Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AW3 LTE till Sverige?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mest som frikoppling från telefonen. Att kunna skicka och ta emot mess

Ursprungligen av BlackSmp:

Mest som frikoppling från telefonen. Att kunna skicka och ta emot mess

Precis, kunna bli nådd när jag är ute och springer. Min 7 Plus är lite stor att knö ner i fickan.

Idag är en nödlösning att ha med en liten mobil router, då funkar iMessage och FaceTime röstsamtal i klockan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-27 12:44
Ursprungligen av andlin76:

Precis, kunna bli nådd när jag är ute och springer. Min 7 Plus är lite stor att knö ner i fickan.

Idag är en nödlösning att ha med en liten mobil router, då funkar iMessage och FaceTime röstsamtal i klockan.

Tips, finns bra väskor att köpa.
Jag valde en Andersson från Netonnet.

Verkar inte som LTE versionen även om den är köpt i Tyskland kommer fungera i Sverige när de väl släpps på.
Lite tråkigt då jag köpte en precis men oavsett får ju original Nike+ bandet som inte finns här i alla fall. Alltid ngt

http://omni.se/apple-watch-med-4g-fungerar-en...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-31 11:28
Ursprungligen av @ndreas:

Verkar inte som LTE versionen även om den är köpt i Tyskland kommer fungera i Sverige när de väl släpps på.
Lite tråkigt då jag köpte en precis men oavsett får ju original Nike+ bandet som inte finns här i alla fall. Alltid ngt

http://omni.se/apple-watch-med-4g-fungerar-en...

Det där är dock en gammal nyhet från när den släpptes i USA.
Kan inte tänka mig att Apple gör olika hårdvarumodeller för alla europeiska länder.
Däremot kan det ju fortfarande vara så att din inte kommer fungera här.

Ursprungligen av @ndreas:

Verkar inte som LTE versionen även om den är köpt i Tyskland kommer fungera i Sverige när de väl släpps på.
Lite tråkigt då jag köpte en precis men oavsett får ju original Nike+ bandet som inte finns här i alla fall. Alltid ngt

http://omni.se/apple-watch-med-4g-fungerar-en...

Jag tolkar helt enkelt den där nyheten på följande sätt: Det kommer inte att fungera eftersom det krävs stöd i nätverken och det finns inte. Därför kommer inte LTE delen av klockan att fungera innan sådant stöd införs i näten. När stödet finns så fungerar troligen klockan.

Men som sagt, bara mina spekulationer

Ursprungligen av Json_81:

Det där är dock en gammal nyhet från när den släpptes i USA.
Kan inte tänka mig att Apple gör olika hårdvarumodeller för alla europeiska länder.
Däremot kan det ju fortfarande vara så att din inte kommer fungera här.

nu är min inte U.S modell utan Tyskland EU så om Apple inte ändrar ngt märkbart så bör de vara exakt samma modell.
Läser på svenska Apples hemsida och där står ju allt om 4G och Apple Watch som om de redan funkar men ingen operatör stödjer ju eSim i dagsläget så de är väl bara följa utvecklingen

Ursprungligen av Json_81:

Tips, finns bra väskor att köpa.
Jag valde en Andersson från Netonnet.

Om jag släpar med en mobil router och har en operatör som stöder VoLTE, borde jag inte få samma funktioner som LTE versionen av klockan skulle ge?

Nej. Jag tror inte att du kan ringa VoLTE samtal trots det

Vem ska sätta upp samtalet? Klockan kan det inte och inte heller modemet. Du kan inte ta emot telefonsamtal till ditt telefonnummer

I korthet: kan du ringa ett telefonsamtal från en klocka om den bara är kopplad till wi-fi? Så vitt som jag vet så går inte det

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej. Jag tror inte att du kan ringa VoLTE samtal trots det

Vem ska sätta upp samtalet? Klockan kan det inte och inte heller modemet. Du kan inte ta emot telefonsamtal till ditt telefonnummer

I korthet: kan du ringa ett telefonsamtal från en klocka om den bara är kopplad till wi-fi? Så vitt som jag vet så går inte det

FaceTime röstsamtal fungerar, fast det e ju inte riktigt samma sak. Vore bra om det fanns nått sätt man kan styra ett GSM samtal till FaceTime.

Ursprungligen av andlin76:

FaceTime röstsamtal fungerar, fast det e ju inte riktigt samma sak. Vore bra om det fanns nått sätt man kan styra ett GSM samtal till FaceTime.

