Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi anslutning byter till annat nätverk

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har lite problem att säkerhetskopiera via Time Machine pga efter ha att skaffat mig nytt modem - som ska vara bryggad mot min Time Capsule - väljer min dator att hela tiden att koppla sig till modemets i stället för TC. Även om jag byter så går den tillbaka till modemet. Hur kan man göra att TC blir den primära?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-02-12 22:16

Det finns möjlighet att ändra prioritetsordningen under avancerat för wifi.

Ursprungligen av frazze:

Det finns möjlighet att ändra prioritetsordningen under avancerat för wifi.

Tack för svar. Har ändrat där men det ändrar sig tillbaka efter en stund eller efter att datorn gått i viloläge.

Stäng av wifi på din router från ComHem och använd endast din TC. Eller gör tvärt om.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-02-13 17:39

Glöm bort (radera) det nät du inte vill använda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-02-13 19:39
Ursprungligen av calinou:

Tack för svar. Har ändrat där men det ändrar sig tillbaka efter en stund eller efter att datorn gått i viloläge.

Du måste klicka på Tillämpa/Apply för att det ska bli permanent (sparas).

Det visade sig att mitt nya modem inte var bryggad. Nu har Comhem ordnat det och det fungerar utmärkt! tack för alla svar!

Alternativ till Time Capsule

Efter jag skaffat nytt modem (senast från Comhem) har bredbandet blivit trögare att komma igång pga bryggar den mot Time Capsule. Utan att brygga modemet så fungerar det snabbt och smidigt. Men eftersom jag vill ha en säkerhetskopiering via time capsule (airport modell 802 11A) måste jag brygga modemet.
Tänkte köpa en ny TC men vad jag kan förstå så är inte prestandan avsevärt bättre på dom nyare modeller av TC
Vet inte riktigt vad jag ska göra eller köpa för att det ska säkerhetskopieras automatisk men att bredbandetshastighet inte blir lidande av att en annan apparat bromsar.

Låter lite märkligt, bryggningen borde inte påverka bredbandet alls.

Men om du struntar i att brygga modemet och istället sätter TC:n som en extra enhet på nätet, vad tror du om det?

Ursprungligen av carlsson:

Låter lite märkligt, bryggningen borde inte påverka bredbandet alls.

Men om du struntar i att brygga modemet och istället sätter TC:n som en extra enhet på nätet, vad tror du om det?

Det verkar vara en bra idé. Den kan alltså säkerhetskopiera automatiskt fast utan att var kopplade till andra modemet? Hur gör man detta?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-20 09:41

Bryggning borde inte påverka precis som Carlsson säger, det är lite hela poängen med att brygga.
Vad är det för uppkoppling? Hur har du kopplat TC?
Har du mätt med bredbandskollen?

Ursprungligen av calinou:

Det verkar vara en bra idé. Den kan alltså säkerhetskopiera automatiskt fast utan att var kopplade till andra modemet? Hur gör man detta?

Jag har redan svarat här: https://www.99.se/forum/p/2333686

Koppla din TC via internetkabel till din router från ComHem, sedan kan du stänga av wifi på din TC. Har själv kört med samma setup.

Senast redigerat 2018-03-21 08:08

Slog ihop två trådar.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag har redan svarat här: https://www.99.se/forum/p/2333686

Koppla din TM via internetkabel till din router från ComHem, sedan kan du stänga av wifi på din TM. Har själv kört med samma setup.

Kan du förtydliga? Du menar TC? Ifall du menar att TC ska stängas av då kan den väl inte säkerhetskopiera mot TM.

Ursprungligen av keptang:

Slog ihop två trådar.

Det är inte samma typ av fråga. Då måste vi väl ändra i diskussionsrubriken pga andra problemmet är löst.

Senast redigerat 2018-03-20 19:24
Ursprungligen av calinou:

...andra problemet är löst...

Hur då? Att apparater ansluter till "fel" wifi-nätverk löses inte av att man bryggar den ena routern.

Att brygga betyder att slå av routing-funktionerna, och har ingenting med dess wifi-nätverk att göra.

Om båda routrarna fortfarande har sina wifi-nätverk igång, så borde det problemet kvarstå.

Det som kan ha hänt är att du har slagit av wifi i Comhem-routern, men kallar det för att du har "bryggat".

Om så är fallet (dvs att det faktiskt inte är "bryggat", utan bara har stängt wifi), så kan detta vara orsaken till det långsamma nätverket, eftersom båda försöker agera router.

Ursprungligen av calinou:

Det är inte samma typ av fråga...

Enligt ovanstående så tror jag att de två frågeställningarna hänger ihop.

