Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wifi anslutning byter till annat nätverk

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av calinou:

Tack för en utförlig lista över hur man går tillväga. Ju mer jag läser desto mindre förstår jag så tack för tips om supporten. Vad är egentligen syfte med att göra detta? Vad är det som blir annorlunda från jämfört med hur det är nu?

Det är att du då använder wifi från Comhems router istället för TC. Anledningen till att du kan vilja göra det är för att den har bättre prestanda.

Alternativ två är att du använder din TC istället med ett sämre wifi. Om du föredrar det så behöver du brygga din router från ComHem (säkerställ då att det är gjort) och sedan gärna stänga av wifi.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är att du då använder wifi från Comhems router istället för TC. Anledningen till att du kan vilja göra det är för att den har bättre prestanda.

Alternativ två är att du använder din TC istället med ett sämre wifi. Om du föredrar det så behöver du brygga din router från ComHem (säkerställ då att det är gjort) och sedan gärna stänga av wifi.

Vad ska man ha TC till i så fall?

Ursprungligen av calinou:

Vad ska man ha TC till i så fall?

För backup, såklart.

Du måste skilja på fyra olika funktioner här:

1. Modem
- Det är alltid Comhem-enheten som agerar modem. Det behöver du inte fundera på.

2. Router
- Här måste du välja vilken av Comhem-enheten och TC som ska vara router. Den ena ska alltså vara bryggad (dvs routing-funktionerna avstängda), den andra inte. Om båda har routingen påslagen, så kommer du att få nätverksproblem (t.ex att det kan bli långsamt, vilket du redan har märkt).

3. Wifi
- Här väljer du vilken av Comhem-enheten och TC som ska vara wifi-accesspunkt. Det kan också vara båda, om man vill. Det finns många olika inställningsvarianter att välja mellan. Men om du bara ska använda EN, så är Comhem-enhetens wifi bättre.

4. Backup via Time Machine
- Backup-funktionaliteten i TC finns ju fortfarande kvar, oavsett om routingen är av eller på, och oavsett om wifi är av eller på.

Senast redigerat 2018-03-23 12:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

...Om du föredrar det så behöver du brygga din router från ComHem (säkerställ då att det är gjort) och sedan gärna stänga av wifi.

Nej, varför skulle man vara tvungen att brygga Comhem-enheten bara för att man vill köra TC som wifi-accesspunkt?

(Eller är det så att man måste slå av allt (både routing och wifi) i TC? Finns det inte separata inställningar för detta, som i alla andra routrar? I så fall har du rätt om bryggningen.)

Senast redigerat 2018-03-23 12:06
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För backup, såklart.

Du måste skilja på fyra olika funktioner här:

1. Modem
- Det är alltid Comhem-enheten som agerar modem. Det behöver du inte fundera på.

2. Router
- Här måste du välja vilken av Comhem-enheten och TC som ska vara router. Den ena ska alltså vara bryggad (dvs routing-funktionerna avstängda), den andra inte. Om båda har routingen påslagen, så kommer du att få nätverksproblem (t.ex att det kan bli långsamt, vilket du redan har märkt).

3. Wifi
- Här väljer du vilken av Comhem-enheten och TC som ska vara wifi-accesspunkt. Det kan också vara båda, om man vill. Det finns många olika inställningsvarianter att välja mellan. Men om du bara ska använda EN, så är Comhem-enhetens wifi bättre.

4. Backup via Time Machine
- Backup-funktionaliteten i TC finns ju fortfarande kvar, oavsett om routingen är av eller på, och oavsett om wifi är av eller på.

Tack, så bra förklarat så att man förstår!
Då ska jag nog stänga av TC som router och använda den bara för säkerhetskopiera.
Kanske använda i stället sådana wifi-förlängare som man sätter direkt i en kontakt så att det blir bättre fördelad. För dessa är väl inga routrar?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Det är att du då använder wifi från Comhems router istället för TC. Anledningen till att du kan vilja göra det är för att den har bättre prestanda.

Alternativ två är att du använder din TC istället med ett sämre wifi. Om du föredrar det så behöver du brygga din router från ComHem (säkerställ då att det är gjort) och sedan gärna stänga av wifi.

Efter man har gjort det som du beskriver på inlägg 30. Är det kanske så att den kopplingen ska bytas (enligt bild) och i stället ska jag koppla TC via USB till min dator så att den säkerhetskopierar ändå? Som det ser ut så är den kopplade via Ethernet Wan.

Ursprungligen av calinou:

Efter man har gjort det som du beskriver på inlägg 30. Är det kanske så att den kopplingen ska bytas (enligt bild) och i stället ska jag koppla TC via USB till min dator så att den säkerhetskopierar ändå? Som det ser ut så är den kopplade via Ethernet Wan.

Läs inlägg 30# igen.

Om jag förstår dina bilder rätt så har du kopplat din TC direkt till ethernetuttaget i väggen. Inlägg 30 beskriver om du har din router från ComHem kopplad till uttaget istället.

Men om du har kopplat direkt från väggen till TC – hur är då Comhem-enheten inblandad? Nu får du nog beskriva ditt nätverk i detalj. Alla enheter, och hur de är anslutna till varandra.

Jag förstår inte heller varför du börjar prata om wifi-förlängare. Har du så stora ytor och så dålig täckning, så att du tycker att du behöver sådana?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Läs inlägg 30# igen.

Om jag förstår dina bilder rätt så har du kopplat din TC direkt till ethernetuttaget i väggen. Inlägg 30 beskriver om du har din router från ComHem kopplad till uttaget istället.

Comhem modemet är kopplad till ett sådant uttag också men den finns i en garderob. OK, det ordnar sig säkert på ett eller annat sätt. Tack för hjälpen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om du har kopplat direkt från väggen till TC – hur är då Comhem-enheten inblandad? Nu får du nog beskriva ditt nätverk i detalj. Alla enheter, och hur de är anslutna till varandra.

Jag förstår inte heller varför du börjar prata om wifi-förlängare. Har du så stora ytor och så dålig täckning, så att du tycker att du behöver sådana?

Det är draget sådana uttag överallt. Inte jag som dragit dom. Så även för comhem modemet. Jag har dålig täckning i vissa rum pga tjocka väggar och delvis en trappa upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-26 07:05
Ursprungligen av calinou:

Efter man har gjort det som du beskriver på inlägg 30. Är det kanske så att den kopplingen ska bytas (enligt bild) och i stället ska jag koppla TC via USB till min dator så att den säkerhetskopierar ändå? Som det ser ut så är den kopplade via Ethernet Wan.

Om din TimeCapsule INTE ska agera router ska du nog INTE koppla in den i WAN-porten längst ner utan i en av de tre övre LAN-portarna enligt din bild.

(har i och för sig för mig att WAN-porten blir en extra LAN-port om man konfigurerat TC via AirPort Utility så man stängt av routerfunktionen)

Ursprungligen av IngoX:

Om din TimeCapsule INTE ska agera router ska du nog INTE koppla in den i WAN-porten längst ner utan i en av de tre övre LAN-portarna enligt din bild.

(har i och för sig för mig att WAN-porten blir en extra LAN-port om man konfigurerat TC via AirPort Utility så man stängt av routerfunktionen)

Tack för info! Man får väl prova sig fram........

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-03-31 11:55

Har du ingen kompis som kan nätverk?

Bevaka tråden