevelse och då skulle det bli ungefär lika mycket pengar.

Ursprungligen av PaO:

?
Det var tider det
På gymnasiet hade jag en kompis som byggde in bergsprängare i sin cavalet attache väska som var modet på den tiden ?

Hahaha, fantastiskt!!

Ursprungligen av PaO:

?
Det var tider det
På gymnasiet hade jag en kompis som byggde in bergsprängare i sin cavalet attache väska som var modet på den tiden ?

Haha, dom där är riktigt fula! Jag hade en sådan också. Jag hade vapen i min. Luftvapen då. Massa pistoler och grejer. Tider!

Ursprungligen av PaO:

?
På gymnasiet hade jag en kompis som byggde in bergsprängare i sin cavalet attache väska som var modet på den tiden ?

Ursprungligen av SweSG:

Haha, dom där är riktigt fula! Jag hade en sådan också. Jag hade vapen i min. Luftvapen då. Massa pistoler och grejer. Tider!

Hade folk sådana där i skolan? @SweSG hade du luftvapen och pistoler i väskan när du gick på gymnasiet eller tidigare? Haha nu uppstod så många frågor. XD
Jag missade helt Cavalet Attache-väsketrenden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-18 15:28
Ursprungligen av amandareventlid:

Jag missade helt Cavalet Attache-väsketrenden.

Den trenden kom väl strax efter att alla skulle ha en Salomon-ryggsäck. Men Cavalet-väskan var aldrig lika generell, på min skola var den närmast ett politiskt ställningstagande.

Ursprungligen av amandareventlid:

Hade folk sådana där i skolan? @SweSG hade du luftvapen och pistoler i väskan när du gick på gymnasiet eller tidigare? Haha nu uppstod så många frågor. XD
Jag missade helt Cavalet Attache-väsketrenden.

Jadu, det minns inte jag. Jag har en väldigt snäll mamma som köpte ut vapen åt mig. Var ju långt innan man var 18 iaf. 13-14 skulle jag tippa på. Jag har alltid varit en bråkig unge som liten :/

  • Medlem
  • 2018-03-18 17:05
Ursprungligen av amandareventlid:

Hade folk sådana där i skolan? @SweSG hade du luftvapen och pistoler i väskan när du gick på gymnasiet eller tidigare? Haha nu uppstod så många frågor. XD
Jag missade helt Cavalet Attache-väsketrenden.


För min del var detta ca 1987 i Skåne

  • Medlem
  • 2018-03-18 17:07
Ursprungligen av IngoX:

Den trenden kom väl strax efter att alla skulle ha en Salomon-ryggsäck. Men Cavalet-väskan var aldrig lika generell, på min skola var den närmast ett politiskt ställningstagande.

Den var fin

Hur många hade "Moonboots" och svampinfektion

Ursprungligen av PaO:

Den var fin

Hur många hade "Moonboots" och svampinfektion

Haha, vilken tråd det har blivit av detta test av en boombox!

Ursprungligen av PaO:

?
Det var tider det
På gymnasiet hade jag en kompis som byggde in bergsprängare i sin cavalet attache väska som var modet på den tiden ?

Jag byggde in en 20W elfa-förstärkare med högtalare i en försvarets handgranatslåda! Ljudet kom från valfri walkman med 3,5 mm-utgång. Drevs av en packe snart utgångna 4,5V-batterier som delades ut frikostigt till arméns ficklampor.

Annars var det ju en sån här som gällde vid denna tidpunkt. Rejäla handtag som behövdes på de tidiga, hyfsat gedigna pjäserna i denna modellserie. Hitachi TRK-3D8HC. Senare, mer strömlinjeformade och fjäderlätta Hitachi 3D-super woofer blasters var ganska kassa, dock.

Ursprungligen av PaO:


För min del var detta ca 1987 i Skåne

1982-85 i Göteborg. Gymnasieskola med blå övervikt. Själv vägrade jag intelligensprotes och använde någon outslitlig kartväsksryggsäck i grönt och läder från Överskottsbolaget (pre-ÖoB när det både fanns en riktig försvarsmakt och riktigt överskott).

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-19 17:27
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag byggde in en 20W elfa-förstärkare med högtalare i en försvarets handgranatslåda! Ljudet kom från valfri walkman med 3,5 mm-utgång. Drevs av en packe snart utgångna 4,5V-batterier som delades ut frikostigt till arméns ficklampor.

Annars var det ju en sån här som gällde vid denna tidpunkt. Rejäla handtag som behövdes på de tidiga, hyfsat gedigna pjäserna i denna modellserie. Hitachi TRK-3D8HC. Senare, mer strömlinjeformade och fjäderlätta Hitachi 3D-super woofer blasters var ganska kassa, dock.

Jag har en liknande i källaren, fungerar säkert om jag orkar starta den.
Den var med till kanarieöarna 1985&86 och överlevde..

Ursprungligen av amandareventlid:

Hade folk sådana där i skolan? @SweSG hade du luftvapen och pistoler i väskan när du gick på gymnasiet eller tidigare? Haha nu uppstod så många frågor. XD
Jag missade helt Cavalet Attache-väsketrenden.

Jag pillar dock fortfarande vapen! Jag har många intressen!

Halvgammal bild dock. Tror jag lagt upp den i en annan tråd på 99. Minns dock inte vilken tråd!

1
Bevaka tråden