Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Event 27 mars!

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Dock utan Smart Connector vilket gör den ganska dålig i jämförelse med Pro.

Vad använder man Smart Connector till?

Ursprungligen av carlsson:

Vad använder man Smart Connector till?

Teoretiskt går den att använda till lite vad som helst, men de enda tillbehör som är släppt hittills är Apples tangentbordsfodral Smart Keyboard, och lite liknande produkter från tredje part. Smart Connector ger helt enkelt ström+data men utan att behöva använda Lightning-kontakten.

Ursprungligen av keptang:

Nej, det verkar inte så, ser ut som en vanlig hem-knapp och har TouchID 1.

Sjukt tråkigt. ?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Teoretiskt går den att använda till lite vad som helst, men de enda tillbehör som är släppt hittills är Apples tangentbordsfodral Smart Keyboard, och lite liknande produkter från tredje part. Smart Connector ger helt enkelt ström+data men utan att behöva använda Lightning-kontakten.

Det var lite det jag ville komma fram till; Att kunna koppla till ett tangentbord som 1% av iPad-ägarna använder känns inte som att det gör iPaden speciellt mycket sämre utan det uttaget. Något måste ju dessutom skilja Pro från icke-Pro. Eller?

Hade det funnits hundratals med tillbehör hade det varit en annan sak, men nu känns det knappast som en stor sak.

Men Fredde kanske har mer tankar kring detta?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-03-28 11:18
Ursprungligen av carlsson:

Vad använder man Smart Connector till?

Ursprungligen av jakobnilsson:

Teoretiskt går den att använda till lite vad som helst, men det enda tillbehör som är släppt hittills är Apples tangentbordsfodral Smart Keyboard.

Precis, det är det fysiska gränssnittet (tre kontakter) på Ipad Pro som är tänkt att vara ett gränssnitt för allehanda tillbehör, men hittills är det väl bara Apple och Logitech som utnyttjar den. Vad jag har förstått har den väl inte varit helt problemfri för Logitech-kunderna heller, finns en del rapporter om att firmware-uppdateringar över Smart Connector bråkar för dem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-28 14:51
Ursprungligen av carlsson:

Något måste ju dessutom skilja Pro från icke-Pro. Eller?

Pro har fortfarande mycket bättre skärm och är snabbare (A10X istället för A10).
Pro uppdateras väl troligen relativt snart med.

Ursprungligen av Json_81:

Pro har fortfarande mycket bättre skärm och är snabbare (A10X istället för A10).
Pro uppdateras väl troligen relativt snart med.

Japp, en hel del skiljer.

Processor
Skärm (framförallt)
Högtalare
Front/bak-kamera
Smart connector
Lagring
Touch ID

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-03-28 16:16
Ursprungligen av keptang:

Touch ID

Det har väl den vanliga med?
Kom inte det redan till air 2?

Ursprungligen av Json_81:

Det har väl den vanliga med?
Kom inte det redan till air 2?

Touch ID 1 vs 2.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fick den nya iPaden icke-mekanisk hemknapp (haptic home button)?

Inte vad jag har hört. Och ingen annan iPad har det heller.

Jag försöker ta reda på om nya iPaden har en lightningkontakt som stödjer USB3 som iPad Pro. Det skulle betyda MYCKET för mig som gärna impoterar film och bilder via SD-adapern. Nån som har koll?

Ursprungligen av Lizardman:

Jag försöker ta reda på om nya iPaden har en lightningkontakt som stödjer USB3 som iPad Pro. Det skulle betyda MYCKET för mig som gärna impoterar film och bilder via SD-adapern. Nån som har koll?

Har inte kunnat hitta definitiv information, så gissningsvis är det inte USB3-stöd. Vi får låna ett exemplar efter påsk så då ska vi kunna ge säkert besked!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Har inte kunnat hitta definitiv information, så gissningsvis är det inte USB3-stöd. Vi får låna ett exemplar efter påsk så då ska vi kunna ge säkert besked!

Nice! För mig är det rätt avgörande, samtidigt känns det surt att betala nästan det dubbla om det enda jag behöver är USB3-stöd. Att välja bilder eller importera film via SD-adaptern på en 9.7 iPad känns som att sitta på E4:an i sthlm en fredag kl 15...

Ursprungligen av Lizardman:

Nice! För mig är det rätt avgörande, samtidigt känns det surt att betala nästan det dubbla om det enda jag behöver är USB3-stöd. Att välja bilder eller importera film via SD-adaptern på en 9.7 iPad känns som att sitta på E4:an i sthlm en fredag kl 15...

Inget USB3-stöd. Det är samma iPad som förra året fast med penn-stöd och A10-chip istället.

  • Medlem
  • 2018-03-31 14:13
Ursprungligen av keptang:

Inget USB3-stöd. Det är samma iPad som förra året fast med penn-stöd och A10-chip istället.

Det bästa med denna iPad är väl priset och om fler skolor eller familjer har råd att digitalisera sig pga det

  • Medlem
  • 2018-03-31 23:13

Kul att den blev lite billigare men prissänkningen borde istället ges till iPad mini 4 som har en mindre skärm, sämre processor (A8), och inget Apple Pencil-stöd. Sänk priset eller lansera en bättre variant!

Ursprungligen av keptang:

Inget USB3-stöd. Det är samma iPad som förra året fast med penn-stöd och A10-chip istället.

Suck, 2018, USB2.

Bevaka tråden