Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta tid för säkerhetskopiering på Time Machine

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Time Machine säkerhetskopierar hela tiden känns det som. Det innebär att systemet går långsammare och min dator brummar. Kan man ställa in någonstans att den säkerhetskopierar på natten eller bara viss tid?

När TM väl säkerhetskopierar allt, går den ca en ggr/timme, och ska bara ta någon minut om du inta ändrat skapat en massa, men ska ändå gå relativt snabbt.

Finns t.ex. TimemaschineEditor som du kan hämta här: http://www.applegazette.com/mac/customize-tim...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-20 07:50

Timemachine gör backup en gång i timmen, om den hittar något nytt sedan förra backupen. På en MacBook Air 2014 8GB så märker jag inget. Kan det vara något annat som redan är felaktigt? Jag tänker närmast på ditt brumm... ?

Ursprungligen av frazze:

Timemachine gör backup en gång i timmen, om den hittar något nytt sedan förra backupen. På en MacBook Air 2014 8GB så märker jag inget. Kan det vara något annat som redan är felaktigt? Jag tänker närmast på ditt brumm... ?

Vad tror du det kan det vara för fel där? Det känns som den går i hög varv.
Min MBP är från mitten av 2012 /2,9 GHz Intel Core i7/8 GB 1600 MHz DDR3

Ursprungligen av calinou:

Vad tror du det kan det vara för fel där? Det känns som den går i hög varv.
Min MBP är från mitten av 2012 /2,9 GHz Intel Core i7/8 GB 1600 MHz DDR3

Full av damm, blockerade luft-intag/-uttag, för många resurskrävande appar igång samtidigt etc...

Ursprungligen av CekariYH:

Full av damm, blockerade luft-intag/-uttag, för många resurskrävande appar igång samtidigt etc...

Tack för svar! Ska köpa en spray och blåsa i den. Appar försöker jag begränsa användning. Det är nog flikar som kan ställa till. Även om dom är fästa så belastar dom kanske minnet ändå?

Ursprungligen av calinou:

Tack för svar! Ska köpa en spray och blåsa i den. Appar försöker jag begränsa användning. Det är nog flikar som kan ställa till. Även om dom är fästa så belastar dom kanske minnet ändå?

Det är nog ingen bra ide, blåser du för hårt kan sabba något... om du ändå tänker försöka, se till att sprayen är fukt och oljefri dvs helt ren luft, och håll burken upprätt och spray i fria luften tills de är hel torr och luta inte burken medans du sprayar försiktigt.
Det med apparna är väl väldigt lätt att kolla? Stäng av alla som du brukar ha igång utom dom som tillhör systemet. Vänta och se/hör om datorn lugnar ner sig, gör den det starta tex webbläsaren först vänta, öppna några fler flikar osv. Gör om samma sak med övriga appar.

I stället för "tror" och "känns"...

Är det inte bättre att öppna Aktivitetskontroll, och faktiskt ta reda på vad det är som drar processorkraft i datorn?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-24 14:02

Kanske dina problem orsakas av FaceBook som lejt CA att spionera på dig och alla dina vänner, CA’s verktyg som samtidigt kör crypto currency mining, vars verktyg kanske är baserade på Flash som väl alla vid denna tid vet är till för att döda web browsers?

Jag kan ju ha fel, men om man inte vet kan det ju vara vad som helst..

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I stället för "tror" och "känns"...

Är det inte bättre att öppna Aktivitetskontroll, och faktiskt ta reda på vad det är som drar processorkraft i datorn?

Riktigt. Har den igång hela tiden. Tyvärr begriper jag mig inte riktigt på vad som försiggår där.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-03-25 10:11

Lägg upp bilder från aktivitetskontroll med sortering på CPU.

Tack för alla svar!
Efter att ha uppdaterat senaste MacOS så fungerar det tyst och smidigt utan att man märker att den säkerhetskopierar. Brukar vänta med uppdateringar tills det stabiliserat sig.
Det kommer jag ihåg från förut att det ställer till när man väntar med uppdateringen. Badbollar om man har för många appar samtidigt samt går i hög varv emellanåt i synnerhet när den håller på och säkerhetskopierar.

Hej kompisar!
Har en snurrdisk som Time Machin backup och det innebär ju att jag hör när den spinner upp och gör något...den gör något flera gånger i timmern och det blir små hickups i mitt workflow när den spinner upp..
Finns det ett program som schemalägger backup tex två gånger om dagen istället? Nu är det defintivt mer än en gång i timmen.
Jag kör High Sierra på en iMac 2018 i dettta fall.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-12-02 16:47

Någon har haft samma tankar förut, men om deras program existerar nu vet jag inte.
https://www.appleworld.today/blog/2018/6/19/h...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-12-02 17:20

Jag tror inte det är TM som spinner upp disken, utan macOS som vill ha koll på om den fortfarande är ansluten.

Att Apple inte har byggt ett schysst gränssnitt för att hantera sin Time Machine är riktigt jäkla uselt!

Det går att ändra via terminalen, vet dock inte hur i huvudet.
https://www.google.com/search?client=safari&r...

Ursprungligen av kenjon:

Jag tror inte det är TM som spinner upp disken, utan macOS som vill ha koll på om den fortfarande är ansluten.

Ahh, det är nog rimligt ja. Jag får nog byta till ssd så slipper man höra knastrandet åtminstone.

1
Bevaka tråden