Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga uppkoppling?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2018-03-21 15:32

Jag har en svajjig 100 mbit fiberanslutning. Ofta hänger sig anslutningen bara några minuter, men ibland flera dagar. Och när jag ringer och felanmäler till Telia (som levererar till mitt hus men inte kan kontrollera anslutningen) ringer dom till Stadsnät (som äger nätet men inte vill kontrollera anslutningen eftersom jag är kund hos Telia, inte hos Stadsnät)) som sen säger att det förmodligen är fel på min apparatur (jag har tre olika routrar som jag växlar mellan, Time capsule, Airport express o en Linksys - alla väl fungerande). Därför skulle jag vilja mäta anslutningshastighet (och logga den) över tid. Alltså inte göra enstaka Bredbandskollen-test. Är det någon som testat t ex Neubot eller annat och som vill rekommendera det?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-21 16:45

Pingplotter brukar nämnas i såna här sammanhang.
Har inte använt det själv dock.

PingPlotter utan något som helst inkopplat förutom datorn du mäter med, inga routers eller något annat.

Ursprungligen av keptang:

PingPlotter utan något som helst inkopplat förutom datorn du mäter med, inga routers eller något annat.

??? men hur mäter TS ev. problem med nätet/i-net då?

Ursprungligen av CekariYH:

??? men hur mäter TS ev. problem med nätet/i-net då?

Så lite som möjligt ska vara inkopplat (och endast sådant som är levererat från sin ISP), antingen har man ethernet direkt i väggen eller i TS fall kanske en router/fiberkonverter från Telia t.ex.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-03-22 00:58

Kör följande i terminalen:

ping -i 60 --apple-time 8.8.8.8 > pingtest.txt

-Varje minut pingar (frågar) din dator om 8.8.8.8 (Googles DNS tjänst) om den svarar.
pingtest.txt
skriver en ny rad varje minut:

Citat:

23:59:37.391060 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=58 time=12.612 ms

Här testas inte kapaciteten på något vis, men du kan i efterhand se om linan var upp eller inte.

Att man får en ny publik IP-adress är en tydlig indikator på att linan har gått ner.

while :; do ip=$(curl ipinfo.io/ip) && tid=$(ping -c 1 8.8.8.8 | awk -F" |=" '/time/{printf "%i%s\n", $10, "ms"}') && echo "$ip" "$tid" >> monitor.txt; sleep 60; done

vilket ger:

Citat:

12.345.678.90 169ms

Raden ovan frågar först vad din publika IP är och sedan antalet sekunder pingen tar, skriver sedan dessa till monitor.txt. Efter en minut upprepar sig kommandot.

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2018-03-22 12:38

alltså, jag är ledsen, jag klarar ju inte ens att svara vettigt på rätt ställe, förlåt mig, men jag ska testa
tack för hjälp

1
Bevaka tråden