Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro Retina stänger av sig vid 20%

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har skrivit en fråga till Ifixit, men tänkte kolla om någon här har svaret på min fråga:

"Hello!

I bought a battery replacement for my macbook pro and changed it with success!
But I'm having a problem that the computer shuts of around 20%
I have fully charged it and fully drained it, but it still always shuts of around 20%
So i never get the 5% warning.
When it shuts down around 20% it is totally dead since i can't start it anymore, so i need to plug in the charger. And when i do that and start the computer the battery says around 20% when i start. So it seems that around 20% is 0%

Whats wrong?

//Michael

Startat upp med säker start, resettat smc och nram? https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Ursprungligen av barbapappa_86:

Startat upp med säker start, resettat smc och nram? https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Testade det nu, vi får se hur det går. Tack!

Köpte du ett Apple original eller ett tredjeparts batteri?

Ursprungligen av CekariYH:

Köpte du ett Apple original eller ett tredjeparts batteri?

Det ska vara original

Ursprungligen av barbapappa_86:

Startat upp med säker start, resettat smc och nram? https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Funkade tyvärr inte

Skumt, du har väl checkat alla anslutningar etc gissar jag...

Ursprungligen av brainstorm:

Det ska vara original

Var köpte du det?

Har du kollat inuti CocoaBattery, eller dylikt, vad för värden som batteriet ger?

Ursprungligen av brainstorm:

Funkade tyvärr inte

Provade du alla tre tipsen, eller bara det som var länkat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-26 12:28
Ursprungligen av keptang:

Var köpte du det?

Viktigt med batterierna måste jag säga och var man köper ifrån skiljer faktiskt angående kvalitet original hit eller dit.
Jag har bytt ett flertal batterier i MBP Retina modeller och bärbara PC laptops.
Bästa batterierna jag köper regelbundet tillverkas av Duracell - Apple batterier duracell.UK.
Bra priser också tror jag betalade 700 kr totalt hos Duracell.uk, sist jag köpte ett Apple original batteri för MBP retina 13 tums 2014.
Deras battericeller håller högsta klass så kanske ligger nått i deras reklam kanin

Batteriet är köpt från Ifixit.eu så det ska vara original.
Testade att reseta SMC och NVRAM utan lycka

https://support.apple.com/sv-se/HT201295 och https://support.apple.com/sv-se/HT204063

Såg nu att jag hade missat att starta datorn i säkert läge. Har nu gjort de å vad gör jag sen? startar om datorn i normalläge direkt eller ska jag använda datorn i det här läget tills batteriet är slut?

EDIT: startade om datorn direkt å gick tillbaka till normala läget, men det hjälpte inget. batteriet dog vid 12% nu å direkt är jag stoppade i sladden å startade datorn så började den på 12%

Senast redigerat 2018-03-26 21:28
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-03-27 08:36
Ursprungligen av cubeis:

Viktigt med batterierna måste jag säga och var man köper ifrån skiljer faktiskt angående kvalitet original hit eller dit.
Jag har bytt ett flertal batterier i MBP Retina modeller och bärbara PC laptops.
Bästa batterierna jag köper regelbundet tillverkas av Duracell - Apple batterier duracell.UK.
Bra priser också tror jag betalade 700 kr totalt hos Duracell.uk, sist jag köpte ett Apple original batteri för MBP retina 13 tums 2014.
Deras battericeller håller högsta klass så kanske ligger nått i deras reklam kanin

Duracell.co.uk

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-03-27 11:33
Ursprungligen av brainstorm:

Såg nu att jag hade missat att starta datorn i säkert läge. Har nu gjort de å vad gör jag sen? startar om datorn i normalläge direkt eller ska jag använda datorn i det här läget tills batteriet är slut?

EDIT: startade om datorn direkt å gick tillbaka till normala läget, men det hjälpte inget. batteriet dog vid 12% nu å direkt är jag stoppade i sladden å startade datorn så började den på 12%

Det är battericellerna som är lite halvknasiga . Du har 9 laddcyklar i nuläget och då borde batteriet vara någorlunda optimerat. Du får fortsätta ladda ur och ladda upp det 10 cyklar till och se om du får ut full kapacitet efter en tid. Som jag sa tidigare Duracell tillverkar sina egna battericeller och har ett kvalitetsrykte att leva upp till. Toppkvalitet .
All heder åt Ifixit men vad jag förstår så tillverkar dom inte sina egna batterier så där faller det "original" konceptet. Jag har köpt en massa batterier från Ifixit, eBay, US you name it och har upplevt samma problem som du har att batteriet dör vid 20 % och börjar ladda där. Så ingen fix finns för dåliga battericeller. Sen finns det väl alltid ett litet mörkerantal för måndagsex av batterier.

Får du ut en korrekt drifttid ur batteriet ? Du får väl reklamera batteriet om du inte är nöjd.

Kommer att få ett nytt batteri från Ifixt.

Ursprungligen av frazze:

Duracell.co.uk

Fick ett till batteri å efter 25 cyklar med nya batteriet så funkar det fortfarande inte!

Försöker kolla på Duracell nu efter ditt tips, men jag hittar ingenting på den sidan, men här hittar jag ett batteri, men det är inte Duracell som gör dem.....

https://www.duracelldirect.co.uk/laptop-noteb...

Batteriet heter A1417

Senast redigerat 2018-06-01 23:44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-06-03 11:50
Ursprungligen av brainstorm:

Fick ett till batteri å efter 25 cyklar med nya batteriet så funkar det fortfarande inte!

Försöker kolla på Duracell nu efter ditt tips, men jag hittar ingenting på den sidan, men här hittar jag ett batteri, men det är inte Duracell som gör dem.....

https://www.duracelldirect.co.uk/laptop-noteb...

Batteriet heter A1417

Vad är det som inte funkar med det nya batteriet ? Konstigt käkar din dator batterier till frukost .
Du kan väl knappast ha fått två måndags exemplar från ifixit.

Är det samma problem att batteriet dör vid 20 % återstående tid.

Innan jag lägger mer pengar på batterier skulle jag gissa på att ditt laddningschip /indikator kan vara lite knas. Ingen stor grej kanske du får leva med det.
Hur var det från början med ditt ursprungliga orginal batteri när det blev dåligt på slutet - samma visa då ? Har du kvar det batteriet innan du köpte batteri från Ifixit ?

Hur många timmars batteritid får du ut nu innan batteriet dör vid 20 % ? Det är väl det väsentliga.

Ursprungligen av cubeis:

Vad är det som inte funkar med det nya batteriet ? Konstigt käkar din dator batterier till frukost .
Du kan väl knappast ha fått två måndags exemplar från ifixit.

Är det samma problem att batteriet dör vid 20 % återstående tid.

Innan jag lägger mer pengar på batterier skulle jag gissa på att ditt laddningschip /indikator kan vara lite knas. Ingen stor grej kanske du får leva med det.
Hur var det från början med ditt ursprungliga orginal batteri när det blev dåligt på slutet - samma visa då ? Har du kvar det batteriet innan du köpte batteri från Ifixit ?

Hur många timmars batteritid får du ut nu innan batteriet dör vid 20 % ? Det är väl det väsentliga.

Det nya batteriet dör vid 8% så jag börjar närma mig 0%.....
Mitt gamla batteri, dvs originalbatteriet började dö ibland run 30%, men även ibland vid 0%

1
Bevaka tråden