Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huawei släpper nya flaggskepp (P20)

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Imorgon flyger jag till Frankrike för att klämma och känna på Huaweis nya flaggskepp P20. En hel del har ju redan läckt. Nu återstår väl bara att se vad som stämmer och om de har några överraskningar på lager.

Bilder har visat att de kommer släppa en modell där baksidan går från lila till grönt som ser så otroligt fantasisk ut.

Hoppas också det kommer något spännande på kamerafronten! Det verkar ju så baserat på deras inbjudan.

Ser ni fram emot något? Några frågor eller funderingar jag kan ta med mig till Huawei och Paris?

Ha en skön resa till Paris Ida! Jättekul att hälsa på er idag. Det gör vi om tycker jag ?

Ta med en hem till mig, tack.

Ursprungligen av keptang:

Ta med en hem till mig, tack.

Ska försöka!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-27 10:01
Ursprungligen av westerlu77:

Ha en skön resa till Paris Ida! Jättekul att hälsa på er idag. Det gör vi om tycker jag ?

Detsamma Johan, det tycker jag definitivt att vi gör! ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-27 10:09

Jag hoppas på att de skalat ner EMUI en aning, som det är nu är det alldeles för tungt med egna funktioner och visuellt "stök", men det känns tämligen osannolikt. De lär snarare ha vidareutvecklat EMUI och lagt till funktioner som på olika sätt använder sig av AI för att göra det mobila livet smidigare. Ska bli intressant att se hur som helst!

Är p20 deras flaggskepp? Trodde mate serien var det. Så var det ju i alla fall med Mate 9 pro och p9 och Mate 10 pro och p10.

Men Huawei har lite rörigt produktutbud. De har mate serien de har p serien båda i liknande prisklass. Sen har de en vanlig en Light och en pro version av vissa modeller. De har även Honor som egentligen är ett eget märke (tror jag) och ska riktas mot yngre men det är typ samma hårdvara. De har mängder med budget alternativ runt 1000-2000kr.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Är p20 deras flaggskepp? Trodde mate serien var det. Så var det ju i alla fall med Mate 9 pro och p9 och Mate 10 pro och p10.

Men Huawei har lite rörigt produktutbud. De har mate serien de har p serien båda i liknande prisklass. Sen har de en vanlig en Light och en pro version av vissa modeller. De har även Honor som egentligen är ett eget märke (tror jag) och ska riktas mot yngre men det är typ samma hårdvara. De har mängder med budget alternativ runt 1000-2000kr.

Honor lyfts ut till ett eget varumärke/bolag vad jag förstår.

Ursprungligen av westerlu77:

Ha en skön resa till Paris Ida! Jättekul att hälsa på er idag. Det gör vi om tycker jag ?

Ursprungligen av ekloev:

Detsamma Johan, det tycker jag definitivt att vi gör! ?

Instämmer!

Jag ser fram emot en annorlunda och förhoppningsvis väldigt färgglad och fin baksida. Det skulle vara roligt med en ny och bättre kamera. Jag skulle också bli extra glad om det försvann några försköningsfilter XD

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-27 13:29
Ursprungligen av Jonatatatan:

Är p20 deras flaggskepp? Trodde mate serien var det. Så var det ju i alla fall med Mate 9 pro och p9 och Mate 10 pro och p10.

Men Huawei har lite rörigt produktutbud. De har mate serien de har p serien båda i liknande prisklass. Sen har de en vanlig en Light och en pro version av vissa modeller. De har även Honor som egentligen är ett eget märke (tror jag) och ska riktas mot yngre men det är typ samma hårdvara. De har mängder med budget alternativ runt 1000-2000kr.

Jo precis men Mate-serien är lite för Huawei vad Note-serien är för Samsung. Galaxy S-serien är de "normalstora" telefonerna utan pennan, men de är också flaggskepp. Nu har ju storleksskillnaden blivit ganska liten senaste generationen, men förhållandet är fortfarande så. Mate-serien lär fortsätta vara deras större modeller med senaste tekniken, och jag kan gissa att uppföljaren till Kirin 970 introduceras där först snarare än i P-serien. Och ja, Honor är ett eget företag och varumärke, men de ägs ju av och drivs av Huawei och som du säger delar de mycket av hårdvaran med Huaweis produktfamilj.

