Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfplattan måste hitta sig själv

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Köp inte en Ipad i helgen – på tisdag kanske Apple lanserar en ny modell som kan allt och kostar lite. Det vore isåfall på tiden, för surfplattan lider fortfarande av identitetskris.

Läs hela artikeln här

Jag tillhör gruppen som aldrig fastnat för rena surfplattor. Trots äventyr med allt från tidiga Motorola Xoom, kort sväng med iPad, via Nexus 7 och hackade HP-varianter slutar det alltid med att de ligger i en låda eller på sängbordet.

Jag personligen söker helt enkelt "mer" än vad en platta idag kan leverera. När jag ändå släpar runt på en såpass stor enhet som inte ryms i fickan vill jag kunna göra annat också, till exempel skriva längre texter smidigt, redigera bilder med desktop-upplevelse eller köra vanliga program. Jag har alltid upplevt mig begränsad av surfplattorna.

Kompromissen för mig har blivit Surface. Det är knappast perfekta enheter, men för mitt användande träffar de bäst hittills. Jag kan göra "allt vanligt", och samtidigt flippa tillbaka tangentbordet för att pekskärmssurfa i sängen. Synd bara att utbudet i Windows för bra "surfplatte-appar" är bortom bedrövligt, med ett fåtal ljuspunkter i mörkret.

I dagsläget ser jag inget vid horisonten som lockar mig till nyinköp. Möjligen någon häftigt nytänk-pryl med MacOS, men varken Android-plattor eller rena Windows-plattor (haha) känns det minsta intressant. Surface (och liknande) finns fortfarande såklart, däremot är min (Surface Pro 4) fortfarande tillräckligt bra för att en uppgradering där ska kännas onödig. Kort och gott, blir att hålla i pengarna.

För mig har surfplattan alltid varit obegriplig. Klumpigare och mer begränsad än både en dator och en mobil.

Vad jag verkligen saknar är den inte kan användas ihop med kameran som extra skärm och där ifrån ska man också kan styra kameran etc. Det går iofs med trådlös uppkoppling WiFi men det är alldeles för trögt (lagg) och osäkert (kopplar ifrån mm), och man riskerar att missa just "det" ögonblicket.

Senast redigerat 2018-03-25 22:53

Jag köpte surfplatta rätt tidigt ZTE ligth när telia sålde den för 990kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=795645
Egentligen var det en 7" telefon utan högtalare och microfon men man kunde koppla in headset och ringa/smsa med den.
Var helt okej förutom att skärmen hade resistiv pekskärm och att vänstra skärmkanten av någon anledning var tjockare än högra.
Sålde den efter strax över ett halvår och fick det dubbla priset.

Några år senare köpte jag en Acer iconia w510 som kunde ersätta min gamla acer iconia one a110 netbook och agera surfplatta. Men den var tyvärr lite väl slö för att driva Windows i vanliga appar med rimlig prestanda så blev aldrig använd och efter det så har jag inte kännt ett behov för en surfplatta.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-03-25 16:15

Har haft min iPad sedan 2011 utan att hitta en vettig funktion för den.

Min laptop är bättre för produktivitet, min Kindle för böcker och min mobil har samma funktioner till en bråkdel av storleken. Det enda surfplattan egentligen duger till är läsandet på GetPocket och en del bildtäta PDF-dokument som Kindle inte är så duktig på att hantera. Förutspår att min surfplatta kommer överges helt tack vare en större skärmstorleken i nästa mobil.

Undantaget är väl - precis som ni säger - barn. Den är lätt och "barnsäker" så att man kan se på YouTube och använda utvalda appar utan att den riskerar att skadas eller att viktiga filer/inställningar försvinner.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-25 16:22

Går mot strömmen här då och har ersatt min MBP med en iPad Pro.
Visst önskar jag fortfarande vissa förbättringar på multitasking men tycker den är smidigare och trevligare att använda.

Ursprungligen av ducedo:

Undantaget är väl - precis som ni säger - barn. Den är lätt och "barnsäker" så att man kan se på YouTube och använda utvalda appar utan att den riskerar att skadas eller att viktiga filer/inställningar försvinner.

Där ser jag också en framtid, även för mig. När barnet här hemma blir lite äldre kommer jag absolut kika på en platta för både lär-appar samt film eller andra nöjen på till exempel resor. En enklare och mer "inboxad" miljö ställt mot dator.

