Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Password saver

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken av alla Password saver ska man köra? Vad är ballar bästa.

1Password har fördelen att det funkar och synkar över alla plattformar. Det kan finnas flera, men det är i alla fall den jag känner till och använder.

  • Medlem
  • 2018-01-05 18:18
Ursprungligen av ibeardtech:

Vilken av alla Password saver ska man köra? Vad är ballar bästa.

1password precis som redan nämnts är bra

Men jag kör en kombination av Google Smart lock och iris och hemlig mapp med s note

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-05 19:52

Jag är nöjd med 1Password.

Okej, funkar de även för appar?

Ursprungligen av ibeardtech:

Okej, funkar de även för appar?

För de appar som har stöd för 1Password så fungerar det.

Appar som har support: https://blog.agilebits.com/1password-apps/

1Password Pro till iMac - iPhone X - iPad Pro och Aplewatch. Fungerar och syncar perfekt och snabbt mellan plattformarna. För mig finns inget annat alternativ. Har haft det sedan det kom till mac.

Ursprungligen av ibeardtech:

Vilken av alla Password saver ska man köra? Vad är ballar bästa.

KeePass 2. Open source. Just för hantering av lösenord finns det för den som brytt sig det allra minsta om vad Julian Assange och hans mannar grävt upp om kommerisella aktörers samspel med olika bokstavskombinationsmyndigheter inget alternativ alls.

Ursprungligen av GustafMA:

KeePass 2. Open source. Just för hantering av lösenord finns det för den som brytt sig det allra minsta om vad Julian Assange och hans mannar grävt upp om kommerisella aktörers samspel med olika bokstavskombinationsmyndigheter inget alternativ alls.

Skulle aldrig ta ett Open source för att hantera lösenord. Då kan man (inte) lika gärna använda den inbyggda i ex Safari. Vad är det för fel på 1Password? Kan du referera till en enda artikel med problem/säkerhet? ?

Ursprungligen av adress@mac:

Skulle aldrig ta ett Open source för att hantera lösenord. Då kan man (inte) lika gärna använda den inbyggda i ex Safari. Vad är det för fel på 1Password? Kan du referera till en enda artikel med problem/säkerhet? ?

Visserligen typ ett år gammal, men visar på några problem i olika lösenordshanterare https://www.google.co.uk/amp/s/www.theregiste...

Ursprungligen av adress@mac:

Skulle aldrig ta ett Open source för att hantera lösenord. Då kan man (inte) lika gärna använda den inbyggda i ex Safari.

Grundläggande förståelse av förhållandet mellan riskbedömning och teknologi är uppenbarligen inte din grej. Det behöver du inte vara ledsen för, det finns säkert något annat du är bra på.

Ursprungligen av GustafMA:

Grundläggande förståelse av förhållandet mellan riskbedömning och teknologi är uppenbarligen inte din grej. Det behöver du inte vara ledsen för, det finns säkert något annat du är bra på.

Helt onödig kommentar. Du känner inte mig och forumets ”trivselregler” har du tydligen inte läst.

Ursprungligen av suddgummi:

Visserligen typ ett år gammal, men visar på några problem i olika lösenordshanterare https://www.google.co.uk/amp/s/www.theregiste...

Den visar såklart på brister men alla program har buggar. Inget är någonsin perfekt och kontentan av artikeln var ju just att alltid uppdatera sin mjukvara, särskilt mjukvara som hanterar känsliga uppgifter. Deras åsikt, som jag tolkar det, är att man ska använda sig av lösenordshanterare som uppgraderas kontinuerligt och att de då är säkrare än att inte använda lösenordshanterare alls.

EDIT: Mitt svar till TS blir att jag använder 1password främst för att jag tycker den är fantastiskt bra och jag anser AgileBits vara väldigt pålitliga (även om lanseringen av 1password.com-tjänsten är oroväckande). Sen använder jag även Apples keychain men endast för smidigheten på vissa mindre känsliga sidor.

Ursprungligen av adress@mac:

Skulle aldrig ta ett Open source för att hantera lösenord.

Det är viktigt att påpeka att Open source kod inte nödvändigtvis är mer osäker än closed.