Exakt. Du kan inte göra allt via ett modem även om du kan göra nästan allt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-01-31 19:16
Ursprungligen av @ndreas:

nu är min inte U.S modell utan Tyskland EU så om Apple inte ändrar ngt märkbart så bör de vara exakt samma modell.
Läser på svenska Apples hemsida och där står ju allt om 4G och Apple Watch som om de redan funkar men ingen operatör stödjer ju eSim i dagsläget så de är väl bara följa utvecklingen

Jag förstod det. Det jag menar är att Apple kanske ändå hindrar den från att fungera här.
Varför de nu skulle göra så.

Ursprungligen av andlin76:

Om jag släpar med en mobil router och har en operatör som stöder VoLTE, borde jag inte få samma funktioner som LTE versionen av klockan skulle ge?

Varför släpar du med en mobil router?
Ha med telefonen, så har du samma funktioner som LTE klockan.

Så bara vänta på att e-sim kommer nu då ??

Funderar på att köpa en 3-series när jag kommer till US men var då lite sugen på Stainless och då blir det ju med LTE hur jag än gör.
Så vad kommer att hända när jag kommer hem, kommer den funka som vanlig men bara att den inte kan använda uppkopplingen?
Och är det troligt att en US klocka kommer att fungera här i framtiden när de svenska leverantörerna stödjer esim?

Även om jag inte ser så jättestor nytta med anslutning i klockan så vore det ju lite tråkigt om det sen finns i Sverige men man har fel modell av klocka liksom...

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Funderar på att köpa en 3-series när jag kommer till US men var då lite sugen på Stainless och då blir det ju med LTE hur jag än gör.
Så vad kommer att hända när jag kommer hem, kommer den funka som vanlig men bara att den inte kan använda uppkopplingen?
Och är det troligt att en US klocka kommer att fungera här i framtiden när de svenska leverantörerna stödjer esim?

Även om jag inte ser så jättestor nytta med anslutning i klockan så vore det ju lite tråkigt om det sen finns i Sverige men man har fel modell av klocka liksom...

Klockan kommer att fungera som en vanlig men räkna inte med att LTE kommer att fungera. Detta pga olika frekvensband

  • Medlem
  • 2018-03-07 15:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Klockan kommer att fungera som en vanlig men räkna inte med att LTE kommer att fungera. Detta pga olika frekvensband

Av samma anledning som det inte går att roama med klockan över hela världens mobilnät. Klockan kommer i flera olika varianter där frekvensbanden som de stöder är det som skiljer dem åt. (Precis som det var med mobilerna för en massa år sen..)
https://www.apple.com/watch/cellular/

Ursprungligen av BlackSmp:

Tack, jag har varit sugen på bandet länge men jag köper inte en Nike LTE bara för att få det

Jag hittade det på amazon.co.uk (42 mm Crimson Black)

Det har dock samma "problem" som alla tredje parts sportloop. De är något smalare än Apples 42mm. Det märks att de använder samma band till 42 och 38 mm och lägger bara på olika kopplingar mot klockan. Apple har bredare band för 42 mm jämfört med 38 mm

Men det spelar inte så stor roll när bandet väl sitter där.

Mer normalt foto kommer här:)

Detta lilla glapp är det som tydligast avslöjar att det inte är ett Appleband

Det var snyggt, ca 150:- från Amazon UK???

Ursprungligen av CekariYH:

Det var snyggt, ca 150:- från Amazon UK???

Japp. Något i den stilen. Mitt favoritband. Använder det mer än min svarta original metallänk:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Japp. Något i den stilen. Mitt favoritband. Använder det mer än min svarta original metallänk:)

Blev tvungen att beställa ett också, 141:- med frakt, sen får vi väl se vad tullverket med flera vill ha...

Ursprungligen av CekariYH:

Blev tvungen att beställa ett också, 141:- med frakt, sen får vi väl se vad tullverket med flera vill ha...

Har du beställt från en säljare inom EU så blir det inga tillägg.

Ursprungligen av BlackSmp:

Har du beställt från en säljare inom EU så blir det inga tillägg.

Moms visste jag att det inte blir, men däremot tullavgift (införselavgift) och posten brukar ta en hundring också... när ändrades detta?

Ursprungligen av CekariYH:

Moms visste jag att det inte blir, men däremot tullavgift (införselavgift) och posten brukar ta en hundring också... när ändrades detta?