Då blir det dock billigast möjliga variant, där jag inte behöver gråta mig till sömns när den åker i backen. Kanske en begangad iPad, eller någon av dessa dussintals halvkassa Android-varianter strax över 1000 kronor. Med andra ord, knappast något direkt bidrag till eller incitament för påkostad produktutveckling..

Går såklart köra argumentet "vi växte minsann upp och klarade långresor utan kul i bilen!!", men frågan är hur odrägliga vi var också. Hyser inga illusioner, hade våra föräldrar haft möjligheten skulle vi suttit där med plattor också.

  • Medlem
  • 2018-03-25 16:42

Surfplattor i vårt hem
Min fru använder en Note 10.1 för produktivitet och media. Hon har även PC.
Barnen 4 och 6 år har varsin Lenovo 7 tum som börjar bli lite trötta.
Jag har enbart min Note 8 privat och med DeX är det allt jag behöver ?

Vikbara enheter som förhoppningsvis kommer i år är spännande och Apple behöver göra något med iPad för att ge sig på konkurrensen inom utbildningsområdet

Ursprungligen av Jonatatatan:

Jag köpte surfplatta rätt tidigt ZTE ligth när telia sålde den för 990kr https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=795645
Egentligen var det en 7" telefon utan högtalare och microfon men man kunde koppla in headset och ringa/smsa med den.
Var helt okej förutom att skärmen hade resistiv pekskärm och att vänstra skärmkanten av någon anledning var tjockare än högra.
Sålde den efter strax över ett halvår och fick det dubbla priset.

Köpte en sån också vid samma tillfälle för skojs skull, sålde den dagen efter.

Min bättre hälft har ingen dator, enbart en iPad (och en iPhone), den används några timmar per dag. men hon har inget större behov än att konsumera media och använda lite sociala medier/spel.

Själv har jag en iPad Pro, den används i stort sett endast till att konsumera media, något spel då och då. Smidig på flyget.

Jag använder min iPad dagligen, till surf, spotify email youtube pdf mm.

Tycker det är betydligt smidigare än att starta datorn, så fort man ska ut på "nätet" och kolla nånting, telefoner oavsett storlek har för liten skärm för att vara bekväm.
För att inte tala om hur smidig ipaden är att ha med sig då man åker utomlands

Tycker att en surfplatta är inte direkt användbart om man ska producera avancerade dokument. Lätthanterligt och överskådlig när man håller på med bilder eller enkla filmer i iMovie. Dock knepig övergång om man sedan ska ha filmerna i datorn:s iMovie.
Surface Pro är väl mer som en dator med touch-skärm? Utbudet av roliga lek-appar är inte lika bra som på en iPad. Touch-skärmen känns väl lite för stort att navigera på. Bra för att rita.

Ursprungligen av Zeugma:

För mig har surfplattan alltid varit obegriplig. Klumpigare och mer begränsad än både en dator och en mobil.

Det är där någonstans jag också landat men jag har iof inte provat en platta med extra tangentbord. Jag har märkt att den enda gången jag använder plattan jag har hemma är när jag ska ut och resa och vill kolla på film och serier. Annars är mobilen mycket bättre för att chatta och slösurfa och datorn är mycket bättre om jag ska göra saker där jag vill ha en större skärm.

Jag har nog gått igenom de flesta "Ipad-stadier". Första versionen var en lyxig leksak (jag köpte den i Italien, innan den lanserades i Sverige); Ipad 3 blev en mer seriös läsplatta för serier, böcker och tidningar. Ipad Mini (med Retina-skärm) blev dock den första som jag tyckte var smidig nog att ta med mig överallt, och den var under en lycklig period min huvudsakliga surfmaskin - hade också SIM-kort till den.

Sen försvann behovet ett tag när jag skaffade mobil med större skärm, och bytte bärbar dator till en med mindre skärm. Just nu har jag dock en 10,5" Ipad Pro som jag på många sätt gillar mer än min Macbook 12". För konsumtion av Youtube, Netflix när TV:n är uppagen och annat skoj är Ipad perfekt och skärmen är grym.

För textproduktion och andra former av arbete (poddklippning, bildbehandling etc) känns min lilla Macbook som ett bättre alternativ. Inte pga ren prestana (Ipad Pro är snabbare) utan pga tangentbord+styrplatta, USB-port och inte minst anpassad programvara. Skulle det släppas t ex en proffsig ljudredigerings-app till Ipad tillsammans med fler Ipad-anpassade förbättringar i IOS skulle jag gärna testa att ha Ipad Pro som min bärbara arbetsmaskin.