”One way to reduce [the potential risk of open source software] is to adopt a reputable brand with a concentrated development team supported by a strong online community.”

https://www.coredna.com/blogs/comparing-open-...

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Det är viktigt att påpeka att Open source kod inte nödvändigtvis är mer osäker än closed.

”One way to reduce [the potential risk of open source software] is to adopt a reputable brand with a concentrated development team supported by a strong online community.”

https://www.coredna.com/blogs/comparing-open-...

Helt rätt. Jag skrev bara att jag inte skulle göra det. Finns andra open source program som jag använt. Speciellt i slutet på 80talet - början på 90. Man expremterade en hel del då. Dom flesta program fanns ju inte heller till Mac. Men idag - och då gäller det lösenord bland annat (gör mycket mer) då är det 1Password för mig. Vet inte hur den är i andra operativsystem med OSX och IOS är den toppen - tycker jag

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-01-07 01:24
Ursprungligen av adress@mac:

Skulle aldrig ta ett Open source för att hantera lösenord. Då kan man (inte) lika gärna använda den inbyggda i ex Safari. Vad är det för fel på 1Password? Kan du referera till en enda artikel med problem/säkerhet? ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Färist_(brandvä...

Finns en anledning att Försvarsmakten kör med open source (Red Hat/SuSE för det mesta) på kritiska system och inte closed source.
Självklart är det säkrare om koden kan bli öppet granskad. Precis som MacOS baseras på BSD (Darwin) och därav drar "nytta" av säkerhetshål som hittas i open source och kan täppas till. Apple använder många andra open source-projekt i MacOS som också drar nytta av att det just är open source och när säkerhetshål upptäcks snabbt kan täppa till dessa.

Om det finns en open source-programvara som är lika smidig som LastPass/1Password så hade jag garanterat använt den, ska kolla in KeePass 2 som nämnts tidigare i tråden.

Ursprungligen av Anderlind:

Finns en anledning att Försvarsmakten kör med open source (Red Hat/SuSE för det mesta) på kritiska system och inte closed source.
Självklart är det säkrare om koden kan bli öppet granskad. Precis som MacOS baseras på BSD (Darwin) och därav drar "nytta" av säkerhetshål som hittas i open source och kan täppas till. Apple använder många andra open source-projekt i MacOS som också drar nytta av att det just är open source och när säkerhetshål upptäcks snabbt kan täppa till dessa.

Om det finns en open source-programvara som är lika smidig som LastPass/1Password så hade jag garanterat använt den, ska kolla in KeePass 2 som nämnts tidigare i tråden.

Undrar vad det är för teknik polisen använder i alla iPhone dom köpte in förra året? Liknande försvarsmakten kanske.

Ursprungligen av adress@mac:

Undrar vad det är för teknik polisen använder i alla iPhone dom köpte in förra året? Liknande försvarsmakten kanske.

Egenutvecklade appar såklart (MPMF t.ex.) som man har kontroll över källkoden på.
Vet inte om Polisen använder någon password saver, gissar på att det inte är så relevant för organisationen.

  • Medlem
  • 2018-01-07 14:59
Ursprungligen av Anderlind:

Egenutvecklade appar såklart (MPMF t.ex.) som man har kontroll över källkoden på.
Vet inte om Polisen använder någon password saver, gissar på att det inte är så relevant för organisationen.

Då Google ändå kan komma åt mina uppgifter via deras tjänster så slopade jag 1password och gick helt över till Google Smart lock med tvåtegsverifiering gällande webbsidor. Övriga koder ligger under Samsung Knox

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-01-07 15:42
Ursprungligen av PaO:

Då Google ändå kan komma åt mina uppgifter via deras tjänster så slopade jag 1password och gick helt över till Google Smart lock med tvåtegsverifiering gällande webbsidor. Övriga koder ligger under Samsung Knox

Är det en lösning som fungerar smidigt med iOS?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2018-01-07 16:31
Ursprungligen av PaO:

Då Google ändå kan komma åt mina uppgifter via deras tjänster så slopade jag 1password och gick helt över till Google Smart lock med tvåtegsverifiering gällande webbsidor. Övriga koder ligger under Samsung Knox

Vad har Google med 1Password att göra?

