Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Digital kompetens i skolan – viktigt men mer än bara programmering

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är programmering en del av grundskolans läroplan. Varför är det viktigt när det samtidigt kommer larmrapporter om att elever presterar allt sämre i de traditionella ämnena undrar du?

Läs hela artikeln här

Jag la min röst på: Njae, det är väl upp till var och en!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-18 14:46

Jätteviktigt! Precis som basal ellära (väl fortfarande?) ingår i högstadiets NO-kurs. Även om man aldrig i sitt liv tänker byta en elkontakt är det viktigt att ha basal förståelse för förutsättningar och faror med tekniken som omger oss. När gränssnittet mellan människa och maskin blir allt mer integrerat i och med artificiell intelligens är det viktigt att man har basal förståelse för både maskiners och människors styrkor och svagheter. Det skolverket skriver om ”ansvarsfullt och kritiskt förhållningssätt”.

Bra artikel!

Man borde ta bort en del "traditionella ämnen" - och därmed frisätta tid för undervisning som kan hjälpa en medborgare i en nära framtida värld som dramatiskt håller på att förändras. Man kan börja med att ta bort religion och musik, sådant får medborgare undersöka - om intresse finns - på sin fritid (oavsett ålder). Hemkunskap kan också strykas från läroplanen (att fixa till näring så man överlever är inget man behöver utbildas till på en skola).

Ursprungligen av Demiurgen:

Man borde ta bort en del "traditionella ämnen" - och därmed frisätta tid för undervisning som kan hjälpa en medborgare i en nära framtida värld som dramatiskt håller på att förändras. Man kan börja med att ta bort religion och musik, sådant får medborgare undersöka - om intresse finns - på sin fritid (oavsett ålder). Hemkunskap kan också strykas från läroplanen (att fixa till näring så man överlever är inget man behöver utbildas till på en skola).

Inte ta bort musik ju! Jag lärde mig spela flöjt där ju! Har jag haft nytta av hela mitt liv!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-18 14:58
Ursprungligen av Demiurgen:

Man borde ta bort en del "traditionella ämnen" - och därmed frisätta tid för undervisning som kan hjälpa en medborgare i en nära framtida värld som dramatiskt håller på att förändras. Man kan börja med att ta bort religion och musik, sådant får medborgare undersöka - om intresse finns - på sin fritid (oavsett ålder). Hemkunskap kan också strykas från läroplanen (att fixa till näring så man överlever är inget man behöver utbildas till på en skola).

Basal näringslära och hur vi uppnår god hälsa behövs mer än någonsin i en befolkning med allt sämre och ojämnlikt fördelad hälsa.

Kunskap om olika musik, konstformer, religion och filosofi behövs också det i en alltmer globaliserad värld. Att inte utrusta våra ungdomar i en bred kunskapsbas utan hänvisa till ”det där får ni kolla upp själva” är oansvarigt på samhällsnivå.

Ursprungligen av Demiurgen:

Man borde ta bort en del "traditionella ämnen" - och därmed frisätta tid för undervisning som kan hjälpa en medborgare i en nära framtida värld som dramatiskt håller på att förändras. Man kan börja med att ta bort religion och musik

Ursprungligen av IngoX:

Basal näringslära och hur vi uppnår god hälsa behövs mer än någonsin i en befolkning med allt sämre och ojämnlikt fördelad hälsa.

Kunskap om olika musik, konstformer, religion och filosofi behövs också det i en alltmer globaliserad värld. Att inte utrusta våra ungdomar i en bred kunskapsbas utan hänvisa till ”det där får ni kolla upp själva” är oansvarigt på samhällsnivå.

Jag håller med om att musik, konst, religion osv. är väldigt viktigt för att förstå sin omvärld och jag tror inte på att ta bort traditionella ämnen till förmån för andra. Däremot tror jag att det skulle vara bra att omstrukturera vissa ämnen, eller att integrera element av "undervisning som kan hjälpa en medborgare i en nära framtida värld som dramatiskt håller på att förändras" med mer traditionella ämnen. Jag tror att skolan skulle vinna på att vara mer tvärvetenskaplig och våga utmana ingrodda arbetssätt snarare än att fokusera på ämnen som historia, hemkunskap, religion osv. var för sig.

  • Medlem
  • 2018-03-18 15:12

Jack Mas tankar:

Tyvärr tror jag att vi kommer att bli mindre och mindre villiga att lära oss saker. Det är ju bara att googla fram svaret och sedan glömma det. Utvecklingen visar ju att telefonen rycks upp blixtsnabbt vid en diskussion om något som man är oense om och där tar diskussionen slut. T o m pensionärerna gogglar fram svaren på tipspromenaden vilket känns lite skrämmande. Frågar man någon som kom utifrån om det var kallt så sliter de fram väder appen och svarar 3 minus. Så många kommer nog att bära sin kunskap i fickan framöver om inget radikalt sker tror jag.