Jag har ännu inte skaffat något Smart Keyboard, även om jag tycker det är riktigt trevligt att skriva på - ofta skönare än tangentbordet på Macbook faktiskt. Men det jag verkligen saknar är någon form av styrplatta a la Microsoft Surface. Jag vill alltså inte att hela IOS ska få stöd för muspekare, men så som det går att flytta textmarkören på Iphone genom att trycka hårt på skärmen, typ såna saker skulle jag vilja göra på Ipad för att mer sällan behöva trycka fingret på skärmen när jag sitter och jobbar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-25 21:29

Jag gillar iPad, men den sitter liksom fast i sin utveckling. Jag använder den förhållandevis mycket i jobbet för att surfa, läsa mejl och skriva (kortare)texter. Den är trots allt mycket smidigare än de flesta laptops. Minstingen i familjen använder också iPad väldigt mycket.

Jag är ganska besviken på den senaste varianten av den "vanliga" iPaden. Tjockare och tyngre än föregångaren... Det jag skulle vilja ha är en tunnare, lättare och bättre inbyggda högtalare. Sedan vill jag verkligen ha 3D-toch(heter det så?) även på iPad. Ett annat "problem" är att det inte bara skiljer i 3D-touch. Det är numera också andra stora skillnader i iOS vilket det gör att det är svårt att få in ett produktiv arbetssätt. Man ska lära sig iOS för mobilen, iOS för iPad och macOS. Dessutom kör vi PC på jobbet... Det har gjort att jag inte orkar lära mig alla finesser då jag använder finesserna i iOS för iPAd för sällan för att det ska vara någon idé att pränta in dem i skallen. Det finns säker de som tycker att det är väl inget svårt, men jag har en del andra saker att tänka på...

En annan sak som stör mig är att Pro är så pass dyr att både min och en del kompisars arbetsgivare bara säger ett stort no-no. En hel del arbetsgivare ser ju ofta iPad som en surfplatta och inte ett arbetsverktyg. Då blir man, som jag, sittandes med den billiga varianten och den känns idag inte high end. Och jag fick alltså en ny för bara några månader sedan.

Men ändå gillar jag konceptet, skulle verkligen inte vilja vara utan. Men det är som att utvecklingen inte riktigt vill sig.

Jag pensionerade min bärbara dator 2014 till förmån för en Samsung Galaxy Tab 4 7" året därpå skaffade jag en Air 2 som jag fortfarande använder som min primära enhet vid sidan av telefonen. Nu ska den snart bytas ut mot en iPad Pro.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-26 09:07

Jag är i startgroparna av att pensionera min 8 år gamla Macbook pro 13" till förmån för iPad Pro.
Det enda jag använder MBPn till idag är bildredigering och anteckna lite på styrelsemötena i BRFen.
Tror att iPad Pron kommer passa mig som handen i handsken :).
Är lite sugen på en 12" Macbook (hade en sådan i mitt tidigare jobb) men prisskillnaden mellan den och iPad Pro är för stor enligt mig.

Ursprungligen av bjorsi:

Jag är i startgroparna av att pensionera min 8 år gamla Macbook pro 13" till förmån för iPad Pro.
Det enda jag använder MBPn till idag är bildredigering och anteckna lite på styrelsemötena i BRFen.
Tror att iPad Pron kommer passa mig som handen i handsken :).
Är lite sugen på en 12" Macbook (hade en sådan i mitt tidigare jobb) men prisskillnaden mellan den och iPad Pro är för stor enligt mig.

Jag har ju båda - prisskillnaden ÄR stor, och jag har som sagt svårt att bli riktig kompis med tangentbordet på MacBook...

På många punkter däremot har verkligen Ipad gått om. Bättre batteritid, bättre prestanda, bättre skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-27 00:34
Ursprungligen av Redaktionen:

Vad använder du din surfplatta till?]

Jag har ingen surfplatta borde rimligtvis vara ett val

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-27 00:44

Det är lite intressant att man ofta tycker Apple borde "re-invent the iPad" när man senaste kvartalet sålde ungefär 2 iPads per Mac. Ur det perspektivet borde Apple se över Macen ordentligt (vilket de faktiskt borde ).