Senast redigerat 2018-03-20 21:01
Ursprungligen av calinou:

Kan du förtydliga? Du menar TC? Ifall du menar att TC ska stängas av då kan den väl inte säkerhetskopiera mot TM.

Du stänger av wifi på din TC.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du stänger av wifi på din TC.

. Hur ska man då kunna säkerhetskopiera?

Ursprungligen av calinou:

. Hur ska man då kunna säkerhetskopiera?

Läs inlägg #13 igen.

Din router från ComHem ser din TC som en hårddisk och delar den i dens nätverk.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur då? Att apparater ansluter till "fel" wifi-nätverk löses inte av att man bryggar den ena routern.

Att brygga betyder att slå av routing-funktionerna, och har ingenting med dess wifi-nätverk att göra.

Om båda routrarna fortfarande har sina wifi-nätverk igång, så borde det problemet kvarstå.

Det som kan ha hänt är att du har slagit av wifi i Comhem-routern, men kallar det för att du har "bryggat".

Om så är fallet (dvs att det faktiskt inte är "bryggat", utan bara har stängt wifi), så kan detta vara orsaken till det långsamma nätverket, eftersom båda försöker agera router.

Enligt ovanstående så tror jag att de två frågeställningarna hänger ihop.

Tror du eller är du säker på att det hänger ihop?
1) Första frågeställning bad jag om hjälp pga mitt nya modem blev inte automatiskt bryggad mot TC vilket orsakade att min TM inte kunde säkerhetskopiera. Fick hjälp av Comhem att brygga det. Vilket kan jag konstatera att det är utfört eftersom det står TC där uppe på Wifi-symbolen. Då var problemet löst och tråden kunde avslutas.

2) Andra frågeställning är ett annat problem. Det gäller att mitt bredband slöar enormt när jag startar datorn och börjar undra om det har att göra att mitt modem är bryggad mot en TC som ev. är för gammal?. Pga innan det blev bryggad så var det inte några problem som jag upplevde. Annars fungerar det smidigt med en TC eftersom den säkerhetskopierar samt fördelar bredbandetstäckningen över till annat rum.
Min frågeställning är alltså: finns det annan liknande TC-apparat som uppfyller samma funktioner men håller bättre prestanda eftersom - jag förmodar - att det verkar som att hårdvaran eller mjukvaran på TC (har haft den länge) är i ofas med nya modell av modemet.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Läs inlägg #13 igen.

Din router från ComHem ser din TC som en hårddisk och delar den i dens nätverk.

Med tanke på att hårddiskar bli ju gamla också och att min TC är inte så ny undrar man om det kan vara en orsak till mitt problem med att bredbandet slöar.

Ursprungligen av calinou:

Tror du eller är du säker på att det hänger ihop?...

Säker kan jag inte vara, eftersom vi inte har all information som behövs.

Min teori är att vi har en begreppsförvirrinng – dvs du tror att du har "bryggat", men i själva verket har du bara stängt av wifi på Comhem-routern. Om den teorin stämmer, så hänger frågorna ihop.

Om min teori stämmer, så har du två routrar i ditt nätverk, och i så fall är detta med största sannolikhet orsaken till det långsamma nätverket.

du måste börja med att säkert säga att Comhem-routern faktiskt är bryggad – inte bara har avstängd wifi – annars tror jag att vi har svårt att komma vidare överhuvudtaget.

Och jag passar på att slänga in en annan fråga också (inför eventuella kommande lösningsförslag):
Står Comhem-routern och TC nära varandra? Om inte – hur stora ytor och avstånd pratar vi om?

Senast redigerat 2018-03-21 13:10
Ursprungligen av calinou:

Med tanke på att hårddiskar bli ju gamla också och att min TC är inte så ny undrar man om det kan vara en orsak till mitt problem med att bredbandet slöar.

Hur du ser den kopplingen förstår jag inte. Hårddisken i din TC har inget med att du upplever att ditt wifi är segt, om du nu inte mäter ditt wifis hastighet med den tid det tar att göra en backup till TM.

Hur funkar det om du gör som jag skrev?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Säker kan jag inte vara, eftersom vi inte har all information som behövs.

Min teori är att vi har en begreppsförvirrinng – dvs du tror att du har "bryggat", men i själva verket har du bara stängt av wifi på Comhem-routern. Om den teorin stämmer, så hänger frågorna ihop.

Om min teori stämmer, så har du två routrar i ditt nätverk, och i så fall är detta med största sannolikhet orsaken till det långsamma nätverket.

du måste börja med att säkert säga att Comhem-routern faktiskt är bryggad – inte bara har avstängd wifi – annars tror jag att vi har svårt att komma vidare överhuvudtaget.