  • Medlem
  • 2018-03-18 21:22
Ursprungligen av RolexJocke:

Tyvärr tror jag att vi kommer att bli mindre och mindre villiga att lära oss saker. Det är ju bara att googla fram svaret och sedan glömma det. Utvecklingen visar ju att telefonen rycks upp blixtsnabbt vid en diskussion om något som man är oense om och där tar diskussionen slut. T o m pensionärerna gogglar fram svaren på tipspromenaden vilket känns lite skrämmande. Frågar man någon som kom utifrån om det var kallt så sliter de fram väder appen och svarar 3 minus. Så många kommer nog att bära sin kunskap i fickan framöver om inget radikalt sker tror jag.

Men det är svårt att sätta in googlade kunskaper i en kontext och att dra slutsatser utifrån googlad information. Förtrogenhetskunskaper kräver även fortsättningsvis att du behärskar kunskapsområden. Sen kan det vara jäkligt vanskligt att googla fram rätt svar och lösningar. Det kräver kunskaper i ämnet och en stor injektion källkritik.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-18 23:29

Näe det är upp till var och en. Alla behöver inte ett tredje språk, eller kunna derivera. Frågan är om dagens ungdomar kommer ha nytta av kodning om 20-30år?

På frågan om vi ska plugga fakta eller inte är boken "Head in the Cloud: Why Knowing Things Still Matters When Facts Are So Easy to Look Up" av William Poundstone nåt man kan studera.

Och så kan man ju läsa nästan vad som helst av Isak Skogstad (exvis http://www.gp.se/ledare/isak-skogstad-kasta-u... och följa honom på twitter.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-03-19 15:54
Ursprungligen av reboot81:

Näe det är upp till var och en. Alla behöver inte ett tredje språk, eller kunna derivera. Frågan är om dagens ungdomar kommer ha nytta av kodning om 20-30år?

På frågan om vi ska plugga fakta eller inte är boken "Head in the Cloud: Why Knowing Things Still Matters When Facts Are So Easy to Look Up" av William Poundstone nåt man kan studera.

Alla borde kunna derivera. Men när jag lärde mig det var det ingen som kunde förklara vad man egentligen gjorde. Så egentligen borde jag säga alla borde förstå vad derivering är. Det samma tycker jag gäller kodandet. Inte behöver alla bli kodare men man ska förstå vad det handlar om.

Sist och slutligen är det ju enbart en form av tillämpad logik.

Egentligen räcker det med denna kommentar...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-20 17:06
Ursprungligen av johan_tanying:

Egentligen räcker det med denna kommentar...

Svea rike kan dock trolla fram 100 000 40/50-talsister som vet vad ordning och reda i lektionssalen är. Med studiero kan elever prestera bättre och ta till sig mer.

  • Medlem
  • 2018-03-24 20:45
Ursprungligen av Demiurgen:

Man borde ta bort en del "traditionella ämnen" - och därmed frisätta tid för undervisning som kan hjälpa en medborgare i en nära framtida värld som dramatiskt håller på att förändras. Man kan börja med att ta bort religion och musik, sådant får medborgare undersöka - om intresse finns - på sin fritid (oavsett ålder). Hemkunskap kan också strykas från läroplanen (att fixa till näring så man överlever är inget man behöver utbildas till på en skola).

Hem- och konsumentkunskapen borde snarare få fler timmar i timplanen. Vi köper nu mer än någonsin på nätet och trots det så minskar ungdomarnas kunskap om konsumenträtt. I detta ingår även enklare hushållsekonomi, kunskap som i framtiden är ovärderlig för eleverna, för att kunna bli en självständig individ.

Det finns inga timmar att stryka i timplanen, snarare så borde IT och digital kompetens ingå i teknik-ämnet på högstadiet. En del skolor har redan anammat detta och lagt sådan lättare baskunskap under teknik-ämnet. Att stryka bild eller religion kommer att straffa elever som senare väljer att fortsätta på samhällsprogrammet eller humanistiska programmet. IT måste integreras i redan befintliga ämnen och detta är något Skolverket måste ta på allvar, att en förändring ännu inte är genomförd är ju oroväckande. Att ha sådan undervisning redan på mellan- och/eller högstadiet hade även underlättat för elever som väljer att läsa vidare på teknikprogrammet.

1
Bevaka tråden