Ur mitt perspektiv är det vansinne med en iPad för 10 000 - 15 000 SEK, de borde satsa på riktigt bra enheter kring 2 000 > 8 000 SEK eller dyl. och inte vara så snåla med minne. iPad är en fenomenal konsumtionsenhet men att vara riktigt produktiv på den är specialfall. Sedan finns de dom som gillar att jobba på sin iPhone / iPad men speciellt effektiv är det överlag inte. Hur Apple ska lösa det tror jag är omöjligt så länge man lever i en touch-baserad värld. Det har sina fördelar, men också gigantiska nackdelar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-03-27 00:46
Ursprungligen av TheiPad:

Jag pensionerade min bärbara dator 2014 till förmån för en Samsung Galaxy Tab 4 7" året därpå skaffade jag en Air 2 som jag fortfarande använder som min primära enhet vid sidan av telefonen. Nu ska den snart bytas ut mot en iPad Pro.

Av intresse, vad gör du med din iPad?

Har en iPhone 6S och en Ipad Pro 9.7. Måste säga att jag använder telefonen betydligt oftare än paddan. Problematiken med plattan är att allt jag kan göra på en platta kan jag även göra på telefonen.

Ursprungligen av Erik.dv:

Av intresse, vad gör du med din iPad?

Jag skriver uppsatser, spelar grafiktunga spel, tar anteckningar och surfar på internet.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-03-27 09:03

Jag är nöjd med dom plattor jag har, duger till det jag vill göra.
Tragiskt att tillverkarna vevar på miljöförstörelse och byte av fullt fungerande produkter bara för att få kapitalismen att fortsätta rulla..

Jag kör även fortfarande på min 2012 MacBook Pro, funkar fint förutom att 8GB minne börjar kännas knapert.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-27 11:17
Ursprungligen av Basss:

Tragiskt att tillverkarna vevar på miljöförstörelse och byte av fullt fungerande produkter bara för att få kapitalismen att fortsätta rulla..

Fast för ipads (och surfplattor överlag) stämmer ju inte det särskilt bra. Folk köper ju inte nya för att den gamla fortfarande duger och vi som köper nya skickar de gamla vidare (t ex köpte jag en ipad pro, min dotter fick min ipad air och hennes ipad 3 blev såld till någon som fortfarande använder den).

Ursprungligen av Json_81:

Fast för ipads (och surfplattor överlag) stämmer ju inte det särskilt bra. Folk köper ju inte nya för att den gamla fortfarande duger och vi som köper nya skickar de gamla vidare (t ex köpte jag en ipad pro, min dotter fick min ipad air och hennes ipad 3 blev såld till någon som fortfarande använder den).

Problematiken är att Apple genom kravet på uppdatering av IOS som leder till att äldre iPads blir värdelösa. Min sambos ipad mini gen1 är ingen höjdare. :/. Hade jag haft möjligheten att nedgradera så skulle jag fortsätta kunna använda den.

Ursprungligen av darkshippo:

Har en iPhone 6S och en Ipad Pro 9.7. Måste säga att jag använder telefonen betydligt oftare än paddan. Problematiken med plattan är att allt jag kan göra på en platta kan jag även göra på telefonen.

Kan du redigera Word och Pages dokument? Kan du läsa inskaffade pdfer? Tekniskt sett ja, men man blir galen för skärmen är för liten. Dessutom kan man på iPad ha uppe två dokument/appar samtidigt (på 12.9 är det ovärderligt). Så att iPhone kan användas till samma saker som en iPad är sant delvis men överlag är iPaden fantastiskt mycket bättre som produktivitetsmaskin.

Ny instegs-Ipad från Apple idag, samma pris som förra modellen. Stöd för Apple Pencil (!) men vad jag kan se inte Smart Keyboard. Hälften rätt...

Däremot ett nytt tangentbord + case från Logitech, som ska vara stryktåligt.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ny instegs-Ipad från Apple idag, samma pris som förra modellen. Stöd för Apple Pencil (!) men vad jag kan se inte Smart Keyboard. Hälften rätt...

Däremot ett nytt tangentbord + case från Logitech, som ska vara stryktåligt.

Så klart dom gör när jag nyligen köpte en 10,5” för Apple Pencil... ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ny instegs-Ipad från Apple idag, samma pris som förra modellen. Stöd för Apple Pencil (!) men vad jag kan se inte Smart Keyboard. Hälften rätt...

Däremot ett nytt tangentbord + case från Logitech, som ska vara stryktåligt.

Om det inte blir stöd för Smart Keyboard på alla modeller är det otroligt synd för alla konsumenter men även för Apple själva — jag menar hur många fler fodral skulle de inte sälja? Att köra BT är alldeles för omständigt för gemene man/kvinna. Att inte behöva ladda eller krångla med parkoppling är bland det viktigaste med iPad och externa tangentbord. Och utan externt blir iPaden svår att behandla text på. Bara en Lose-Lose situation.

Bevaka tråden