"Vi har AI i vår kamera, Berit!"
"Men Gösta, är det inte bara vanliga algoritmer?"
"Nej, det är AI."
"Jag tycker då det känns s.."
"AI, Berit. 2018 har vi AI."

Ursprungligen av emilakered:

"Vi har AI i vår kamera, Berit!"
"Men Gösta, är det inte bara vanliga algoritmer?"
"Nej, det är AI."
"Jag tycker då det känns s.."
"AI, Berit. 2018 har vi AI."

Haha, ja AI låter ju onekligen coolare!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-27 16:39

Och i den bilden där P20 hade fångat en bra bild kunde Iphone X inte se NÅGONTING!

Ursprungligen av ekloev:

Och i den bilden där P20 hade fångat en bra bild kunde Iphone X inte se NÅGONTING!

Kändes som att hela eventet genomsyrades av sådana exempel där konkurrenterna framställdes som stenålders. När blir så stora kontraster av skillnader i exemplen dom visade upp så tappar man lite av förtroendet. Första tanken blir att man får invänta tredjeparts tester och slutade lyssna på deras sales marketing.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-27 17:01
Ursprungligen av Acherry:

Kändes som att hela eventet genomsyrades av sådana exempel där konkurrenterna framställdes som stenålders. När blir så stora kontraster av skillnader i exemplen dom visade upp så tappar man lite av förtroendet. Första tanken blir att man får invänta tredjeparts tester och slutade lyssna på deras sales marketing.

Ja det är samma sak med poängen i Dxomark, kameran kan säkert ta alldeles fantastiska bilder i rätt förutsättningar och om man använder mjukvaran exakt som den ska användas, men för den stora majoriteten kanske bilderna inte alls blir lika bra som önskat. Har testat andra mobiler som fått höga poäng i Dxomark där jag varit besviken på kameraupplevelsen i praktiken.

Har fått låna en P20 Pro i färgen Twilight nu. Ska fixa ihop lite bilder och video. Den är läcker att se på!

Ja, jag är också väldigt skeptiskt till hur bra kameran egentligen funkar, om allt de säger är sant är det imponerande, men jag tycker också att mycket låter liiiite för bra för att bara sant. Som sex sekunders exponering utan någon rörelseoskärpa.

Ursprungligen av ekloev:

Ja det är samma sak med poängen i Dxomark, kameran kan säkert ta alldeles fantastiska bilder i rätt förutsättningar och om man använder mjukvaran exakt som den ska användas, men för den stora majoriteten kanske bilderna inte alls blir lika bra som önskat. Har testat andra mobiler som fått höga poäng i Dxomark där jag varit besviken på kameraupplevelsen i praktiken.

Mycket av det du skriver stämmer bra för hur läget ser ut idag. Olika poäng i benchmarks spelar mindre roll jämfört hur kameran presterar i praktiken. Den stora massan vill kunna ta bra bilder snabbt och enkelt. Sedan är det plus i kanten att det finns inbyggda val samt funktioner för dom som gillar att fotografera mer professionellt.

Man har fått känslan de senaste åren att oavsett om mobiler från olika bolag har samma hårdvara inbyggt så presterar de olika på grund av hur de olika bolagen har utvecklat dom med mjukvara inräknat. Desto större bolag desto mer resursen finns att tillgå för mjukvaruingenjörer och utveckling, desto bättre kameraupplevelse. Med det sagt så blir det intressant att se hur Huawei presterar i tredjeparts tester framöver.

Är det man påstod om kameran ens hälften så bra i verkligheten så är den fantastisk. Ska bli intressant att se.

Ursprungligen av keptang:

Är det man påstod om kameran ens hälften så bra i verkligheten så är den fantastisk. Ska bli intressant att se.

Ja! Hoppas kunna ta hjälp av @amandareventlid för att testa den.