  • Medlem
  • 2018-01-07 19:37
Ursprungligen av onnyt:

Vad har Google med 1Password att göra?

1password är ju en lösenordshanterare vad jag kan förstå och Goggle har ju en inbyggd i deras ekosystem om man använder deras tjänster. Google Smart lock

https://support.google.com/accounts/answer/61...

  • Medlem
  • 2018-01-07 19:39
Ursprungligen av reboot81:

Är det en lösning som fungerar smidigt med iOS?

Har inte testat själv men hittade detta

https://itunes.apple.com/us/app/google-smart-...

Appar och webbsidor i Chrome borde funka
Men Google Smart lock för upplåsning med betrodda agenter och platser funkar inte. Hade Apple infört något liknande så skulle man inte behöva låsa upp med Face ID eller Touch ID hela tiden

Ursprungligen av PaO:

Har inte testat själv men hittade detta

https://itunes.apple.com/us/app/google-smart-...

Appar och webbsidor i Chrome borde funka
Men Google Smart lock för upplåsning med betrodda agenter och platser funkar inte. Hade Apple infört något liknande så skulle man inte behöva låsa upp med Face ID eller Touch ID hela tiden

Använder inte 1Password bara till lösenord. Finns ju möjlighet att lägga in anteckningar - uppkopplingar -
bankkonton och mängder med andra uppgifter. Fördelen är ju att dom sedan finns på alla enheter. Oavsett uppkoppling eller inte. Spara lösenord i Safari och Nyckelring gör jag aldrig. Provade för några år sedan - blev ofta fel - med inloggningsproblem som följd.

  • Medlem
  • 2018-01-10 18:54
Ursprungligen av adress@mac:

Använder inte 1Password bara till lösenord. Finns ju möjlighet att lägga in anteckningar - uppkopplingar -
bankkonton och mängder med andra uppgifter. Fördelen är ju att dom sedan finns på alla enheter. Oavsett uppkoppling eller inte. Spara lösenord i Safari och Nyckelring gör jag aldrig. Provade för några år sedan - blev ofta fel - med inloggningsproblem som följd.

Okej då lärde jag mig något nytt ?

Ursprungligen av adress@mac:

Använder inte 1Password bara till lösenord. Finns ju möjlighet att lägga in anteckningar - uppkopplingar -
bankkonton och mängder med andra uppgifter. Fördelen är ju att dom sedan finns på alla enheter. Oavsett uppkoppling eller inte. Spara lösenord i Safari och Nyckelring gör jag aldrig. Provade för några år sedan - blev ofta fel - med inloggningsproblem som följd.

Använder LastPass på samma sätt. Båda tjänsterna är väldigt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-23 11:12

Efter problem med spammande från min smtp.xxxx.se så har jag börjat att titta på lösenordshanterare.
1Passeword är en.

Det som verkar saknas på de flesta är att, nu när jag ska ändra till ett krångligt människovänligt säkrare lösenord.
Verkar det mest handla om webbsajter, Facebook och etc., finns det någon lösenordshanterare som är bra på att fixa t.ex. som nu ett ändrat lösenorden till en mejladress på alla mina enheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-23 14:51

Vad är det som gör att så få förespråkar Apples egen nyckelring? Jag använder den och tycker den allt för ofta inte fungerar tillfredställande, men är nyfiken på om det är säkerhetsnivån eller funktionaliteten eller möjligen något annat som gör att den inte används mer.

Ursprungligen av ne100:

Efter problem med spammande från min smtp.xxxx.se så har jag börjat att titta på lösenordshanterare.
1Passeword är en.

Det som verkar saknas på de flesta är att, nu när jag ska ändra till ett krångligt människovänligt säkrare lösenord.
Verkar det mest handla om webbsajter, Facebook och etc., finns det någon lösenordshanterare som är bra på att fixa t.ex. som nu ett ändrat lösenorden till en mejladress på alla mina enheter.

Kör på 1Password. Den gör allt du önskar och mer därtill. Enkel att använda och synkar med alla dina enheter - snabbt och smidigt. Fungerar med både Touch och Face ID

Bevaka tråden