Och jag passar på att slänga in en annan fråga också (inför eventuella kommande lösningsförslag):
Står Comhem-routern och TC nära varandra? Om inte – hur stora ytor och avstånd pratar vi om?

Tack att du upplyser om sådana saker jag inte tänkt på. Men enl. comhem är modemet bryggad och här ser man det på bilden. Dessutom lyser alla lampor på modemet.
TC och routern står ca 10 meter från varandra.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur du ser den kopplingen förstår jag inte. Hårddisken i din TC har inget med att du upplever att ditt wifi är segt, om du nu inte mäter ditt wifis hastighet med den tid det tar att göra en backup till TM.

Hur funkar det om du gör som jag skrev?

Hur och var stänger man av wifi på TC utan att stänga av att den säkerhetskopierar som vanligt?

Ursprungligen av calinou:

...här ser man det på bilden...

Den bilden visar bara att wifi är avstängt. Detta har ingenting med bryggning att göra!

Om Comhem kallar "avstängd wifi" för att "brygga", så har du råkat ut för en väldigt okunnig Comhem-anställd.

Så nu upprepar jag det ännu en gång:
- Att stänga av wifi är inte samma sak som att brygga!

Och då kommer vi till din andra fråga - om långsamt nätverk. Du måste brygga den ena routern (dvs stänga av själva routing-funktionaliteten). Annars har du två enheter som båda agerar router och delar ut IP-adresser, och "slåss om makten" i ditt nätverk. Detta kommer att leda till problem, t.ex att det blir långsamt.

Senast redigerat 2018-03-22 10:36

Fast när jag säger att den ena måste bryggas så antar jag iofs att Comhem-routern och TC är hopkopplade på något sätt. Om de inte är det, utan att TC är helt separat, och bara ska användas för backup och ingenting annat - då kan det vara en helt annan femma.

Så hur ser ditt nätverk ut egentligen? Hur är Comhem-routern och TC hopkopplade? Vilka enheter är sedan kopplade till ditt nätverk (datorer, telefoner, plattor, tv-apparater, osv)?

Senast redigerat 2018-03-22 12:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fast när jag säger att den ena måste bryggas så antar jag iofs att Comhem-routern och TC är hopkopplade på något sätt. Om de inte är det, utan att TC är helt separat, och bara ska användas för backup och ingenting annat - då kan det vara en helt annan femma.

Så hur ser ditt nätverk ut egentligen? Hur är Comhem-routern och TC hopkopplade? Vilka enheter är sedan kopplade till ditt nätverk (datorer, telefoner, plattor, tv-apparater, osv)?

Det är trådlöst. TC är kopplade i en nätverkskontakt. Tv:n är också via en nätverkskontakt. Alla andra saker skrivaren, plattor, mobil kopplar upp sig trådlöst automatiskt.
Vad menar du med annan femma? är det möjligt att göra och inte för svårt?

Ursprungligen av calinou:

Det är trådlöst. TC är kopplade i en nätverkskontakt. Tv:n är också via en nätverkskontakt. Alla andra saker skrivaren, plattor, mobil kopplar upp sig trådlöst automatiskt.
Vad menar du med annan femma? är det möjligt att göra och inte för svårt?

Gör det inte onödigt komplicerat för dig. Gör som vi tipsar istället.

1. Slå på wifi på routern från ComHem.
2. Kolla med ComHem så att den inte är bryggad.
3. Koppla din TC till din router med internetkabeln.
4. Anslut din dator till din TC via wifi eller kabel och stäng av wifi via AirPort utility.
5. Anslut till din dator till Comhems routers wifi.

Om du inte lyckas med ovan så kan jag tipsa om tjänster som techbuddy, hemmafixare mf.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Gör det inte onödigt komplicerat för dig. Gör som vi tipsar istället.

1. Slå på wifi på routern från ComHem.
2. Kolla med ComHem så att den inte är bryggad.
3. Koppla din TC till din router med internetkabeln.
4. Anslut din dator till din TC via wifi eller kabel och stäng av wifi via AirPort utility.
5. Anslut till din dator till Comhems routers wifi.

Om du inte lyckas med ovan så kan jag tipsa om tjänster som techbuddy, hemmafixare mf.

Tack för en utförlig lista över hur man går tillväga. Ju mer jag läser desto mindre förstår jag så tack för tips om supporten. Vad är egentligen syfte med att göra detta? Vad är det som blir annorlunda från jämfört med hur det är nu?

Bevaka tråden