  • Medlem
  • 2018-03-27 17:50
Ursprungligen av amandareventlid:

Ja, jag är också väldigt skeptiskt till hur bra kameran egentligen funkar, om allt de säger är sant är det imponerande, men jag tycker också att mycket låter liiiite för bra för att bara sant. Som sex sekunders exponering utan någon rörelseoskärpa.

Den bästa kameran - är den man har med sig ? förutom S9 då dvs ?
P20 pro verkar imponerande får se om det är skryt eller verklighet

Helt ärligt, sålänge telefonen kör EMUI är allt annat totalt ointressant för min del. Den kan spruta guld ur USB-kontakten vad mig anbelangar, skulle inte ta i den med tång ändå. Såklart enormt subjektivt, men maken till överarbetat och svart låda-komplext system har jag aldrig varit med om.

(Om den inte har AI förstås, då är jag ombord igen!)

Jag tyckte Huaweis Porsche Design var riktigt läcker, speciellt den i röd färg!

Ursprungligen av emilakered:

Helt ärligt, sålänge telefonen kör EMUI är allt annat totalt ointressant för min del. Den kan spruta guld ur USB-kontakten vad mig anbelangar, skulle inte ta i den med tång ändå. Såklart enormt subjektivt, men maken till överarbetat och svart låda-komplext system har jag aldrig varit med om.

(Om den inte har AI förstås, då är jag ombord igen!)

RGB LEDs då?

Så när the verge sa att det är svårt mjukvarumässigt och dyrt att göra smartphones utan haka nedtill så ljög de inte.
Finns det någon som har det förutom iPhone X?
Enligt the verge fick Apple vika nederdelen av oled-skärmen inåt och programmera vart skärmens ”ände” ska vara.

Men P20 Pro är väldigt imponerande och oväntad ?

Ursprungligen av Acherry:

Jag tyckte Huaweis Porsche Design var riktigt läcker, speciellt den i röd färg!

Den verkar ju få fingeravtrycksläsare under skärmen också. Kul!

Ursprungligen av emilakered:

Helt ärligt, sålänge telefonen kör EMUI är allt annat totalt ointressant för min del. Den kan spruta guld ur USB-kontakten vad mig anbelangar, skulle inte ta i den med tång ändå. Såklart enormt subjektivt, men maken till överarbetat och svart låda-komplext system har jag aldrig varit med om.

(Om den inte har AI förstås, då är jag ombord igen!)

Haha, alla Android-versioner känns som svarta lådan för mig. Mm, tacka vet jag gamla hederliga IOS!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-27 18:47
Ursprungligen av Acherry:

Mycket av det du skriver stämmer bra för hur läget ser ut idag. Olika poäng i benchmarks spelar mindre roll jämfört hur kameran presterar i praktiken. Den stora massan vill kunna ta bra bilder snabbt och enkelt. Sedan är det plus i kanten att det finns inbyggda val samt funktioner för dom som gillar att fotografera mer professionellt.

Man har fått känslan de senaste åren att oavsett om mobiler från olika bolag har samma hårdvara inbyggt så presterar de olika på grund av hur de olika bolagen har utvecklat dom med mjukvara inräknat. Desto större bolag desto mer resursen finns att tillgå för mjukvaruingenjörer och utveckling, desto bättre kameraupplevelse. Med det sagt så blir det intressant att se hur Huawei presterar i tredjeparts tester framöver.

Ja visst är det så. Sony levererade ju ett tag kamerasensorer till i princip alla aktörer i Android-lägret, men trots det tog kameran i deras egna telefoner betydligt sämre bilder än de flesta som använde deras teknik. De var också tidigt ute med vatten- och dammtålighet, men telefonerna hade andra brister som gjorde att de inte sålde.

Men jag håller med, det ska bli intressant att se vad P20-kamerorna går för! Det där med att algoritmer (vägrar kalla det AI) ska hjälpa till med bildstabilisering under lång exponering låter väldigt lovande, återstår att se om det fungerar bra i praktiken men jag hoppas att det gör det. P20-sensorn har ju dessutom större pixlar jämfört med Galaxy S9 och Iphone X, så trots att bländaröppningen inte är lika stor kan deras påstående om bra insläpp av ljus faktiskt stämma.

Bevaka tråden