Nej, det är bara för försändelser utanför EU. Inget sådant påförs för försändelser inom EU - vare sig tull eller postens avgift eftersom posten inte behöver göra något. Så här har det varit sedan vi gick med i EU.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, det är bara för försändelser utanför EU. Inget sådant påförs för försändelser inom EU - vare sig tull eller postens avgift eftersom posten inte behöver göra något. Så här har det varit sedan vi gick med i EU.

Ok, kanske minns fel, har hänt nångång förut

Johodå, PostNord och tullverket ska ha 81 spänn, bara för att jag köpte i dollar... fastän det helt klart står GB i slutet på Kolli-ID:t.
Har betalt, men förklarat och begärt pengarna tillbaka, men inget svar än...

Ursprungligen av CekariYH:

Johodå, PostNord och tullverket ska ha 81 spänn, bara för att jag köpte i dollar... fastän det helt klart står GB i slutet på Kolli-ID:t.
Har betalt, men förklarat och begärt pengarna tillbaka, men inget svar än...

Håll oss informerade, det låter konstigt att det är valutan som ska avgöra.

Ursprungligen av BlackSmp:

Håll oss informerade, det låter konstigt att det är valutan som ska avgöra.

Japp.

Har nu varit i kontakt med PostNord via deras chatt och dom hävdar att 81kr är det som det kostar även för paket från England där ursprungslandet är Kina.... Så slut med "billiga" köp från EU.

Citerar:
Anledningen till att du får betala är för att försändelsen ursprungligen är skickad från Hong kong.
 




Deklarationsavgiften för försändelser innehållandes ett värde upp till 1 500 SEK är 75kr.
Skulle värdet överstiga 1 500 SEK så är avgiften 125kr
Till detta så tillkommer även moms på 25%, baserat på försändelsens angivna värde inklusive fraktkostnad.


Det är tyvärr ursprungslandet som styr om det blir avgift eller inte.

Paketet är skickad från Hong Kong och mellanlandar i GB, dom förtullar inte in försändelsen utan skickar den bara vidare till dig då Sverige är slutdestinationen.
Slut citat.

Undrar hur det blir när/om Amazon kommer till Sverige?

Ursprungligen av CekariYH:

Har nu varit i kontakt med PostNord via deras chatt och dom hävdar att 81kr är det som det kostar även för paket från England där ursprungslandet är Kina.... Så slut med "billiga" köp från EU.

Citerar:
Anledningen till att du får betala är för att försändelsen ursprungligen är skickad från Hong kong.
 




Deklarationsavgiften för försändelser innehållandes ett värde upp till 1 500 SEK är 75kr.
Skulle värdet överstiga 1 500 SEK så är avgiften 125kr
Till detta så tillkommer även moms på 25%, baserat på försändelsens angivna värde inklusive fraktkostnad.


Det är tyvärr ursprungslandet som styr om det blir avgift eller inte.

Paketet är skickad från Hong Kong och mellanlandar i GB, dom förtullar inte in försändelsen utan skickar den bara vidare till dig då Sverige är slutdestinationen.
Slut citat.

Undrar hur det blir när/om Amazon kommer till Sverige?

Ok, låter inte helt orimligt. Då gäller det att hitta band som skickas från GB och som är skattade där.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, låter inte helt orimligt. Då gäller det att hitta band som skickas från GB och som är skattade där.

Tja, har ju betalt momsen, va mest emot principen och det gäller ju allt du kan köpa i hela EU, det måste vara lagrat och skattat för... om det tillverkas utanför EU...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-23 20:16
Ursprungligen av CekariYH:

Har nu varit i kontakt med PostNord via deras chatt och dom hävdar att 81kr är det som det kostar även för paket från England där ursprungslandet är Kina.... Så slut med "billiga" köp från EU.

Citerar:
Anledningen till att du får betala är för att försändelsen ursprungligen är skickad från Hong kong.
 




Deklarationsavgiften för försändelser innehållandes ett värde upp till 1 500 SEK är 75kr.
Skulle värdet överstiga 1 500 SEK så är avgiften 125kr
Till detta så tillkommer även moms på 25%, baserat på försändelsens angivna värde inklusive fraktkostnad.


Det är tyvärr ursprungslandet som styr om det blir avgift eller inte.

Paketet är skickad från Hong Kong och mellanlandar i GB, dom förtullar inte in försändelsen utan skickar den bara vidare till dig då Sverige är slutdestinationen.
Slut citat.

Undrar hur det blir när/om Amazon kommer till Sverige?

Fast om du beställt från GB och du har betalat moms till amazon bör ju postnord ha fel.
Tvivlar på att de har helt koll på det här än, särskilt om du frågar någon via chat.

Bevaka tråden